Kezdőlap jó példák

A legjobb nyelvoktatási projekteket díjazták

Multimédia, mobil eszközök, webkettes alkalmazások is segíthetik a nyelvoktatást- ezeket is díjazták szeptember 26-án az nyelvek európai napján. Idén 5. alkalommal szervezték meg az Európai Nyelvi Koktélbárt Budapesten, ahol a legjobb nyelvoktatási projekteknek járó Európai Nyelvi Díjakat is átadták.

A nyelvtanulás fontosságáról  a Modern Iskola pedagógus olvasóit nem sokat kell győzködni.  A rendezvényen erről is beszélt Jancsi Beáta, az Európai Bizottság Magyarországi Képviseletének nyelvi tisztviselője . Emlékeztetett, hogy a különböző uniós mobilitási programoknak – például a 2014-ben indult Erasmus+ programnak – köszönhetően egyre többen mozognak multikulturális környezetben, de a nyelvtudás segít az elhelyezkedésben is.  Hozzátesszük, hogy az eTwinning és egyéb pedagógus-képzésekhez kapcsolódó –ingyenes –tanulmányutak is feltételül szabják, hogy bizonyos szintű nyelvtudása legyen a résztvevőknek. Sokszor a nyelvtudás hiánya miatt nem tudnak pályázni az amúgy innovatív, ötletes és rátermett pedagógusok. Jancsi Beáta idézte az  Eurobarometer 2012-es felmérését, amelyből  kiderül, hogy a munkavállalók 45%-a az idegennyelvi ismereteinek köszönheti, hogy jobb munkahelyen sikerült elhelyezkednie a saját hazájában. Hozzátette: Magyarország továbbra is azok közé az európai országok közé tartozik, ahol jó eséllyel találkozhatunk idegen nyelvet nem beszélőkkel.

Pedig nyelvet tanulni – és tanítani is – sokféleképpen lehet, és hazánkban is számos újdonsággal, kiemelkedő nyelvoktatási gyakorlattal találkozhatunk.Ezeknek elismerésére hívta életre az Európai Bizottság az Európai Nyelvi Díjat, amelynek célja, hogy támogassa a legjobb nyelvtanítási projekteket – mondta dr. Nemeslaki András, a Tempus Közalapítvány kuratóriumának elnöke. Az Emberi Erőforrások Minisztériuma és a Tempus Közalapítvány2002 óta díjazza a kreatív és innovatív nyelvtanítási módszerek kidolgozóit.

Az idei díjazottak:

Manó-Világ Kft. – Ahol a nyelvtanulás gyerekjáték…
Eötvös Loránd Tudományegyetem Bölcsészettudományi Kar – Magyar jelnyelvi specializáció
Hallatlan Alapítvány – Magyar jelnyelv tanítása multimédiás anyagok, mobil alkalmazások, kapcsolódó szolgáltatások támogatásával

 

A díjazottakról: a Manó Világ Kft. mindössze pár éve jött létre, egy elkötelezett nyelvtanár és anyuka jóvoltából.  Az Egyesült Államokban szerzett diplomája után lett nyelvtanár Horváth Mónika, akihez a program köthető. A legkisebbek (óvodások) nyelvi nevelése-oktatása sok vitát váltott már ki, most egy adalék az aktivitás korai létjogosultságához ez az  új, Magyarországon egyedülálló kezdeményezés, ami  óvodás és általános iskolás korú gyerekek angol tanulását segítik. „A kidolgozott oktatási modell lehetővé teszi, hogy a foglalkozások és tevékenységek két nyelven folyjanak a részt vevő intézményekben. A program legnagyobb erénye, hogy szervesen beilleszthető a hazai köznevelés rendszerébe, valamint biztosítja a nyelvtanulás folyamatosságát és a zökkenőmentes átmenetet az óvoda és az általános iskola között. A nyertes projekt új színfoltot jelent a korai nyelvi nevelés palettáján. Koordinátor: Horváth Mónika, további információ: www.bgac.hu””- olvasható a tka.hu honlapon.

Jelnyelv- oktatás újszerűen

Érdekesség, hogy nem klasszikus „idegen nyelv”, mégis egy teljesen más kódsorozat, a siketek számára kifejlesztett jelelés témaköre lett a további díjazottak közül kettő is:

Megosztott második helyezettek:
Eötvös Loránd Tudományegyetem Bölcsészettudományi Kar – Magyar jelnyelvi specializáció

Ez a képzés lehetőséget biztosít az ország harmadik legnagyobb nyelvi és kulturális kisebbsége, a magyar siket közösség jelnyelvének és kultúrájának egyetemi szintű megismerésére – siketek és hallók számára egyaránt. Komoly érdeme a programnak, hogy évtizedek óta folyó tudományos munkálatokra támaszkodik, amelyben a Magyar Tudományos Akadémia Többnyelvűségi Kutatóközpontjával működtek együtt. A díjazott jelnyelvi specializáció keretében olyan tudást biztosítanak a hallgatók számára, ami a munkaerő-piaci lehetőségeiket is pozitívan befolyásolja.A program koordinátora Dr. Bartha Csilla
További információ: www.btk.elte.hu / www.nytud.hu

Szintén a jelnyelv témakörébe tartozik a civil szervezetként aktív Hallatlan Alapítvány, aki a magyar jelnyelv tanításában multimédiás anyagok, mobil alkalmazások, kapcsolódó szolgáltatások támogatásával érdemelte ki az elismerést. A Tempus Közalapítvány honlapja így ír erről:

„A Hallatlan Alapítvány célja a jelnyelvhasználat és –oktatás népszerűsítése, terjesztése és támogatása. Az ezt szolgáló multimédiás eszközeiket folyamatosan, a felhasználók visszajelzéseire építve fejlesztik, és munkájuk elismeréseképpen már második alkalommal vehetik át az Európai Nyelvi Díjat. Programjuk innovatív, és hozzájárul olyan társadalmi problémák megoldásához, mint az esélyegyenlőség biztosítása, a kisebbségvédelem, a felzárkóztatás, a siket-kultúra elismertetése és a jelnyelv, mint anyanyelv elismertetése. A program koordinátora Bartos Pál.
További információ: www.hallatlan.hu

 

Az oktatás és képzés minden területéről lehet pályázni az Európai Nyelvi Díj elnyerésére. Szerepelt már a díjazottak között virtuális szaknyelvi műhely, online nyelvvizsga felkészítő program, a magyart, mint idegen nyelvet oktató kurzus és játékos nyelvtanulási vetélkedő is. A nyertes projektek listája és a pályázati feltételek megtalálhatók a programot koordináló Tempus Közalapítvány honlapján.

Előző cikkErdők Hete, avagy természetesen könyvvel..
Következő cikkHogyan lehet élmény a matek az iskolákban?