Kezdőlap Digitális eszközök

Matek a felhőből? MS Office 365 a tanteremben (x)

Komplex megoldás a Microsoft-tól az év minden napjára – Office365

Középiskolai tanárként olyan megoldásokat keresek az oktatásban, amivel korszerűbbé, a technikai lehetőségeket a lehető legjobban ki tudom használni. A mobil és egyéb interaktív eszközök mellett legalább olyan fontos, hogy megtaláljam a megfelelő szoftvereket.

A 2012-es interaktív tábla konferencián hallottam először az Office365-ről, ami a Microsoft irodai alkalmazásait fűzi össze egy egységes szolgáltatássá. Neve is jelzi, hogy vállalati, profi környezet igényeit is kielégíti, iskolák számára jó hír, hogy egy hitelesítési eljárás után oktatási intézmények mindehhez ingyen juthatnak hozzá.

Mit is tud az Office365? A Word, Excel, PowerPoint és Outlook programok mellett OneDrive felhő alapú szolgáltatást is kapunk. Bár ezek a szoftverek nagyon fontosak, mégsem ez a legnagyobb előnye volt a számomra, hanem az, hogy segítségével létrehozhattam a virtuális osztálytermem.

A virtuális osztálytermek egyik fontos eleme, hogy diákok számára lehetőség nyíljon a kollaboratív munkára. Érdemes tisztáznunk, hogy mi a különbség az egyszerű tartalommegosztás és a kollaborativitás között. Míg az elsőnél az elkészült dokumentumok, fájlok kerülnek megosztásra, addig a kollaboratív munka során többen, akár valós időben is egyszerre szerkeszthetik a dokumentumot vagy fájlt. A felhő alap lehetővé teszi, hogy akár mobileszközökön is elérhető a felület, így a közös tudásépítés térben és időben (bárhol és bármikor) megvalósítható.

A csoportok számára külön jogosultságok, webhelyek hozhatók létre. Ami extra, hogy nyilvános profi webhelyet is létrehozhatunk iskolánknak, csoportjainknak. Az így létrehozott oldalon elhelyezhetjük iskolánk logóját, az alpontok pedig olyan hivatkozások, amelyekkel személyre/osztályra/iskolára szabhatjuk.

Naptár és feladatkezelő is rendelkezésünkre áll és az Outlook segítségével saját eszközeinkre is szinkronizálhatjuk. Van még egy olyan lehetőség, ami diákok és tanárok számára is új távlatokat nyithat. A kapcsolattartást egy profi alkalmazás, a Lynk támogatja, amivel akár több száz résztvevős webináriumokat is szervezhetünk.

Az Office365-tel olyan virtuális osztályterme(ke)t hozhatunk létre, ahol minden olyan elem megtalálható, ami segíti, támogatja diákjainkat.

Amennyiben digitális repertoárunk szerves része az interaktív tábla, akkor az órai munka OneDrive mentésével a diákok gyakorlatilag az osztályteremből kilépve azonnal elérhetik azt a felhőből. Könnyebb az órán elhangzottakat követni, platformfüggetlen (az interaktív tábla tartalmát .pdf formátumban rögzítem),a  korábbi anyagok visszakereshetők és a kollaboratív lehetőségek is adottak. Fontos az a tény is, hogy a diákok számára a Microsoft alkalmazásai a felhőn keresztül jogtisztán érhetők el, amivel a tudatos felhasználói magatartást is erősíthetjük.

Az Office365 lehetőségeivel élve egy XXI. századi virtuális osztálytermet hozhatunk létre. Arra bátorítok mindenkit, hogy vágjon bele!

A szerzőről:

Barsy Anna,  matematika-fizika-számítástechnika szakos középiskolai tanár, Sipkay Barna Kereskedelmi Vendéglátóipari Idegenforgalmi Középiskola, Szakiskola és Kollégium, Nyíregyháza

Előző cikkHogyan segíthet egy hiperaktív – ADHD-s gyereknek a pedagógus?
Következő cikkMiről szólt a Tudós tanárok-…”- konferencia