Kezdőlap jó példák

Hogyan adjunk át pénzügyi ismereteket a diákoknak?

„Pénz7” 2015: fókuszban a családi költségvetés 

Ezzel a címmel kezdődik március 9-én  az iskolások pénzügyi alapismereteit bővítő programsorozat, amiben  660 iskola, 90 ezer diák, 1000 tanár és 200 önkéntes pénzügyi szakember vesz részt- jelentette be ma Budapesten, a Bankszövetség és a Pénzügyi Iránytű civil szervezet képviselői, és az projektet támogató EMMI Köznevelés átalakításáért felelős helyettes államtitkára, Pölöskei Gáborné.

A program érdekessége az az egyedi fejlesztésű, lektorált, központi tudásanyag, amit különböző korosztályok számára dolgoztak ki, és amit a különböző műveltségterületeken dolgozó pedagógusok tudnak felhasználni, legyen az természet-vagy társadalomtudomány, matemataika vagy osztályfőnöki téma-óra. Az z-generációs korosztály igényeinek megfelelően – a fiatalokat, gyerekeket további   3 korosztályre bontva- elérhetők lettek a kedvcsináló animációs rövidfilmek is.

Szakmai intézmények, tanárok, diákok és pénzügyi szakemberek részvételével, rangos előadásokkal és diákok flashmobjával kezdődött el ma, március 9-én a „Pénz7” programsorozat, amelynek célja az általános és középiskolások pénzügyi ismereteinek megalapozása.

A Magyar Bankszövetség szervezésében a Pénziránytű Alapítvány szakmai támogatásával megvalósuló programban, amellyel hazánk egy páneurópai kezdeményezéshez csatlakozott, mintegy 90 ezer diák osztályfőnöki órákon ismerkedhet meg az őket is érintő hétköznapi pénzügyi témákkal, a családi költségvetés alapkérdéseivel. Az Emberi Erőforrások Minisztériuma és az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet szakmai irányításával – az ingyenes regisztráció után elérhető – kidolgozott tananyagot egy pedagóguscsapat több hónapig fejlesztette, majd próbaórákon tesztelte. A programhoz 200 önkéntes pénzügyi szakember csatlakozott, akik az óravezető tanárok „szárnysegédjeiként” segítenek az iskolákban.

Pénzkezelés, bankolás- Gyakorlatorientált tananyagok

Magyarország is csatlakozott az Európai Pénzhét (avagy European Money Week) 23 országot átfogó kezdeményezéséhez. Hazánkban a meghirdetett programra jelentkező általános és középiskolák diákjai egyedi fejlesztésű tananyagok segítségével szerezhetnek az életkoruknak és az érdeklődésüknek leginkább hasznos és gyakorlatorientált pénzügyi ismereteket.

A március 9-én kezdődő program rendhagyó, játékos osztályfőnöki óráin a családi költségvetés megértetése, az ehhez szükséges alapismeretek átadása a cél. Az EMMI és az OFI szakmai véleményezésével elkészített oktatási anyagot egy tapasztalt pedagógusokból álló csapat több hónapos előkészítő munkával, sok-sok óra próbatanítást követően ajánlhatta fel az iskoláknak hasznosításra.

Kisfilmek a pénzvilágból

Az életkornak megfelelő figyelemfelkeltő kisfilmmel indító, játékos és interaktív elemeket is tartalmazó felkészítő tananyagot a tanáraik és az önkéntes pénzügyi szakemberek segítségével dolgozhatják fel a diákok.

A teljes programsorozatot vetélkedők és versenyek is kiegészítik, hogy játékos formában vezessék tovább a fiatalokat a reális lehetőségek, a költségvetés, a pénz tudatos kezelésében. A „Pénz7” jegyében induló interaktív programok csakúgy, mint a www.penz7.hu weboldal a tanév hátralévő részében is támogatja a diákokat személyes pénzügyeik teljesebb megismerésében, a pedagógusokat a szakmai tájékozódásban. Ezenkívül meghirdették a BankVelem PénzOkos Kupát is. A háromfordulós pénzügyi tudáspróba általános iskolásoknak szól, a döntőbe 10 csapat jut, és majd májusban mérik össze tudásukat. Hamarosan indul egy középiskolások számára kifejlesztett, Facebook-alapú interaktív Pénz7 kalandjáték is.

Összefog a pénzügyi szakma – szükség van a pedagógusokra is!

„Nagy örömünkre szolgál, hogy széles körű, szakmákon és intézményeken átívelő összefogás bontakozott ki a kezdeményezés mellett” – fogalmazott Hegedűs Éva, a Magyar Bankszövetség elnökségének tagja, a „Pénz7” szervezőbizottságának vezetője.

Rámutatott: a magyar „Pénz7” európai összehasonlításban is rendkívül sok diákot ér el, hiszen a tematikus héthez 660 általános és középiskola, 1000 pedagógus és 90 ezer diák csatlakozott. Tehát az érintett iskolák mintegy 15%-a részt vesz a különleges órákon már az első évben. Mindez nem jöhetett volna létre, ha a hazai pénzügyi kultúra fejlesztésében feladatot vállaló valamennyi irányító szerv nem adta volna tevőleges támogatását és szakmai iránymutatását a program megvalósításához.

 

Az érintett minisztériumok és a Magyar Nemzeti Bank szakértő munkatársai, a Közgazdasági Társaság tagjai, a hazai bankszektor szakemberei közül több mint kétszázan vállalták, hogy önkéntes alapon ellátogatnak egy-egy iskolába, ahol a témavezető tanár oldalán a családi költségvetésről beszélgetnek majd a diákokkal. A családi költségvetést értelmező osztályfőnöki órákhoz a „Pénz7” szervezői egységes óraterveket, segédanyagokat – többek között a három különböző korcsoportnak készült kedvcsináló animációs rövidfilmeket – is készítettek.

Pénzügyi és gazdasági ismeretek a köznevelés rendszerében

„Rendkívül fontos, hogy olyan témákkal is foglalkozhassanak a diákok, amelyek túlnyúlnak a tantervben már megjelenő lehetőségeken, és mivel agyakorlati jelentőségük kiemelkedő, ezért már most is hasznot hajtva segítik a jövő lehetséges fejlesztéseit. Azért is támogatjuk a „Pénz7” programját, és segítettük annak eljuttatását az iskolákba, hogy képet kapjunk arról, az ilyen tematikus projektek mennyire működnek eredményesen a hagyományos iskolai keretek között” – hangsúlyozta Pölöskei Gáborné, az EMMI köznevelési intézményrendszer fejlesztéséért felelős helyettes államtitkára, aki a nyitórendezvényen is fontos szakmai előadást vállalt.

„Az EMMI feladatának tekinti – tette hozzá –, hogy gyakorlati tudáson alapuló ismeretanyagot nyújtson a pedagógusok számára az iskolai oktatáshoz. Elképzelhető, hogy a jövőben a továbbképzési kreditrendszeren belül külön pénzügyi ismeretek oktatása indulhat egyre több pedagógusképző és -továbbképző intézményben. A mostani programhét sikere pedig megalapozhatja hasonló tematikus rendezvények megszervezését a következő években”.

Pénzügyek: elméletben kiválóak, gyakorlatban nem jók a hazai diákok

2010 folyamán az OECD 14 európai országban mérte fel a középiskolából kikerülő diákok pénzügyekkel kapcsolatos elméleti és gyakorlati ismereteit. A kutatás eredményei sajátságos képet festettek Magyarországról: míg az elméleti ismeretekből a hazai válaszadók az első helyen végeztek, addig a gyakorlati alkalmazás alapján az utolsó előtti helyezéssel kellett beérniük.

„A kutatást idén márciusban megismétli a szervezet. Nagyon bízom abban, hogy ez frissített, aktuális helyzetképet ad majd, hosszabb távon pedig a kutatások a „Pénz7” erőfeszítéseit az eredményekben is megmutatják majd”– nyilatkozta dr. Kovács Levente, a Magyar Bankszövetség főtitkára.

Dr. Kovács Levente elmondta: az Európai Bankföderáció (EBF) magyar tagszervezeteként a Magyar Bankszövetség vállalta fel a „Pénz7” programsorozat koordinálását. A téma kiemelt aktualitását és fontosságát mutatja, hogy a kezdeményezéshez szakmai partnerként csatlakozott az Emberi Erőforrások Minisztériuma, valamint a hazai pénzügyi nevelés emblematikus szervezete, a Pénziránytű Alapítvány, amelyek aktív szerepet vállaltak a programhét eseményeinek kidolgozásában is.

 

Pedagógusokat elismerése és az Aranykaptár – díj 

A ma lezajlott ünnepélyes megnyitón a Magyar Bankszövetség Elnöksége nevében, dr. Patai Mihály elnök a hazai pénzügyi kultúra fejlesztéséért tett erőfeszítéseiért Pölöskei Gábornét, az EMMI helyettes államtitkárát, a szervezet Aranykaptár díjával tüntette ki. Az Aranykaptár Díjat pénzügyi területen kiemelkedő teljesítményt nyújtó szakemberek elismerésére alapította a Magyar Bankszövetség 2012-ben. Ugyancsak a rendezvényen 10 olyan pedagógust díjaztak, akik az elmúlt évben segítették a társszervezőPénziránytű Alapítvány által támogatott BankVelem programot. A programban részt vevő diákok az alapvető pénzügyi, banki ismereteketjátékos formában, de valós környezetben sajátíthatják el.

A Pénz7 programsorozat nyitórendezvényét a diákok flashmobja is színesítette.

Az iskolásoknak készült, kedvcsináló animációs rövidfilmeket, illetve az Európai Bankföderáció beharangozó spotját pedig az alábbi linkeken tekinthetik meg:

Alsósoknak:

Felsősöknek:

Középiskolásoknak:

 

Az Európai Pénzhét – European Money Week 

A brüsszeli székhelyű Európai Bankföderáció (EBF) kezdeményezésére indult, és a 23 országot átfogó páneurópai programhoz a Magyar Bankszövetség szervezésében 2015-ben Magyarország is csatlakozott. A rendezvény célja, hogy felhívja a figyelmet mindennapi pénzügyeink tudatos kezelésére, valamint konkrét lépéseket tegyen a fiatalok pénzügyi kultúrájának fejlesztése érdekében. Magyarországon példaértékű szakmai összefogással valósul meg az European Money Weekhez kapcsolódó „Pénz7” rendezvénysorozat. A Diákhitel Központ, a Magyar Bankszövetség, illetve a Magyar Nemzeti Bank által életre hívott Pénziránytű Alapítvány társszervezőként kapcsolódik a „Pénz7”-hez, ezenkívül az Emberi Erőforrások Minisztériuma lényeges pedagógiai-szakmai támogatást nyújt a 2015. március 9–13. közötti programokhoz.
A „Pénz7” deklarált célja egy széles körű szakmai összefogás megteremtése a pénzügyi tudatosság fejlesztése érdekében munkálkodó szervezetek, intézmények között. Ennek révén ugyanis komoly remény lehet arra, hogy a jelenlegi és a korábbi edukációs projektek gyakorlati tapasztalatait az érintettek egymással megosszák, amelyek „jó gyakorlatokként” segítik a fiatalok pénzügyi tudatosságának fejlődését. A program lehetőséget nyújt a téma iránt érdeklődő szakmai és nem szakmai szereplőknek a már meglévő tananyag és programok megismerésére, tudásuk bővítésére. Az eseménysorozat nemzetközi védnökei között találjuk Maxima holland királynét is. (aki korábban befektetésekkel foglalkozó szakemberként dolgozott- hangzott el a sajtótájékoztatón- a szerk.)

 

Előző cikkA 10 leggyakoribb kérdés a kisgyermekkori idegen nyelvi neveléssel kapcsolatban…
Következő cikkA neten is követhető a Digitális nemzedék konferencia