Kezdőlap osztályfőnök

Erőszak és megaláztatás az iskolában

Az iskolai bántalmazás jelenségéről készített országos, reprezentatív felmérést az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet. A pedagógusok és diákok körében készült kutatás az eddig ismert iskolai bántalmazás mellett az online zaklatással, illetve a bántalmazás okaival és rendszerszintű megoldási javaslataival is foglalkozik, amik hasznos támpontot jelenthetnek minden pedagógus számára.  Összeállításunkban a felmérést, illetve annak eredményeit ismertetjük.

A kutatás

A cikk alapjául szolgáló, „Az iskolai bántalmazás megjelenése az 5-8. évfolyamos diákok körében: jelenségek és magyarázatok a normál és alternatív tantervű iskolákban” felmérést az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet készítette a TÁMOP-3.1.1-11/1-2012-0001 pályázat keretében. A kutatásban országos szinten 3250 tanuló és 500 tanár vett részt.  A kutatást összegző, cikkünk forrását is képező tanulmány szerzői Simon Dávid, Zerinváry Barbara és Velkey Gábor voltak.

A tanulmány és a kutatás elérhető az OFI által kifejlesztett és működtetett Iskolai Konfliktus Tudásközpont online felületén, az iskon.opkm.hu oldalon.

Az iskolai bántalmazás

Tantermi keretek között vagy akár iskolán kívül is majdnem minden pedagógus találkozott már a kortárs bántalmazás különböző formáival. A leggyakoribbak a közösségi, szóbeli zaklatások, kirekesztő, pletykáló vagy hazugságon alapuló megaláztatások lehetnek, illetve a fizikai erőszak, ami a piszkálástól és lökdöséstől egészen a súlyos testi fenyítésig, megverésig vezethet.
Kialakulófélben van azonban az iskolai és kortárs bántalmazás egy új formája, amit a kutatók virtuális bántalmazásnak neveznek. Ez a kategória az online jelenlét személytelensége miatt nehezen tetten érhető és még nehezebben büntethető, de az egyik legsúlyosabb bántalmazási forma, ami megjelenhet hamis üzenetek küldésében, álprofilok kialakításában, illetve lejárató tartalmak közzétételében.  A kutatás során a kutatók tizenhárom kérdés segítségével derítették fel a tanárok és diákok különböző bántalmazásokról alkotott véleményét.

 

Virtuális bántalmazás – valódi szenvedés és sérülés

A kérdéssor meglepő eredményt hozott, míg a tanárok és a diákok együttesen az egyik virtuális bántalmazástípust (lejárató video megosztása) tartották a legsúlyosabbnak, ugyanakkor a másik virtuális bántalmazástípus (rosszindulatú posztolás) jóval a diákok sorrendjénél hátrább szorult, ami a kutatók szerint arra vezethető vissza, hogy a tanárok kevésbé érzik súlyosnak a virtuális jelenlétet, mint a diákok. Igaznak bizonyult viszont az a feltevés, hogy a fizikai bántalmazást a tanárok másként ítélték meg, mint a diákok. A tanárok a testi erőszakot súlyosabbnak tartották, mint a saját tulajdon elleni bántalmazást (lopást vagy rongálást). A bántalmazáshoz kapcsolódva a kutatók a diákokat a tanároktól elvárt viselkedésről is kérdezték, ami alapján kiderült, hogy a diákok komolyabb reakciót várnak el a tanároktól, mint amennyit észlelnek. Az is kiderült, hogy a diákok súlyosabbnak ítélik meg a virtuális bántalmazást, és komolyabb reakciót várnának rá a tanároktól, akik viszont kevesebb jelentőséget tulajdonítanak az online térben zajló eseményeknek.
A kutatás alanyait a bántalmazás kiváltó okairól is kérdezték, ami a tanárok többsége szerint a diákok mássága, eltérő viselkedése, viszont a diákok szerint a bántalmazás oka nem annak alanya, hanem a csoportnyomás, illetve a megfelelési vágy.
 

Tanárok diákok felé irányuló bántalmazása

A kortárs bántalmazás mellett a felmérés a tanárok diákokkal szembeni zaklatási formáit is rögzítette. A diákok egy osztálytárs kiküldéséről számoltak be a legnagyobb arányban (a válaszadók mintegy ötöde szerint heti rendszerességgel történik meg). Ezt a szituációt követték a sokkal kisebb gyakorisággal, közösségben zajló, szóbeli bántalmazástípusok, vagyis a megalázás különféle formái. A harmadik csoportba a tanári eszközökkel való visszaélésként észlelt bántalmazásformák tartoznak. Ebbe a csoportba sorolható az adott diák(ok) számára nehezebb feladatsor összeállítása, vagy a többieknél többszöri alkalommal feleltetése is (a válaszadók körülbelül tizede számolt be arról, hogy osztályában az ilyen bántalmazás többé-kevésbé rendszeresen fordul elő).
Végül, de egyáltalán nem elhanyagolható módon megjelennek a fizikai bántalmazás különböző formái is, ezek közül testi sérelmet okozó, fizikai bántalmazás a válaszadók tizede szerint fordul elő rendszeresen, míg a tulajdon ellen irányuló bántalmazás a válaszadók 7%-a szerint fordul elő rendszeresen.

A megalázás egyik formája lehet a szóbeli bántalmazás, aminek következtében az egész közösség előtt megszégyenül az áldozat, ami komoly károkat okozhat a saját megítélésében, illetve a közösségben betöltött helyzetében is. Ehhez kapcsolódva a kutatók a tanárok által leggyakrabban használt kifejezéseket gyűjtötték össze. 

A kutatás és a jó gyakorlatok, esettenulmányok is elérhetők a 2015.márciusában indult internetes portálon, az ISKON-on. Az Iskolai Konfliktus Tudásközpont online felülete itt érhető el: http://iskon.opkm.hu/

 

Online bántalmazás

Az online bántalmazást a súlyosabb bántalmazási formák közé sorolják a megkérdezett tanárok és diákok egyaránt. Az online közeg új típusú bántalmazási formákat és légkört teremt a diákok körében. Az online bántalmazás megjelenhet hamis üzenetek küldésében, álprofilok kialakításában, illetve lejárató tartalmak, videók vagy fotók közzétételében is.
A kutatás során az is kiderült, hogy a diákoknál érződik egyfajta bizalmatlanság társaikkal szemben, ami az online jelenlétből következik. A személyes kommunikációt sokszor az elszemélytelenedett formák váltják fel, ahol az önkontroll csökken, így olyan dolgokat is megengednek maguknak, amiket korábban nem tettek vagy személyesen nem tennének a diákok.
Valamivel különböző a helyzet az alternatív tanrendű iskolákban. A felmérésből kitűnik, hogy az egyik alternatív tanrendű iskola nem támogatja az elektronikus eszközök, így a számítógép és a telefon használatát sem egy bizonyos életkor alatt. Ezzel pedig egy sajátos helyzet keletkezik a tanulók körében, sokszor az egymás hozzáférésének összehasonlításából születik meg a kirekesztettség érzése, és ez vezet konfliktushoz.
Tipikus megoldási módszer mindét típusú iskola részéről az online eszközök használatából fakadó konfliktusok megelőzésére a tanulók telefonhasználatának radikális korlátozása.
Kiderült, hogy az iskolák mindegyike idővel ugyanezt a választ adja.

 

Megoldások a bántalmazásra

A kutatók a felmérés alapján három megoldási módszert vagy szituációt különítettek el a diákok és tanárok válaszai alapján, amik a bántalmazás megszüntetésére vagy megelőzésére szolgáltak. Ezek a többek közt a „szokásos”, „ideális” és „vágyott” reakciók voltak.

A szokásos reakciók közé a válaszadók többek közt a kiabálást, írásbeli, formális szabályozást, az elkülönítést, vagyis az esetleges bántalmazó és áldozat elkülönítését, illetve a konfliktusok semmissé tételét, feloldását sorolták.

Ezzel szemben az ideális megoldások egyike a megkérdezettek szerint egyrészt a hierarchia megszüntetése lenne, a jobb kommunikáció érdekében, aminek keretében a tanár egyenrangú félként kezeli az érintetteket. Ideális megoldás lehet még a differenciált bánásmód, ami a konfliktusok megelőzéséhez vezethet, például egy jellemzően problémás helyzetben a felek kiemelése és különböző feladatokkal megbízása. Ide sorolták még a diákok a pedagógusok nagyfokú figyelmét és megfelelő kommunikációját, amivel a helyzetek megelőzhetők, illetve kezelhetők. Itt példaként az online térben zajló konfliktusok jelentek meg, amiket egy online is jelen levő tanár még időben észlelhet és megállíthat.

A harmadik, vagyis a vágyott reakciók: konfliktusra nyitott, megfelelő kommunikáció, nagyfokú türelem és kitartás a tanárok részéről, következetesség és igazságosság a diákokkal szemben, illetve konfliktushelyzetben a bántalmazókkal szembeni következetes kiállás, végül a pozitív és bizalmas légkör megteremtése, amiben a diákok tudnak a tanáraikhoz fordulni.

 

Rendszerszintű megoldási javaslatok

  • A társadalom tájékozottsága az iskolai bántalmazás jelenségéről, hátteréről.
  • Nyílt és széles körben elérhető kommunikáció, ami közösségi reakciót vált ki.
  • Közösségi integráció erősítése, közösségfejlesztés, a kölcsönös megismerés és annak következtében szélesebb körű integráció.
  • Tanárok, személyzet, szakemberek felkészültsége: kulcselemek az iskolai zaklatás megelőzésében, feltárásában és kezelésében.
  • Tanárok részéről a virtuális tér komolyabban vétele, aktív figyelem az ezzel kapcsolatos visszajelzésekre.

 

Farkas Boglárka

szociológus

 

Ez a cikk a Modern Iskola 2015/2. számában jelent meg, 2015.áprilisban.

Iskolai zaklatással kapcsolatos tartalmak

KiVa program

A KiVa egy kutatáson alapuló zaklatásellenes program, amelyet a finn Turkui Egyetem hozott létre az Oktatási és Kulturális Minisztérium finanszírozásával. A KiVa programban egyaránt tesznek általános és célzott lépéseket is a zaklatás megelőzése érdekében, valamint felhívják a figyelmet a zaklatással kapcsolatos esetekre. Magyarul itt olvashatunk erről részletesebben.

 

Kapcsolódó tartalom: 

Iskolai konfliktusok – valóságban és virtuálisan

 

Előző cikkIngyenes tanfolyam a neten a biztonságos közlekedésről
Következő cikkÚj informatikai eszközök az iskolákban