Kezdőlap jó példák

Mérgező növények? – M – learning a szabadban

 

 Mi történik, ha idegen növényt találunk, hogyan tudhatjuk meg, mérgező vagy mire jó? A növényhatározásnál kiválóak a hordozható okos eszközök, nézzük, hogyan!

    Még télen történt, hogy egy budapesti óvoda udvarán a gyerekek megkóstolták az ott talált lehullott magokat. Ez után az óvoda vezetője a háziorvossal és a Heim Pál Kórház Toxikológiai osztályának orvosával való egyeztetés után a biztonság kedvéért mentőt hívott, mert nem tudta megállapítani megnyugtató módon, hogy nem mérgezőek az elfogyasztott növényi részek. A gyerekek tünetmentesek voltak, a kórházi megfigyelés alatt sem lettek rosszul.  A gyerekeknek tehát nem esett bajuk, de az eset rávilágított néhány érdekességre. A növényismeret, a növényhatározás fontos tudás, amihez kiválóan használhatók az ikt –eszközök.

 

A Tanárblog is erről írt a Föld napját megelőző napokban:

„ Az m-learning nagyon menő szó mostanában, de igazából nem könnyű olyan helyzetet találni, ahol egy mobiltelefonra igazán szükség. Az esetek többségében egy teljes funkcionalitású laptoppal sokkal jobban járunk, mint egy mobiltelefonnal, legyen az bármennyire okos is. Az a helyzet, ahol a mobil valóban és igazán előny például a terepen végzett munka, az erdei iskola. Egy kirándulásra ritkábban visz az ember magával laptopot, nagy is nehéz is, kényes is, a mobiltelefon azonban így is, úgy is ott van a zsebben. Ezért nagyon örvendetes, hogy megjelent egy Növényhatározó Android telefonokra, ami IDE KATTINTVA érhető el, kiadója a Sulinet.  A növényhatározóban nem csak számos faj fényképét és leírását találjuk meg, hanem szűkítve kereshetünk is. Ha megadjuk a virág színét, a levél alakját, akkor csak azokat a növényeket láthatjuk, amik rendelkeznek a megadott tulajdonságokkal. Így a hosszas határozókulcs böngészés helyett nagyon gyorsan eljuthatunk a kellő eredményhez. Hasonló képességekkel rendelkezik a Növényhatározó.info növényhatározója is (és több fajt is tartalmaz), de ahhoz folyamatos netkapcsolatra van szükség, míg a mobilapplikációt egy szurdokvölgy mélyén is bátran bevethetjük.  ” – irta Nádori Gergely a Tanárblogon. 

Virtuális közösség segíti a növénymeghatározást

  Közösségi helyek is léteznek e témában, pl.a Facebook-on elérhető, több, mint 16 ezer fős Növényhatározó csoport.

Régóta működik, fórumként a  Botanika-fórum oldal, ahol szakértő botanikusok segítenek a feltöltött növény vagy annak részletének képe alapján meghatározni, mi is az.

„- A Botanika Fórum című oldalon több ezer témakör közül lehet választani a növények világának megismerése érdekében – mondta el lapunknak a fórum adminsztrátora, Békefi Nóra.

 –  Egy topik kifejezetten azért működik, hogy az érdeklődők részletesen megismerhessék az általuk kiválasztott növényt. Arra is mód van, hogy akár egy növény-részlet (mag, levél, stb.) alapján a szakemberek megállapíthassák, mi az, és pl. mérgező -e. Tehát ha egy pedagógus, vagy egy szülő, bárki, a Botanika Fórumhoz fordul növényismereti ügyben, akkor rövid időn belül választ kaphat szakértőktől a kérdésére.

Mire tanítsuk a gyereket?

 – Ugyanakkor fontos hangsúlyozni, hogy a legjobb megoldás az, ha a  gyerekeket egész kis kortól arra tanítjuk, hogy ismeretlen növényt ne egyenek meg, ne tegyék a szájukba, ne kóstolgassák, nyalogassák, stb. Mivel számos szobanövény, vadvirág, gyom, vagy egyéb növény lehet mérgező,  a teljes biztonság nem elérhető, csak is úgy, ha a gyerekeket óvatosságra és tudatosságra neveljük. A környezeti nevelés, a biológiai ismeretek amúgy is érdekesek a gyerekek számára, ez lehet az örömteli együttlét módja is,hogy a növényeket megismertetjük velük. „– mondta  Békefi Nóra.

 

Előző cikkMódosult az oktatási intézmények működéséről szóló miniszteri rendelet
Következő cikkTisztelettel és kütyükkel: „csodákra leszünk képesek”