Kezdőlap osztályfőnök

Mit tanulhattak a mesterpedagógusok az I. Sonkádi Szabadegyetemen? – beszélgetés Iszák Tiborral, az esemény létrehozójával

A program szervezője Iszák Tibor. Iszák Tibor, mesterpedagógus, a csaholci általános iskola igazgatója, közoktatási vezető, pedagógiatanár, az OFI intézményfejlesztési szaktanácsadója, országos tanügy igazgatási szakértő, jogi szakokleveles közoktatási szakember, Nemzeti Pedagógus Kar Országos Elnökségének választott tagja, Sonkád község társadalmi megbízatású polgármestere. Részletes életrajza itt olvasható. Fotó ld. jobbra.

– Honnan jött a szabadegyetem szervezésének ötlete? 

Annak a szatmári térségnek, ahol Sonkád is található van egy vendégeket hívó, konkrét jellegzetessége, valamilyen;  többnyire a helyi szokásokhoz és gasztronómiához köthető – kiemelt napja. Az én kis falum vonzereje eddig csak természeti környezete, a Túr folyó volt csupán. Mindig szerettem volna, ha lenne itt valamilyen rendezvény, amelyről azonnal Sonkád jutna eszébe az embereknek.Civil hivatásomat tekintve pedagógus, iskolaigazgató vagyok, valamint időben nagyon közel; a tavalyi évben lettem polgármester és mesterpedagógus. Ez a jól összekapcsolható kettősség szinte adta, hogy a közneveléshez kapcsolódó program jellemezze, tegye ismertté Sonkádot. Kezdetben egy kisebb pedagógiai jellegű, majd évről-évre jelentősebb tanácskozás volt az álmom, aztán a szervezés kezdetétől négy hónap alatt viharos gyorsasággal vált egy magas szakmai színvonalú, mégis közvetlenséget mutató, több mint 400 fős országos szintű rendezvénnyé a Mesterpedagógusok I. Sonkádi Szabadegyeteme.

– Mi előzte meg a szabadegyetemet, milyen egyeztetések voltak?

A gondolattól a megvalósulásig mindössze háromnegyed év telt el. Tavaly októberben szűk baráti körben vázoltam röviden az elképzelésemet, ahol a mesterpedagógusok köréből néhányan, valamint az OHPI három munkatársa vett részt. Azt mondták: „Álmodozzál csak, Tibi….” Utána öt hónap csend következett, ám ezalatt kialakult egy 40-50 fős szakmai csapat, amelyet mi Mesterpedagógusok Baráti Körének hívunk. Második találkozónkat Sonkádon tartottuk és ekkor konkretizálódtak a nagyobb szabású rendezvény alapjai. A megbeszélésen részt vett Hanesz József barátom a KLIK elnöke, Thaisz Miklós barátom az EMMI köznevelés-fejlesztési főosztályvezetője, valamint az Oktatási Hivatal Projektigazgatóságának (OHPI) három munkatársa, akik szintén nagyon jó barátaim: Kerekes Balázs, az OHPI igazgatója, Tóth Mária OHPI szakmai vezető és Hollósi Géza OHPI témavezető.  A szabadegyetem jelleg, az „egy csónakban evezünk” és a „témasziget” név, helyszínként a Túr partja, a 400 fős kapacitás, valamint az EMMI és háttérintézményeinek részvétele tulajdonképpen egyetlen este alatt kisebb pedagógiai jellegű tanácskozásból Mesterpedagógusok I. Sonkádi Szabadegyetemévé vált.

Június első napjaiban a baráti társaság Balatonlellén találkozott. (Az erről szóló videók elérhetők a szabadegyetem honlapján.)Addigra konkrét programmal rendelkeztünk, az előadók elfogadták a felkérést és a háttérben megkezdődtek a helyszín fizikai előkészítésének munkálatai, az ellátás és a kiegészítő programok szervezése. Lellén minden tervezett szabadidős programunk elmaradt, szinte csak a szabadegyetemi előkészületekkel és a mesterpedagógusokat érintő szakmai változásokról szóló előadással, tanácskozással foglalkoztunk, valamint videofelvételeket készítettünk a hét tervezett sonkádi témáról. Minden jelenlévő barátunk részt vett a forgatásokon. Láthatóak és hallhatóak a filmekben; nevük szerepel a stáblistán.

 – Milyen témákat érintettek?

A mesterpedagógusok feladatait illetően a minősítési eljárások tapasztalatait dolgoztuk fel. Kiváló előadást hallgattunk meg Tóth Máriától, a TÁMOP 3.1.5 projekt szakmai vezetőjétől. A sonkádi programból előzetesen feldolgozott témák a minősítés kommunikációjához, az önértékeléshez, a minősítési eljárásokhoz, a nevelési-oktatási programokhoz, valamint a köznevelési indikátorokhoz kapcsolódtak. Természetesen a kisebb csoportok ezeket részletesen tárgyalták, időnként vitatták. Rövidített, szerkesztett filmek készültek a teljes felvételek alapján.

– Hogyan lehet bekapcsolódni egy mesterpedagógusnak a szabadegyetem képzésébe most, ill. virtuálisan vagy legközelebb?

A Magister Campus legközelebb jövő év júliusának első hétvégéjén nyitja meg kapuit. Ez nem egy hagyományos 30 órás akkreditált továbbképzés, hanem helyszínhez és ennek alapján meghatározott időhöz és tematikához kötött. Nagyszabású továbbképzés, ahol idén a négyszáz résztvevőből 350 hallgató képzési szerződést is kötött. A képzés eredményes elvégzése beszámít a pedagógusok hétévenkénti kötelező továbbképzésébe. A Szabadegyetem honlapján megtekinthető lesz minden dokumentum, amely a továbbképzés szakmai anyagához tartozik, ez is segíti a hallgatókat a minimum tíz diából álló prezentáció, mint záró dokumentum elkészítésében. A virtuális térben az érdeklődők meg tudják osztani egymással tapasztalataikat, folyamatosan lehetséges a véleménycsere. Maga a következő továbbképzési szakasz, mint azt jeleztem; a Mesterpedagógusok II. Sonkádi Szabadegyetemének megnyitásával kezdődik.

– Hogyan lehet az anyagokhoz hozzáférni ?

Az I. Sonkádi Szabadegyetem résztvevői egy távoktatásra alkalmas, e-learning felületen dolgoznak. Erre a célra tökéletesen megfelel a nyílt forráskódú Moodle keretrendszer. 

A képzésben is résztvevő 352 fő 12 kurzusba lett beosztva, ahol tutorok segítségével kezdhetnek hozzá a munkához. A felhasználók csak egyedi azonosítóval és jelszóval léphetnek be a rendszerbe és a saját kurzusaikba. A csoportok tagjai itt kapják meg a képzés anyagait. A felületen minden csoportban működik egy hírfórum, ahol kérdéseket tehetnek fel a tananyag feldolgozásával és a feladat elkészítésével kapcsolatban. Létrehoztunk egy külön tutor kurzust, ahol a vezetőknek lehetőségük van a csoportok közötti koordinációra és a tapasztalatcserére. A rendszerben működik egy hírportál, amely minden felhasználó részére elérhető és az aktuális jogszabályi környezetet és a képzéssel kapcsolatos híreket tartalmazza. A távoktatás egy házi feladat (prezentáció) feltöltésével zárul, amelyet a tutorok értékelnek. Erre 3 hét áll rendelkezésére minden résztvevőnek.

A szabadegyetem honlapján a Letöltések  menüpontban bárki számára elérhető prezentációk, szakmai anyagok, Power Point illetve .pdf formátumban.

(A kattintásra nagyobb méretben megnyíló képen látható a mesterpedagógusok számára feltöltött útmutatók, oktatási anyagok és prezentációk címjegyzéke.)

 

 

 

– Milyen kapcsolatok segítették a szabadegyetemet, milyen szakemberek kapcsolódnak még az eseményhez?

Czunyiné Dr. Bertalan Judit államtitkár asszony támogatását április 19-én kértük, és a tervezett program alapján arról azonnal biztosított minket. Ajánlása alapján realizálódott az Oktatási Hivatal és a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ elvi szinten korábban kialakult támogatása. A háttérintézmények projektjei és azok szakmai vezetői szintén azonnal mellénk álltak, segítve ezzel a tartalmi kiteljesedést. Felkért előadóink közül ketten tervezett szabadság miatt nem tudtak megjelenni, mindenki más elfogadta meghívásunkat és nagy sikerű előadást tartott.

Nem feledkezhetünk meg az EMMI Köznevelésért Felelős Államtitkárságának minden vezető beosztású tagja: Czunyiné Dr. Bertalan Judit államtitkár Asszony, (ld. fotó) Pölöskei Gáborné helyettes államtitkár Asszony, Sipos Imre helyettes államtitkár Úr, Thaisz Miklós köznevelési-fejlesztési főosztályvezető Úr mellett, Hanesz József KLIK elnök, Kerekes Balázs az Oktatási Hivatal projektigazgatója és munkatársai, Dr. Pompor Zoltán, az OFI szakmai vezetője, valamint Horváth Péter, a Nemzeti Pedagógus Kar elnökének személyes jelenlétéről sem.

Ahogy a Szabadegyetem hallgatóinak írt köszönő levelemben fogalmaztam: sokan, sokat dolgoztak azért, hogy ez a rendezvény megvalósuljon és zökkenőmentesen lebonyolódjon. A záráskor mindenkinek megköszöntem, hogy hittek az álmomban, hittek a rendezvényben és tettek is érte. A két legfontosabb szakember, Tóth Mária és Hollósi Géza, akik az ötletelésben, tervezésben és megvalósításban hónapokig társaim voltak, ott is álltak mellettem, ami nagyon sokat jelentett számomra.

 – Hogyan értékelik a résztvevők ill. Ön az eseményt, mik a tervei és miben fog fejlődni a szabadegyetem? 

A résztvevők először a helyszínen „értékeltek” három napon keresztül. A nagysátor minden előadáson tele volt, az előadások során a hallgatóságot figyelem és derültség jellemezte. A témaszigeteken tapasztalható aktivitás szintén a várakozásunk szerinti eredményt hozta. Az, hogy az eseményt bezáró mondataim idején a résztvevők mintegy kilencven százaléka – amely a konferenciákra általában nem jellemző – az asztaloknál ülve és állva tapsolt, szintúgy a sikerességet igazolja. Természetesen részletekbe menően is kíváncsiak vagyunk arra, hogy a hallgatók hogyan élték meg a sonkádi három napot. A részvételüket megköszönő levélben arra kértem őket, hogy töltsenek ki egy értékelő lapot a Szabadegyetem honlapján. Egy hónap múlva összesítjük a véleményeket, és a belőlük levont tapasztalatokat figyelembe vesszük a következő programsorozat kialakításánál.

A Mesterpedagógusok II. Sonkádi Szabadegyetemének előkészítése már akkor elkezdődött, amikor vendégeink július 5-én talán még át sem lépték a megyehatárt. Mindenképp megtartjuk az elért szakmai színvonalat, ami az előadásokat illeti. A témák tervezésénél figyelembe vesszük azokat az észrevételeket, amelyeket idén az első két napon segítségül kaptunk a kollégáktól. A témaszigeteket tovább strukturáljuk, illetve könnyebbé, bizonyos korlátok között szabadabbá tesszük a választás, jelentkezés lehetőségét. Már tudjuk, hogy a minősítés és a tanfelügyelet mellett újabb fontos tartalmi elemek jelennek majd meg.

Szeretném a jövőben nemzetközivé tenni a rendezvényt a szomszédos országok szakembereinek részvételével.

Amennyiben lehetőségünk lesz rá, némileg lazítunk a feszes tempón, mert a hálózatosodás, a szakmai kapcsolatok megteremtése és tapasztalatcsere több időt kíván. Ezt szeretnénk összekötni a környezet, a térség értékeinek közvetlen bemutatásával.

Ami változatlan lesz, az a kötetlen megjelenés, a Magister Campus által idén is biztosított lehetőségek. Jövőre is olyan színvonalas kiegészítő programok lesznek, melyek a résztvevők többségét az éjszakai órákban is a Campuson tartják. Szükség van ezekre is, mert tény, hogy egy csónakban evezünk, de ezekkel a programokkal is segítjük, hogy egy irányba és egy ütemre húzzuk az evezőlapátokat.

 

Fotók forrása: Iszák Tibor Facebook profilja.

Kapcsolódó cikkek: 

A Kutatótanár és a Mesterpedagógus besorolásról is szó volt a Modern Iskola 2015. júniusi számában, ami innen letölthető.

A pedagógus továbbképzés rendszerének megújításáról- legfrissebb információk az OH-tól

A pedagógus-életpályamodell kialakításáról- legfrissebb információk az OH-tól

Rendkívüli kiadás a Mesterpedagógus és Kutatótanár Pilotprogram előrehaladásáról
A tanfelügyeleti ellenőrzés szabályai – Petróczi Gábor közoktatási szakértő cikke

 

 

 

Előző cikkA 21. századi tanár 15 jellemzője – az Edutopia cikke szerint
Következő cikkOnline és offline is követhető a Ped@go verseny – Pedagógusok vetélkedtek