Kezdőlap jó példák

Újabb 8 tulajdonság-tevékenység – a 21. századi tanításhoz

Egyértelmű hogy a 21. századi oktatás egy teljesen más jelenség: korábban sosem zajlott úgy a tanulás, mint ahogy most- mindenhol, mindig, bármely témával kapcsolatban, az összes lehetséges tanulási stílus figyelembe vételével. De mit jelent 21. századi tanárnak lenni?Korábbi cikkünkben, ami nagyon népszerűnek bizonyult olvasóink körében, elkezdtük megnézni, milyen tulajdonságok jellemzik a 21. századi tanárt. Most a második, befejező rész következik.

8. Működjünk együtt

A technológiának köszönhetően diákok és tanárok könnyedén együtt tudnak működni. A digitális anyagok, prezentációk, közös projektek készítése során a tantermi foglalkozások sokkal jobban hasonlítanak a való világra. Az együttműködés már több, mint dokumentumok elküldése egymásnak emailben vagy powerpoint prezentációk készítése. Sok remek ötlet nem jut tovább egy beszélgetésen vagy a papíron, ami nagy kár. A globális együttműködés megváltoztathatja a teljes hozzáállásunkat.

9.        Twitter- chat használata

A szakmai fejlődés, az ötletek megosztása, a legfrissebb témákkal való megismerkedés- mindezek legolcsóbb és leghatékonyabb módja a Twitter-chat. Szakmailag fejlődhetünk, a tudásunkat gyarapíthatjuk, hiszen minden nap van egy nagyszerű beszélgetés és most már nem csak a konferenciára járás az egyetlen módja, hogy találkozzunk másokkal és a szakmai kapcsolatainkat gyarapítsuk.

10.    Építsünk kapcsolatokat!

Lépjünk kapcsolatba hasonlóan gondolkozókkal. A modern eszközöknek köszönhetően bárkivel, bárhol, bármikor kapcsolatba tudunk kerülni. Kérdésünk van egy szakértőhöz, kollégához? Csak használjuk a közösségi médiát: kövessük, csatlakozzunk, kérdezzünk, beszéljünk!

11.      Projektalapú tanulás

Mivel a mai diákoknak hozzáférésük van autentikus forrásokhoz az interneten, kapcsolatba léphetnek szakértőkkel, vagy olyan társaikkal akik ugyanazt a tárgyat tanulják, a tankönyvvel való tanítás nagyon 20. századinak tűnik már. Manapság a tanulók saját kérdéseket tehetnek fel, kutathatnak, és olyan projekteket hozhatnak létre, melyeket megoszthatnak a kezükben levő eszközök segítségével. És mire van szükségük a  tanártól? Útmutatásra!

12.      Pozitív digitális lábnyom kialakítása

Magától értetődőnek tűnhet, de napjainkban a tanár feladata, hogy példát mutasson a közösségi média használatára: arra, hogyan kell létrehozni és közzétenni értékes tartalmakat és hogyan osszunk meg forrásokat. Habár a tanárok is emberek, és posztolni akarják a képeiket és gondolataikat a közösségi oldalakon, nem mondhatjuk a diákoknak, hogy ne tegyenek közzé helytelen dolgokat, ha mi magunk is azt tesszük. A profi viselkedés mind a tanteremben mind online fontos ahhoz, hogy pozitív digitális lábnyomot hagyjunk magunk után és megfelelő viselkedési mintákat adjunk a diákoknak.

13.    Kódoljunk!

Lehet, hogy első hallásra bonyolultnak tűnik, de a kódolás nem más, mint a modern műveltség része. Ahogyan a 20. században a toll vagy a ceruza egy eszköz volt, ami nélkül el sem lehetett képzelni a pedagógust, manapság a tanároknak a modern ceruzát vagy tollat kell használniuk: a számítógépeket. A kódolás nagyon érdekes – az érzés, mikor egy oldalt megtöltünk HTML-el fantasztikus. Noha az oda vezető út hosszú, kis lépésekkel sokat tudunk megtenni. A lynda.com nagyszerű kiindulási pont lehet.

14.    Legyünk innovatívak!

Bővítsük a digitális tolltartónkat és próbáljunk ki olyan eszközöket, amiket korábban még soha, például a tanulás és a közösségi oldalak vagy helyettesítsük a tankönyveket online forrásokkal. És ne az eszközök, hanem a diákok kedvéért!

Mióta elkezdtem a TED-eket használni és a tevékenységeket azokra a videókra alapoztam, teljesen más visszajelzéseket kapok a diákoktól. Imádják! Szeretik használni a facebookot megbeszélésre és hírek továbbítására. Értékelik az újdonságot- nem az új eszközöket, hanem azok újszerű, produktív és érdekes használatát.

15.       Tanuljunk tovább!

Ahogy egyre több új eszköz jelenik meg, a folyamatos tanulás és adaptáció elengedhetetlen. A jó hír: jó móka és napi 20 perccel már sokat érhetünk el.

Fordító: Tóth Éva, a Nagykátai Ipari Szakképző Iskola angoltanára

Fotó: egy képen több 21. századi tevékenység látható: elfogadás, közös munka, IKT eszközhasználat, a tanár, mint mentor, nem frontális oktatás, stb.

A kép forrása:

http://expectmiraculous.com/2012/05/07/21st-century-learning-a-visit-to-the-ga-doe-center-for-classroom-innovation/

A cikk angol nyelvű forrása itt olvasható, az Edutopia portálján.

Az Edutopiáról:

Az Edutopia egy összefoglaló weboldal és online közösség egyben. George Lucas, a Star Wars filmek írója alapította. Feladatuk, hogy megosszák a legjobb általános és középiskolában is használható oktatási módszereket. A projekteken keresztüli tanulást, az átfogó tanítást, a szociális és érzelmi oktatást, a pedagógusok fejlesztését és a modern technológia terjesztését helyezik előtérbe.

Kapcsolódó cikkek: 

Tóth Éva, fordító, angoltanár bemutatkozása

A 21. századi tanár 15 jellemzője – az Edutopia cikke szerint
 

Tóth Éva cikkei, fordításai a Modern Iskola honlapján elérhetők innen.

„Amerikából jöttem..” – interjú az USA-beli tanár konferencián járt egyetlen magyar pedagógussal, Nádori Gergellyel
Részlet, a 21. századi pedagógus kifejezésről:

„Mit gondol, hogyan lehet lemérni ezt, kire mondhatjuk, hogy 21. századi pedagógus?

– N. G.: Én nem fetisizálnám ezt a kifejezést. Szerintem nem kellene nagyon másnak lenni ma egy pedagógusnak, mint a 20. században. Ma is vannak újító és konzervatív tanárok, ahogyan a 20. században is voltak. A kérdés, hogy kinek és minek akarunk megfelelni, és mit teszünk a fejlődés érdekében. Fontos, hogy a diákjaink számára pozitívan tudjunk jelen lenni. Természetesen a változó világban nekünk is át kell gondolnunk több dolgot is. A legfontosabb talán a tudáskoncepció átalakulása, az információhoz jutás egyszerre lett könnyű és demokratikus. 

 

 

Előző cikkIndia egy tanár szemével – 2. rész
Következő cikkHogyan működik a Monitor rovat és miért érdemes követni?