Kezdőlap osztályfőnök

Czunyiné: Nyitott és szakmai beszélgetésre van szükség

  Már ősszel megjelennek a pályázati kiírások az iskolarendszer fejlesztésre, az óvodások korai fejlesztésével összefüggő szakmai programokra, a mindennapos mozgást segítő infrastruktúra fejlesztésére, vagy a művészetoktatás támogatására – erről is szólt  az Emberi Erőforrások Minisztériumának köznevelésért felelős államtitkára szerdán Székesfehérváron, 2015. augusztus 19-én, az MTI hír szerint. 

 ” A matematikai és más természettudományos ismeretek növelése kulcskérdés az oktatásban – jelentette ki az Emberi Erőforrások Minisztériumának köznevelésért felelős államtitkára szerdán Székesfehérváron.

    Czunyiné Bertalan Judit úgy fogalmazott: a logikai matematikai gondolkodás és a természettudományos kompetenciák erősítését stratégiai kérdésnek kell tekinteni ahhoz, hogy el tudjuk érni azokat a célokat, amelyek az oktatás minőségi-tartalmi megújítását szolgálják. 

    Azt mondta: a magyar oktatási rendszer büszke lehet a múltjára, azonban a mai felmérésekből és mutatókból az olvasható ki, hogy a természettudományos kompetenciák, különösen a matematika terén nem teljesítenek jól a magyar diákok. Hangsúlyozta: a műszaki tudományok fejlődése, a körülöttünk levő informatikai világ felgyorsulása megkívánja ezen ismeretek alaposságát, jó elsajátíthatóságát és helyes használatát.

    Az államtitkár kitért az OECD-felméréseknek a társadalmi hátrányokból adódó különbségek kiegyenlítésére és a nagy arányú lemorzsolódásra, korai iskolaelhagyásra vonatkozó negatív megállapításaira is. Azt mondta, vannak olyan iskoláink, amelyek most is kifejezetten jól teljesítenek e területeken, de országosan olyan koncepciókra van szükség, amelyek minden iskolára vetítve megkezdik a problémák kezelését. Hangsúlyozta: nem a pedagógusok hibájából nem tudja az iskola ezeket a funkciókat maradéktalanul betölteni.

    Szólt a kilenc évfolyamos iskolaszerkezeti modellváltásról is, melyről kiemelte, még nincs konkrét döntés, annak bevezetése csak a pedagógusokkal, a szülőkkel, a szakmai szervezetekkel folytatott, és az összegyűjtött információkra, vizsgálatokra alapozó szakmai párbeszéd után történhet meg. 
    Nyitott és szakmai beszélgetésre van szükség, ezeket összefoglalva lehet megalapozott döntést hozni arról, hogy a kilenc évfolyamos iskola jó válasz lehet-e a lemorzsolódásra, a hátránykompenzációra, az esélyteremtésre – fogalmazott az államtitkár. Hozzátette: Magyarországon a legutolsó iskolaszerkezeti változás közel 70 évvel ezelőtt volt.

    Beszélt arról is, hogy a hosszú szünidő miatt, főként a hátrányos helyzetű térségekben szükségessé válhat, hogy olyan programokat kínáljanak, amelyek a szünidei felejtést meggátolják és segítik a felzárkózást. Hasznosnak nevezte azokat a tematikus táborokat, amelyek az önálló életvitelhez vezető úton segítik a fiatalokat. Példaként említette az elsősegély- vagy KRESZ-ismeretek oktatását, a drogprevenciót, a nyelvi táborokat.
    Czunyiné Bertalan Judit elmondta, az iskolarendszer az intézményi keretekből, a tartalomból, a módszertanból és negyedik dimenziójaként a családból, a szülő-gyermek alkotta közösségből épül fel, a versenyképes ismeret pedig nem feltétlenül sok ismeretet jelent, hanem a módszertanilag jól eljuttatott, megfelelő mennyiségű információt. 

    Az államtitkár a Fejér megyei szakmai tanévnyitó konferencián azt mondta: kiszámítható és jól tervezhető tanévkezdés előtt állunk. Leszögezte, most az előzőeknél sokkal inkább az iskolákban tárgyiasuló forrásfelhasználási uniós ciklus következik majd.
    Kiemelte, novemberben zárul az a program, melyben olyan digitális tudásbázis hoznak létre, ami szülőnek, gyermeknek, tanárnak egyaránt segíti az órai foglalkoztatást és az otthoni tanulást. A módszertani fejlesztésben kísérleti jelleggel Hajdú-Bihar, Csongrád és Borsod-Abaúj-Zemplén megyék hátrányos helyzetű térségeiben indulnak újításokkal. 
    Emellett az iskolarendszer fejlesztésre, az óvodások korai fejlesztésével összefüggő szakmai programokra, a mindennapos mozgást segítő infrastruktúra fejlesztésére, vagy a művészetoktatás támogatására már ősszel megjelennek a pályázati kiírások.”

Forrás: MTI

Fotó: 

Budapest, 2015. augusztus 17. Czunyiné Bertalan Judit, az Emberi Erőforrások Minisztériumának köznevelésért felelős államtitkára beszél a Megújuló rendszerek a köznevelésben és a felsőoktatásban címmel tartott sajtótájékoztatón Budapesten, az Emberi Erőforrások Minisztériumában 2015. augusztus 17-én. Az asztalnál Balog Zoltán, az emberi erőforrások minisztere (j) és Palkovics László, az Emberi Erőforrások Minisztériuma felsőoktatásért felelős államtitkára. MTI Fotó: Bruzák Noémi

Előző cikkTanító ? Erre jó a Facebook- csoport! Avagy tanítók és tananyagok a közösségi oldalon
Következő cikkHipersuli bemutató, robotika és 3D nyomtatás a Velencei-tónál