Kezdőlap Digitális eszközök

Hogyan segítenek a fizika oktatásban az Microsoft programok?(x)

Napjainkban a természettudományos oktatás, valljuk be, jelentős kihívásokkal küzd. Miközben a piac részéről növekvő igény jelentkezik a széleskörű reálismeretekkel rendelkező munkavállalók iránt, a diákok ilyen irányú affinitása jelentősen csökken. A kerettantervek bevezetése erre a problémára próbál megoldást kínálni; például a középiskolai fizikaoktatásban csökkenti a „száraz” feladatmegoldást, és előtérbe helyezi a mindennapi jelenségek magyarázatát, a gyakorlat-, kísérletközpontú oktatást.

A szerző illusztrációja

A Kiskunhalasi Bibó István Gimnázium fizika–matematika–informatika szakos tanáraként régóta kerestem azt a módszert, amellyel a kevésbé érdeklődő diákok számára is vonzóvá tehető a fizika, felébreszthető a hétköznapi jelenségek magyarázatára való igény. A heti két tanóra és a feszített tanmenet viszont kevés időt hagy a jelenségek pontos bemutatására, vizsgálatára, részletes megfigyelésére.

Gyakorlatom volt és marad is, hogy az alapvető, egyszerű kísérleteket bemutatom órán, elvégezzük közösen, a valós tapasztalást viszont gyakran átveszik a filmek. Az internet kimeríthetetlen forrásként szolgál, de mivel egyre több időbe került a pontos, precíz magyarázatokkal ellátott filmek megtalálása, ezért előbb-utóbb adta magát az ötlet, ilyeneket mi is tudunk forgatni.

A szerző illusztrációja

A diákjaimban mindig is ott volt az alkotni vágyás, büszkék, ha egy produktumot önállóan létrehoznak, nekem csak el kellett indítanom őket.

Filmkészítés Microsoft MovieMaker-rel

Ebben segítségemre a Microsoft programjai vannak. A felvételeket diákjaim mobiltelefonnal vagy digitális fényképező géppel oldották meg. Az elkészített felvételek számítógépre való áttöltése nem okoz(hat) gondot. Egykor – jól emlékszem, egyetemista koromban – egy ilyen feladat megoldása komoly technikai, informatikai felkészültséget igényelt. ma azonban a mindennapi gyakorlatok közé tartozik, hogy a diákok az elkészült nyers filmet a MovieMaker programmal vágják, látják el feliratokkal, színesítetik zenével. Egy-egy jobban sikerült alkotás mérete meghaladja az 1GB-ot, ezért a következő megoldandó helyzet a létrejövő fájlok kezelése.

Fizikai képtelenség?- filmek a felhőből

Eleinte pendrive-on hozták a tanulók órákra a filmet, amelyet az osztály megnézett. Mivel ezek az állományok néha otthon maradtak, néha nem voltak olvashatóak, néha nem a legjobb formátumban készültek el,  szükség volt egy közös felületre, ahol a diákok közösen dolgozhatnak, ahonnan bárki elérheti az elkészült filmet, mégis elrejti a kíváncsi kívülállók elől. Erre adott megoldást a Microsoft OneDrive felhő alapú szolgáltatása. Itt lehetőség van ugyanis az elkészült filmek megosztására, a közös munkára és gyakorlatilag a világon bárhol történő bemutatására.

Érdekes volt látni, ahogyan a diákok eleinte vonakodva mutatták be egyszerű eszközökkel készült, egy-két vágást tartalmazó, alapvető kísérleteket rögzítő filmjeiket, majd lassan egymástól bátorságot merítve, a program lehetőségeit kihasználva, egyre jobb, viccesebb, érdekesebb filmek készítettek.

A szerző illusztrációja

Bevonták a szülőket, ismerősöket és a lelkes kistestvéreket is, sőt közben itt-ott feltűntek a házi kedvencek, kutyák, macskák is. A feladatokat játékként felfogva, egymás videóit vizsgálgatva, többször megnézve tanulják a fizikát, ismerkednek a jelenségekkel, újabb-újabb lehetőséget keresve bújják a tankönyvet, az ismeretterjesztő csatornákat, Youtube -videókat. nagy előrelépésnek tartom, hogy az ún. hagyományos filmek között megjelentek a rajzfilmek, a riportok, a régi némafilmek stílusában készült és vicces jeleneteket bemutató werkfilmek is.

 

A szerző

Rapcsák Csaba

fizika–matematika–informatika szakos tanár, igazgatóhelyettes
Kiskunhalasi Bibó István Gimnázium

Előző cikk„A tanításban minden eszköz megengedett..” – Mouse Mischief- szavazórendszer házilag(x)
Következő cikkVárják a jelentkezőket! eTwinning Szakmai találkozó Varsóban