A Telenor Magyarország Zrt. kiállítói helyszínén a kék babzsákok voltak a legfeltűnőbbek az „Így tanulunk mi!” kiállításon. Közelebb érve látható volt, hogy a táblagépekkel felszerelt standon a Hipersuli Oktatási Programmal lehet megismerkedni. Asztalos Krisztina CR koordinátor segített a Modern Iskola olvasóinak tájékoztatásában. Tőle megtudhattuk, hogy a Hipersuli Oktatási Program –www.hipersuli.hu – négy vidéki és egy budapesti általános és középiskola összesen 15 osztályában, 363 tanulóval indult.
A projektben részt vevő iskolák:
- Áldás utcai Általános Iskola, Budapest
- Bálint Márton Általános Iskola és Középiskola, Törökbálint
- Eötvös József Általános Iskola, Ercsi
- Németh László Gimnázium és Általános Iskola, Hódmezővásárhely
- Szent Imre Katolikus Általános Iskola, Zsombó
A részt vevő osztályok 2.-10. évfolyamosak.
A projekt célja, hogy táblagépekkel és mobilinternettel segítse a korszerű, digitális oktatás terjedését. A tanulók és a 31 pedagógus olyan internetes táblagépeket kaptak, melyek segítségével elérhetőek digitális tananyagok és oktatási szoftverek, és melyek egy töltéssel egy tanítási napot is kibírnak.
Ezeket a tanórákon közösen használják, sőt, két osztály tanulói haza is vihetik a táblagépeket. Az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet digitális tananyagai több tantárgyból is elkészültek, ezek elérhetők például a Nemzeti Köznevelési Portálon is – www. nkp.hu.
A program indítását egy kísérleti időszak is megelőzte: a 2013-2014-es tanévben az Áldás utcai iskola negyedikesei egy éven keresztül használták a táblagépeket a tanórákon. Mielőtt az eszközöket a negyedik osztályos diákoknak átadták, természetesen egyeztettek a szülőkkel is. Az együttműködés során arra keresték a választ, hogy milyen jótékony hatása és milyen kockázata van az oktatás táblagépes- mobilinternetes- digitális tananyagra épülő modernizációjának. Anyanyelvet, írás-olvasást, környezetismeretet és angol nyelvet tanultak élményszerűbben. A tananyag része volt a tudatos és biztonságos internethasználat is.
A digitális tananyagok oktatásához a hagyományostól eltérő módszertanra van szükség, ezért a Telenor Magyarország Zrt., a Microsoft Magyarország Kft. és az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet támogatásával a részt vevő pedagógusok számára márciusban tanfolyamot szervezett, valamint az intézményekben azóta is folyamatosan tartanak képzéseket. Ennek keretében a pedagógusok megismerhetik a táblagépek kezelését, és azt is, hogy hogyan lehet az internetes tartalmakat a tanórákba illeszteni. A módszerek átadásától azt várják, hogy fejlesszék a gyerekek kompetenciáit, “önálló tudásépítését, problémamegoldó készségét, együttműködését, web 2.0 és IKT-használatát és önszabályozásra való képességét.” Az esetlegesen felmerülő szakmai és technikai problémákra és kérdésekre a projekt iskolai koordinátorai adnak folyamatos válaszokat.
És vajon hogyan fogadták a gyerekek a táblagépes oktatás bevezetését?
Nos, az elvárásnak megfelelően lelkesebbek, többet jegyzetelnek, örömmel tanultak, a füzet helyett a táblagépen dolgoztak, a megadott időkeretben. Felmerül a kérdés, hogy mit tehet a pedagógus, ha a tanulók nem a tananyaggal foglalkoznak a tanórákon? Nos, egyik megoldás lehet, hogy a táblagépekre olyan programokat telepítenek, melyekkel a pedagógus szabályozni tudja, hogy milyen programokat használhatnak és milyen tananyaggal kapcsolatos weboldalakat böngészhetnek. Olyan funkció is elérhető, mely során a pedagógus egyetlen kattintással a helyes képernyőt jelenítheti meg a tanuló táblagépén.
A Hipersuli weboldalán a “Tippek tanároknak” menüpontban elérhetőek a pedagógusok felkészítése során használt ingyenes alkalmazások elérhetőségei és a bemutatott weboldalak, és pedagógusoknak szóló tippeket is olvashatunk. Minden tantárgyhoz tanulást támogató weboldalak gyűjteményét tekinthetjük meg, melyeket a projektben részt vevő intézmények pedagógusai ajánlanak tapasztalataik alapján. A kísérleti projekt tapasztalatait 2015. tavaszán utólagos hatásmonitoring keretében vizsgálták.
A Digital Agency Magyarország Kft., a Telenor kutatási partnere egy tanulmányt készített erről. A hatástanulmány, az „Áldás utcai pilot projekt – az „Okosuli program” hatásmonitoringja”, szintén a Hipersuli.hu oldalon érhető el, egy 45 oldalas .pdf dokumentumként. A kutatás a többi iskolában is elkezdődött és arra irányul, hogy az eszközök oktatásba való bevonása milyen változásokat okoz a célcsoportok attitűdjeiben, motivációjában és a gyerekek tanulási eredményeiben.
A 2016 nyaráig tartó projekthez jelenleg nincs lehetőség csatlakozni, a program kiterjesztése a kutatási eredmények ismeretében, az oktatási kormányzat és a Telenor együttműködése által lehetséges.
„Jobb a teljesítmény és folyamatosan tanulunk mi is”
Megkérdeztünk egy pedagógust a Hipersuli-val kapcsolatos tapasztalatairól.
Pataki Éva magyartanár, Áldás Utcai Általános Iskola, Budapest
-„Én ez év szeptemberétől használom a Telenortól kapott táblagépeket azzal a hatodikos osztállyal, akik negyediktől ismerkednek a tabletekkel. Hetente egyszer, órarend szerinti napon van ún. táblagépes órájuk, magyarból és matematikából, ekkor hozzák magukkal a készülékeket. Beigazolódni látom, amit olvastam a szakirodalomban, hogy akik időnként használják a digitális készülékeket, azoknak jobb a teljesítménye, mint aki kizárólag csak ezzel dolgozik. Sok mindenre használjuk, pl. ha a gyerekek verset mondanak, azt felvesszük, visszahallgathatjuk, dramatizált jelenteteket is rögzíthetünk. Használjuk a Socrative-programot, az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet (OFI) honlapjáról letölthető elektronikus tankönyveket és a Nemzeti Köznevelési Portált is. Mindezek használatához a Telenortól kaptunk felkészítést, és folyamatosan tanulunk mi is. Például azt, hogy hogyan- milyen új módszereket, programokat tudunk még felhasználni az eredményesebb, élvezetesebb munkához.
Tananyagot – magyarból – leginkább saját fejlesztésűt használok, de angol nyelvűek pl. nagyon ötletesek, jól működőek vannak, amit az angol szakos kolléganőm örömmel használni is kezdett a diákokkal. Egyedi tananyag a biztonságos internethasználat oktatása, amit szintén a Telenor biztosított: interaktív, Telenoros szakemberek közreműködésével tartott, táblagépes, diákokhoz igazított rendhagyó órákon, az iskola valamennyi felső tagozatos osztályában. A gyerekeket a digitális tananyaghasználat mellett az együttműködésre, a kommunikációs szabályokra, a kooperatív munkára is felkészítjük a táblagépes oktatáskeretében. Úgy látom, a pedagógiai átgondoltság nagyon fontos, „csodafegyverként” ugyan nem használható, de jelentős az eszköz szerepe az esélyegyenlőtlenség csökkentésében, s rendkívüli a motivációs hatása is. Van olyan diákom is, aki tanulási nehézségekkel küzd, de a digitális eszközöket varázsló módjára használja, ezekkel szívesebben pótolja a régebbi hiányait, segíti az órákon az osztálytársait is a táblagépek használatában, s ez a tanulási kedvét, önbizalmát is erősíti.
A pedagógus személyes hatása, irányítása a digitális eszközök használatával is meghatározó és nélkülözhetetlen.”
Fotók:
Lejegyezte: Fülöp Hajnalka