Az óvodások még majdnem mind nyitott, játékos, képzeletgazdag gyerekek, ez még az alsó tagozatban is megmaradhat. Később egyre inkább eltünedeznek azok a tulajdonságok,amiket a Csíkszentmihályi is felsorol. Ennek oka komplex, elemzése külön cikk témája lehet. A pedagógusok azonban sokat tehetnek, hogy megőrizzék ezeket a jellemzőket a gyerekekben, akik ezáltal kreatívabb felnőttekké válhassanak.
„Az első fontos vonás valamiféle genetikai prediszpozíció, mely érzékenyebbé teszi a személyt egy adott tartományra. A második, rendkívül fontos és általános jellemző az átlagosnál nagyobb mértékű kíváncsiság, a folyamatos érdeklődés, rácsodálkozás a dolgok mikéntjére. A tapasztalok iránti nyitottság elengedhetetlen feltétele az újszerű felismeréseknek. A tartományhoz való hozzáférést említi harmadikként, mely nagymértékben külső tényezők (családi háttér, anyagi lehetőségek, szerencse) által meghatározott. Természetesen vannak olyan személyek, akik a rossz körülmények és akadályok ellenére is kiharcolják maguknak a szükséges feltételeket. Negyedik elem a szakértői körhöz való hozzáférés, mely szintén nagymértékben függ személyen kívül álló okoktól.” A továbbolvasáshoz kattintson a lelkizona.hu cikkére.