Kezdőlap heti kitekintő

    Facebook az iskolában? Tippek pedagógusoknak- 2016-ból

    Két évvel ezelőtt, 2016. januárjában jelent meg, vajon mond-e újat idén? Egyre több pedagógus ismeri fel a közösségi oldalak, főleg a Facebook szerepét a diákokkal való közös munka szempontjából. Fontos tudni, mire érdemes figyelni a Facebook használatakor? Milyen formái lehetnek a tanár-diák online kapcsolatnak? Mire jó egy hatékony iskolai Facebook oldal? Fordításunkban erre keressük a választ. Tóth Éva gyakorló tanár és Facebook oldal adminisztrátor fordítása a Howtolearn.com oldalról.

    John Haydon digitális média szakértő oldaláról

    Sok tanár, iskola tanácstalan, mikor a Facebook pedagógusoknak való biztonságos használatáról van szó.

    Sok iskola letiltja a Facebook weboldalát, hogy megakadályozzák, hogy használják azt a diákok az iskolában, de ez valójában csak olaj a tűzre.

    A mobil eszközeiken keresztül több mint 350 millió felhasználónak van hozzáférése a Facebookhoz.(Ez a szám mára világszerte emelkedett, a hazai adatok is növekvő tendenciát mutatnak.A szerk.) A diákok ezt használják ki a weboldal letiltását kikerülve. A mobilon Facebookozók kétszer olyan aktívak, mint az áltagos felhasználók. Szükség van arra, hogy a pedagógusok is megértsék, hogyan lehet a Facebookot hasznosan és biztonságosan használni, mind tanárként mind diákként.

    Íme 5 alapvető Facebook szabály:

    1. Facebook tanároknak: adatvédelmi beállítások

    Nem csoda, hogy sokak számára ez a legzavaróbb beállítás. Jó kezdet, ha a megosztásaink alap közönségének a barátainkat állítjuk be. Minden egyes posztnál beállíthatjuk, ki láthatja azt. Ne felejtsük el, hogy amit beállítunk, az marad az alapértelmezett beállítás a jövőbeli posztjainkhoz.

    Van azonban néhány dolog, ami a beállításainktól függetlenül sosem marad privát: név, profil és idővonal, borítókép, város, csatornák, lájkok.

    Azonban ezek közül egyedül a név az, ami kötelező a Facebook fiókhoz. Mivel a többi elem opcionális, ha nem akarjuk, hogy tudják, akkor ne adjuk meg.

    2. Iskolai Facebook használati szabályok felállítása

    Ha megengedi az iskola a Facebook használatát, ha nem, fontos, hogy az online viselkedés szabályai le legyenek fektetve, mind a tanárok, mind a diákok számára, melyeket érdemes évente frissíteni.

    3. Ismerősnek fogadás szabályai

    Mivel az ismerősöknek hozzáférése van a személyes információinkhoz, fényképeinkhez és posztjainkhoz, érdemes ezeket is szabályokban lefektetni.  Vissza is lehet utasítani egy ismerősnek való jelölést, ez így van rendjén. A gyerekeinknek és diákjainknak is tanítsuk ezt meg.

    Ajánlani szoktuk, hogy a tanárok ne legyenek a diákok ismerősei. Ez a professzionalizmus határának az átlépése és olyan baráti kapcsolat képzetét kelti, ami problémát jelenthet a tanár és a diák számára is.

    4. Csoportok és oldalak használata

    A Facebook – csoportok és oldalak áthidalják a tanár-diák ismerősi kapcsolat problematikáját, és lehetővé teszik a kommunikációt anélkül, hogy ismerősök lennének. Hasznos lehet például, ha osztálycsoportot hozunk létre, ahol a tananyagot megbeszélhetik a gyerekek. A csoportok lehetnek titkosak (csak a tagok látják), zártak (mindenki láthatja a csoportot, de a posztokat csak a tagok), és nyitottak (mindenki láthatja a csoportot és a posztokat is).

    Egy Facebook oldal viszont olyan publikus fórum, ami bárki számára elérhető. Amikor valaki lájkol egy oldalt, annak hírei megjelennek a hírfolyamban. Az iskolai Facebook oldalak remek lehetőséget kínálnak arra, hogyan tájékoztassuk a szülőket és a diákokat az aktuális hírekről. Fordítói megjegyzés: ne felejtsük el azt sem, hogy ha már létrehozunk egy iskolai Facebook oldalt, fontos, hogy mindig aktuális információkat tartalmazzon. Nincs is kiábrándítóbb, mikor hónapok óta elévült információkat láthatunk. Más kérdés persze, kinek a feladatkörébe tartozik ez.  Íme egy példa Nagykátáról: https://www.Facebook.com/iparinagykata

    5. Legyünk naprakészek

    Az  IKT technológia nap, mint nap változó világában nagy kihívás mindig naprakésznek lenni, de sok online forrás segít nekünk ebben. A Facebookon található súgó menüpont bejelentkezés után bárhonnan elérhető. Kattintás után csak meg kell adni a probléma kulcsszavát.

    A fenti szabályokat érdemes megfontolni, nem kell velük egyet érteni, de át lehet gondolni, hogyan használjuk biztonságosan és hatékonyan a közösségi oldalakat és erre hogyan tanítsuk meg a diákjainkat is.

    Fotó forrása:

    http://www.johnhaydon.com/how-to-make-an-awesome-facebookpage/ (Hogyan készítsünk elképesztő Facebook oldalt – külön tippekkel iskolák számára, angolul tudóknak!)

    A cikk szerzőjének bemutatkozása: 

    TothEvaTóth Éva vagyok, angoltanár. Ötödik éve tanítok a Nagykátai Ipari Szakközépiskolában és Szakiskolában, szakiskolai és OKJ-s osztályokban. Korábbi,a Modern Iskolában megjelent cikkei elérhetők innen.

    FORRÁSHowtolearn.com
    Előző cikk“Isten hozott!” Hogyan fogadják a “gólyákat” egy középiskolában?
    Következő cikkTehetséggondozás (nem csak) a nyelvoktatásban