Kezdőlap heti kitekintő

    Hogyan segíthetjük a gyermeki kreativitást?

    Egy festő és egy író beszélget arról, hogyan vehetnek részt a felnőttek, a pedagógusok a gyermekek kreativitásának megőrzésében és fejlesztésében. A creativitypost.com cikkét Frank Luca, a moderniskola.hu gyakornoka fordította és az Igazgyöngy Alapítvány pedagógusaitól tanuló gyerekek rajzai illusztrálják.


    creativity post oldalán található interjút olvashatjuk az alábbiakban, melynek szerzője Joanne Foster.

    Toll vagy ecset. Szép szavak vagy gúnyos megjegyzések. Mi  segíti a alkotást az íróknál, a művészeknél? Hogyan tudják a szülők és a tanárok fejleszteni a gyerekeik kreativitását? Egy őszinte beszélgetés egy író (Joanne Foster) és egy művész(Rina Gottesman) között.

    Az író az üres papírt vagy a billentyűzetet lát, a művész az üres vásznat vagy talán egy darab márvány darabot. Az eszközök, amit kommunikációra használnak,különböznek, de ami mindkettőben közös, hogy kifejeznek egy ötletet, érzést vagy egy tapasztalatot.

    easy-to-draw-but-difficult-to-slay

    Egy barátom, Rina Gottesman egy elismert díjnyertes művész. Ő gyönyörű színes és absztrakt festményeket készít. Az alábbi kérdéseket tettem fel neki:

    Mi a legjobb módja annak, hogy ösztönözzük a gyermekek kreativitását?

    Rina: Minden gyereknek megvan az a képessége, hogy alkosson valami kreatívat, valami egyedit, például összeállítsa ruháit, kiválassza a hozzávalókat egy salátához, vagy akár, hogy milyen színű krétákat válasszon, hogy összekösse a pontokat a papíron. Gyakorlással és támogatással még a kreativitás legkisebb szikráját is lángra tudjuk lobbantani.

    Joanne: Egyetértek, nagyon fontos, hogy higgyünk egy gyerek képességeiben, hogy adjunk neki lehetőséget és támogassuk benne. A legjobb, ha ezt minél hamarabb kezdjük. Emlékszel az első kreatív élményedre?

    Rina: Nyolc éves koromban nyáron egy rokont látogattunk meg, akitől kaptam egy doboz vízfestéket és egy köteg papírt. Emlékszem, ahogy a tornácon hasaltam és felfedeztem annak a varázslatát, ahogy a nedves ecset találkozott a festékes palettával majd a papírral.

    Joanne: A felfedezés varázsát említed. EP Torrence is ezt mondja: „Az egyik legerősebb forrása a kreatív energiának a kiemelkedő teljesítmény és az önmegvalósítás, mely egybevág az álmaiddal és a jövőképeddel.” Téged magával ragadtak a színek és minden lehetőséggel szenvedélyesen éltél. Nem voltak szabályok se korlátok. Örömteli és izgalmas volt az alkotás.

    Rina: Én egy absztrakt festő vagyok. Áldottnak érzem magam, hogy van egy piaca a kreativitásnak is. Ritkán van ötletem festés előtt. Minden festmény egy színes ecsetvonással kezdődik, melyek sokasága lassacskán formát ölt. Egy képem tükrözi az akkori hangulatomat, amit befolyásol az akkor hallgatott zene is. Nincs két egy forma festmény, mint ahogy nincs két egyforma pillanat sem az életben. Hiszek magamban és csak festek.

    Joanne: A játék az alapja a felfedezésnek, az újításnak, a kreativitásnak, lehet az illető festő, zenész, táncos, fotós, író vagy szobrász. A strukturálatlan tanulási lehetőségek ugródeszkák a legtöbb strukturált követelményhez ( pl.erőfeszítés , kitartás , rugalmasság), amelyek végtére is szükségesek a célok eléréséhez.

    Megszámolatlan órát töltünk azzal, hogy az általunk választott művészetet megtartsuk, fejlesszük, anélkül hogy ismernénk a jövőjét. Ami igazán számít az az, hogy legyünk nyitottak, játsszunk a színekkel és szavakkal, hogy a végén egyedit alkothassunk.

    Rina: Minden művésznek van egy saját stílusa. Néhányan egy tervvel kezdenek, papírra vetik az ötleteiket, de vannak, akik minden előkészület nélkül elkezdenek alkotni. Rémisztő, amikor nem látod merre tart az alkotásod, de ebben rejlik az izgalom is. Hagyd a művedet, hogy arra vezessen, amerre akar. Előbb utóbb a gondolataid átveszik az irányítást és a megtanult módszereket és képeket alkalmazza.

    Joanne: Nincs egy állandó jól járható út. De mindig jó érzés megélni, ahogy egy történet fejlődik, finomodik és elkészül. Számomra a kezdeti szakasz egy zsonglőr mutatványhoz hasonlít. Sokszor átolvasom és ellenőrzöm a leírt mondatokat. Rina, Te ritkán kezdesz egy előre kigondolt ötlettel. Én néha pihentetem a munkát, hogy újult erővel folytassam.

    Rina: A művészek gyakran mondják „Az út a fontos, nem pedig a cél”. A folyamatot élvezik nem pedig a végterméket. Spontán, szabadon kell alkotni, mert ha az eredményért aggódunk, akkor az az alkotáson is meglátszik. Fontos hangsúlyozni ezt a gyerekeknél is.  Biztosítani kell, hogy a gyerekek élvezzék a folyamatot, játszanak, hibázzanak és érdeklődjenek.

    Joanne: Igen! Hiszen a nyitottság, a bizonytalanság és a kíváncsiság gyümölcsöző lehet. Kísérletezni fontos, hiszen ebből születhet meg egy kreatív alkotás. A hibák, kudarcok, és akadályok nem leküzdhetetlenek és nem fogják összezúzni a készítés, kreálás örömét, ha érzékelik a fejlődésük növekedését. A szülők és a tanárok segíthetnek a gyerekeknek abban, hogyan tanuljanak meg bízni magukban és vállalva a kockázatot azt csinálják, amit szeretnek. Ezek ösztönzik a gyerekeket arra, hogy innovatívak, játékosak legyenek, legyen szó festészetről, írásról, szobrászatról, zenéről vagy bármilyen kreativitást igénylő dologról. Ez alkotásra serkenti őket – szenvedélyessé teheti őket, feltöltheti őket káosszal és világossággal,  és kifejezhetik a kreativitásukat.


    Eredeti cikk: WhatDrivesChildren’s Creativity?

    Cikk szerzője: Joanne Foster

    Fotók forrása: Igazgyöngy Alapítvány, Berettyóújfalu, Ritók Nóra megosztásából: https://www.facebook.com/Igazgy%C3%B6ngy-Alap%C3%ADtv%C3%A1ny-Beretty%C3%B3%C3%BAjfalu-269421703088080/
    és
    https://www.facebook.com/lritoknora/posts/227969717535276

    A cikk magyar változatát  Modern Iskola gyakornoka, Frank Luca készítette.

    A fordító bemutatkozása: Frank Luca vagyok a Károli Gáspár Református egyetem hallgatója vagyok három éve, kommunikáció és médiatudomány szakon. Újságírónak készülök, melyet elméletben az egyetemen, gyakorlatban pedig itt a Modern Iskolánál tanulok.

    FORRÁScreativitypost.com
    Előző cikkA Modern Iskola rekorderei és újításai!
    Következő cikkBod Péter Országos Könyvtárhasználati Verseny kiírás