Kezdőlap jó példák

Miben segít egy iskolai könyvtáros? Interjúnk a könyvtárosok világnapján

Jónásné Bánfi Csillát, a  Kaposvári Kodály Zoltán Központi Általános Iskola Kinizsi Lakótelepi Tagiskola könytárpedagógia-tanárát, Tündérkönyvtárost (!) kérdeztük pályájáról és persze könyvekről.

„Április 14-e a Könyvtárosok világnapja, amelyet két nagy szervezet, az American Library Association (Amerikai Könyvtárak Szövetsége – ALA) és az International Federation of Library Associations and Institutions (Könyvtári Egyesületek és Intézmények Nemzetközi Szövetsége – IFLA) kezdeményezett.” (Forrás: Világnapok – Emléknapok – Jeles napok )

Fotó: pexels.com

Célja, hogy felhívja a figyelmet a könyvtárak és könyvtárosok nyújtotta értékekre.Ez alkalomból mi iskolai könyvtárosokat mutatunk be olvasóinknak:

Küldetése: olvasóvá nevelni

Iskolai könyvtárosként milyen pálya áll Ön mögött? – kérdezem  Jónásné Bánfi Csillát, a Kaposvári Kodály Zoltán Központi Általános Iskola Kinizsi Lakótelepi Tagiskola könytárpedagógia-tanárát.

Tanítóként kezdtem dolgozni 32 éve, majd könyvtáros és könyvtárpedagógia-tanár MA végzettséget szereztem.20 éve vagyok iskolai könyvtáros. Azt gondolom, hogy a könyvtárosok világnapja jó alkalom lehet felhívni a figyelmet a könyvtárak fontosságára.

– Miben más egy iskolai könyvtár, mint egy települési?

Az iskolai könyvtáraknak különleges szerepe van. Más könyvtárakba bemegy az olvasó és használja azt, a könyvtár típusa szerint.Mi pedig ezeket az olvasókat neveljük ki. Nálunk az iskolába iratkozással mindenki tagja lesz a könyvtárnak. Ekkorra többen már ismerik, mert óvodásként is járnak át foglalkozásra. könyvtárban a könyv és könyvtárhasználat tanítása mellett, az olvasnivalók személyre  ajánlását tartom fontosnak. Ismerjük a gyerekeket, a körülményeiket, jobban meg tudjuk találni azokat a könyveket, amik érdeklik őket.

– Milyen helyzetben van most a könyvtár, milyen változások zajlottak?

Egy 2014-ben véget ért TÁMOP pályázatnak köszönhetően 27 szövegértést fejlesztő projektet tudtunk megvalósítani, az óvodás, alsó és felső tagozatos, középiskolás korcsoportnak, sőt felnőtteknek is. Ezek 15 órás projektek voltak.Ővodásoknak hagyományos és mai mesék, drámafoglalkozások. Alsóban: állatmesék, Rumini, Palacsintás király, foci témakör feldolgozásával foglalkoztunk.   Felső tagozatban pedig a mítoszok, rejtélyek, röplabda, matematika, honismeret, néprajz, képzőművészet, dráma témák érdekelték a diákokat.Szintén e pályázat keretében lehetőségünk volt könyvtárfejlesztésre több millió forint értékben.

– Mi a küldetése egy iskolai könyvtárosnak?

– „Bosnyák Viktória: Tündérboszorkány” című könyvében olvasható: „Tudod, minden iskolai könyvtáros tündér. Varázslatos feladat az olvasni tanuló gyerekeket segíteni abban, hogy rákapjanak a könyvekre.” Tavaly decemberben megkaptam a Tündérkönyvtáros oklevelet. (A Kolibri Kiadó és Bosnyák Viktória, a népszerű Tündérboszorkány-trilógia szerzője pályázatot írt ki a köztünk élő Tündérkönyvtárosok megtalálására.)  Ezt a címet csak a tanulók és kollégák ajánlásával lehet elnyerni.Az engem ajánlók ezeket írták:

„- Csilla néni segítségével és vezetésével már alsós korunk óta több olvasási versenyen is sikerrel vettünk részt”, „vele mindig lehet a könyveinkről, újabb olvasmányainkról beszélni”, „a mi iskolánkban a könyvtár egy csendes kis sziget, ide mindig elbújhatunk egy kicsit olvasgatni, tanulni vagy beszélgetni, hiszen Csilla nénivel ezt is nagyszerűen lehet”.

Az oklevél szövegének részlete: Tündérkönyvtáros … „aki áldozatos munkájával, a gyermek és ifjúsági könyvek szeretetével gyerekek százait nevelte és neveli olvasóvá…”

– Nagy öröm lehet egy ilyen elismerés, és tényleg értékes, ha a könyvtárlátogatók adományozzák! Gratulálunk! Végezetül: milyen könyveket ajánl a pedagógusoknak, iskolai könyvtárosoknak?

A most megalakuló Magyar Gyermekkönyv Fórum elnökségi tagjaként is, minden iskolai könyvtáros kollégának ajánlom a mai magyar könyveket.Olvassuk, olvastassuk:  Csiribi és Panka történeteit, (Berg Judit), ismerkedjünk meg Helka hercegkisasszonnyal és Cipriánnal, a Balaton hercegével (Nyulász Péter), bátran kalandozzunk Rév Fülöppel (Jeney Zoltán).

S ha én is kérhetnék  egy „jó tündértől” több időt kérnék a könyvtárra, s azt, hogy jusson pénz az állomány fejlesztésére.

– Minden jót a könyvek birodalmában!

Előző cikkHogyan tanítsunk nyelvet diszlexiásoknak?
Következő cikkItt kezdődik az informatika?! Iskolakönyvtár a 21. században