Kezdőlap Digitális eszközök

Szakértő válaszol: táblagépek az általános iskolában?

Február 18-án, csütörtökön a moderniskola.hu szakértői a táblagépek iskola használatáról fognak tanácsokat adni az érdeklődőknek.  A bevezetés előzményei, az anyagi és szervezési háttér, a tanárok képzése, a szülők felkészítése - megannyi kérdést vet fel. A szakértők felkészülten várják ezeket, minden kérdésre szakszerű választ adnak!

Elsős diák a táblagéppel tanul - a Kispest Tv videófelvétele alapján
Elsős diák a táblagéppel tanul – a Kispest Tv videófelvétele alapján


A táblagépek iskola felhasználásáról kevés gyakorlati tapasztalat érhető el. Ebben tud most a moderniskola.hu segítséget nyújtani, eddigi cikkei után most egy új műfajban, az élő online csetbeszélgetéssel.

 Milyen alkalmazásokat telepítenek, hogyan vonják be az órai munkába, milyen kihívásokat jelent, mik az előnyei? Minderről kérdezhetik szakértőinket, akik az alábbi cikkben mutatják be  magukat és a szaktudásuk hátterét jelentő projektjüket. A cikk szerzője Czékmán Balázs.

 

Alapadatok:

Intézmény: Kispesti Puskás Ferenc Általános Iskola

Cím: 1191 Budapest, Berzsenyi u. 8.

Szakértők:

Czékmán Balázs, informatikatanár

Czékmán Balázs, informatikatanár, a táblagéppel támogatott oktatási pilot projekt vezetője.

KissJozsef

Kiss József, informatikai csoport vezetője.

Előzmények

Az utóbbi évtizedek nagy változásokat hoztak, elsősorban technológiai értelemben, melyek alapjaiban határozhatják meg az oktatás jelenét és főleg jövőjét. Már néhány évnyi időtartamban is történtek előrelépések, mind technológiai, mind pedagógiai téren.Az óvodátóla felsőoktatásig találhatunk olyan oktatástechnikai eszközöket, melyek az oktatást lennének hivatottak megkönnyíteni. Időről-időre felüti a fejét valamilyen új eszköz, mely az oktatás megreformálásának, hatékonyságnövelésének egyértelmű megtestesítője lehet. 2011-2012-től kezdve a mobil eszközök (elsősorban tabletek (táblagépek), mobiltelefonok) megjelenésével, elérhetővé válásával, egyre több oktatási intézmény indult „IKT-s felfedezőútra” külföldön és Magyarországon egyaránt. A tabletek egyre több intézményben jelennek meg, s szinte minden oktatási szinten megtalálhatók.

Táblagépek az első osztályban- a Kispest Tv felvétele alapján
Táblagépek az első osztályban- a Kispest Tv felvétele alapján

A közeli jövőben egyre több intézmény tervezi a tabletek oktatási célú felhasználását, azonban kérdés, hogy hogyan fog az új eszközök implementációja megtörténni. Az új eszközökkel új módszerek is érkeznek, így a tanárok hozzáállása is változik, keresik a lehetőségét, hogy hogyan illesszék be azokat a régi, megszokott rendszerbe.

Táblagépek az iskolában - biztonságos tárolás
Táblagépek az iskolában

A kispesti pedagógus-továbbképzés tapasztalatai

A Kispesti Puskás Ferenc Általános Iskolában kétéves pilot projekt formájában vezettük be a tablettel támogatott oktatást. Ennek köszönhetően szakterületünk a mobil eszközök oktatási implementációja terén rendkívül szerteágazó. Pilot projektünket egyéves előkészület után engedtük útjára, van tapasztalatunk az IKT-val támogatott oktatási projektek rendszerszintű tervezésében, kivitelezésében. A tabletek beszerzésében, védelmében, és oktatási célra való felkészítésében is rendelkezünk tapasztalattal. A pedagógusok 60 órás továbbképzését saját, belső oktató segítségével oldottuk meg, ennek köszönhetően ajánlásokkal, tematikákkal rendelkezünk, különböző IKT-s céloknak megfelelően.

pedagoguskepzes
Pedagógus-továbbképzés a táblagép-használatról- ügyeltek a részletekre!

Hogyan használjuk a hétköznapokban?

Pedagógusaink 1. és 5. osztályban használják a tableteket, így alsó és felső tagozat kapcsán is rendelkeznek tapasztalatokkal, jó gyakorlatokkal. Alsó tagozatban magyar és matematika, felső tagozatban magyar, angol, informatika és földrajz tantárgyak kapcsán vannak kézzelfogható eredmények. A tanórákon az eszközöket többféle módszerrel is használjuk, alkalmazzuk csoportmunkában és 1:1-hez is. Az eszközökön egyaránt használunk offline és online applikációkat, valamint kollaboratív feladatmegoldásra is alkalmas felhőalapú alkalmazásokat. Az órákon megjelenik a Tankocka (learningapss), a kiterjesztett valóság, a digitális történetmesélés, valamint különböző tesztelő alkalmazások. A tanulók eredményeit és feladataik kiosztását egy saját fejlesztésű virtuális osztályteremmel, LMS-rendszerrel (Hatelemi) oldjuk meg, mely egy teljesen saját fejlesztésű online rendszer. Ennek fejlesztésével kapcsolatban is szívesen állunk az érdeklődök szolgálatára. Az eszközök kezelőfelületének egyszerűsítésében, korlátozásában, internetböngészők biztonságossá tételében is van tapasztalatunk.

További információk:

32 perces videó a Kispest TV 2015.10.havi műsorában az iskolai táblagépes oktatásról, tapasztalatokról, megszólal az igazgató, az informatika-tanár, a tanító és a diák is.

Korábbi cikkeink a projekt részleteiről olvashatók itt és itt.

Képek: A Kispesti TV és  Czékmán Balázs fotói

 

Előző cikkA KIP módszer és a „nagy ötlet” – interjú Kovácsné Dr. Nagy Emesével
Következő cikkOrszágos Elsősegély-ismereti Versenyre lehet jelentkezni