” Nagy az elszántság a diákokban, akik között rokkantak is vállalták a vizsga gyötrelmeit. Mit kezdjünk azzal a ténnyel, hogy a világ legvirágzóbb gazdaságaiban egyre több fiatal fektet időt, pénzt, energiát hosszabb-rövidebb ideig tartó művészeti képzésekbe. Vajon ez a gazdagok hóbortja volna csupán? Vajon egy józan gondolkodású szülőnek, aki a gyermeke számára biztos megélhetést szeretne adni, jó szívvel tanácsolható, hogy gyermeke művészeti képzésére különös gondot fordítson? Két nagyon fontos dolgot kell megemlítenünk:
A művészeti nevelésről
- A gyermek természetes kíváncsisággal veszi birtokba apránként a világot. Lát, hall, érez, mozog, kipróbál, megtapasztal és azonnal alkotó módon reagál arra, ami megtörtént vele. A különféle készségei és képességei egymást segítve lassanként alakulnak ki. A mozgás a legelső természetes akció-reakció, majd lassacskán egyre több és finomabb módon megnyilvánuló eszköz birtokába jut a gyermek. Rajzol, formáz, kísérletezik a környezetében lévő tárgyakkal, eszközökkel. Megtanul beszélni is – ám mire beszéd által képes lesz a gondolatait, a viszonyát a világhoz és a vele történtekhez kifejezni, már sokkal korábban birtokában van több nagyon árnyalt kifejezésmódnak. Az életének viszonyrendszerében alkotó módon vesz részt – azaz a kreativitás a gyermek legtermészetesebb sajátja. Az információ-gazdag környezet és a szeretetteljes, biztonságos közeg által egyre mélyül és összetettebb lesz a kreatív gyakorlata. Milyen ügyes, mondjuk, amikor valaki néhány pillantással felméri a helyzetet és a lehető legkisebb energiával megtalálja a megoldást egy problémára. A kreatív műveltség pedig mindazokat a mentális, emocionális és szociológiai eszközöket magában foglalja, amik a kreatív gondolkodáshoz és kommunikációhoz szükségesek. A kreatív műveltség egyes területei mindig együttesen, egymásra hatva hatnak és nyilvánulnak meg, külön hangsúlyozni kell, hogy a kommunikáció nem pusztán és nem is elsősorban beszédet jelent. A kreatív ember képes a lényegre fordítani a figyelmét, megtalálni, felismerni a világban a számára megnyíló kérdéseket és a lehető legnyilvánvalóbban adandó válaszokat. Nem megfelelni óhajt, hanem feleletet találni a kérdésekre. A kreativitást kialakítani nem kell, mert az van, az emberi faj egyik alapvető velejárója – ám csak lehetőség.
„A művészeti nevelés nem halat ad, hanem hálót..”
A másik vonatkozás a jövő, a gyermek biztos megélhetése. Gyorsan átalakuló világunkban ki tudná megmondani, mi a „jó” szakma. A legfontosabb, hogy az ember képes legyen önmagát működtetni, mindig megújítani. A művészeti nevelés nem halat ad, hanem hálót – az ismert mondás ide is jól illik.
A művészeti képzések hazánkban mindig a kreatív nevelést, az emberben rejlő lehetőségek humanisztikus módon megvalósuló teljesítményét szolgálják. A mozgásművészetben az orkesztika, a zenei képzésben a Kodály-módszer, a gyógyításban és a fejlesztésben a terápiás művészeti oktatás a tudományok összekapcsolása a művészettel, különösen a matematikai oktatásban, kifejezetten hungarikumként ismert szerte a világban.
A cikk és a kép forrása Daily Mail.
A szerző bemutatkozása:
Cseh Borbála
Történelem-német szakon végeztem az ELTE -n. Célom volt, hogy az oktatási intézményrendszert megismerjem, s ezt 35 év alatt elég alaposan sikerült is. Sokféle iskolában tanítottam óvodától az egyetemig, legnagyobb büszkeségem, hogy már 140 fölött van azoknak a tanítványaimnak a száma, akik szintén tanárok lettek. .
Az életem másik része a kortárs művészetekkel, elsősorban a designnal való foglalkozás Több művészeti egyesületben vagyok tag, a Fiatal Iparművészek Stúdiója Egyesületben hosszú évek óta kurátorkodom, de dolgoztam több magángaléria megbízásából is itthon és külföldön.