Kezdőlap heti kitekintő

    Elképesztő a igény a művészeti képzésekre – miért is?

     Kínában 7.000 jelentkező pályázott a mindössze 30 férőhelyre a Shandongi művészeti egyetemen -a Daily Mail 2016.02.17-i  cikke szerint . A felvételi vizsgán egy 200 000 (!) négyzetméteres helyiségben voltak, ott készült a fotó.   Cseh Borbála pedagógusként a cikk és a fotó láttán elgondolkodott a gyermeki kreativitás,a művészeti nevelés és az életben való beválás kérdésein. Pedagógusoknak gondolatébresztő írás, és egyben várjuk a jelentkezőket, akik a tudomány és a művészet összekapcsolásával létrejövő oktatási megoldásaikat szívesen megosztanák a Modern Iskola köznevelési szakportálon!

     

    kinamuv

    ” Nagy az elszántság a diákokban, akik között rokkantak is vállalták a vizsga gyötrelmeit. Mit kezdjünk azzal a ténnyel, hogy a világ legvirágzóbb gazdaságaiban egyre több fiatal fektet időt, pénzt, energiát hosszabb-rövidebb ideig tartó művészeti képzésekbe. Vajon ez a gazdagok hóbortja   volna csupán? Vajon egy józan gondolkodású szülőnek, aki a gyermeke számára biztos megélhetést szeretne adni, jó szívvel tanácsolható, hogy gyermeke művészeti képzésére különös gondot fordítson?  Két nagyon fontos dolgot kell megemlítenünk:

    A művészeti nevelésről

    1. A gyermek természetes kíváncsisággal veszi birtokba apránként a világot. Lát, hall, érez, mozog, kipróbál, megtapasztal és azonnal alkotó módon reagál arra, ami megtörtént vele.  A különféle készségei és képességei egymást segítve lassanként alakulnak ki. A mozgás a legelső természetes akció-reakció, majd lassacskán egyre több és finomabb módon megnyilvánuló eszköz birtokába jut a gyermek. Rajzol, formáz, kísérletezik a környezetében lévő tárgyakkal, eszközökkel. Megtanul beszélni is  – ám mire beszéd által képes lesz a gondolatait, a viszonyát a világhoz és a vele történtekhez kifejezni, már sokkal korábban birtokában van több nagyon árnyalt kifejezésmódnak.  Az életének viszonyrendszerében alkotó módon vesz részt – azaz a kreativitás  a gyermek legtermészetesebb sajátja. Az információ-gazdag környezet és a szeretetteljes, biztonságos közeg  által egyre mélyül és összetettebb lesz a kreatív gyakorlata. Milyen ügyes, mondjuk, amikor valaki néhány pillantással felméri a helyzetet és a lehető legkisebb energiával megtalálja a megoldást egy problémára. A kreatív műveltség pedig mindazokat a mentális, emocionális és szociológiai eszközöket magában foglalja, amik a kreatív gondolkodáshoz és kommunikációhoz szükségesek. A kreatív műveltség egyes területei mindig együttesen, egymásra hatva hatnak és nyilvánulnak meg, külön hangsúlyozni kell, hogy a kommunikáció nem pusztán és nem is elsősorban beszédet jelent. A kreatív ember képes a lényegre fordítani a figyelmét, megtalálni, felismerni a világban a számára megnyíló kérdéseket és a lehető legnyilvánvalóbban adandó válaszokat. Nem megfelelni óhajt, hanem feleletet találni a kérdésekre. A kreativitást kialakítani nem kell, mert az van, az emberi faj egyik alapvető velejárója – ám csak lehetőség.

    „A művészeti nevelés nem halat ad, hanem hálót..”

    A másik vonatkozás a jövő, a gyermek biztos megélhetése. Gyorsan átalakuló világunkban ki tudná megmondani, mi a „jó” szakma. A legfontosabb, hogy az ember képes legyen önmagát működtetni, mindig megújítani. A művészeti nevelés nem halat ad, hanem hálót – az ismert mondás ide is jól illik.

    A művészeti képzések hazánkban mindig a kreatív nevelést, az emberben rejlő lehetőségek  humanisztikus módon megvalósuló teljesítményét szolgálják. A mozgásművészetben az orkesztika, a zenei képzésben a Kodály-módszer, a gyógyításban és a fejlesztésben a terápiás művészeti oktatás a tudományok összekapcsolása a művészettel, különösen a matematikai oktatásban, kifejezetten hungarikumként ismert szerte a világban.

    A cikk és a kép forrása Daily Mail.

    A szerző bemutatkozása:

    csehborbalaCseh Borbála

    Történelem-német szakon végeztem az ELTE -n. Célom volt, hogy az oktatási intézményrendszert megismerjem, s ezt 35 év alatt elég alaposan sikerült is. Sokféle iskolában tanítottam óvodától az egyetemig, legnagyobb büszkeségem, hogy már 140 fölött van azoknak a tanítványaimnak a száma, akik szintén tanárok lettek. .

    Az életem másik része a kortárs művészetekkel, elsősorban a designnal való foglalkozás Több művészeti egyesületben vagyok tag, a Fiatal Iparművészek Stúdiója Egyesületben hosszú évek óta kurátorkodom, de dolgoztam több magángaléria megbízásából is itthon és külföldön.

    Előző cikkPályaválasztási nyílt nap a cirkuszban
    Következő cikkMegható videó egy tanárnőről – ismerős történet?