Egy pedagógusnak is sokszor felmerül az életében a kérdés: „mit kezdjen a negatív hozzáállású emberekkel, akik vámpírként fogyasztják energiakészleteit”, legyenek azok diákok, szülők vagy kollégák, felettesek?
Egy vezetőknek szóló Tudatosvezetes.hu című oldalon, egy remek cikkben olvastam három jó stratégiát erre a kérdésre. MIndhármat lehet váltogatni, a harmadik talán a legnagyobb feladat.., merthogy ilyen kérdések is felmerülhetnek: Szerelkezzünk fel ” kérdésekkel, amelyek a panaszkodó, passzív pozícióból kibillenthetik a beszélgetőpartnerünket:
„Kérdezte egy programrésztvevőm, hogy mit kezdjen a negatív hozzáállású emberekkel, akik vámpírként fogyasztják energiakészleteit. Ő maga sokat tesz azért, hogy jó hangulatát és pozitív életszemléletét megőrizze a munkahelyén, de a sok panasz, tehetetlenség és egymásra mutogatás a környezetében mocsárként nehezíti a mindennapi haladását.
(..)
A harmadik stratégia egy kicsit több rutint igényel. A negatív kijelentéseket ott és akkor challenge-elhetjük különféle kérdésekkel, amelyek a panaszkodó, passzív pozícióból kibillenthetik a beszélgetőpartnerünket:
- Mit tudsz tenni a problémával kapcsolatban?
- Ha te semmit, akkor ki tudna valamit tenni?
- Hogyan tudnád felhívni a figyelmét a problémára?
- Milyen megoldási lehetőségek vannak egyáltalán egy ilyen helyzetben?
- Milyen mozgástered van neked itt?
- Hogyan segíthetne a felettesed?
- Milyen segítségre lenne szükséged a megoldáshoz?
- Jól értem, hogy a körülményekre nincs ráhatásunk, így el kell fogadnunk, mint adottság?
- Hogyan tudnánk konstruktívabban hozzáállni a problémához?
- Mi lehetne egy kecske-káposzta megoldás?”
Tovább a cikkre: Tudatosvezetes.hu
Kép forrás: Tudatosvezetes.hu