Kezdőlap SNI

Hogyan reagáljunk – mert ugye nincs „rossz” a gyerek?

SNI-s gyerekeket nevelők, tanítók jól ismerik a gyerekek sajátos viselkedését. Sokszor azonban félreérthető egy-egy reakciójuk, régi beidegződések szerint reagálhat a szülő, pedagógus is. Az understood.org oldalon egy remek táblázatba foglalták össze a leggyakoribb figyelemzavar miatt bekövetkező konfliktus-helyzeteket, és azonnal megoldást is nyújtanak ezekre. A cikkre a Jelen és a jövő pedagógusai című Facebook-csoport tagja bukkant rá, köszönjük a megosztást!

pirosgyerekAz alábbi táblázatban megtudhatjuk, hogy hogyan kommunikáljunk, hogyan reagáljunk,  amikor a tanulás- és figyelemzavaros kisiskolás, vagy ún. sni-s gyerek frusztráltan viselkedik, és pl. csúnyán beszél, nem segít vagy türelmetlenül félbehagyja feladatát és dühöng..  A cikket a Jelen és a jövő pedagógusai című Facebook-csoportban fedeztük fel (a szerk.), és Pakai Terézia fordította le angolról magyarra. Köszönet érte! 

Az eredeti cikk

AmandaMorin_SQAz eredeti cikk szerzője Amanda Morin,  aki anyaként és egykori tanárként is ír cikkeket. Bemutatkozásában arról ír, hogy ő két gyerek büszke anyukája, mindketten  tanulási és figyelem zavarokkal küzdenek. Amanda szerzője az angol nyelvű „Szülői útmutató  a gyógypedagógiához” című kiadványnak.

Gyakori jelenség az, hogy a kisiskolások próbára teszik szüleiket. Előfrodulhat azonban, hogy a gyermek erős reakciója szinte  derült égből villámcsapásként érkezik. Azt gondolhatjuk ilyenkor, hogy csupán a határokat feszegeti (vagy a türelmünket teszi próbára). Ehelyett a reakciói lehetnek a tanulás- és figyelemzavar miatt érzett frusztráció hirtelen megnyilvánulásai.

Ha tudjuk, mi áll a viselkedése mögött, az segíthet a nyugalmunk megőrzésében. Elősegítheti a válaszadás olyan módját is, hogy az csökkentse a feszültséget közöttünk és ő másképpen is meg tudjon birkózni a helyzettel.

Íme néhány jellegzetes viselkedéstípus és az arra adott lehetséges válaszok:

A látható viselkedés Mielőtt értelmeznéd, azt gondolnád… A frusztráció a viselkedés hátterében A reagálás eredményesebb módja
Itt az ideje kikapcsolni a tévét és lefekvéshez készülődni. Ehelyett ő vigyorog és ráül a távirányítóra, amikor megpróbálod elvenni tőle. Provokálni próbál téged. Mondhatod ezt: ”Ez egyáltalán nem vicces. Rögtön add ide a távirányítót. És holnap este nincs TV!” A váltásokhoz kötődő zavar. Gondot jelenthet, amikor egyik cselekvésből egy másikba kell váltani. “Tudom, hogy még nézni szeretnéd. Öt perccel ezelőtt figyelmeztettelek, de úgy tűnik, ez nem működik. Legközelebb az utolsó részt előtt figyelmeztetlek. Most itt az ideje lefeküdni. Kapcsold el a TV-t.”
Csendben készíti a házi feladatát, aztán hirtelen sírni kezd és összefirkálja a lapot. Megpróbál kibújni a munka alól. Mondhatod ezt: “Nem tudom, mi a gond, de ezt a lapot tönkretetted. Most kérned kell a tanártól egy újat és már késő lesz.” A feladat  elkészítésének időtartama. A figyelemzavara megnehezítheti, hogy ellenőrizze a munkáját vagy hogy ne sietve teljesítse hibázás nélkül. “Látom, hogy ki vagy borulva. Mi a gond? Próbáljuk meg megmenteni ezt a lapot. Aztán majd megbeszéljük, hogyan könnyíthetjük meg ezentúl a házi feladat készítést.”
Az asztalnál ülve hangosan böfög újra és újra, miközben a többi családtag beszélget. Minden figyelmet magának akar. Mondhatod ezt: “ Hagyd abba! Folyamatosan félbeszkítasz bennünket. El szeretnél menni?” Gondot okoz neki a beszélgetés követése. Talán nem tudja, hogyan csatlakozzon a beszélgetéshez anélkül, hogy félbeszakítson valakit. “Így félbeszakítod a beszélgetést. Ha szeretnél mondani valamit, vagy el szeretnél menni, mondd azt, hogy ‘elnézést’. Ha nem tudod visszafogni magad, el kell menned egy kicsit amíg hagyni tudod, hogy mi beszélgessünk.”

 

Megkéred a gyereked, hogy terítsen meg. Amikor 10 perc múlva megkérdezed, miért csak a tányérok vannak az asztalon, azt feleli:” Nem terítem meg a hülye asztalt!” Gorombáskodik. Mondhatod ezt: “De igen. Nem sok mindenre szoktalak megkérni. Teríts meg azonnal, vagy ma már nem játszhatsz videójátékokat.” Nem tudja elvégezni a feladatot. Nyilván tudja, hogyan néz ki a megterített asztal. De ha motorikus zavarai vannak, gondja lehet a tervezés összerendezésével az agy és a test között. “Lehet, hogy ‘hülyeség’-nek tűnik, de meg kell teríteni az asztalt. Csináljunk meg egy terítéket, és aztán a többit megcsinálhatod egyedül. Nem kell ugyanolyannak lennie, mint amikor én terítek. Amikor leülünk, elmozdíthatjuk a dolgokat.”
Megkéred a gyereked, hogy takarítsa fel a rendetlen szobáját fél óra alatt. Ő beviharzik a szobájába és jól becsapja az ajtót. Dacol. Mondhatod ezt:” Mi bajod van? Csak azt kértem, hogy rakj rendet a szobádban. Tiszta cirkusz van itt. Fél órád van rá.” Nem tudja, hol kezdje. Ha a végrehajtó funkciók zavara áll fenn, nehezére esik kis lépésekre bontani egy összetett feladatot. “Tudom, hogy ez rettenetes, de nem csapkodhatod az ajtókat. Ha már lenyugodtál, kidolgozhatunk egy tervet, hogy rendet tarthass a szobádban.  Amikor készen vagy, lefényképezzük a szobát, hogy legközelebb tudd, mit kell tenni.”
A látható viselkedés Mielőtt értelmeznéd, azt gondolnád… A frusztráció a viselkedés hátterében A reagálás eredményesebb módja

 

A cikk forrása az Understood.org oldal. Ezen az angol nyelvű oldalon tanulási nehézségekkel, ADHD-val, egyéb

pakaitereziaA fordító bemutatkozása:

Pakai Terézia vagyok, az Újvidéki Egyetem Angol nyelv és irodalom szakán diplomáztam és 16 éve tanítok angol nyelvet mindenféle korosztálynak. Különösen érdekel a kisiskolások tanítása, valamint a hatékony kommunikáció a mai digitális korszakban.

A kiemelt fotó forrása: Pexels.com

Előző cikkLevél tanáromnak – Ön kapta vagy küldi?
Következő cikkHELLO!” Ingyenes táborozási lehetőség osztályok részére!