Kezdőlap vezetés

Megoszthatják a tapasztalataikat a tanárok – Interjú Navracsics Tiborral

A nemzetközi tanár-mobilitási lehetőségről, az Erasmus+ -programról, a korai iskolaelhagyás elleni fellépés eredményeiről és az iskolai közösségi szolgálatról is nyilatkozik a Modern Iskolának Navracsics Tibor, az Európai Bizottság oktatásért, kultúráért, ifjúságért és sportért felelős biztosa. Az általa is kiemelten említett nagyatádi Ady Gimnáziumhoz köthető iskolai konfliktuskezelő megoldásról külön cikkben számolunk majd be később.

navra2„Jó úton járunk” a korai iskolaelhagyás elleni fellépésben, ehhez is készült egy – angol nyelvű – eszköztár, European Toolkit néven. A virtuális helyett a valóságos tudásmegosztást és tapasztalatszerzést kedvelők számára érdekes lehet, hogy tavaly már 400 tanár vett részt az Erasmus+ – pályázat 53 projektjében. A bekapcsolódni vágyók több lehetséges interaktív platformot is találhatnak, ahol tanulmányozhatják a tanárok által megosztott működő jó gyakorlatokat. E témákról is nyilatkozik   a Modern Iskolának Navracsics Tibor, az Európai Bizottság oktatásért, kultúráért, ifjúságért és sportért felelős biztosa. 

Hogyan értékeli az Erasmus+ – programot, annak szerepét az oktatási szereplők nemzetközi együttműködésében? 

Navracsics Tibor, az Európai Bizottság oktatásért, kultúráért, ifjúságért és sportért felelős biztosa, a továbbiakban: N.T.:-  Röviden azt mondhatjuk, hogy az elmúlt egy évben az Erasmus+ – program nagymértékben megfelelt a várakozásoknak. A 2014-ben elindított, 14,7 milliárd euró összköltségvetésű program, már működésének első évében 1 millió embernek nyújtott lehetőséget közel 18 ezer  projektben való részvételre; 650 ezer tanulót, tanárt, önkéntest támogatott és utat nyitott mesterfokozathoz nyújtott diákhitelnek is.

Magyarországon 2015-ben 400 tanár vett részt 53 projektben, melyek során lehetőségük volt tudományos/szakmai tapasztalatszerzésre Európa más országaiban. A tavalyi évben 3 millió eurót biztosított a program 64 különböző projektre az oktatási intézmények, ifjúsági szervezetek közti együttműködés területén. Fontos megemlíteni, hogy több program része egyfajta mediáció is, amely segít a diákoknak elsajátítani az egymás iránti tiszteletet az együttműködés, vagy a viták békés rendezése során.  (pl.:Európai fiatalok az erőszak ellen program – Nagyatádi Ady Gimnázium ).

Hogyan látja az  Európa 2020 stratégiában meghatározott oktatásügyi célok megvalósulását?

N.T.:- Az egyik kiemelt célkitűzés a korai iskolaelhagyók arányának 10 százalék alá csökkentése, és a felsőfokú végzettséggel rendelkezők arányának 40 százalékra növelése a 30-34 éves korosztályban.

2014-ben ezek az adatok (11,1 % és 37,9 %) közeledtek a kitűzött célokhoz, tehát elég jó úton járunk. Ugyanakkor, láthatjuk azt is, hogy hatalmas különbségek vannak a tagállamok között. Magyarországon a korai iskolaelhagyók aránya közelít az EU átlaghoz (11,4 %), de például Máltán és Spanyolországban a 18-24 évesek közt ez közel 20%. Ami a felsőfokú végzettséget illeti, Magyarország javuló tendenciát mutat (34,1 % 2014-ben), ugyanakkor magas az aránya az egyetemet elhagyóknak, és csökken a felsőfokú oktatásba belépők száma.

A Bizottság egy átfogó keretprogramot indít az oktatási és képzési rendszer megosztottságainak kezelésére. Az ún. „Skills Agenda” (Európai Készség Stratégia) támogatja mindazokat a tagállami kezdeményezéseket, amelyek segítik, hogy az oktatás és a képzések minden szintjén megfelelő készségeket sajátíthassanak el a diákok. Közös érdekünk ezzel a lehetőséggel élni, a foglalkoztathatóság növelése, az innovatív gazdaság fellendítése érdekében.

Hazánkban nem romlanak a statisztikai adatok a korai iskolaelhagyás terén, és van ez elleni stratégiánk is. Az európai tapasztalatok és jó gyakorlatok közül melyeket emelné ki, amelyek segíthetnek tovább javítani ezeket az adatokat? 

N.T.:- Igen, a magyarországi adatok valóban biztatóak ezen a területen. Az ún. „European Toolkit” ( ‘European Toolkit for Schools ) valódi inspirációforrás lehet azoknak a tanároknak és iskolavezetőknek, akik inkluzívabb gyakorlatokon keresztül szeretnék javítani a diákok elkötelezettségét. A korai iskolaelhagyás elleni magyar stratégián túl jó példa lehet az ír, vagy a portugál ún. monitoring rendszer.

Miként látja a tavaly márciusi oktatási tanácsülésen is bemutatott Iskolai Közösségi Szolgálat elnevezésű magyar programot?

N.T.:- Ezen az oktatási tanácsülésen a tagállamok minisztereivel egyetértettünk abban, hogy az oktatásnak és a képzésnek fontos szerepe van a közös európai értékek, az emberi méltóság tiszteletben tartásában. A tagállamok és magam is támogatjuk és elkötelezettek vagyunk abban, hogy olyan oktatási, képzési rendszerek alakuljanak ki, amelyek felkészítik a fiatalokat az aktív állampolgárságra, megtanítják őket kritikusan gondolkodni. Amelyek segítik leküzdeni a szociális és földrajzi különbségeket, valamint erősítik az együttműködést a helyi társadalmakkal.

Úgy gondolom, hogy az Iskolai Közösségi Szolgálat céljai egybevágnak a fentiekkel: 50 óra közösségi munka, helyi vagy civil szervezetnél egészségügyi, oktatási, jótékonysági, természetvédelmi tevékenységi területen; vagy közös sport és szabadidős tevékenység óvodáskorú, sajátos nevelési igényű gyermekekkel, idős emberekkel, mind a befogadó szemléletet, az aktív polgári szerepvállalás erősítését szolgálják.

A pedagógusok hogyan bővíthetik, illetve oszthatják meg e téren tapasztalataikat?

N.T.:- Több lehetséges interaktív platform is működik a jó gyakorlatok megosztására és megismerésére, ilyenek például a „School Education Gateway„, vagy a „European Toolkit for Schools” honlapok. Emellett az „eTwinning community” is számos lehetőséget nyújt a tanároknak, hogy megosszák tapasztalataikat Európa minden országából.

Fotó: Az Európai Bizottság honlapja

 

 

 

Előző cikkMi lesz a héten a MI programja? -2016.02.22-től
Következő cikkKérdések és válaszok a Digitális Témahétről