Kezdőlap vezetés

Hogyan tanítsunk a pénzügyi tudatosságot? Pénz7 – elindult a tematikus hét a pénzügyi tervezésről

A pénzügyi tudatosságról szóló tematikus hét hazánkban a második pénz7, ami március 7-én kezdődött. A téma korosztályonkénti és egyéb felbontások szerint is testre szabható feldolgozását ingyenes tananyagok,óravázlatok mellett játékos, szemléltető eszközök is segítik. A fő hangsúly a pénzügyi tervezés megalapozása mellett a megtakarításokkal kapcsolatos alapismeretek átadásán van.

A pénziranytű.hu fotója
A pénziranytű.hu fotója

A tudás kamatozik! – 2016.03.07-én, hétfőn kezdődött az iskolások pénzügyi ismereteit fejlesztő programsorozat.

 

 A Pénz7 a Magyar Bankszövetség és a Pénziránytű Alapítvány szervezésében, az Emberi Erőforrások Minisztériumának szakmai támogatásával valósul meg. A március 7-11. között zajló pénzügyi témahéten több mint 102 ezer diák ismerkedhet meg az őket is érintő hétköznapi pénzügyi témákkal. Tavaly a családi költségvetés, idén a megtakarítások és pénzügyi tervezés alapkérdései alkotják az ismeretanyag gerincét. A tananyagot 4 korosztály számára tapasztalt pedagóguscsapat fejlesztette ki, majd próbaórákon való tesztelés után beépítették a bankszektor szakértőinek gyakorlati észrevételeit és az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet szakmai állásfoglalását is. A programhoz a pénzügyi szektorból 250 önkéntes banki szakember csatlakozott, akik az óravezető tanárokat segítve, a pénzügyi tudatosság nagyköveteiként viszik el az ismereteket az iskolákba.

 

Magyarország is csatlakozott az Európai Pénzhét (avagy European Money Week) közel 30 országot átfogó kezdeményezéséhez. Hazánkban a meghirdetett programra jelentkező általános- és középiskolák diákjai egyedi fejlesztésű tananyagok segítségével szerezhetnek hasznos és gyakorlatorientált pénzügyi ismereteket. Ehhez a „Pénz7” szervezői egységes óraterveket, feladatsorokat és tanári segédanyagokat készítettek.

A pénziranytű.hu fotója
A pénziranytű.hu fotója

Az életkori sajátosságoknak megfelelően kialakított tanórai anyagok idén már négy korosztály számára készültek: a 3-4. osztályosok mellett a felsősök anyaga differenciáltan, 5-6. és 7-8. osztályos diákoknak külön került kialakításra, illetve a középiskolás korosztály (9-12. évfolyam) is a saját igényeire szabott képzésben részesül.

A március 7-én kezdődő program rendhagyó, játékos, szemléltető eszközöket felsorakoztató óráin a pénzügyi tervezés megalapozása mellett a megtakarításokkal kapcsolatos alapismeretek átadása a cél.

A program diákok számára még színesebbé, érdekesebbé tételére a Bankszövetség tagbankjai, az érintett minisztériumok és a MNB szakértő munkatársai közül kétszázötvenen vállalták, hogy önkéntes alapon ellátogatnak egy-egy iskolába, ahol a felkészült pedagógus oldalán a megtakarításokról és pénzügyi tervezésről beszélgetnek majd a diákokkal. A banki önkéntesek részvételével zajló órákon ki-ki a maga korosztályi szintjén ismerkedik az alapvető pénzügyi folyamatokkal, a bankrendszer lakossági szerepével és a megtakarításokkal – amiből a kamatszámítás rejtelmei sem maradhatnak ki.

A pénziranytű.hu - PÉNZ7 - A PÉNZ NEM A FÁN TEREM! c. videóból
A pénziranytű.hu – PÉNZ7 – A PÉNZ NEM A FÁN TEREM! c. videóból

Immár második alkalommal láthatjuk számszerű bizonyítékát annak a példaértékű összefogásnak, amely a pénzügyi kultúra fejlesztése érdekében bontakozott ki Magyarországon.” – fogalmazott Hegedűs Éva, a Magyar Bankszövetség elnökségének tagja, a „Pénz7” vezetői támogatója.

 

Rámutatott: a magyar „Pénz7” európai összehasonlításban is rendkívül sok diákot ér el, hiszen  a 2016. évi tematikus héthez 788 általános- és középiskola, 1435 pedagógus csatlakozott. A Pénz7 üzenetei 102 ezer diákhoz jutnak el. Ráadásul – hangsúlyozta a szakember – szülőként mindannyian tudjuk, hogy az élményt nyújtó iskolai eseményekről a gyerekek szívesen számolnak be otthon, így az idei Pénz7 fő üzenetei – a megtakarítások és a pénzügyi tervezés fontossága – sok ezer családban is témaként jelenik majd meg.

Néhány adat a Pénz7-ről:

– több mint 100 ezer diák részvételével

– közel 800 iskola bekapcsolódásával, mintegy 1500 pedagógus vezetésével

– 250 önkéntes pénzügyi szakember vesz részt aktívan a tanórákon

– 4 korosztály számára egyedileg kifejlesztett, tesztelt, lektorált tudásanyagot lehet elérni.

 

A pénziranytű.hu - PÉNZ7 – KI MINT VET, ÚGY ARAT! c. videóból
A pénziranytű.hu – PÉNZ7 – KI MINT VET, ÚGY ARAT! c. videóból

A Pénziránytű Alapítvány által 2015-ben készített felmérés megmutatta: a kutatás előtti egy évben a hazai lakosság kisebb része, 42 százaléka rendelkezett megtakarítással, és pénzügyi céljai csak a lakosság 47 százalékának voltak. Azok körében viszont, akik rendelkeznek hosszabb távú pénzügyi tervekkel, tízből kilencen tettek is valamit a célok eléréséért.  A felmérés azt is megmutatta, hogy a pénzügyekkel tudatosan foglalkozók között – jövedelmi helyzettől függetlenül – jóval magasabb a megtakarítással bírók aránya.  A Pénziránytű Alapítvány fő célja a pénzügyi tudatosság gyermekkorban való elsajátításának támogatása, és ebben kiemelt szerepet játszhatnak a közoktatás keretein belül megvalósuló, több tíz ezer diákhoz eljutó programok – nyilatkozta Szuromi-Kovács Ágnes, a Pénziránytű Alapítvány ügyvezető igazgatója.

Vetélkedők és versenyek a pénzügyi ismeretekről

A Pénz7 programsorozatot vetélkedők és versenyek is kiegészítik, hogy játékos formában mutassanak utat a fiataloknak a pénz tudatos kezelésében. Lesz rajzpályázat általános iskolásoknak, meghirdetnek egy országos osztálykirándulás tervező pályázatot is és a BankVelem PénzOkos Kupa, amely egy pénzügyi tudásverseny ugyancsak általános iskolások részére. A középiskolások pénzügyi szabadulójátékban tehetik próbára tudásukat. Azok a szülők pedig, akik maguk is szívesen foglalkoznak a pénzügyi kultúra kérdéseivel, közösségi felületen zajló pénzügyi tudatossági kvízbe kapcsolódhatnak be. Mindezekről tájékoztatást kaphatnak a www.penz7.hu portálon a tanév hátralévő részében is.

A pénziranytű.hu - PÉNZ7 - SOK KICSI SOKRA MEGY! c. videóból
A pénziranytű.hu – PÉNZ7 – SOK KICSI SOKRA MEGY! c. videóból

Az eseményen a Pénz7 „pénzügyi kultúra nagykövete” díjakat is kiosztották.  Az idei díjat egyéni kategóriában Hergár Eszter, a Pénziránytű Alapítvány kuratóriumi elnöke, Prof. Dr. Lentner Csaba, közgazdász, tanszékvezető egyetemi tanár és Bánki Andrea, az EMMI stratégiai referense vehették át példaértékű munkájukért a pénzügyi kultúra fejlesztése terén. A Pénz7 program megvalósítását az idei évben a legnagyobb elkötelezettséggel és aktivitással támogató intézmények – a Raiffeisen Bank Zrt. és az MKB Bank Zrt. – ugyancsak átvehették az elismeréssel járó oklevelet és emléklapot.

A 2016.03.07-én lezajlott ünnepélyes megnyitón 10 olyan pedagógust díjaztak, akik az elmúlt évben segítették a társszervező Pénziránytű Alapítvány által támogatott BankVelem Programot. A programban résztvevő diákok az alapvető pénzügyi, banki ismereteket játékos formában, de valós környezetben sajátíthatják el.

A tavalyi nyitóesemény kapcsán készült filmösszeállítást az alábbi linkeken tekinthetik meg: https://www.youtube.com/watch?v=sPPu07rz-Cs

A tananyagokról bővebben:

Alsósoknak:

A legkisebbek – egy klasszikust segítségül hívva – a tücsök és hangya meséjének rajzos-játékos feldolgozásával indítják a programot, és szólásmondásokkal, magyar pénzek képeivel, szójátékokkal színesítve járják körbe a takarékosság témáját.

Ötödik-hatodik osztály:

Az ötödik-hatodik osztályosok a vágyaik és lehetőségeik között próbálhatnak  egyensúlyt teremteni, kiszámolva például: hány csokiról kell lemondani egy horgászfelszerelés megszerzéséért. Így a pénzügyi tervezést, költségvetés-készítést a gyakorlatban kipróbálva ismerhetik fel a pénzügyi tudatosság, takarékosság jelentőségét.

Hetedik-nyolcadik osztály:

A hetedik-nyolcadikosok is hasonló próbákon esnek át: eltérő pénzügyi személyiségtípusba tartozó diákok  döntéseit értékelhetik, pénzügyi tervet készítenek egy vágyott kerékpár megszerzéséért, egy nyári tábor megvalósításáért. A tanulság megfogalmazása itt se maradhat el: miért is fontos takarékoskodni?

Középiskolásoknak:

A középiskolások egy mindenkit érintő témát, a szalagavató előkészületeit élhetik most át a pénzügyi tervezés szemszögéből. Nyisson-e az osztály bankszámlát? Mennyiért kérjünk fel tánctanárt? Mennyiért béreljünk táncruhát? És a belépők ára? Lehet, hogy diákmunkára is szükség van a fedezet előteremtéséhez? Ezekre a kérdésekre keresnek együtt frappáns, megfontolt válaszokat.

A Pénz7 nemzetközi háttere:

Az Európai Pénzhét – European Money Week a brüsszeli székhelyű Európai Bankföderáció (EBF) kezdeményezésére indult, és a közel 30 országot átfogó páneurópai programhoz 2015-ben először a Magyar Bankszövetség javaslatára Magyarország is csatlakozott. A rendezvény célja, hogy felhívja a figyelmet mindennapi pénzügyeink tudatos kezelésére, valamint konkrét lépéseket tegyen a fiatalok pénzügyi kultúrájának fejlesztése érdekében. Magyarországon példaértékű szakmai összefogással valósul meg az European Money Weekhez kapcsolódó „Pénz7” rendezvénysorozat. A Diákhitel Központ, a Magyar Bankszövetség, illetve a Magyar Nemzeti Bank által életre hívott Pénziránytű Alapítvány társszervezőként kapcsolódik a „Pénz7”-hez, ezen kívül az Emberi Erőforrások Minisztériuma pedagógiai-szakmai támogatást nyújt a 2016. március 7–11. közötti programokhoz. A „Pénz7” deklarált célja egy széles körű szakmai összefogás megteremtése a pénzügyi tudatosság fejlesztése érdekében munkálkodó szervezetek, intézmények között. Ennek révén ugyanis komoly remény lehet arra, hogy a jelenlegi és a korábbi edukációs projektek gyakorlati tapasztalatait az érintettek egymással megosszák, amelyek „jó gyakorlatokként” segítik a fiatalok pénzügyi tudatosságának fejlődését. A program lehetőséget nyújt a téma iránt érdeklődő szakmai és nem szakmai szereplőknek a már meglévő tananyagok és programok megismerésére, tudásuk bővítésére. Az eseménysorozat nemzetközi védnökei között találjuk Maxima holland és Matilde belga királynét is.

 

 

Előző cikkTanítani a taníthatatlant – környezetvédelemről gyerekeknek
Következő cikkÖt módszer tanároknak, hogy kedvesebbek legyenek magukkal