„Meghekkelték az osztályukat, az iskolájukat” – ez volt a közös jellemzője annak a közel 300 pedagógusnak, akik a 2016. március 8-án kezdődött háromnapos konferenciára több mint 100 országból érkeztek Budapestre, hogy megmutassák, hogyan használják a modern, digitális technikát az oktatásban. A magyar delegáltak, a Microsoft Innovative Educator (MIE) program résztvevői olyan „innovatív pedagógusok”, akik korábban bizonyították, hogy szakértő módon alkalmazzák a legújabb digitális megoldásokat az osztályteremben.
Miért „hacker” tanárok?
„Hack the classroom” – ez volt a rendezvény szlogenje, vagyis „hekkeld meg az osztálytermet”. Hogyan kell ezt értelmezni?
A hack-hekkelés magyarul is többértelmű kifejezés (az angolban is nagyon sok jelentése van, a vágástól a feltörésig számos igeként fordítható:)
A konferencia kontextusában ez a kifejezés azt jelenti, hogy változtass az osztálytermi gyakorlaton, a módszereiden, a hozzáállásodon, használj más eszközöket, más módon: változtass valamin, amitől jobb lesz!
Sokszor elég egy kis változtatás, hogy nagy fejlődés induljon be, és gyökeresen másként – jobban -folytatódjanak a dolgok, mint ahogy a „hekkereknek” is elég egy apró lehetőség, hogy átállítsák a rendszereket.
Nézegesse a Tanulási bazáron készült fotókat!
Tanulásbazár: több száz bemutató egy légtérben
A rendezvény egyik leginkább várt programja az úgy nevezett Learning Marketplace (Tanulásbazár) volt, amelyen a pedagógusok egymástól tanulva szereztek ismereteket a legújabb pedagógiai módszerekről, nemzetközi jó tapasztalatokról. A 2016.03.10-i, csütörtöki rendezvényen több száz pedagógus bemutatóját lehetett megtekinteni. A moderniskola.hu stábja a helyszínen járt, és nagyon sok interjút készített, amiket a „Heti kitekintő” rovatban rendszeresen be is fog mutatni. Néhány információ kedvcsinálónak: beszélgettünk ausztrál, japán, grúz, indonéz és mauritiusi tanárral csakúgy, mint orosz, cseh vagy finn pedagógussal. Megismertünk bemutatókat a természettudományok: biológia, kémia, fizika területéről, a belső testrészek három dimenziós modellje, a globális felmelegedés vagy az elektronikai hulladékok újrahasznosítása terén. További projektekbe is betekinthettünk, az internetes zaklatás, a digitális történetmesélés vagy a virtuális dráma területén kialakított „hekkelésekről”. A bemutatók közös jellemzője volt, hogy a tanulók együttműködését, az önálló tudásépítést, a valós problémára való válaszok keresését tartották előtérben, illetve a tanulók szociális készségeinek fejlesztését. Vagyis tulajdonképpen a Microsoft által is sokszor javasolt 21. századi készségek fejlesztést tartották szem előtt. Mire gondolunk? Pl. a prezentációs képesség, az együttműködési készségek, az önálló kifejezésmód, a mások segítése, a folyamatos tudásépítés iránti igény felkeltése szinte minden program része volt, legyen az maláj matematika vagy litván énekóra.
Természetesen a rendezvényen kiállító magyar résztvevők projektjeit is bemutatjuk olvasóinknak, nagyon sok inspirációt adhatnak ők is.
A hazai kiállítók, akiket későbbi cikkünkben projektjükkel együtt részletesen bemutatunk, abc-rendben:
- Nádori Gergely
- Novák Károly
- Prievara Tibor
- Rizsákné Bíró Judit
- Skultéty Katalin
- Zsigó Zsolt
Legnépszerűbb újdonság: OneNote Class Notebook
Az előadássorozat és a konferencia egyik legnépszerűbb újdonsága, a OneNote új bővítménye, a OneNote Class Notebook volt. Az elmúlt hónapokban a OneNote fejlesztői szorosan együttműködtek a Microsoft Innovatív Pedagógus Program résztvevőivel és más tanárokkal világszerte, hogy olyan kiegészítőt hozhassanak létre, ami megkönnyíti a tanárok és a diákok mindennapi életét.
„Egy ország gazdaságának versenyképessége azon múlik, mennyire versenyképes az ott élő diákok tudása. Ez pedig elképzelhetetlen megfelelő szintű digitális írástudás, a digitális készségek elsajátítása nélkül” – mondta az eseményen Szentkuti Gabriella, a Microsoft ügyvezető igazgatója.
A rendezvényről szóló tudósításainkat folytatjuk a megnyitón elhangzott előadás részleteivel illetve a háromnapos rendezvény alatt zajlott versenyről való beszámolónkkal, amin jelentős magyar eredmények is születtek! Kövessék lapunk tudósításait a Facebook-oldalunkon is, akár a #hacktheclassroom hashteget használva!
Fotó: Farkas Boglárka
A nagy fotón az Indiai-óceán területén elhelyezkedő Mauritius-ról érkezett matematika-tanár mutatja be a függvények „hacker” tanár módra való oktatását két hazai érdeklődőnek: Orosz Sárának, aki a Microsoft Innovatív Pedagógus Program szervezője, koordinátora és Nádori Gergelynek, aki a Microsoft Innovatív Pedagógus Program kiemelt szakértője. (fellow), a Tanárblog.hu szerzője.
Köszönetnyilvánítás:
Köszönjük a cikk és a felvett anyagok megszerzésében, fordításban, tolmácsolásban, riporterkedésben nyújtott önkéntes segítséget:Hajnalka Horváth, Frank Luca, Eva Toth, és Farkas Boglárka!