Kezdőlap heti kitekintő

    A világ „hacker” tanárai gyűltek össze Budapesten a Microsoft rendezvényén

    Washington és Lisszabon után idén Budapest adott otthont a Microsoft legnagyobb oktatási rendezvényének, a Microsoft Educator Exchange konferenciának. A résztvevő pedagógusok olyan innovatív megoldásokról tanulhattak és taníthatták társaikat, melyek szinte bármelyik osztályban bevezethetők és gyökeres, jobb minőséget jelentő változást indíthatnak el. Ezekről és a rendezvény részleteiről is beszámolunk most induló cikk-sorozatunkban.

    mauritiusimatektanar
    Mauritiusi matektanár magyaráz – Fotó: Farkas Boglárka


    „Meghekkelték az osztályukat, az iskolájukat” – ez volt a közös jellemzője annak a közel 300 pedagógusnak, akik a 2016. március 8-án  kezdődött háromnapos konferenciára több mint 100 országból érkeztek Budapestre, hogy megmutassák, hogyan használják a modern, digitális technikát az oktatásban. A magyar delegáltak, a Microsoft Innovative Educator (MIE) program résztvevői olyan „innovatív pedagógusok”, akik korábban bizonyították, hogy szakértő módon alkalmazzák a legújabb digitális megoldásokat az osztályteremben.

    Miért „hacker” tanárok?

    „Hack the classroom” – ez volt a rendezvény szlogenje, vagyis „hekkeld meg az osztálytermet”. Hogyan kell ezt értelmezni?

    A hack-hekkelés magyarul is többértelmű kifejezés (az angolban is nagyon sok jelentése van, a vágástól a feltörésig számos igeként fordítható:)

    A konferencia kontextusában ez a kifejezés azt jelenti, hogy változtass az osztálytermi gyakorlaton, a módszereiden, a hozzáállásodon, használj más eszközöket, más módon:  változtass valamin, amitől jobb lesz!

    Sokszor elég egy kis változtatás,  hogy nagy fejlődés induljon be, és gyökeresen másként – jobban -folytatódjanak a dolgok, mint ahogy a „hekkereknek” is elég egy apró lehetőség, hogy átállítsák a rendszereket.

    Nézegesse a Tanulási bazáron készült fotókat!

    Tanulásbazár: több száz bemutató egy légtérben

    A rendezvény egyik leginkább várt programja az úgy nevezett Learning Marketplace (Tanulásbazár) volt, amelyen a pedagógusok egymástól tanulva szereztek ismereteket a legújabb pedagógiai módszerekről, nemzetközi jó tapasztalatokról. A 2016.03.10-i,  csütörtöki rendezvényen több száz pedagógus bemutatóját lehetett megtekinteni. A moderniskola.hu stábja a helyszínen járt, és nagyon sok interjút készített, amiket a „Heti kitekintő” rovatban rendszeresen be is fog mutatni. Néhány információ kedvcsinálónak: beszélgettünk ausztrál, japán, grúz, indonéz és mauritiusi tanárral csakúgy, mint orosz, cseh vagy finn pedagógussal. Megismertünk bemutatókat a természettudományok: biológia, kémia, fizika területéről, a belső testrészek három dimenziós modellje, a globális felmelegedés vagy az elektronikai hulladékok újrahasznosítása terén.  További projektekbe is betekinthettünk, az internetes zaklatás, a digitális történetmesélés vagy a virtuális dráma területén kialakított „hekkelésekről”. A bemutatók közös jellemzője volt, hogy a tanulók együttműködését, az önálló tudásépítést, a valós problémára való válaszok keresését tartották előtérben, illetve a tanulók szociális készségeinek fejlesztését. Vagyis tulajdonképpen a Microsoft által is sokszor javasolt 21. századi készségek fejlesztést tartották szem előtt. Mire gondolunk? Pl. a prezentációs képesség, az együttműködési készségek, az önálló kifejezésmód, a mások segítése, a folyamatos tudásépítés iránti igény felkeltése szinte minden program része volt, legyen az maláj matematika vagy litván énekóra.

    Természetesen a rendezvényen kiállító magyar résztvevők projektjeit is bemutatjuk olvasóinknak, nagyon sok inspirációt adhatnak ők is.

    A hazai kiállítók, akiket későbbi cikkünkben projektjükkel együtt részletesen bemutatunk, abc-rendben:

    1. Nádori Gergely
    2. Novák Károly
    3. Prievara Tibor
    4. Rizsákné Bíró Judit
    5. Skultéty Katalin
    6. Zsigó Zsolt

    Legnépszerűbb újdonság: OneNote Class Notebook

    Az előadássorozat és a konferencia egyik legnépszerűbb újdonsága, a OneNote új bővítménye, a OneNote Class Notebook volt. Az elmúlt hónapokban a OneNote fejlesztői szorosan együttműködtek a Microsoft Innovatív Pedagógus Program résztvevőivel és más tanárokkal világszerte, hogy olyan kiegészítőt hozhassanak létre, ami megkönnyíti a tanárok és a diákok mindennapi életét.

    „Egy ország gazdaságának versenyképessége azon múlik, mennyire versenyképes az ott élő diákok tudása. Ez pedig elképzelhetetlen megfelelő szintű digitális írástudás, a digitális készségek elsajátítása nélkül” – mondta az eseményen Szentkuti Gabriella, a Microsoft ügyvezető igazgatója.

    A rendezvényről szóló tudósításainkat folytatjuk a megnyitón elhangzott előadás részleteivel illetve a háromnapos rendezvény alatt zajlott versenyről való beszámolónkkal, amin jelentős magyar eredmények is születtek! Kövessék lapunk tudósításait a Facebook-oldalunkon is, akár a #hacktheclassroom hashteget használva!

    Fotó: Farkas Boglárka

    A nagy  fotón az Indiai-óceán területén elhelyezkedő Mauritius-ról érkezett matematika-tanár mutatja be a függvények „hacker” tanár módra való oktatását két hazai érdeklődőnek: Orosz Sárának, aki a Microsoft Innovatív Pedagógus Program szervezője, koordinátora és Nádori Gergelynek, aki a Microsoft Innovatív Pedagógus Program kiemelt szakértője. (fellow), a Tanárblog.hu szerzője.

    Köszönetnyilvánítás:

    Köszönjük a cikk és a felvett anyagok megszerzésében, fordításban, tolmácsolásban, riporterkedésben nyújtott önkéntes segítséget:Hajnalka Horváth, Frank Luca, Eva Toth, és Farkas Boglárka!

     

    Előző cikkAz integráció szükséges feltételei
    Következő cikkERICSSON-DÍJ, 2016 – 04.04 -ig. Felhívás díjazandó tanárok ajánlására