Kezdőlap osztályfőnök

Legyél Te is Informatikus! – Pályaorientációs programjával csatlakozik a Digitális Témahéthez a Magyar Telekom

Kevesen választják az amúgy értékes informatikus pályát ma Magyarországon, ezért iskolások körében kezdtek kampányba az iparág képviselői, és a Digitális Témahétre is kínálnak programokat. Pedagógusokat várnak az első Legyél Te is Informatikus! konferenciára, ami a program eredményeiről és céljairól, eszközeiről fog szólni.Már lehet jelentkezni az ingyenes előadásokra, amit az iskolákba kimenő szakemberek tartanak.

legyelteis2
Christopher Mattheisen, a Magyar Telekom vezérigazgatója minta-órát tart

Szeretnék minél több diákkal megismertetni és vonzóvá tenni az informatikai pályát, ezért indította a Legyél Te is Informatikus programot a Magyar Telekom és a T-Systems Magyarország. Ennek célja megismertetni az általános és középiskolás diákokat az IT világával, és azzal, hogy a jövőben már minden munkahely ún. digitális munkahely lesz, ahol nélkülözhetetlen a digitális írástudás egy magasabb szintje.   Jelenleg Magyarországon több mint 10.000 informatikus  állás betöltetlen, ami megfelel egy kisebb város teljes lakosságának. Ezek a betöltetlen állások évi 200-300 MRD Ft kiesést jelentenek hazánk GDP-jéből. Az informatikus pálya nem elég vonzó a mai pályakezdők számára, mert nincsenek tisztában a szakmai karrierlehetőségekkel.

Konferenciát szerveznek pedagógusoknak, ingyenesen elmennek az iskolákba, felhívják a figyelmet a képességfejlesztésre, tisztelik a pedagógusok tudását.  A  pedagógusok számára fontos pontokról és a program részleteiről kérdezte a Modern Iskola Bánhegyi Zsófiát, a Magyar Telekom csoport kommunikációs igazgatóját .

Hogyan vonják be a pedagógusokat a Legyél Te is Informatikus-programba?

  • Bánhegyi Zsófia, továbbiakban B.Zs.:- A Legyél Te is Informatikus! egy  önkéntes, pályaorientációs program a Magyar Telekom Csoportnál, elsődleges célja, hogy üzeneteinkkel   eljussunk a gyerekekhez, az általános iskolásokhoz és a középiskolásokhoz, a 16-18 éves korosztályig. Mindezt természetesen nem a  pedagógusok megkerülésével tesszük, épp ellenkezőleg, őket is szeretnénk megszólítani a programmal., A pedagógusokat már a tréningünk kialakításakor  bevontuk a munkába: az Informatika-Számítástechnika Tanárok Egyesületét  kértük meg, hogy véleményezzék  a tananyag modult. Fontos volt számunkra a szakmai véleményük, tehát be is építettük az anyagba.  Most szeretnénk a pedagógusokkal olyan fórumokat kialakítani, ahol be tudnak kapcsolódni a Legyél Te Is Informatikus programba,  feltehetnek kérdéseket és mi is megismerhetjük a véleményüket. Ilyen fórum lesz az első Legyél Te is Informatikus konferencia márciusban, kifejezetten tanároknak, melyet szakmai partnerünk, a  HTTP Alapítvány segítségével szervezünk. A konferencia   központi témája az informatikai szakemberképzés és utánpótlás lesz, szorosan kapcsolódik ide a pályaorientáció is.   A pedagógusok bevonása mellett az iskolák bevonását is fontosnak tartjuk, ezért is csatlakozunk az idén először, az EMMI kezdeményezésére megrendezésre kerülő Digitális Témahéthez, amely április 4-től 8-ig lesz. A témahét célja a digitális alapkészségek megteremtése és fejlesztése különböző projekteken keresztül, valamint az informatikai pályaorientáció támogatása – ez utóbbihoz szervesen illeszkedik a Legyél Te is Informatikus! programunk, ezért örömmel csatlakoztunk mi is a kezdeményezéshez.
  • orafotofb

Meg kell változtatni a szemléletet, tudatosabb pályaválasztási törekvésekre van szükség, hogy az ún. digitális munkahelyeken is helyt álljanak a diákok. Milyen kezdeményezéseik vannak e téren a pedagógusok, iskolák irányába?

B.Zs.:- Ezzel a programmal nemcsak az informatikus, mérnöki pályára készülőket szeretnénk elérni, hanem tudatosítani szeretnénk a gyerekekben azt is, hogy 5-10 éven belül a legtöbb munkahely digitális lesz, tehát  elengedhetetlenül fontos, hogy a digitális kompetenciákat elsajátítsák. Nem mindent a hagyományos oktatási rendszertől kell várni, nagyon sok olyan online tartalom van, ahol akár online diplomát is szerezhetnek, informális tanulás keretében. A tanároknál szerintünk elsősorban  a szemléleten van a hangsúly, annak érdekében, hogy a digitális írástudást segítő tudásmegosztási terek felé tereljék a gyerekeket, vagy akár órán kívül is végeztessenek velük feladatot. Például az én tizenéves kisfiam már befejezte a code.org teljes tartalmát, ezt otthon tanulta. Fontos megértetni a gyerekekkel, hogy tudatosságukra, magabiztosságukra sokkal nagyobb szükség van és sokkal hamarabb kell elkezdeni gondolkozniuk a jövőjükön, mint például tíz évvel ez előtt. Néhány évvel ezelőtt az egyetem vagy  főiskola mellett kevesen dolgoztak a tanult pályán,  ma már elképzelhetetlen, hogy szakmai gyakorlatokon vagy gyakornoki programokban ne vegyenek részt ésez lassan elvárás is lesz a munkaadók részéről.  A tanárokat  nem szeretnénk oktatni, hiszen nagyra becsüljük a tudásukat, inkább egy szakmai párbeszédet szeretnénk velük indítani. Arról szólna ez a párbeszéd, hogy a pedagógusoknak  mire van szükségük,, mivel tudjuk mi segíteni az ő munkájukat és mit látunk mi, mint munkaadó, milyen képességekre van szükségük a mai diákoknak, amit munkavállalóként kamatoztatni fognak tudni.

ofafoto2fbMennyire felkészültek a diákok, hogy látja ?

B.Zs.:-Szerintem jól felkészültek, nem szabad lebecsülni a magyar iskolarendszert. A fő probléma inkább az, hogy nagyon kevesen választják az informatikai képzéseket és felsőoktatási tanulmányokat. Ezért is gondolom, hogy a pályaorientációra kell nagyobb hangsúlyt helyezni.

Ma sok szó esik az iskolai képzésen belül a képességek fejlesztéséről. Ön szerint mire érdemes koncentrálni, milyen képességek fontosak egy informatikus-munkakör betöltésénél ?

 B.Zs.:- Van egy új dolog, miszerint úgynevezett „soft (lágy) kompetenciákra” nagyobb szükség van a munka világában. Ez azt jelenti, hogy nyilván szükség van a szakmai tudásra, de, hogy milyen a problémamegoldó képessége valakinek, hogy hogyan tud prezentálni, hogy tud együttműködni, hogy képes ésszerű kockázatvállalás mellett dönteni és feladatot végrehajtani, mindez ma már az álláskeresésben egyértelműen előtérbe kerül. Szerintem ezt már sok tanár tudja, és erre felé mozdul a magyar oktatás is.

– Van pár pályaorientációval foglakozó modern portál, ahol pl. meg lehet ismerni az egyes szakmákat, pl. mivel telik az egyes szakemberek egy-egy napja. Önök milyen digitális tartalmat kínálnak e témában?

B.Zs.:- Nekünk is van egy pályaorientációs oldalunk, a www.legyelteisinformatikus.hu, amit úgy építettünk fel, hogy érdekes legyen a diákoknak, de  a szülői korosztály is nyerjen információkat. Gyakornokok, munkatársaink beszélnek arról, hogy miért választották ezt a pályát, hogy telik egy napjuk, hogy jutottak tovább a ranglétrán. Ezt szeretnénk bővíteni, de nem csak munkatársaink példájával, hanem az egész informatikai szektorral, vezetők, szakemberek, és pályakezdők is elmondják, milyen kihívásokkal találkoznak .  Egy, az IVSZ  által nyáron végzett  kutatásból tudjuk, hogy sokan nem ismerik az informatikai állástípusokat sem, ezért ezeket is bemutatjuk, hogy az érdeklődők lássák, mik is ezek pontosan, mihez mit kell tanulniuk.

(Elérhetők a Facebook-on is, oldaluk itt található. A szerk.)

ltihonlap

-Most egy budai elit gimnáziumban beszélgetünk, itt volt a sajtótájékoztató és a minta-pályaorientációs óra. Mi a helyzet a vidéki fiatalokkal,  iskolákkal, hogyan tudnak ők bekapcsolódni?

B.Zs.:- A program országos, több vidéki településen is oktattak már kollégáink.  Nem egyedi eset ez, számos önkéntes programunk működik országosan, pl. a Digitális Híd, melynek keretében kifejezetten elmaradott térségekben az oktatunk a digitális kompetenciákat. Szerintem pont az informatika az, ami nem helyfüggő, nyilván az eszköz ellátottság és a hálózat az alapvető. Az informatika az a terület, ahol eltűnnek a távolságok és az egyéb különbségek. Szinte egyenlő eséllyel indulnak a tanulók.

orafoto4

– Informatikai végzettség nélkül is felvesznek embereket?

B.Zs.:-Több pálya futható be ezen a területen, el lehet  helyezkedni  középszintű végzettséggel is. Nagyon sok cég választja azt az utat külföldön is, hogy jó képességű diákokat – pl. érettségi után-  maguk képeznek ki. Így nemcsak az felsőfokú ill. elit-iskolákból kikerült diákok találhatják meg a helyüket az informatikában, hanem a középszintű oktatásból kikerült gyerekek is.

orafoto3

Hogyan fogadják a programot a pedagógusok?

B.Zs.:-Nagyon befogadóak a pedagógusok, elsősorban az informatikatanárok hívnak el minket az iskolákba. A programokon nagyon érdeklődőek a diákok, látszik, hogy korábban felkészítették őket. Ez elképzelhetetlen lenne megfelelő  tanár-diák kapcsolat nélkül. Nagyon fontos, hogy tiszteletben tartjuk a gyerekek személyiségi jogait, érzékeny korosztály felé szólunk és betartjuk az ezzel kapcsolatos követelményeket. A tanárokkal nagyon jó partnerség alakult ki. Szükségünk is van erre, hiszen 20 ezer gyereket szeretnénk két év alatt elérni az oktatási programunkkal.

Hogy működik ez a program, hogyan lehet csatlakozni?

B.Zs.:-A weboldalon jelentkezhetnek a pedagógusok, ez után  mindent mi szervezünk,  az előadás természetesen ingyenes az iskoláknak. Az önkénteseink a szabadidejüket áldozzák fel, az utazási költségeiket fedezzük. Sok megkeresés érkezik, van, amikor a szülők, kollégák ajánlják gyermekeik iskoláját.

A nyitóképhez:

legyelteis2

A sajtótájékoztatót követően Christopher Mattheisen, a Magyar Telekom vezérigazgatója minta-órát is tartott két középiskolás osztálynak. Az angol nyelven, közvetlenül elhangzott mondatokkal a szülői korosztályt képviselő vezető beszélt a saját fia és közte lezajlott beszélgetésről, a grafikus és az informatikus pálya közelítéséről,  a saját diákkoráról és saját pályaválasztási motivációiról valamint az elérhető informatikai tudást megosztó ingyenes kurzusokról, pl. a code.org vagy a Udacity online oktatásairól. A diákok kérdéseket tehettek fel, és további információkat szerezhettek.

Fotók: Magyar Telekom, és a Legyél Te is Informatikus program Facebook oldala

legyelteis

 

A sajtótájékoztatón jelen volt még a Gameday Iroda két vloggere, Szirmai Gergő és Kiss Imi  is. Velük beszélget Bánhegyi Zsófia, ld. fenti kép.  Ők egy elgondolkoztató „kísérletet” hajtottak végre, amiről így számoltak be:

„Belegondoltatok már abba, mennyi mindenhez van szükség informatikára abból, amivel nap mint nap találkozunk? A Legyél Te is Informatikus! kérésére a Gameday Iroda két vloggere, Szirmai Gergő és Kiss Imi program vállalták a kihívást, és egy teljes napon keresztül nem használták az informatika vívmányait.  Itt lehet megnézni a vicces, meghökkentő kisfilmet. Te hogy bírnád informatika nélkül? ‪#‎eskills‪#‎informatikus ‪#‎informatika 

 

Előző cikkHajnalban kel, mosolyogva játszik, kütyükkel fejleszt, ki az?
Következő cikkHat lépés a fittségért – A Magyar Diáksport Szövetség ismeretterjesztő videója