Kezdőlap jó példák

„Szeretek a gyerekekhez reggelente bemenni”- interjú Tarné Éder Marianna, innovatív tanítóval

Tarné Éder Mariann elhivatott, lelkes pedagógus, aki tanítóként dolgozva újítja meg folyamatosan módszereit, fejleszti eszközeit, változtatja szemléletét. Szeret reggel a gyerekekhez bemenni és később a családjához hazasietni is. Az online világban is otthonos, sok tanulás és munka árán érte el ezt a magabiztosságot, "hatalmas digitális lábnyoma" van. A "celebtanárok" titkos életébe tekinthetünk be Mariannal készült interjút olvasgatva.

E heti „celebtanár” rovatunk szereplője konferenciákon lép fel, mentorál, blogol, Facebook-ozik, mindemellett tanít, természetesen, a legkisebb iskolások mellett van sokat. Az internet, mind „bolondéria” – meghatározó az életében. Megváltoztatta is talán. De az is könnyen lehet, hogy jelmezbe bújik, virágok között bolyong…”Celebtanárunk” Tarné Éder Marianna, újpesti tanító.

tarne

Hogy érzi magát most, a tavasz első napján, mit jelent Önnek a tavasz?

Marianna: – Még nem érzem az igazi tavaszt, mert elég hideg van. Bár már gyönyörűek a mandulafák és lassan a gyümölcsfák is virágba borulnak. Éppen egy új projektet kezdünk a gyerekekkel, melynek címe A falu, ebben nagy szerepet játszik a tavasz is.

Saját fotó a kertemből - Instaweather alkalmazás
Saját fotó a kertemből – Instaweather alkalmazás

Mit jelent Önnek a pedagógusi pálya?

Marianna: –Ezt nagyon nehéz megfogalmazni, úgy gondolom nem csak nekem. Kissé már elcsépelt az a szó, hogy hivatás, meg távol is állnak tőlem a nagy szavak. Hálás vagyok érte, hogy taníthatok. Örülök, hogy ezt a pályát választottam. Szeretek a gyerekekhez reggelente bemenni. Otthon töröm a fejem, hogy hogyan lehetne klassz dolgokat bevinni az osztályterembe a gyerekek örömére, no meg a sajátoméra is.

Aurasma - saját fotó
Aurasma – saját fotó

 

Hogyan indult a pályája?

Marianna: –Már sokszor megkérdezték ezt tőlem és általában azt válaszolom, hogy „Mindig is tanító akartam lenni.” Ilyenkor eszembe jutnak azok a saját, már nem használt füzetek harmadikos általános iskolás koromból, melyeket előszeretettel javítgattam, mintha tanár lennék. Hétköznapi pedagógiai tudásomat nagymértékben gyarapították a tanítóimtól szerzett ismeretek, tapasztalatok és az a tény, hogy tanítóim rendkívüli emberek voltak. Mégis csak néhány „kilengés” után léptem a pályára (Középiskolai tanulmányaim után 4 év munka egy külkereskedelmi vállalatnál, sikertelen felvételi az ELTE Bölcsészkarára és a Külkereskedelmi Főiskolára). A Tanítóképző Főiskola elvégzése óta azonban tanítok.

Csoportmunka a 4.b-ben - saját készítésű fotó (saját fotó)
Csoportmunka a 4.b-ben – saját készítésű fotó (saját fotó)

Tulajdonképpen azóta egy helyen, az Újpesti Csokonai Vitéz Mihály Általános Iskola és Gimnáziumban (a régi Bőrfestőben).

Újpesti Csokonai Vitéz Mihály Általános Iskola és Gimnázium - Készítette: Szabó-Biczók Patrik
Újpesti Csokonai Vitéz Mihály Általános Iskola és Gimnázium – Készítette: Szabó-Biczók Patrik

 Hogy érzi most magát ebben a munkában?

Marianna: –Tanítóként kezdtem és most is tanító vagyok elsősorban.

Farsang a 8 évvel ezelőtti 2.b-ben - saját fotó
Farsang a 8 évvel ezelőtti 2.b-ben – saját fotó

 De ha kérdezik, néha felsorolom, hogy mi minden még: oktatás informatikus, könyvtár informatikus, mentor tanító, szaktanácsadó…igazgatóhelyettes. 2015 ősze óta a MIEExpert, MS innovatív pedagógus, vagyis: Microsoft Innovative Educator Expert magyarországi csoportjának is tagja vagyok. Mindegyik pozícióhoz fűződik valamilyen érdekes történet, nagyon hosszú lenne, ha leírnám. Egy biztos, hogy sokat tanultam, tulajdonképpen mindig is tanultam valamit, mióta a pályán vagyok és nagyon szeretek új dolgokat tanulni. De a „tanító néniségről” képtelen vagyok lemondani. Így azután faramuci igazgatóhelyettes vagyok, magas óraszámban tanítok. Igyekszem mindennek megfelelni, ezért azután néha igen fáradt leszek.

Miket emelne ki fontos mérföldkövekként?

Marianna: –Két gyermekem megszületése előtt rövid ideig tanítottam, így az ezután következő időszak az, amit valódi pedagógiai pályámnak tekintek. Lassan 30 éve vagyok a pályán. Az első fontos mérföldkő a Lépésről lépésre program elvégzése és alkalmazása. Ez a program hátrányos helyzetű gyerekek oktatásának megsegítésére készült. Munkahelyemen, a lakótelepi iskolában mindig is voltak halmozottan hátrányos helyzetű tanulók, tanulási nehézséggel küzdők, és ez a program nagyban megkönnyítette az ő tanulásukat. A reggeli beszélgetőkör, a reggeli üzenetek, a projektmunka, a szülőkkel való aktív, napi szintű kapcsolattartás nagyon közel állt a szívemhez. Körülbelül ebben az időben kedveltem meg a digitális eszközöket, akkor még csak a számítógépet, a projektort, a lepedőt, mint vetítővásznat. Így lettem oktatás informatikus, szereztem ECDL vizsgát, majd elvégeztem az egyetemet Szegeden, informatikus könyvtáros szakon. Ettől kezdve napi szinten használom a digitális eszközöket.

Fontos mérföldkőnek tartom, amikor már online képzéseken is részt vettem, például a dr. Ollé János által indított Információtudomány és média a 21. század elején – pedagógus szemmel c. Facebook-on is megjelenő kurzuson tanulhattam a virtuális világ oktatásban való alkalmazhatóságát.

Virtuális világ - virtuális képzés a Second Life-ban dr. Ollé János vezetésével
Virtuális világ – virtuális képzés a Second Life-ban dr. Ollé János vezetésével

Egy ideig publikáltam a Közoktatási Vezető Magazinban a Rendszergazda rovatban. Szívesen írtam a digitális világban megjelent újdonságokról az intézményvezetőknek.

Fontos állomás a 2014-es IKT Műhely pályázat, melyben az akkori negyedikeseimmel vettünk részt. Úgy érzem, hogy az ebben a pályázatban végzett munkámnak is valamint két „mentoromnak” Tóthné Nyiszteruk Hilda intézményvezetőnek és dr. Fehér Péternek köszönhetem, hogy elnyertem az Apáczai-Csere János Díjat.

 Néha felnőtteket is tanítok, ha felkérnek. Pedagógusokat az IKT-ra, a „bolondériámra”. 😀

IKT Műhely 2014 Díjkiosztó - a rendezvény fotósa
IKT Műhely 2014 Díjkiosztó – Forrás: a rendezvény fotósa

 

Nyári iskola - Velence 2014. - a rendezvény fotósa
Nyári iskola – Velence 2014. – Forrás: a rendezvény fotósa

Egy inspiráló konferencián adott elő tegnap (2016.03.19., Hatvan). Gyakran szerepel ilyen rendezvényeken, kiállításokon. Mit jelent Önnek egy oktatási konferencia?

Marianna: –Oktatási konferenciákon általában hallgatóként veszek részt hosszú évek óta. Ha a téma érdekel, akkor szívesen megyek az ország bármely részére. Elsősorban információszerzés és a jó társaság az, ami odavonz. Az utóbbi időben a digitális technológiák témakörében szervezett szakmai eseményekre megyek szívesen. Hosszú a sor, itt nincs hely felsorolni: Interaktív tábla konferencia, Digitális nemzedék és Digitális pedagógus konferencia, Így tanulunk mi…, Sulinetwork konferenciák. Az utóbbi időben voltam szekcióvezető, műhelyfoglalkozáson előadó és a legutóbbi rendezvényen plenáris előadáson előadó.

Digitális pedagógus konferencia 2014. - készítette: a konferencia fotósa
Digitális pedagógus konferencia 2014. – készítette: a konferencia fotósa

Hogy kezdődött, mikor vett részt először ilyen bemutatón?

Marianna: –Az első ilyen jellegű megmérettetésem, egy Prezi vetítéssel a portfólió védésem volt, először a szakvizsgás képzés, majd a mesterpedagógusi minősítésem során. Természetesen lényegesen kevesebb ember előtt, mint egy nagy konferencián. Majd az IKT Műhely pályázat keretében, kiscsoportos képzéseken ösztönöztek arra, hogy mutassam be jó gyakorlataimat. Most, az Innovatív Pedagógus Konferencián adtam elő először ekkora közönség előtt.

Poszterszekció - Székesfehérvár - Sulinetwork konferencia (saját készítés)
Poszterszekció – Székesfehérvár – Sulinetwork konferencia (saját készítés)

Hogyan készül fel egy ilyen rendezvényre?

Marianna: –Gondosan felkészülök, mert nagyon izgulós vagyok. Megkeresem a mondandóm elméleti hátterét, a gyakorlatot pedig újra és újra kipróbálom. Néha konzultálok nálam okosabb, engem inspiráló emberekkel.

Így tanulunk mi… Készítette: dr. Fehér Péter
Így tanulunk mi… Készítette: dr. Fehér Péter

Melyik napszakot szereti a legjobban?

Marianna: –A reggelt. Nagyon korán kelő vagyok és este már semmi hasznomat nem veszik.

Sok IKT eszközt és alkalmazást használ. Hogyan kezdett ehhez hozzá? Mi vezette erre a lépésre?

Marianna: –Kezdetben nagyon tetszett, hogy könnyen megértettem ezt a „világot”. Feldobta a tanórákat egy-egy PowerPoint bemutató, szerettem kísérletezni azzal, hogy hogyan tudok minél profibb módon elkészíteni egy-egy tananyag részletet. Élveztem, hogy a gyerekeknek tetszik, motiváltabbak lesznek, sőt könnyebben tanulnak. Azután bekerültem egy olyan inspiráló tanári közösségbe, ahol mindennapos volt a tudásmegosztás, újabb és újabb alkalmazásokat ismertem meg és próbáltam ki.

Montázs a Photofunia alkalmazással
Montázs a Photofunia alkalmazással

Iskolai vagy személyes döntést kellett hoznia, a változások melyik szinten kezdődtek ?

Marianna: –Nem gondolom, hogy személyes döntés kérdése volt ez, egyszerűen belecsöppentem és örömöt okoz az IKT eszközök használata a tanórán. Amúgy is „jelen vagyok” a digitális világban, elég nagy a digitális lábnyomom, hát a tanórai alkalmazás már nem állt messze ettől. Egy biztos, az iskolám, az intézményvezetőm és jó pár kollégám támogat ebben a munkában.

Mikor van ideje a tudását megosztani, blogot írni?

Marianna: –Sajnos egyre ritkábban. De törekszem arra, hogy ezt a tevékenységet ne adjam fel. Én is hálás vagyok, ha más okos emberek által megosztott anyagokat olvashatok, azokból tanulhatok. Szeretek tudósítani tanítványaimról, sikereikről. Mostanában általában hétvégén tudom ezt megtenni vagy a nyári szünetben.

Mit jelent Önnek a családja?

Marianna: –A családom mindig is támogatott minden bolondériámban. A szüleim, úgy érzem büszkék rám. Mostanában Facebookoznak, és ott is követik digitális életem eseményeit. Két nagy és okos gyerekem van, egy lány és egy fiú, akik egyetemisták. Ők az egyik „címkézett” generáció tagjai, akikre nagyon sok minden nem igaz, amit erre a generációra szoktak „aggatni”. Sokat lógnak a Facebook-on, de szinte semmit nem osztanak meg, és elképedve mondják, hogy „anya, te milyen aktív vagy”. Életem biztos pontjai ők, örömmel jövök haza, szívesen gondoskodom róluk és a férjemről.

Ha választhatna, hogy holnap reggeltől legyen egy új tulajdonsága vagy képessége, mit szeretne?

Marianna: –Régi, új tulajdonságként a türelmet szeretném visszakapni. Valahogy ez a képességem, ahogy idősödöm, elveszik. Látom magam körül, hogy sokan vagyunk így ezzel.

Mik a szakmai céljai még?

Marianna: –Minden újdonság érdekel, ha ilyennel találkozom, tanulásra kész vagyok. Most együtt tanulom a gyerekekkel a programozást.

Lego Mindstorm - programozás az interneten - saját fotó
Lego Mindstorm – programozás az interneten – saját fotó

Szeretek tanulni, akár még úgy is, hogy megmérettetés legyen a végén (vizsga…). Szeretnék a szaktanácsadói, főleg az IKT szaktanácsadói végzettségemmel hasznára lenni sok pedagógusnak. Szeretnék valódi inkluzív iskolában dolgozni, úgy, hogy valódi anyagi és emberi erőforrás áll ehhez rendelkezésre. Hiszen az attitűd már megvan. Akár szakkönyveket is hajlandó vagyok elolvasni.

De igazából azt szeretném, ha lenne időm jó kis szórakoztató, pihentető könyvek elolvasására.

Természetesen az innovatív konferenciáknak továbbra is látogatója maradok.

Lego Mindstorm - programozás az interneten - saját fotó
A hatvani Microsoft konferencián, 2016. március 19-én –  saját fotó

Minden újdonság érdekel, ha ilyennel találkozom, tanulásra kész vagyok. Most együtt tanulom a gyerekekkel a programozást.

Rövid távú szakmai célom: szeretném az új projektemet a 2.b osztállyal és a hozzánk csatlakozó testvérosztályokkal megvalósítani a Digitális Témahéten.

Miért  a leghálásabb?

Marianna: –Talán az egész életemért, a körülöttem levőkért, az alapvető optimizmusomért? 😀

Azért is hálás vagyok, hogy 10 évig életem meghatározó része volt a néptánc és még nemrégiben is képes voltam újra színpadra állni.

Használható eszközökhöz vezet link ezekről az oldalakról, de azért külön is leírom:
http://www.symbaloo.com/mix/konyvjelzokmegosztasra?searched=true

Fellépés előtt a MÜPÁ-ban - saját fotó
Fellépés előtt a MÜPÁ-ban – saját fotó
Előző cikkVARÁZSKASTÉLY – Interaktív kiállítás és játék
Következő cikkMatekóra – másként – Komplex Instrukciós Program – Szolnokon