Kezdőlap jó példák

Örömmel a táblánál – siker a szakiskolában

A Digitális Témahéten is egy komplex programot szerveztek meg és mutattak be azzal a SMART-táblával, amit Tóth Éva, a Ceglédi SZC Nagykátai Ipari Szakközépiskolája és Szakiskolája angoltanára nyert el kitartó munkájával. Aktív, e-learningre és játékosításra is nagy hangsúlyt fektető tanárnővel készítettünk interjút a tábla átadása alkalmából.

MarkkalInterjú a szakiskolájába proaktívan  interaktív táblát  elnyerő Tóth Évával arról, hogy miért kell az IKT-fejlesztés a szakképző intézményekben is, és miként lehet bátorsággal, ötletességgel és kitartó szorgalommal sikert elérni, kifejezetten nehéz körülmények között is.

A sikeres szakképzés nem képzelhető el  korszerű IKT-eszközök nélkül. Ezt az igényt jó érzékkel fedezte fel Tóth Éva, a  Ceglédi SZC Nagykátai Ipari Szakközépiskolája és Szakiskolája angoltanára. Aktív tevékenységével  újabb lépést tett abba az irányba, hogy az iskola korszerű, egyre magasabb színvonalú oktatást tudjon nyújtani tanulóinak.  A Steljes Evropa d.o.o., a SMART Magyarország hazai disztribútora a CSZC Nagykátai Ipari Szakközépiskola és Szakiskola Tóth Éva angol szakos tanárának –  “Példamutató SMART Oktató” – a digitális pedagógia során elért eredményes munkája elismeréseként egy SMART interaktív táblát adományozott. A támogatással a több éve tartó aktív, informatikai eszközökkel támogatott projektmunkájukat ismerték el, és egyben hozzájárultak, hogy a jövőben még sikeresebben és hatékonyabban tudjanak működni.(A fotón Velő József, Mark Mason és Tóth Éva)

A cég által 2016. januárjában felszerelt és használatba vett interaktív tábla hivatalos átadójára 2016. március 8-án került sor, Mark Mason a cég európai kereskedelmi igazgatójának három napos magyarországi látogatása során, mely keretében a tagintézménybe is ellátogatott Velő Józseffel a Steljes magyarországi képviselőjének kíséretében.

Az átadó ünnepségen az iskola helyi vezetése és a digitális pedagógiában jártas kollégák mellett  tiszteletét tette a Ceglédi Szakképzési Centrum főigazgatója, Buncsák Gábor.  Az eseményen a Modern Iskola is részt vett és beszélgetett a résztvevőkkel:

Hogyan kezdett hozzá, hogy megismerje a tábla működését?

Szerencsére még az ELTE PPK-ban tanulásom alatt a gyakorló tanításom során megismertem a szoftvert, majd később tréneri végzettséget is szereztem róla, így volt ötletem, hol is induljak el. A Smart Példamutató Oktató program egy remek lehetőség arra, hogy a gamificationt (játékosítást) felhasználva (a tanárok pontot kapnak az aktivitásért) a folyamatos szakmai fejlődésre ösztönözze a résztvevőket. Így például minden aktuális ünnep előtt feltöltött SMART anyagért pontok járnak. Az ünnepekre való felkészülés a tanárnak és a diáknak is az adott nyelv kultúrájában való elmélyülést is jelenti, tehát nemcsak tudást, de érzelmi intelligenciát, műveltséget is fejlesztünk ezzel.  Vannak rendszeres internetes oktatások, ún. webináriumok is, ahol még további ismereteket lehet szerezni.

-Mi okozta a legnagyobb nehézséget a tábla használatával kapcsolatban és hogy oldotta azokat meg?

-A legnagyobb nehézség továbbra is az egyéb eszközök hiánya. Elavult projektorral és laptoppal dolgozunk, de igyekszünk a helyzetből kihozni a legtöbbet. Előfordul, hogy naponta többször is kalibrálnom kell a táblát (udvari terem és közel van a főút, ezért állandó rezgésben van), de ezeket a probléma megoldásokat is közös élményként éljük meg a gyerekekkel.

-Hogyan használják a tanórákon és milyen változást hozott a diákok munkájában?

-A tanóra témájának bevezetéséhez és az alap szókincs megismeréséhez szoktam használni, amit ezután pár feladat követ.

A legnagyobb változás, hogy bármelyik diák örömmel jön ki a táblához és azonnali a sikerélménye.

A táblához tartozó hangfalak nagyban javították a hallás utáni szövegértési feladatokat, össze sem lehet hasonlítani az én kis hangfalaimmal 🙂

Fontos még, hogy mivel szakiskolásokról van szó, a tudás legjavát az iskolában, a tanórákon szerzik meg a diákok, tehát minél alaposabban kell szó szerint megtanítani nekik a szavakat,kifejezéseket, ügyelve természetesen az egyéni képességeikre, készségeikre.

-Milyen jelentőséggel bírt Mark Mason látogatása az Ön számára?

-Mason úr látogatásának a legnagyobb üzenet számomra az volt, hogy igenis fontos amit csinálunk, Ő maga fogalmazta meg, hogy nem szabad elfelejtenünk, hogy az eszközök önmagukban semmit sem érnek, ha nincs egy mellette motivált és lelkes tanár, aki a mindennapi oktatója munkáját az eszközök használatára építi aktívan bevonva a diákokat.Ez az elismerés és támogatás egyben a diákok érdeme is,akik már több hete lelkesen használják a táblát.

A történet különlegessége, hogy Mason úr saját maga is szakiskolában végzett, és tudja, milyen kihívásokkal, vagy éppen hátrányokkal  indulnak útra az ilyen intézménytípusba járó diákok. (még az Egyesült Királyságban is, ezek szerint, – a szerk.)

-Hogyan látja az csúcstechnikát képviselő interaktív tábla szerepét a diákok életében?

-A tábla egy része az én pedagógiámnak, ami alapvetően a projektekre épül. Azt szeretném átadni a diákoknak, hogy tudjanak a 21. századi készségeknek megfelelően tanulni, dolgozni: együttműködve, kreatívan, IKT esz közökkel és kritikusan gondolkodva. Ezért sok nyitott végű feladatot adok nekik, csoportmunkában, egymásra támaszkodva kell feladatokat megoldaniuk, és ők a felelősek az időpontok betartásáért is. Mindez a korszerű munkahelyi személéletet segít kialakítani bennük. A kollégák visszajelzése  alapján a z én osztályom a többi órán is jobban teljesít, megtanulnak tanulni. Ez az ún. transzfer hatás is sokat jelent.

– MI a terve a táblával a későbbiekben?

-Szeretném minél több órán használni a gyerekekkel együtt táblát, az általam folyamatosan megismert és a diákokkal együtt felfedezett újabb és újabb  programokkal. Az iskola vezetésének egyetértésével nem rég részt vettünk az április eleji Digitális Témahéten, ahol egy divatbemutató tematikája köré szerveztük a hét eseményeit. A diákok rengetek új alkalmazást, online és valós együttműködést próbálhattak ki, ami a munka világában segítheti őket. A tanév végéig még több projektet befejezünk. Fizikai fejlesztésként tervben van hogy új fal kerül a tábla alá, mert ez az ideiglenesen kialakított osz tályterem fala igencsak ingatag. A Szakmák Éjszakáját is megrendeztük április közepén, itt is fontos szerepe volt az IKT eszközöknek is.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                          Gratulálunk Tóth Éva tevékenységéhez, proaktivitásához és fejlesztéseihez!

Az iskola FB oldala itt érhető el:

https://www.facebook.com/iparinagykata

Tóth Éva Pinterest oldala pedig ld. a következő sorban – többek között a projektek dokumentjeivel!

Pinterest, Tóth Éva

 

Előző cikkA finnektől tanulunk Nemzetközi együttműködések a szakképzésben
Következő cikkTankönyvrendelés – szülőkkel vállvetve(x)