A Microsoft küldetése hozzásegíteni a diákokat és pedagógusokat ahhoz, hogy többre legyenek képesek. Hiszünk abban, hogy a magyar gazdaság versenyképessége azon múlik, mennyire versenyképes a magyar diákok tudása. Ez pedig elképzelhetetlen megfelelő szintű digitális írástudás, a digitális készségek elsajátítása nélkül. Büszkén támogattuk a Digitális Témahetet pedagógiai projektekkel, tananyagokkal, és a kódolást népszerűsítő programokkal!” – mondta Merényi Ádám a Microsoft Magyarország oktatási igazgatója.
Az első Digitális Témahét tapasztalatai alapján a kezdeményezés révén a projektpedagógia, és azon belül a digitális eszközökkel támogatott projektek soha nem látott mértékben jelentek meg az iskolákban, az elért aktivitás még nemzetközi viszonylatban is figyelemreméltó. „A projekt alapú pedagógia nagyon nehezen férkőzik be az oktatásba, mert mások a módszerek, az időbeosztás, a tantárgyi struktúra, mint a megszokott pedagógiai módszertanok esetén. Holott a projektekre jellemző közös munkavégzés, a belátható időtávon elért eredmény és a közös munkáért érzett felelősség a munka világában általános, így ennek a metódusnak az elsajátítása különösen hasznos.” – fejti ki Horváth Ádám, az Informatikai Vállalkozások Szövetsége (IVSZ) oktatási igazgatója.
Az EMMI kezdeményezésére az IVSZ által szervezett témahét nagy lendületet adott a nem formális tanulásnak, kiterjesztette az iskolák kapcsolati rendszerét, hidakat épített az informatikai vállalkozások, felsőoktatási intézmények és közgyűjtemények felé és viszont. A tanulás non formális módjai egyre fontosabb szerepet töltenek be az oktatásban, népszerűsítésük komoly törekvés. Fontos látni, hogy míg az IVSZ megteremtette a kereteit a kezdeményezésnek, addig a munkát az iskolák és a támogató partnerek végezték el, példátlan összefogás keretében.
A DTH azért is lett ennyire sikere, mert az egyszerű, felhasználóbarát kereteken túl olyan közösségi élményt is nyújtott a webináriumokon és az online csatornákon keresztül, amelyekben a pedagógusoknak csak nagyon ritkán van részük. „A közösség érzése, az egymástól tanulás lehetősége, a – nincs rossz megoldás, csak sok jó – érzése a pedagógusoknak is nagyon fontos motivációs erő.” – összegezte a tapasztalatokat Horváth Ádám.
Ráadásul, a digitális technológia kiszabadult a számítástechnikai termekből, és a más tantárgyat oktatók is a sajátjukénak érezhették, hiszen a program kiterjedt minden tantárgyra.
„A Digitális Témahéttel az iskola világa egy hatalmas lépéssel közeledett a való világhoz, és azokhoz az elvárásokhoz, amelyeket ma a munkaerőpiac támaszt. A digitalizáció terjedése ugyanis a munkaerő piaci elvárásokat is alapjaiban alakította át: néhány év múlva a legtöbb szakmában foglalkoztatási alapfeltétel lesz a digitális jártasság – a köznevelésnek erre már ma meg kell találnia a megfelelő válaszokat.” – mondta el Horváth Ádám.
A Digitális Témahét fő támogatói: Magyar Telekom Nyrt., Lego Education, Microsoft Magyarország Kft., Vodafone Magyarország Zrt., Telenor Magyarország Zrt., HP Inc. Magyarország Kft., Racionet Zrt., Gamax Számítástechnikai Kft., Oracle Hungary Kft., Cisco Systems Magyarország Kft., Epam Systems Hungary Kft., UPC Magyarország Kft., Xapt Hungary Kft., Ericcson Magyarország Kft., Answare Informatikai Szolgáltató Kft.
További információ:
A DTH keretében a gyerekek kis csoportokban, a feladatokat egymással megosztva végzik, sokszor akár osztályokon vagy évfolyamokon átívelően. Pontosan úgy, ahogyan azt majd a munkahelyükön is teszik majd. Nem magányos hősökre, hanem csoporttagokra van szükség, akik a komparatív előnyök elvén többé válhatnak, mint a csoport alkotó tagok külön-külön.
A Digitális Témahéthez csatlakozó iskoláknak lehetőségük nyílik az általuk választott témákat digitális eszközökkel és módszerekkel feldolgozni. A programok szervezését egy online elérhető Tudásbázis (http://www.dth2016.hu/
A Tudásbázis ezen felül a programszervező tanárok felkészülését folyamatosan bővülő tartalommal, részletesen kidolgozott oktatási anyagokkal, jó gyakorlat és módszertani leírásokkal támogatja, valamint segít kapcsolatot teremteni a Digitális Témahét partnereivel, akik különböző programokkal, előadásokkal és bemutatókkal szeretnék közelebb hozni a diákokhoz digitális világot.
Néhány jó gyakorlat a Microsoft anyagainak felhasználásával:
A Tanarblog.hu anyagai:
Hogyan készítsünk Office Mix-szel e-learning anyagokat Power Point-ban?
Hogyan készítsünk Sway- bemutatót?
Egy különlegesség: a Darts-matek a microsoft.hu- ról:
A program keretében zajlott kerekasztal-beszélgetés témái:
- A digitális pedagógia terjesztésének ösztönzői és gátjai
- Mitől lett sikeres a DTH, mi teszi vonzóvá a digitális pedagógiát az iskolák és a pedagógusok számára?
A kerekasztal-beszélgetés résztvevői:
Czunyiné dr. Bertalan Judit – kormánybiztos, a DTH fővédnöke
Kelemen Csaba – Nemzeti Fejlesztési Minisztérium, főosztályvezető
Cseresznyés Péter – Nemzetgazdasági Minisztérium, munkaerőpiacért és képzésért felelős államtitkár
Bencze György – az Infotér Nonprofit Kft. ügyvezetője
Merényi Ádám – a Microsoft oktatási igazgatója
Bánhegyi Zsófia – a Magyar Telekom kommunikációs igazgatója
Marchart Pál – a Vodafone Vállalati Kapcsolatok Vezérigazgató-helyettese
Dr. Kőrösi Gábor, a Telenor Magyarország szabályozási és kormányzati kapcsolatokért felelős igazgatója
Jánossy Zsolt – pedagógus
ld. fotó!
További információ: http://www.dth2016.hu/