Kezdőlap jó példák

Szótanulás élvezetesen – Játékötletek képkártyákhoz pedagógusoknak, szülőknek  

Hogyan tehetjük szórakoztatóvá az idegen nyelvű szavak, kifejezések tanulását, főleg kisgyermekek számára? Milyen módszerekkel lehet élvezetesen ellenőrizni a gyerekek nyelvtudását, szakítva a „kikérdezős hagyománnyal”? Fürész-Mayernik Melinda kisgyermekkori nyelvoktató, az Angol Kalauz program alapítója, a móri Radnóti Miklós Általános Iskola jelenleg GYES-en lévő tanítójának összeállítása.

 

 

Képkártyák. A szerző saját fotója.
Képkártyák. A szerző saját fotója.
Miért használjuk a képkártyákat a nyelvoktatásban?

Megoszlanak a vélemények a képkártyák használatát illetően. Véleményem szerint nagyon jól alkalmazhatók az új szavak megtanításához, mint szemléltető eszköz, de természetesen nem ez az egyetlen módja, hogy az új szavakat bemutassuk a gyerekeknek.  Az új szavak, kifejezések megtanításán kívül pedig azok tudásának ellenőrzésére is használhatjuk őket, akár szülőként, akár pedagógusként szeretnénk megbizonyosodni a gyerkőc szókincséről.

A legjobb és leghatékonyabb természetesen, ha a gyerekek esetén (és felnőtteknél is) inkább a kézzel fogható tárgyakra támaszkodunk, vagyis a környezetből keresünk dolgokat, amiket szemléltetni szeretnénk, s azokat nevezzük meg idegen nyelven, illetve tevékenykedünk velük. Ez azonban nem mindig lehetséges, nem találunk mindig minden szóhoz megfelelő kézzel fogható tárgyat. Ilyenkor tehetnek jó szolgálatot a képkártyák, hiszen a rajzok segítenek a szót a jelentéshez kapcsolni. Persze a rajzoknak egyértelműen felismerhetőnek kell lenniük és az sem árt, ha vidám, gyerekeknek szóló ábrázolások jelennek meg rajta, amik az életkori sajátosságaikhoz is idomulnak. Ezen kívül pedig érdemes minden szóhoz egy-egy kifejezést, mondatot is társítani, hiszen sokkal hatékonyabb a nyelvtanulás, ha nem különálló szavakat tanulunk.

Hogyan használjuk a képkártyákat?

A lehető legfontosabb, hogy a kártyákat úgy használjuk, hogy a gyermek természetes kíváncsiságát felébresszük a kártyákkal kapcsolatban, legyen valami érdekesség, amire odafigyelnek. Néhány gyerkőcnél működhet az is, amikor egyiket a másik után mutatjuk és megnevezzük, ők pedig elismétlik, de azért a többség ezt 5-6 kártya után megunja.

Rengeteg felhasználási lehetőség kínálkozik az élvezetes szótanuláshoz és a kártyákkal való játékhoz a különböző korosztályokat tekintve. Ezekből gyűjtöttem össze néhányat, amelyeket kipróbáltam és tanítványaimnál is beváltak, szeretik őket, így jó szívvel ajánlom tovább. A játékötletek nem a padban ülős kikérdezős módszert alkalmazzák, hanem a tevékenység és mozgás közben történő gyakorlást részesítik előnyben, hiszen sokkal könnyebben rögzülnek így a szavak, és akár a szóbeli felelet is kiváltható egy-egy játékkal, ami a gyerekek számára nem frusztráló és szívesebben vesznek részt benne. Illetve otthon is kipróbálhatók, amikor egy-egy témakör szókincséről szeretnénk visszajelzést kapni gyermekünktől.

10 játékötlet képkártyákhoz
  1. Szigetugrás

Nevezzetek ki a teremben/szobában egy pályát, annak két vége egy-egy sziget. Az egyik szigetről kell a másikig eljutni a „szigetugrás” játékkal. A játékot úgy játsszátok, hogy a gyermek kezébe (a pálya hosszától függően) adj képkártyákat. A gyerkőc sorban húz a kártyákból és megnevezi őket. Amelyiket megnevezte, azt leteszi a földre és rááll (ez az átkelő eszköz). Ezt sorban addig csinálja, amíg a másik oldalra nem ér. Akár két gyermek egyidejű kikérdezése is lehetséges, így extra motiváció, hogy ki ér előbb a másik szigetre, hiszen ha a soron következő kártyát nem tudja, akkor egy körből kimarad. De két csapat is indulhat a másik szigetre, ilyenkor a kártyacsomagot egymás között elosztják.

  1. Átkelés a folyón

Hasonló az előző játékhoz, itt egy képzeletbeli folyón kell átjutni. Jelöljünk ki egy területet, ez lesz a folyó. Tegyünk le a földre képkártyákat fejjel lefele fordítva. A folyón úgy lehet átkelni, ha ezeken a kártyákon keresztül haladunk, mintha ezek lennének a kövek. De csak akkor mehet tovább a gyerkőc, ha felismerte és angolul megnevezte, hogy mi van a kártyán. Szintén lehet két gyermekkel is játszani, vagy akár csapatban.

  1. Pillangós játék

Ehhez a játékhoz egy papírpillangóra van szükség és egy pályára a teremben/szobában. A pillangót három különböző méretben készítettem el, majd összetűztem őket, így könnyebben lehet fújni. Szintén egyik pontról kell eljutni a másikba, de most nem a gyerkőcnek, hanem a pillangónak. A pillangót letesszük a földre és egy-egy fújással lehet előrébb juttatni. Itt ugye az ügyességen, fújó-technikán is sok fog múlni. A pillangót akkor lehet fújni, ha jól válaszolt egy kérdésre vagy sikeresen megnevezett egy-egy képet. Szintén párban vagy csapatban játszva lehet versenyezni is.

Pillangók. A szerző saját fotója.
Pillangók. A szerző saját fotója.

 

  1. Székfoglaló játék képkártyákkal

 Ez a játék különösen örökmozgó gyerekeknél arat nagy sikert. A hagyományos székfoglaló játék újragondolása. A székeket leteszem egymás mellé, mindegyikre helyezve egy-egy képkártyát. Elindítok egy tetszőleges zenét, s táncolnak körben a székek körül. Amikor a zenét megállítom, el kell foglalni a széket (amiből ugye eggyel kevesebb van, mint ahányan a játékban részt vesznek). A szék elfoglalása akkor lesz végleges, ha megnevezik, hogy milyen képre ültek rá. Idősebbeknél nehezíthetjük körülírással is a feladatot. Így annak az egy gyereknek is lehetősége van helyet foglalni, aki lemaradt. Ha valaki nem tudja a kártyáját megnevezni, akkor a szék nélkül maradt játékos átveheti a helyét.

 

  1. Pistols at down

 Ez a játék hasonlít, a fegyverpárbajhoz, innen a neve is, így két gyermek tudja játszani. Mindegyikőjük kap egy-egy kártyát, úgy, hogy a másikét ne lássák. Tesznek három lépés távolságot, és még mindig egymásnak háttal állnak. Jelre mindketten megfordulnak, s megmutatják a kártyáikat egymásnak. Egymás kártyáján levő szót kell felismerniük és olyan gyorsan kiabálni, amilyen gyorsan csak tudják. Aki gyorsabb volt, az nyer.

  1. Fuss és ragadd meg!

A játékot ketten tudják játszani és szükséges egy vezető is. A két játékos egymással szemben áll, a képkártyák pedig a földön vannak, mindkettőjüktől egyenlő távolságra, félúton. A játékvezető hívja a képkártyát, amit a játékosoknak fel kell ismerni, odafutni a csomaghoz és kiválasztani. Az győz, aki gyorsabban a játékvezető kezébe tudja adni a kártyát. Nehezíthetjük a játékot úgy, hogy a vezetőnek való átadáskor a képről mondatot kell alkotni a játékosnak.

  1. Strucc játék

Nagyon vicces játék. Minden gyereknek van egy párja, akivel játszik. A vezető mindenkinek a hátára egy-egy képkártyát csipesszel. A párok egymással szemben állnak, kezet hátratéve, lehajolva, mint a struccok. Amikor a játékvezető azt mondja: „Go!”, akkor meg kell próbálni a pároknak egymás kártyáját leolvasni anélkül, hogy a sajátjukat a társuk meglátná. Az nyer, akinek sikerül leolvasni a másik kártyáját.

  1. Fuss a képhez

A megtanult kártyák közül annyi darabot teszünk szellősen a földre, amennyit a gyermek meg tud jegyezni, vagy amennyit gyakorolni szeretnénk. Amilyen kép nevét hívjuk, oda kell futnia a gyermeknek. Később lehet szerepet cserélni, ő mondja a szót és a felnőtt futkározik a képekhez.

Ennek a játéknak egy másik változata, amikor a kártyákat nem a földre tesszük, hanem a terem különböző falaira ragasszuk fel és oda kell futni, majd lecsapni az adott kártyára.

Fuss oda! A szerző saját fotója
Fuss oda! A szerző saját fotója
  1. Ugorj rá!

Az előző játékhoz hasonlóan lehet játszani. Ebben az esetben az összes használni kívánt kártyát a szoba egyik végébe helyezzük el a földre, szintén szellősen. A szoba másik végében sorakoznak a gyerekek. Kettő-négy gyerek tudja kényelmesen játszani, vagy csapatokban érdemes próbálkozni a balesetveszély elkerülése érdekében. A vezető a kártyák mögött áll és hív egy szót. A gyerekeknek minél gyorsabban az adott kártyához kell futni és ráugrani. Az nyer, aki gyorsabb volt.

  1. Igaz-hamis játék

A gyerekek egymás mögött állnak egy sorban. Az egyik oldalra egy T (true-igaz) betűt teszünk a földre, a másik oldalra pedig egy F (false-hamis) betűt. Állításokat mondunk egy képről, amit a kezünkben tartunk, a gyerekeknek pedig el kell dönteni, hogy igaz, vagy hamis. Ha igaz, akkor a T oldalra ugranak, ha hamis, akkor az F oldalra. Aki eltéveszti, az kiesik.

Hasznos időtöltést, jó szórakozást és vidám angolozást kívánok!

Fürész-Mayernik Melinda

Forrás és még több játékötlet:

Saját ötletek, adaptációk

http://www.eslkidstuff.com/flashcardgamescontent.htm#.Vwdi8qSLTIV

http://angolkalauz.hu/nyelvtanulas/tippek-az-angol-szavak-tanitasahoz/

 

A szerző bemutatkozása:

melindaFürész-Mayernik Melinda vagyok, kisgyermekkori nyelvoktató, az Angol Kalauz program alapítója. Matematika-angol szakos tanítóként dolgozom Móron, a Radnóti Miklós Általános Iskolában, jelenleg a 2,5 éves kislányommal vagyok itthon. A kisgyermekkori angol nyelvi nevelést szívügyemnek tekintem, lányomat is magyarul és angolul nevelem, illetve angol nyelvű játszócsoportokat vezetek gyerekeknek.  Különösen közel áll hozzám a korai nyelvoktatás, kétnyelvűség témája, illetve a kora gyermekkori angol nyelvi fejlesztés lehetőségei, módszerei.  Honlapomon (www.angolkalauz.hu) a játékos angolozáshoz adok letölthető segédanyagokat, gyakorlati tanácsokat, oktatóvideókat, ötleteket, heti terveket szülőknek és pedagógusoknak.

Az Angol Kalauz Facebook oldalán naponta osztok meg gyakorlati cikkeket, szókincset, kreatív tippeket a szülőkkel és pedagógusokkal. A zárt csoportokban pedig lehetőségük van a szülőknek és pedagógusoknak egymástól is kérdezni, tapasztalatokat és élményeket megosztani gyermekeik, tanítványaik angol nyelvi nevelésével kapcsolatban.

 

Youtube oktatóvideók: https://www.youtube.com/channel/UCu0Kc_VsfFqneYMdfq18Xeg

E-mail: info(kukac)angolkalauz.hu

Facebook csoport szülőknek:  https://www.facebook.com/groups/703303609724921/

Facebook csoport pedagógusoknak: https://www.facebook.com/groups/506852956135043/

melinda

Előző cikkÉrzelmi intelligencia a családban- miről szólt a konferencia?
Következő cikkTehetséges fiatalokat támogató vállalatokat díjazott a MATEHETSZ