Kezdőlap jó példák

Ha egy tanár feltalál…- avagy a dobozba zárt (?) siker

Alumínium doboz, amiből annyi van, mint a szemét.. – ebből az alapanyagból készít a gyerekekkel szakkörében ötletesebbnél ötletesebb modelleket Balázs Gyula, tanár. Úgy kezdődött, hogy nagyon nehéz helyzetben volt, se anyaga, se eszköze nem volt az alkotáshoz..Megoldást keresett és talált.  Azóta készült alu-dobozból Eiffel-torony, méretarányos Ford –T modell, működő kisvasút….Sikerét azonban nemcsak a lemez-„szobrok” sora jelzi, hanem a töretlen lelkesedése és folyamatos fejlődése is. Tudásának és persze kisugárzásnak hatására a diákjai, szakkörösei örömteli  módon töltik idejüket,  együttműködnek  és különféle elismerések sorát szerezték már meg.  Módszerét, gyakorlatát át lehet venni.  Balázs Gyulával beszélgettünk:

autoval

  Csak ezt hajtogatják: másnak szemét – nekik örömteli alkotás és siker. Ki próbálja ki?

Nemrég – 2016. április 24-én – a Duna TV-ben lehetett bepillantani Balázs Gyula pedagógus feltalálói, módszer-fejlesztői tevékenységébe. Nézzük meg „együtt” ezt a pár perces videót, és utána beszélgessünk!

 BalazsGyula

   Ön hogyan kezdett ehhez hozzá, nem technika -szakos, ha jól láttam..

Valóban, nem technika szakos vagyok….(Hanem biológia-földrajz- kémia- a szerk. )

A kezdet már szinte családi legenda: válóper közepén -amikor pl. épp szerszám sem volt otthon- kért meg az akkor három és féléves kisebbik fiam, hogy a Mikulás csomag mellé csináljunk valami egyedit. Ez nem olyan kérés, amelyet egy szerető apa visszautasíthat: hulladék nyomdalemez, olló és egy db bognárfejű szeg volt mindössze otthon. Ezekkel kezdtünk dolgozni….. Másnapra a szánkó elkészült, no és az ötlet is megérett a tovább fejlesztésre. Családi körben éveket foglalkoztunk vele. Később váltottunk alu-flakonokra nyomdalemezről, hiszen ebből annyi van, mint a szemét….

  • Kérem, ha van kedve, pár sorral jelezze, miért tartaná fontosnak ennek a bemutatását pedagógusok számára?
  • 1993-ban kezdtem el kidolgozni az Alu-go® alapjául szolgáló egyszerű lemezrögzítési technikát, majd a folyamatos fejlesztéseket követően a módszer védjegyeztetését 2004-ben indítottam el. E lemezrögzítési technikára épült az az oktatási/pedagógia módszer, amelyet legutóbb a Duna Tv is bemutatott.

A művelet során ragasztás nélkül rögzíthetők véglegesen egymáshoz azok a vékony fémlemezek, melyeket hulladék alumínium-italdobozok szétbontásával nyerünk.

A módszer lépéseit egyszerű algoritmus jellemzi:

  1. A modell vázlatrajzát át kell rajzolni golyóstollal a hulladékból nyert alumínium lemezre.
  2. A lemezrajzokat ollóval körbe kell vágni.
  3. A kivágott szerkezeti elemeket pedig egymáshoz erősíteni a művelethez kifejlesztett kis kéziszerszámmal, az Alu-go®fogóval.fogo

A módszer a résztvevők kézügyességét, kreativitását jelentősen fejleszti. Az alapanyag eredete és „árfekvése” nem jelent akadályt a modellek további önálló fejlesztésében. Ezzel együtt erősíti a környezettudatos szemléletet is, hiszen amit felhasználunk nem kerül a környezetbe, a felvágott lemezhulladék pedig visszakerül az ipari körforgásba.

  • A módszerét hogyan tudja átadni?:

A módszer rendkívül egyszerű és könnyen elsajátítható.

Természetesen a diákok egyszerű alkalmazói szinten dolgoznak, ezért ők könnyed kézműves foglalkozás keretében 10-20 perces tevékenység során ismerkednek a módszerünkkel. Ilyenkor tervrajz nélkül készítenek egy repülőt, vagy pillangót, esetleg csigát. Ez a legnépszerűbb foglalkozási típus, mellyel „járjuk az országot”: óvodákban, iskolákban, faluházakban, erdei iskolákban családi és közösségi rendezvényeken stb., a legkülönfélébb kézműves foglalkozáson mutatkozunk meg.

Módszert alkalmazni szándékozó oktatóknak külön tanfolyamokat szervezünk, igény szerint.

  • Melyik az a három iskola, ahol tanít?

Budakalász: Kalász Suli, csobánkai Petőfi Sándor Általános Iskola, Német Nemzetiségi Általános Iskola, Pomáz

–  Milyen igénye van egy ilyen szakkörnek (spec, szerszám, gép, stb.?)

Az Alu-go®technikához szükséges az alapcsomag, ami minden alkatrészt –a speciális fogót – , részletes leírást, tervrajzokat is tartalmaz: könnyedén készíthetünk repülőt, fenyőfát, autót vagy épp Eiffel tornyot, kirakat díszt stb. hulladék alu-dobozokból! Természetesen sok-sok üres flakon….. összegyűjtve, kimosva.

– Hogyan kezdjen ennek neki egy pedagógus, ha szeretne belefogni?

hattalallo

 –Természetesen lehet a leírás alapján, autodidakta módon is dolgozni, azonban tanár kollégáknak és azoknak, akik a módszert oktatni kívánják magasabb továbbképzési lehetőséggel állunk rendelkezésére. A tanfolyam közel 30 órás (két hétvége) foglalkozást jelent:

Az első alkalommal az Alu-go® használatának alapfogásaival ismerkednek, illetve az alapanyag materiális tulajdonságairól kapnak tájékoztatást és egyszerűbb maketteket készítünk.

Második-harmadik alkalommal az Alu-go® alkotócsomagban található tervrajzok alapján dolgoznak, valamennyi makettet elkészítik.

A negyedik foglalkozáson megtanulnak maketteket tervezni Alu-go®rendszerben.

– Mi okozta Önnek a legnagyobb kihívást a szakkör szervezésekor?

Az Alkotó Kör szervezésében nagyon fontos a különböző korosztályú gyermekek szinkron tevékenysége: ekkor még igen érzékeny és sértődékeny egóval rendelkeznek, így az őszinte, kreatív, alkotó légkört komoly munka megteremteni. Ezt ma már klasszikus pedagógiai módszerekkel szinte lehetetlen fenntartani. Foglalkozásonként megújulás kell oly módon, hogy a gyermekek alkotás közben ne is érezzék a „tanári” irányítást. Ez utóbbi a legnagyobb kihívás.

diakokkal

– Mi okozza a legnagyobb örömet, mi hajtja Önt?

Látni azt, mekkora örömet okoz a módszerem alkotás közben. Különösen a gyermekek/diákok azon sikere, melyet a módszerem alkalmazásával érnek el. Szerencsére van ilyen bőven. Az évek során voltak már első helyezett egyetemisták pl.: Győrben, a megyei Ipartestület versenyén, vagy általános iskolások az OTTDK-n, mint Kárpát-medencei másodikok az üzemképes sörkollektorral. A napokban is szépen szerepeltek diákjaim a Tudomány Fesztiválon, Nemzeti Múzeumban.

– Mi a terve még idén ill. jövőre ill. 5 év múlva?

Az idei tervek között szerepel egy alkotó tábor, ahol a módszerhez kapcsolható terveket fogjuk kivitelezni.

Folyamatosan dolgozom azon, hogy széles körben eljusson a program az érdeklődőkhöz. Ehhez a vállalkozói háttér erőteljes fejlesztése szükséges, mely tőkeigényes.

Egyébként szakmai véleményem szerint a duális oktatásban bizonyos szakok felé módszeremnek létjogosultsága van: hiszen pl.: a karosszérialakatos vagy a bádogos képzésben a lemez megmunkálásának ismerete létfontosságú. Ehhez persze az is kell, hogy oktatásirányítási szinten is felismerjék ezt.

– Mi a kedvenc „szobra”? 

 Mindig az, amelyiket éppen tervezzük és építjük… Azért a 8 méteres Eiffel-torony és a méretarányos Ford-T, vagy a propellerével is üzenő repülő nagy kedvenc, a mozgó kisvasútról nem is beszélve…..

eiffel

auto

– Elérhető valahol a „hogyan csináljuk ” leírás (videó?)

Elérhetőség: http://alu-go.blogspot.hu

 

A fotók forrása:

A Duna TV felvétele és az Alu-Go fenti blog-linkje.

Előző cikkA jövő munkahelyével ismerkedtek a Microsoft-nál a fiatalok
Következő cikkA pedagógusok tisztelete – jobbá teszik a világot!(x)