Kezdőlap jó példák

9 dolog, ami segít, hogy jobban gazdálkodj az időddel

Mindannyian átéltük már azt, amikor a hullámok összecsapnak a fejünk fölött és annyi feladat tornyosul előttünk, hogy azt sem tudjuk, hogy melyikkel kezdjük el a munkát. Pozsgai Anita, business coach, főiskolai oktató, a Hurrysicknesshelp-Állítsátok meg a kiégést c. blog írója összegyűjtötte nekünk azokat a legjellemzőbb problémákat, amik megakadályozhatnak minket abban, hogy az időnket hatékonyan használjuk fel.

 

óraképszurke

Hirdetés

 

1.„Ej, ráérünk arra még” – Pató Pál úr – Az időgazdálkodással kapcsolatban a halogatás az egyik legjellemzőbb probléma. Tologatjuk a feladatainkat, aztán az utolsó pillanatban kapkodunk, ami rengeteg feszültséggel jár és a munka minőségére is negatív hatással van. Ilyenkor rengeteg kifogást tudunk felhozni: „Túl kevés az idő, ebbe már nem érdemes belevágni”, „Előbb még ezt megcsinálom”, „Most nincs kedvem hozzá” – mindenkinek ismerősen csengenek. Érdemes tudatosítani, hogy mi az igazi indok a kifogásaink mögött, mert ez segíthet abban, hogy leküzdjük a halogatást. Félünk, vagy elvesztettük a motivációnkat, vagy egyszerűen csak rossz szokásaink vannak? Ilyenkor told félre a kifogásokat és kezdj el dolgozni az előtted álló feladatokon, akkor is, ha első alkalommal nem biztos, hogy be tudod fejezni, amit elkezdtél. Ez egy tudatos döntést kíván, de a haszna felbecsülhetetlen.
fotó: pixabay.com
fotó: pixabay.com
2.Nyeld le a békát! – Mindig vannak olyan fontos, de „nemszeretem” feladatok amiknek az elvégzésébe nem igazán akarunk belevágni. Sokszor pontosan azok a feladatok maradnak el így, amik a legnagyobb hasznot és sikert hozhatnák a számunkra. Ilyenkor „edd meg a békát”, vagyis vágj bele a „nemszeretem”, nehéznek tűnő feladatokba is és módszeresen végezd el őket. Bízz abban, hogyha nem is látsz minden lépést előre, menet közben lesz annyi ötlet és kapsz annyi segítséget, hogy jól alakuljanak a dolgok. Egyáltalán nem biztos, hogy azzal tudod csökkenteni a stresszt, hogyha átmenetileg homokba dugod a fejed, mert a feladat akkor is nyomasztó teherként nehezedhet rád.

 

3.Tanulj meg nemet mondani! – Sokszor a legnehezebb időszakokban képesek vagyunk újabb és újabb feladatokat magunkra vállalni, mert nem merünk nemet mondani a felénk érkező kérésekre. Pedig a saját határunk védelme érdekében ezt meg kell tennünk. Szeretnénk, hogy elfogadjanak, szeressenek minket és félünk attól, hogyha nemet mondunk akkor ezek sérülhetnek. Meg lehet tanulni kedvesen és udvariasan is nemet mondani és ehhez következetesen ragaszkodni. “Nagyon sajnálom, de most nem alkalmas nekem”, “Szeretnék Neked segíteni, de most nem tudok”. Nyugodtan hivatkozhatsz ilyenkor az elvégzendő feladataidra és ami a legfontosabb, hogy tudatosítsd magadban azt, hogy jogod van arra, hogy most nemet mondj.

 

4.Ezt a hegyet lehetetlen megmászni! – Előfordulhat, hogy olyan nagy feladat tornyosul előttünk ami beláthatatlan, túl nagynak és nehéznek tűnik és éppen ezért nem kezdünk el vele foglalkozni. Ilyenkor a „szalámi technika” a legjobb megoldás, vagyis szeleteld fel a feladatot, hasonlóan a szalámihoz. Oszd részekre, tűzz ki kisebb és rövidebb távú célokat, és ezekhez szabj határidőket. Ha ezt megteszed, a hatalmas hegy máris nem látszik olyan óriásinak és könnyen kiderülhet, hogy a megmászása nem is annyira nehéz feladat, mint ahogy azt először elképzelted. Ilyenkor kis lépésekben haladj a célod felé!

clock-598837_960_720
Fotó: pixabay.com
5.Micimackó, gondolkodj! – Nagyon könnyű elkalandozni munka közben. „Ezt a telefont még elintézem”, „Erre az e-mail-re még válaszolok”, „Kimegyek, kávézom és beszélgetek egy kicsit”. – Ugye ismerős? Órák telhetnek el így és még mindig nem kezdtél bele abba a feladatba, amit valóban el kellene végezned. Gondold végig, hogy mire van szükséged ahhoz, hogy elmélyült munkát folytathass és teremtsd meg ezeket a körülményeket, amennyire lehetséges. Kapcsolj ki minden párhuzamos alkalmazást, a telefonodat halkítsd le, koncentrálj, fókuszálj a feladatodra és ne kezdj bele másba. Határozd el, hogy legalább 20-30 percig csak ezzel a feladattal fogsz foglalkozni és semmi másba nem kezdesz bele, bármilyen helyzet is adódik és tarts ki, amíg egy kitűzött feladatot teljesen elvégzel.

 

6.Tervezd meg a feladataidat! – A tervszerűségben az a jó, hogy nemcsak a feladatok elvégzésében segít, hanem meg is nyugtat minket, ha pontosan látjuk és rendszerezzük, hogy milyen elvégzendő feladataink vannak. Gyűjtsd össze hogy milyen feladatok várnak rád és készíts havi, heti, napi tervet a feladataidról! Gondold végig, hogy ezek közül melyek azok, amik sürgősek és fontosak is egyben és elsősorban ezekre koncentrálj. A legfontosabbakkal kezd el a munkát, akkor is, ha ez fájdalmas és nehéz (béka!). Gondold végig, hogy melyek azok a feladatok, amit más is megcsinálhat helyetted és melyek azok, amik annyira lényegtelenek, hogy akár el is hagyhatod őket. Kategorizáld a feladataidat e szerint és következetesen haladj végig először a legfontosabbakon. A nap végén összesítsd, hogy hogyan haladtál és változtass a terven, ha szükséges. Tervezhetsz papíron is, de ma már rengeteg alkalmazás áll rendelkezésre, amit erre a célra használhatsz.

vekker

7.Felejtsd el a maximalizmust, ne most akarj szuperhős lenni! – Meg kell barátkozni a befejezetlenséggel és azzal is, hogyha csak elég jól megcsinálsz mindent már az is kiváló teljesítmény. Lehetnek olyan helyzetek, amikor egyszerűen lehetetlen mindent 100%-on teljesíteni. Ilyenkor arra koncentrálj, ami a legfontosabb és próbáld meg elfogadni, hogy a többi tökéletessége akár sérülhet is. Lazíts, engedd, hogy néhány feladat magától is megoldódjon. Nem biztos, hogy mindig mindent a kezedben kell tartani ahhoz, hogy megtörténjenek a dolgok.

 

8.S.O.S. – Biztos hogy minden feladatot egyedül kell megoldanod? Érdemes a szégyentől való félelem miatt órákig görcsölni egy feladat fölött, amikor meg is kérhetnél valakit, hogy segítsen Neked? Gondold végig, hogy mik azok a feladatok amikben más is tud segíteni és kik azok, akiktől segítséget tudsz kérni. A hatékony stresszkezelésnek az egyik fontos összetevője a segítségkérésre való képesség. Nagyon sokan mégsem kérnek segítséget, mert kellemetlennek érzik, ezért inkább magukban dolgoznak, még ha ez hosszabb ideig is tart. Te hogyan érezted magad, amikor valaki segítséget kért tőled? Nagy valószínűséggel legtöbbször jól esett, hogy Téged kértek meg valamire és sokkal ritkábban fordult elő az, amikor ez terhes volt a számodra. Kérj bátran segítséget!

 

9.”Én ilyen vagyok és ezen nem tudok változtatni!” – A szokásainkon lehet változtatni, sőt ehhez nem is kell olyan sok idő. Egy új szokás kialakítása egyes szakértők szerint 21, mások szerint 66 napba telik. Lehet tehát változtatni a rossz szokásainkon és nem is kell erre olyan sokat várni. Csak döntened kell, megmaradsz-e a régi rossz szokásaidban, vagy változtatsz. Lehet, hogy nem fog minden azonnal sikerülni, de ha kitartóan próbálkozol az új szokások előbb utóbb a részeddé válhatnak. Próbáld ki, kezdd el a számodra legfontosabbal és ne állj meg félúton, hanem kitartóan próbáld újra és újra, amíg mindez a tudatalattid részévé válik.

 

PozsgaiAnitaA szerzőről:

Pozsgai Anita, közgazdász, tapasztalatait multinacionális cégeknél szerezte, jelenleg főiskolai oktatóként és business coach-ként dolgozik. A Hurry sickness help-Állítsátok meg a kiégést c. blog szerzője.

Anita korábban a kiégés megállításáról írt cikkei illetve Horváth Hajnalka vele készült interjúja erről a linkről kiindulva olvasható.