Kezdőlap osztályfőnök

    Ne a média mondja meg a gyerekeknek, hogy szépek-e vagy sem!  

    Külföldi felmérések szerint a 6–12 éves gyerekek közel fele elégedetlen a testsúlyával vagy valamilyen testi adottságával. A lányok többsége éppen fogyókúrázik vagy fogyókúrára készül, a fiúk pedig egyre több kétes szerrel építenének izmot. Hogy szállhat szembe egy pedagógus a média által közvetített ideálokkal?

    8fiu

    Az egészséges életmódra és a tudatos médiahasználatra nevelés önálló tantárgyi keretek nélkül is az iskola hétköznapjainak része.Az egészséges testképpel kapcsolatos problémáknak sajnos nagyon is látható jelei vannak. Mikor és mit tehetünk tanítóként, tanárként?

    6rajzAz oviban még mindenki csinos vagy erős

    Az egészséges testkép kialakulásában fontos szerepet játszanak a játékok, a szülőktől kapott minta, a hasonló korú társakkal való érintkezés és természetesen a média. A rajzfilmek, a tévéműsorok és a játékok általában két mintát állítanak a gyerekek elé: a lányok vékonyak és vonzóak, a fiúk pedig erősek és izmosak, még nem érdekli a testsúly és az alak, csak a ruhára és a hajra koncentrálnak.

    Pozitív önértékelést az iskolatáskába!

    6 éves kor fölött azonban egyre jobban foglalkoztatja a gyerekeket a súlyuk és az egyes testrészeik alakja, az ekkor kialakult testképük a serdülő- és felnőttkorukat is meghatározza. A testképpel való elégedetlenség szoros kapcsolatban van az önértékeléssel: minél pozitívabb a gyerek önértékelése, annál elégedettebb a testével is és fordítva.

    A kamaszkor kezdete kihívás, de jó lehetőség is az alapozásra

    A kamaszkor előszobájában érdemes megalapoznunk, hogy kamaszként se érezzék a gyerekek, hogy kilógnak a sorból és rossz értelemben mások, mint a többiek. Tanítsuk meg nekik, hogy a média által támogatott ideálokat el lehet utasítani, és hogy minden ember más egy kicsit, mint a többi. Főleg a lányok esetében, mert rajtuk sokkal nagyobb a nyomás, mint a fiúkon.

    has

    A kamaszok egyrészt meg akarják határozni magukat, különlegesek akarnak lenni, olyan hírnévre vágynak, mint amit a tévében látnak, vagy a Facebook és Instagram sztárjaitól. Másrészt viszont arra is vágynak, hogy ne lógjanak ki a sorból, hogy a társaik elfogadják őket. A testük megváltozása, átalakulása még inkább fokozza bizonytalanságukat, és erősíti a csábítást, hogy hamis ideálok nyomán ítéljék meg a megjelenésüket.

    Önbizalom erősítés és még egy kis önbizalom erősítés

    13–16 éves korban már kialakul az a testkép, amellyel felnőttkorban is azonosulunk. A felnőttek feladata ebben az életkorban az, hogy erősítsék a fiatalok önbizalmát, dicsérjék őket, és tudatosítsák a kamaszokban, hogy a médiában látható gyönyörű fiatal lányok és magas, jóképű, izmos fiúk egy mesterséges valóság részei – sokszor mesterséges átalakítások és szerek bevetésével -, és a gyerekeknek semmiképpen nem kötelező hasonlítaniuk ezekre a modellekre. A lányokat úgy is segíthetjük egészséges testképük kialakulásában, ha például együtt nézünk oktató- vagy dokumentumfilmeket testképzavaros fiatalokról,bulimiás és anorexiás lányokról. A fiúknál pedig hatásos lehet, ha hangsúlyozzuk, hogy a nem természetes úton – például különböző testépítő szerekkel – elért maszkulin jegyeknek akár hátrányai is lehetnek az egészségükre.

    Cikkünk adatai, információi a Bűvösvölgy Médiaértés-oktató Központ oldaláról ingyenesen letölthető kiadványból, A médiáról – neked című munkafüzetből származnak. A füzet feladatai otthon, vagy az osztályban is jó kiindulópontokat adnak a problémák megbeszéléséhez.

    Töltsd le a kiadványt itt!
    Tölts le kapcsolódó szakkönyveket ingyen itt!
    Nézd meg a problémákhoz kapcsolódó kisfilmeket itt:


    Előző cikkMotiválás- másként – hét tipp tanároknak a motiváció felkeltésére
    Következő cikkA médiaértés-oktatás és az online gyermekvédelem