Lelkesítő és tiszteletet adó beszédet hallgathatnak meg a 2016. márciusi, Lisszabon és Washington után Budapesten megrendezett nemzetközi innovatív pedagógus találkozón, az E2 Educator Exchange konferencia iránt érdeklődők, ha ezen a linken egy gyors regisztráció után megkeresik Anthony Salicito, előadását! (Angol nyelven. a szerk. )
A Microsoft oktatásért felelős alelnöke remek előadóként beszéde elején (…és középén…. és végén is..) megköszönte az összes pedagógusnak azt a nagyszerű és kiváló munkát amit minden nap tesznek a tantermekben.
Igen, Önnek is köszönet.
Beszédében őszintén érződik, hogy hisz a pedagógusok szerepében, abban, hogy ők tudják inspirálni, tanítani és motiválni is a diákokat, példaképként állnak előttük, és a jövőbe mutató úton segítik elindulni a fiatalokat.
Beszélgetés egy bátor brazillal
Ha már elindulás, akkor talán nem véletlen, hogy a show része egy ún. közönség-kerék, amit megforgatnak, és egy nevet “dob ki.” A megnevezett jelenlévő pedagógus ilyenkor mesél a tapasztalatairól.
Egy brazil tanárnő, Melina Ignazi– tehát egy tanárnő Buenos Aires-ből Anthony kérdésére felel:
„Mivel foglalkozol a tantermekben?
A diákoknak nincs saját számítógépe, viszont mindenkinek van okostelefonja, szóval a “közös jegyzetfüzetként” is felfogható OneNote rendszernek köszönhetően. Én azon keresztül kommunikálok tanárként a diákokkal. A OneNote alkalmazás bármilyen platformról alkalmazásként könnyen elérhető okostelefonról is.
- Hogyan zajlik egy óra, mi a jellegzetessége?
- Például úgy, hogy kezdik az ún. warm-up, vagyis bemelegítő feladatokkal az órákat. Ezeket egy közös felületen, tehát a OneNoteon érhetik el a diákok. Ezek a feladatok lehetnek kirakósok (puzzle), rövid történetek, vagy egyéb más bemelegítő feladatok. (A lényeg, hogy közösen dolgoznak, IKT alapon és együttműködve egymással, nyitott feladatokon. (a szerk.)
Mit érdemes tudni a OneNote alkalmazásról?
A digitális jegyzetfüzetként használható Microsoft OneNote 2010 alkalmazás lehetővé teszi valamennyi feljegyzés és információ egy közös helyen történő összegyűjtését. Ezenkívül a hatékony keresési funkcióval gyorsan megkereshető a kívánt tartalom, a könnyen használható megosztott jegyzetfüzetekkel jól kezelhető a nagy mennyiségű információ, a másokkal végzett munka pedig hatékonyabban elvégezhető.
A papíralapú megoldásokkal, a szövegszerkesztő programokkal, a levelezőrendszerekkel és az egyéb hatékonyságnövelő eszközökkel ellentétben a digitális jegyzetfüzetként használható univerzális OneNote alkalmazás szöveg, képek, digitális kézírás, hang- és videofelvételek, valamint egyéb tartalom összegyűjtését és rendszerezését is lehetővé teszi. A OneNote használatával növelhető a termelékenység, hiszen a szükséges információ könnyen elérhető, és kevesebb idő szükséges az e-mailekben, papíralapú jegyzetfüzetekben, fájlmappákban és nyomtatott anyagokban megbúvó információ kereséséhez.
(Forrás: Office Support)
——————————————————————–
„A tanárok tehetik jobbá a világot..”
Anthony Salcito kiemelte, hogy az Innovatív Pedagógus program, illetve Microsoft Innovatív Expert program kiemelten fontos a Microsoftnak, ezért fontos minden visszajelzés a tanároktól! Az alelnök így fogalmazott: “- Fantasztikus az az erő és lelkesedés ami áthatja a teremben ülőket és megtölti a tantermeket is. Nagyon inspiráló az a sok tanár, aki körülöttünk most összegyűlt, főleg, hogy a tanárok nemcsak oktatnak hanem vezetnek és inspirálnak, hiszen azt a változást segítik elő, amit a világban látni szeretnének. A tanárok kiemelt feladata a világ jobbá tétele, ami nem csak jobb és biztonságosabb, de toleránsabb is és sokszínűbb. Ehhez arra van szükség, hogy a diákokat szenvedélyessé tegyük a jobb világ iránt, ráébresszük őket, hogy a tananyag nemcsak egy vizsga letételéhez kell, hanem mi közösen a jövőt építjük.
Hogyan érhető el a változás?
Anthony szerint: Mi, tanárok a jövőt építjük, az emberek életszínvonalát növeljük és reményt adunk a saját közösségeinknek. Ehhez mindannyian nagy kihívásokkal kell szembesülnünk, mi kritikus helyzetben vagyunk, hogy megváltoztassuk a világot. Ez a változás napjainkban történik az osztálytermekben. Hogyan érhető el ez a változás?
Tanárok által vezetett tanórák helyett projektalapú tanulásra van szükség. A hagyományos osztálytermek helyett kihelyezett tanórákat kell tartani.
Szerintem ezek a legfontosabb elemei a változásnak, amit el szeretnénk érni.
Beszélgetés egy bátor magyar pedagógussal
A budapesti E2 konferencián néhány hazai szakember is képviselhette a hazai pedagógus-társadalmat. Közülük most Skultéty Zoltánné, Kati, miskolci középiskolai angol nyelvtanár, matematika-informatika szakos pedagógus osztja meg velünk tapasztalatait, véleményét a fentiekkel kapcsolatban.
„- Anthony Salcito lelkesedése az e2 Educator Exchange konferencia résztvevőire is ráragadt. Őt hallgatva annyira könnyűnek tűntek a mindennapok, távolinak a nehézségek. Mindannyiunkat elvarázsolt. Ő minket, innovatív szakértőket csodált, mi pedig Őt.
Előadásával megerősítette a hazánkban is már évekkel ezelőtt elindult változásokat, mely szerint a hagyományos osztálytermi tanítást váltsa fel a projekt alapú oktatás, az ún. „kifordított osztályterem”, a diákok együttműködésének segítése, a személyre szabott tanulás. Salcito hangsúlyozta, hogy a jövő tőlünk függ, attól, hogy tanítványaink milyen „útravalót” kapnak tőlünk. Mi, pedagógusok adjuk a fiatalok kezébe a jövő kulcsát. Mi érjük el, hogy higgyenek a tanulás és a tudás erejében.
Saját tapasztalatok – a változás érdekében
- Ezeket a változásokat segítette itthon az Educatio számos projektjével. Magam is résztvevője voltam néhánynak. Sulinettan, IKT Műhely, E3 projektekben sajátítottam el a projektmódszert, a iTEC projektben a kifordított osztályterem működését. Több más nemzetközi projektben, pl. a Comenius, Erasmus, eTwinning- projektekben tartottuk a kapcsolatot Skype-on egymással, vagy mondhatnám példának, hogy tanítványaim megosztott dokumentumokon évek óta dolgoznak. Nagyon hálás vagyok azért, hogy az Office365 ingyen elérhető számunkra, és például az iskolai rendszer kiépítését is megnyertük az Így tanulunk mi! kiállításon, és nagyon várom, hogy majd a rendszergazdánk megérkezése után az iskolában is kihasználhassuk az alkalmazás lehetőségeit. Az idén először megrendezett 2016 áprilisi ún. Digitális témahét keretein belül már kicsit belekóstolhattak a tanítványaim a Microsoft-alkalmazások használatába, hiszen OneNote-ban gyűjtöttük közösen az anyagot a projektünkhöz, illetve a projekttermékünk egy Sway bemutató lett.
Az E2 Konferencián láttam először kihelyezett tanórát, a konferencián is kapcsolták Skype-on a Sarkkört. Nagyon tetszett, biztos, hogy ki fogom próbálni.
Ugyanitt programozhattam először ún. microbitet. Korábban az informatika tagozatos gyerekekkel már több tanórán programoztuk mi is ezt a „miniszámítógépet” az online környezetben, sőt, már zenét is írtak microbitre.
Skultéty Zoltánné, Kati, angol nyelvtanár, informatika-matematika szakos pedagógus, a Lévay József Református Gimnázium és Diákotthon tanára. Microsoft Innovatív Expert – MIE Expert szakember, vagyis tagja annak az elit-klubnak, ahova azok a kezdeményező,újító pedagógusok tartoznak, akik a meglévő körülményeik között is képesek haladni a kor kihívásaival, ismerik és használják és diákjaikkal is megismertetik a korszerű IKT alkalmazásokat és eszközöket. A Microsoft Innovatív Expert program résztvevői folyamatos képzést és ötleteket, támgoatást kapnak egymástól és a cégtől. Az ország 9 eTwinning –nagykövetének egyike.
Az eredeti beszéd fordítója: Farkas Boglárka