Kezdőlap Digitális eszközök

Szakértő az internetbiztonságról – gyakorlatiasan 1.

Örök élet- csak a neten lehetséges, tudta, ugye? És hogy tudja ezt izgalmasan bebizonyítani? Egy érdekes foglalkozás, az online "füllentési lehetőségek", az internetről beszélgetéshez érdekes támpontok- a moderniskola.hu cseten elérhető szakértője, Farkas Bertalan Péter, a TÉR/IDŐ blog szerzőjének tanácsai!

 Az élénk és tartalmas, sok pedagógust megszólító beszélgetésekből szedtünk csokorba egy-egy hasznos ötletet, tippet, amelyet két részletben közlünk. Mindkét részben foglalkozunk majd az adatvédelem kérdéseivel, illetve egy-egy extra témával is. A második rész a linkre kattintva érhető el.

 

A szakértő bemutatása:

Farkas Bertalan Péter - FB profilképe
Farkas Bertalan Péter – FB profilképe

Farkas Bertalan Péter, földrajz-történelem szakos tanár, geográfus, projektmenedzser, tananyagfejlesztő. Nyitott szem és fül, érdeklődő fiatal oktatásszemlélő- és vizsgáló. Szakterületei: földrajz szakmódszertan, tananyagfejlesztés, IKT módszertan. A TÉR / IDŐ blog szerzője, szerkesztője. Kiemelten foglalkozik az internetbiztonsági témákkal.

 

Az internet nem felejt (?)

A több mint kétórás „rendelési időben” elsősorban előzetesen beérkezett kérdések megválaszolására volt mód. Egy gimnáziumi osztályfőnök dobta fel az első magas labdát. Azt írta:

 

„A diákjaim nagyon kritikusan fogadták, mikor az internetbiztonságról beszéltem nekik. Pl. hogy az adataik nem törlődnek le, és a meggondolatlan posztjaik pár év múlva, mikor dolgozni kezdenek, akkor is megtalálhatók lesznek. Azt mondták, hogy a saját beállításaikkal és mivel nem tag-gelik magukat, nem fogják tudni név szerint visszakeresni ezeket. Mivel és hogyan bizonyítsam, hogy a FB és az internet nem felejt?”

 

Nos, sokszor halljuk kliséként, hogy az „internet nem felejt”, és mint a legtöbb klisé, unalmas, elcsépelt, de általában igaz is. Számos írás, esettanulmány található a neten ezzel kapcsolatban, ezek többsége valamilyen esetet, hírhedt-híres százalékos arányokat stb. mutat be. Két dolgot ajánlok ezzel kapcsolatban. Az egyik egy Facebook oldal, amely egy felülről jövő kezdeményezés eredménye (a Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium által), további részletek: internetnemfelejt.hu.

Az internet NEM felejt - Forrás :http://chrispiascik.com/
Az internet NEM felejt – Forrás :http://chrispiascik.com/

(A fenti kép forrása. felirat: az INTERNET nem felejt!)

Nem hiszi, hogy nem felejt? Próbálja ki! Egy gyakorlati foglalkozás

A másik ötletem, amely konkrét tipp, a következő: töltsetek fel egy képet a netre (akárhová: FB, G+ vagy bárhová) és a feltöltés után kattintsatok a képre. Ekkor megjelenik a kép pontos elérhetősége (URL címe), amelyet fent, a címsorban láthattok. Ezt a konkrét URL címet másoljátok ki, jegyezzétek fel valahova, majd töröljétek le a fotót. Ekkor a fotó más felhasználók számára nem lesz elérhető, de a kép maga megmarad. Ezt bármikor tudjátok ellenőrizni, ha a korábban feltöltött kép pontos URL címét bemásoljátok a böngésző címsorába. A kép meg fog jelenni, mindenféle környezet nélkül, egy fehér háttér előtt. A kép tehát csak látszólag törlődött, azaz csak a felhasználók számára vált elérhetetlenné. De a kép maga, fizikailag tárolódott az adott szolgáltató (FB, Google stb.) szerverén. Tehát a kép továbbra is létezni fog.

Töltse le a Facebook-ját .pdf-ben- kipróbálta már?

Minden tevékenységünk, kép, komment, stb. logolásra kerül, ezt sosem szabad elfelejtenünk. Még egy tipp ezzel kapcsolatban. Látogassátok meg a Facebook fiókotok Beállítások menüjét. Itt a Beállítások menü első lapján találtok középtájt egy olyan szöveget, hogy „Tölts le egy másolatot a Facebookon tárolt adataidról.”  Próbáljátok ki, kattintsatok rá! A FB hamarosan küld Nektek egy csomagot, rengeteg PDF fájllal. Benne lesz az összes kép, üzenet, komment, lájk, telefonhívások (!) minden, amit valaha a FB-on csináltatok. Azt is, ami már archivált, törölt stb. Ezek tetten érhető bizonyítékok, bárkinek javaslom, tanulók is kipróbálhatják, csak 1 perc!

Pexels.com képe
Pexels.com képe

A tinédzserek már csak ilyenek?

Gábor zenetanár Nógrád megyéből, egy ugyancsak izgalmas témát feszeget:

„Hogyan segíthetném a tanulókat, hogy a közösségi oldalakon előnyös oldalukat mutassák be, ne csak idétlenkedjenek”.

 

Ellentmondásos érzéseim vannak ezzel kapcsolatban. Egyfelől a kamaszok elemi tulajdonsága, hogy néha „idétlenül” viselkednek. Ez vagy zavar minket vagy nem, de ez mindig is így volt és lesz is. Az is természetes, hogy felnőttként igyekszünk magunkról pozitív képet kialakítani, a közösségi oldalakon jó színben feltűnni, előnyös oldalunkat mutatni, szakmai tartalmakat megosztani, hitelesen viselkedni.

Mindkét dologban van egy pici (vagy nem is olyan pici)

online füllentési lehetőség

Nyilván felnőttként sem mindent posztolunk a közösségi médiában. Naponta sok ezren késik el a reggeli utolsó buszt, késnek el a munkahelyről, küldenek rossz helyre email-eket, osztanak meg cicás képeket (na jó, ez nem mindig baj :)) vitáznak a házastársukkal, mindenki találkozik azzal, hogy drága a bolti áru, nincs idő moziba menni stb. Csakhogy ezeket mi felnőttként sem osztjuk meg a világgal – mármint jó esetben.

Építsük fel magunkat a neten.., de hogyan?

Azaz mi is tudatosan befolyásoljuk a rólunk kialakult képet – és persze igyekszünk pozitív irányba fordítani a dolgot. Erről írt egy jó összefoglalót a 444.hu nemrég. Szóval: én azt gondolom, hogy a kamaszok igenis legyenek „idétlenek”, szertelenek, ez az a kor, amikor ezt megtehetik és át is kellene ezt élniük. Alapvetően nem erre kell felhívni a figyelmüket. Hanem arra, hogy amit az interneten nyilvánosan osztanak meg, az onnan sosem (elméletileg sosem) fog eltűnni – akkor sem, amikor ők már felnőttek, szülők, munkavállalók, esetleg netán vezetők lesznek.

kulcs a nethez? Fotó: www.pixabay.com
kulcs a nethez? Fotó: www.pixabay.com

Fel kell a hívni a figyelmüket arra, hogy miben értékesek, tehetségesek. Szorgalmazhatjuk, hogy keressenek több, számukra releváns, a fejlődésüket szolgáló netes oldalakat, tartalmakat. Ajánljunk is nekik ilyeneket és beszélgessünk velük róluk. Ne hagyjuk elveszni azokat az ajánlatokat, ami mi magunk adtunk: beszélgessünk róla, mit tapasztaltak, tetszett-e, ha igen, miért vagy éppen miért nem stb. Később összeállíttathatunk velük is ajánlati listákat, YouTube-csatornákat, link-gyűjteményeket stb. Azt is megtehetik, hogy – először persze tanári felügyelettel – egymásnak is ajánlanak tartalmakat, amelyek számukra, egymásnak érdekesek és mondjuk kapcsolódnak az érdeklődésükhöz.

A kortárs mindent visz..

Azt azonban – szerintem, bár én elég szabadelvűen gondolkozom e kérdésben – nem szabad elfelejtenünk és figyelmen kívül hagynunk, hogy a tanulóknak, gyerekeknek nem mindig az a legfontosabb éppen, amiről mi azt gondoljuk, hogy a legfontosabb nekik. Az sem biztos, hogy belátják, a meglévő zenetudásukkal sokra vihetik. Ebben a korban sokkal fontosabb a kortárs csoport visszajelzése, a kortárs csoportban való elhelyezkedés, szerepvállalás, beilleszkedés. Segítenünk kell őket abban, hogy kiteljesedjenek, de nem érdemes gátolni abban őket, hogy kamaszok legyenek. És ha ez szertelenséggel jár, hát, ám legyen. Fontos azonban, hogy beszélgessenek ezekről, az interneten megosztott tartalmak sorsáról. Elővehetik akár egy zeneórán is ezt! Kérdezzen tőlük sokat, játszanak el a gondolattal, képzeljenek el helyzeteket, mi lesz egy megosztott tartalom sorsa sok év múlva stb. Hagyja, hogy ők mondják el a véleményüket és persze tegye majd hozzá az Ön óvó szavait is!

Facebook tutoriál – hogyan használjuk a FB-ot?

És végezetül egy névtelen kérdés:

„Van olyan oldal, ahol pedagógusok megtanulhatják videó, tutorialok mentén, hogy hogyan lehet a FB-ot használni, beállítani, stb.? Mit kell tenni, ha le akarok tiltani valakit, ha vírusos lesz, stb.?”

www.pixabax.com
www.pixabax.com

Nos, sajnos azt kell mondanom, hogy magyarul nincs vagy csak nagyon részlegesen érhető el ilyen tartalom. Ha esetleg tudunk angolul, akkor ezeket javaslom beírni a Google keresőbe: „facebook privacy settings”, „facebook privacy settings youtube”, „facebook privacy settings tutorials” stb. Ilyenkor számos videó fog megjelenni, amelyek végigvezetnek minket a beállításokon, segítenek a nekünk leginkább megfelelő választásban. Magyarul jó, friss videós tutoriálról nem tudok, de érdemes akár heti szinten keresni, a youtube elég gyorsan fejlődik J

Tippek magyarul

 

Van egy hasznos oldal:   https://www.facebook.com/about/basics/ Ez a Facebook saját kis tutoriálja. Ugyan nem videós, de elég jól érthető, magyarul van, és a legtöbb adatvédelmi beállításban segít a felhasználónak. Sajnos azonban olvasgatós, ennélfogva nem annyira köti le az embert.

————

Kedves Kollégák! Ne feledjétek: az internetbiztonság kérdése nem a jövő kérdése, hanem a jelené. Szánjatok rá osztályfőnöki órákat, szakórákat! Beszélgessetek a gyerekekről, beszéltessétek őket, fedezzétek fel együtt, hogy az internet nagyon jó dolog – ha megfelelően és biztonságosan tudjuk használni!

Ha további kérdéseitek lennének, forduljatok bátran a Modern Iskolához, a kérdéseitek később is eljutnak hozzám! Írjatok az info@moderniskola.hu címre!

Amennyiben szeretnétek többet hallani, olvasni az internetbiztonságról, ajánlom Nektek blogomat, amelyen friss, ropogós napi tartalmak mellett hosszabb elemzések, interjúk is találhatók szakértőkkel, szakmabeliekkel! Találkozzunk a téridőben, a TÉR / IDŐ blogon: https://terido.wordpress.com/

Kövessétek a TÉR / IDŐ blog Facebook oldalát (egy kedveléssel), és nem maradtok le a friss tartalmakról, oktatási hírekről, internetbiztonsági esetekről és 21. századi pedagógiai módszerekről: https://www.facebook.com/teridoblog

Köszönöm a Modern Iskolának, hogy megjelenést biztosított. Remélem, még találkozunk itt online vagy akár egy-egy eseményen, konferencián! Gyertek máskor is, beszélgessünk ügyekről, eseményekről, esetekről, helyzetekről, problémákról!

Előző cikk„Ikt szakácskönyv”-ből főzhetnek a Tanárblog jóvoltából – újdonság a Microsoft oktatói hálózatán!
Következő cikkKiváló oktatási együttműködéseket ismert el az EU – interjúk!