Kezdőlap jó példák

    Okosportállal nyert osztálykirándulás

       A tanév vége közeledett már, mikor  egy csapat második osztályos kisdiák és az őket kísérő pedagógusok érkeztek  Budapestre, a Borsod –Abaúj – Zemplén megyei Szentistván nevű faluból.  A  kisiskolások közül a legtöbben most először járt a fővárosban.  Ez az esemény egy lehetne a most zajlott ezernyi osztálykirándulás közül, ha nem kapcsolódna hozzá egy  sikeres korábbi kezdeményezés, ami az Okosportállal kapcsolatos. Emiatt került reflektorfénybe és emiatt szeretnénk elmesélni a történetet, amiben sok munka, tanulság és öröm is van.

    szentIstvánszobornál
    A nyertes szentistváni második osztály és Szent István király szobra a Hősök terén – Senyei Károly, 1911

     

    Az Okosportál tesztelésével nyerte ezt a kiruccanást az iskola pedagógusa, Konczné Laurer Kitti. Azon a pályázaton nyerték, amit az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet írt ki még 2015. őszén.  Arra voltak kíváncsiak, ki hogyan használja a Nemzeti Köznevelési Portált (Okosportál) a tesztelési időszakban. A szentistváni (nomen est omen..:)-  bátor és proaktív kisiskola tanítója osztályával együtt belevágott, regisztrált az oldalra, kivitte osztálya elé az ott elérhető tartalmakat, órájukon aktívan használták, a szülőket is  bevonták, majd a minderről szóló beszámolójukkal elnyerték a lehetőséget, hogy eltölthettek pár napot a fővárosban.

    Itt találkoztunk, hogy az Okosportál tesztelésről és az osztálykirándulás élményeiről is beszélgessünk.

    „ .. És képzeljétek el, hogy ez a ház, ez a palota egy lakóház volt valamikor… Most  már múzeum, az irodalmi emlékeket őrizzük itt, és most körbesétálunk, és kifaggatjuk a tárgyakat és az itt lévő dolgokat, „lényeket”, hogy mit mesélnek nekünk a múltról,  együtt, jó lesz? – hangzik az izgalmas kérdés a Petőfi Irodalmi Múzeum patinás és a nagy májusi hőségben is kellemesen hűvös falai között. A fiatal múzeumpedagógusra egy csapat gyerek csillogó szempára szegeződik, mikor a moderniskola.hu riportere fotózni  és beszélgetni érkezik. A pedagógusok villámgyorsan és rendezetten segítik a fotó elkészülését, majd a gyerekekkel együtt mesélni kezdik a háromnapos kiránduláson szerzett élményeiket:

    szokokutnal
    A szentistváni iskolások a budapesti Városliget szökőkútjánál

    „-Jártunk a Hősök terén, felfedeztük a Vajdahunyad várat, kicsit levezették a mozgásigényüket a városligeti játszótéren,  majd együtt gyönyörködtünk a szökőkútban – meséli derűsen a fiatal pedagógus, Konczné Lauer Kitti, aki másodmagával  kísérte el a szentistváni iskola második osztályosait. „- Az Állatkert persze „mindent vitt”, az egzotikus állatokat is tanulmányozták, ismerkedtek velük, sokat tanultak is. Vicces volt, hogy az állatsimogatóban milyen örömmel foglalkoztak a kecskékkel és milyen izgatottan játszottak velük, pedig nálunk otthon szinten mindenki találkozik naponta ezzel a jószággal! A kirándulás előtt a gyerekekkel  gyűjtőmunkát is végeztek, felkészültek a fővárosi látnivalókra, tanultak ezekről sokat” – meséli a pedagógiai jó gyakorlatát a pedagógus. (Az osztályt még Marcisné Ináncsi Mária igazgatóhelyettes kísérte a programra. A szerk.) „- A szálláshelyünk is egy természetközeli helyen volt, Csillebércen, az is kényelmes, tiszta, rendezett. Még vaddisznók nyomát is láttuk este..”- mesélik a gyerekek és a tanárok közösen első közös budapesti élményeiket.

    hosokteren
    Az Okosportál pályázat „hősei” a Hősök terén- #életükbenelőször

    Differenciálás és élményszerű oktatás az Okosportállal

    Építő, hasznos közös élményeket azonban nemcsak a valóságban, de a  virtuális térben is szereztek a pedagógusok és a diákjaik. Az osztálykirándulást is érő Okosportálról szóló élményszerű beszámolójukról kérdeztem a gyakorló tanítót.” Ha egy szóban akarom kifejezni: az Okosportált nálunk a gyerekek imádják..! Sokkal jobban emlékeznek az órai anyagra, ha azt digitális eszközökkel, digitális tananyaggal adjuk át nekik. A matek, a nyelvtan is fontos műveltségterület, amiben használjuk, és jó, hogy differenciáltan lehet, akár gyerekenként feladatokat választani. A lemaradóknak, nehezebben boldogulónak is tudunk példákat adni, ami sikerélményt okoz, sőt,  versenyzésre  is inspirálhatjuk őket, hisz játszani, versenyezni mindenki szeret!”

    Az NKP.hu-n többféle módon lehet keresni a tartalmak között.
    Az NKP.hu-n többféle módon lehet keresni a tartalmak között.

    Nem elitiskolai példa – táblagépek a hátrányos helyzetűeknél

    Kittiék példája pont azért fontos, mert nem egy fővárosi elitiskola középosztálybeli gyerekeit tanítják.  Iskolájáról így mesél: „Iskolánk  Borsod – Abaúj – Zemplén megyében van, egy 2500 fős kis falu, ahova 8 évfolyamra 153 fő diák jár. Van még két tagintézménye az iskolának, Borsodivánkán és Tiszabábolnán. A második osztályt tanítom most, ők 19 –en vannak. „ A tanárnő eljuttatta szerkesztőségünkbe a később megnyert pályázati kiírást: „A tesztelés keretében azt kérjük Öntől, hogy az órán vagy a napköziben az osztály tagjai Önnel közösen ismerkedjenek meg a portállal. (Nézzék meg a portál felületét, keressenek feladatokat és próbálják megoldani.) A tesztelés során az oldal általános megjelenésének értékelését, valamint a portálon található tartalmak, feladatok megtekintése, illetve megoldása során összegyűlt tapasztalataik megosztását.” A feladattal való megbirkózásról ezt mondta: „Ezt a feladatot kaptuk az nkp.hu felületén. A beszámolónkban megírtuk, hogy hogyan kapcsolódik a portál a kerettantervhez, hogy egyre több feladat van már az nkp.hu-n, és az órai anyaghoz nagyon hasznosan tudjuk kapcsolni.  A használathoz szükséges képességek, tudások, vagyis pl. a gyerekek digitális kompetenciái persze eltérőek, az viszont figyelemre méltó, hogy a szegényebb családokban is van már tabletjük a gyerekeknek is! Hogy képességfejlesztésre vagy öldöklős játékra használják, ez eltérő…”- fogalmazott Konczné Lauer Kitti.

     Szülőknek is tartottak bemutató órát és gyakorlati foglalkozást az Okosportál- ról

     Az Okosportál nem marad csak a tanteremben,  a szentistváni pedagógus ráérezett annak megoszthatóságára: „A szülőket is megszólítjuk , ehhez is hasznos segítség az Okosportál, hisz kidolgozott  felülete van a szülők számára is. Mi annyira komolyan vettük ezt, hogy  felkészültünk és tartottunk képzést, bemutató órát a szülőknek is az Okosportál használatáról.  A bemutató órán a gyerekekkel oldottunk meg feladatokat, a szülői értekezleten pedig a szülőkkel részletesen beszéltünk erről. Fontosnak tartom, hogy ők is megismerjék a szolgáltatásait, hisz így lesz egységes a használata.”

    Szülőként is be lehet lépni az Okosportálra- nkp.hu
    Szülőként is be lehet lépni az Okosportálra- nkp.hu

    Rendkívüli helyzet az osztálykiránduláson? 

    Már csak egy kérdés maradt,  történt valami rendkívüli Önökkel Budapesten? – teszem fel aggódva a kérdést, látva a seregnyi kisgyereket  a nagyvárosban a sok programon. „-Szerencsére negatív értelemben semmi nem történt, de nagyon kellemes meglepetésként ért minket, hogy a patinás belvárosi Károlyi étteremben másodikos létükre kulturáltan viselkedtek, késsel-villával ügyesen ettek, szépen köszöntek, udvariasak voltak. Örömmel láttuk, hogy a virtuális világban és a valóságban is jól boldogulnak a diákjaink.”- fogalmaz mosolyogva a szentistváni pedagógus.

    A tudósítónak nincs más dolga, mint hogy ezt mondja:

    „-Ehhez kívánok további sok sikert! Köszönöm a beszélgetést!”

    (Fotók: az iskola tanárainak fotói)

    allatkertben

    A Szentistváni Általános Iskola alsó tagozatos pedagógusa, Konczné Lauer Kitti jó gyakorlataiból néhány webcím, amit akár a nyári szünetben is fel lehet fedezni (a szerk.)

    https://portal.nkp.hu/
    http://www.okosdoboz.hu/
    http://egyszervolt.hu/
    http://interaktivtabla.ucoz.hu/
    http://www.gyakorolj.hu/

     

    Előző cikkHogyan regisztrálhat az ingyenes Minecraft Education oldalon és mire jó ez ?
    Következő cikkDigitális oktatás és csökkenő tananyag – jelentős változásokról beszélt az oktatási államtitkár