Kezdőlap Digitális eszközök

Az online világban is fontos a kézírás- hogyan használjuk az Okosportált?

Sokféle digitális tananyagot, így az Okosportált is használják a nagy múltú budapesti középiskolában. A portálon található anyagok jól segítik a különféle alapokkal az iskolába érkező diákok differenciált oktatását, a személyre szabott feladatok adását , a csoportmunkát és az élményszerű oktatást is. Jó gyakorlataikról, kihívásairól- megoldásaikról és az iskolájukról is beszél Kalászné Tímár Valéria, a Budapesti Gépészeti Szakképzési Centrum Katona József Műszaki Szakközépiskolája, Szakiskolája és Felnőttoktatási Gimnázium magyar-történelem szakos tanára.

gepterem

Kalászné Tímár Valéria, a Budapesti Gépészeti Szakképzési Centrum Katona József Műszaki Szakközépiskolája, Szakiskolája és Felnőttoktatási Gimnázium magyar-történelem szakos tanára.

A Katona József Középiskola 2017-ben lesz 65 éves. Így a pedagógiai hagyományokat, a tanulóközpontú szellemiséget igyekszik egyesíteni a modern kor kihívásaival – válaszol Valéria arra a kérdésre, hogy mi jellemzi leginkább az iskolájukat. (A fotón Kalászné Tímár Valéria, a Budapesti Gépészeti Szakképzési Centrum Katona József Műszaki Szakközépiskolája, Szakiskolája és Felnőttoktatási Gimnázium magyar-történelem szakos tanára.)

Beszélgetünk a digitális tananyagokról és a Nemzeti Köznevelési Portálról – továbbiakban  Okosportálról  – is. 

katonaszki
Budapesti Gépészeti Szakképzési Centrum Katona József Műszaki Szakközépiskolája, Szakiskolája és Felnőttoktatási Gimnázium épülete.

„-Ehhez a technikai felszereltségünk és a szellemi tőkénk is rendelkezésre áll, amit folyamatosan igyekszünk mindkét területen fejleszteni. Tanáraink legalább fele kettő vagy több diplomát szerzett, a tantestület ötöde szakvizsgával, doktori címmel rendelkezik, folyamatosan továbbképzéseken vesznek részt, és nemcsak akkor, ha kötelező. A legnépszerűbb továbbképzések körükben éppen a digitális technika, a IT kompetenciák fejlesztése és a digitális tananyagok használata, fejlesztése. Több kollégám részt vesz a pedagógus továbbképzésekben,a digitális tananyagfejlesztés oktatásában és kidolgozásában is (pl.zanza.tv)

A sokoldalú diákság és képzés – nagy kihívás a pedagógusoknak, jól látom?

-Iskolánkban 36 osztályban (22 nappalis, 14 felnőttoktatási) 3 ágazatban ( informatika, ügyvitel, gépészet) és felnőttek középiskoláiban folyik a nevelő-oktató munka. Ebből is látható, hogy tanáraink felé nagy a kihívás, hogy korszerű eszközökkel és módszerekkel tanítsanak az eredményességhez.

Milyennek érzi az iskola felszereltségét és a fejlesztési lehetőségeket?

-Felszereltségünk ehhez jónak mondható. Ezeket az eszközöket az elmúlt években pályázati forrásokból fejlesztettük. Ahhoz viszont, hogy megfeleljenek a kor kihívásainak folyamatosan korszerűsíteni, frissíteni kellene eszközeinket. Igyekszünk minden pályázati lehetőséget kihasználni! (pl. 3D-s nyomtató)

23 teremben van projektor és interaktív tábla, 11 informatika szaktanteremmel, belső hálózattal rendelkezünk. A technikai lehetőségeken kívül a szakmai, pedagógusi felkészültség is kedvező: az a jó gyakorlat nálunk, hogy, ha bármilyen újfajta interaktív anyagot ismerünk meg, akkor azt a pedagógiai munkacsoportban mutatjuk be egymásnak, kivetítőn. Ilyen módon közösen ismerjük meg ezeket, és választjuk ki ezek közül a számunkra legjobbat.

 

tanteremben

Hogyan választják ki a digitális tananyagokat?

-Arra koncentrálunk a kiválasztásnál, hogy kifejezetten táblánál megoldható feladatokat találjunk, amelyek segítenek a tananyag feldolgozásában, illetve az ismétlésben. Nagyon szeretjük, ha van letölthető .pdf formátumú anyag is, amit ki tudunk nyomtatni, és a diákoknak a kezébe is tudunk adni iskolai munkalapként vagy otthoni tanulásra. Például az Okosportálról elérhető zanza.tv – n is vannak online és .pdf formátumú feladatok.Ezeket jól tudjuk kombinálni, az előbb említett módon.

 gepteremregiauto

Időben és térben is tudnak mozogni ezekkel a digitális tananyagokkal, ugye? 

A digitális tananyag használatának jó gyakorlatára álljon itt egy példa. Tehát  Zrínyi és kora témakör. Először is órai munkában megnéztünk egy videót az Okosportálról elérhető zanza.tv-n, mondjuk a  „A barokk Magyarországon”  témában,utána közösen megoldottuk az online feladatot. Az igaz vagy hamis válaszokat indokolniuk kellett a diákoknak.  Ezt követően vettük elő a már kinyomtatott .pdf formátumú feladatlapokat, amelyen Zrínyi Szigeti veszedelmének egy szövegrészlete és egy korabeli ábrázolás alapján kellett a diákoknak 10-15 mondatos leírást készíteniük Szulejmán lováról és kinézetéről.

Zrinyi korabeli ábrázolása . Pázmány Péter és Zrínyi Miklós Forrás: Zanza.tv, http://zanza.tv/irodalom/barokk/pazmany-peter-es-zrinyi-miklos
Zrinyi korabeli ábrázolása . Pázmány Péter és Zrínyi Miklós Forrás: Zanza.tv, http://zanza.tv/irodalom/barokk/pazmany-peter-es-zrinyi-miklos A kép illusztráció

 Hogyan segíti az Okosportál az önálló munkát, differenciálást, és a hosszú távú rögzítést?

-Mindenkinek önállóan kellett dolgoznia, utána beszéltük meg együtt, ki hogyan jellemezte a török szultánt. A .pdf formátumú lapot a füzetbe illesztettük, a megbeszélt jellemzőket pedig utána a diákok leírták, itt nyílt lehetőség, a barokk jellemzők kiemelésére is. Az órát mind a jobb, mind a gyengébb képességű diákok nagyon élvezték. Az önálló munka során lehetőség nyílt a differenciálásra is. Akik korábban végeztek, kaptak még egyéb szempontokat is tőlem, akik lemaradoztak, azoknak tudtam segíteni. A számonkérésre az így tanított tananyag jóval nagyobb százalékban rögzült, mind az online, mind a .pdf formátumú feladatlap vonatkozásában.

Kézírás- Forrás: pexels.com https://www.pexels.com/photo/person-hands-woman-pen-110473/
Kézírás- Forrás: pexels.com
https://www.pexels.com/photo/person-hands-woman-pen-110473/

Kézírással jegyzeteltek, jól értettem?

– Igen, fontosnak tartom, hogy az online technika használata mellett kézzel is írniuk kell a diákoknak, az auditív és a vizuális érzékelés utáni jegyzetelés egy nagyon összetett folyamat, amely sokat segít a diákoknak a tanulásban, pl: a memorizáláshoz, rendszerezéshez is szükséges. (A kézírás fontosságáról, hogy arra miért van szükség és hogy hogyan járul hozzá, hogy „okosabbak legyünk”- nos minderről lapunk  legnépszerűbb cikkeiben itt és itt írtunk.- a szerk.)

Mi okoz esetleg kihívást az Okosportál használatában?

-Egyelőre az lenne még jobb, ha lenne offline változata is, mert előfordul, néhány szélső teremben, hogy a jel gyenge, így nem érjük el a netes tartalmakat.Ilyenkor is használni tudjuk a korábban letöltött .pdf formátumú feladatlapokat, amit már említettem. A diákok otthoni szélessávú internetkapcsolata sem általános még, sok gyerek családjában még nincs internetkapcsolat otthon, nekik is az offline kitölthető feladatlapok segíthetnek ilyen esetben.

Hogyan választanak az Okosportál tartalmai közül?

-Elsősorban a kerettanterv szerint választunk feladatot, ehhez kulcsszavakkal keresünk. A portál a kulcsszavak alapján tananyagegységeket tesz elérhetővé, amelyek kapcsolódnak az adott témához. Arra ügyelnünk kell pedagógusként, hogy az Okosportálon és arról pl. a zanza.tv-re átugorva elérhető tananyagok sokszor gimnáziumi szintűek. Nálunk szakközépiskolások vannak, eltérő korábbi tudásszinttel és eltérő tanulási motivációkkal, otthoni és egyéb tanulási környezeti hiányosságokkal. Sokszor nem is ismerik a digitális tananyagokat, az Okosportált ezért is kifejezetten örömmel használják, ahogy megismerik, könnyen tudják kezelni, van sikerélményük. A diákok -elmondásuk alapján- elsősorban ismétlésre és a tananyag elmélyítésére használják a portált.

Diákok és szülők - együtt tanulhatnak- többen is be lehet lépni az Okosportálra- nkp.hu
Szülőként is be lehet lépni az Okosportálra- nkp.hu

Hogyan tudják a pedagógusok megismerni a portál használatát?

-A munkacsoportunk tudásmegosztó alkalmain tudnak a kollégák mélyebb ismereteket szerezni pl: a portálról is. Ez a tudásmegosztás nálunk folyamatosan zajlik, nem szakos kollégák szintjén is. Nálunk évente négy munkacsoportos megbeszélés biztosan van, sokszor kifejezetten a digitális tananyaghasználatról szólóan. De nevelési értekezleteken is gyakori téma ezeknek az anyagoknak a bemutatása, használata is. Iskolánkban most próbálkozunk külsős kollégák számára is tanfolyamszerű kurzusok indításával, de ez még számos tőlünk független elemtől is függ.

 Hol látja még jól felhasználhatónak az Okosportált és szolgáltatásait?

-Örömmel látom, hogy vannak diákjaink, akik az érettségire, és egyéb vizsgákra is kifejezetten ezzel készülnek fel. Nekik úgymond „nehéz leülniük” egy füzettel, tankönyvvel tanulni, a digitális eszközökkel könnyebben bevonhatók ebbe a folyamatba. Mindemellett a fejlesztő pedagógiában kifejezetten ajánlják, BTM-es, SNI-sgyerekeknek változatos, személyre szabható feladatok, feladatsorok állíthatóak itt össze. Természetesen az egyéb hagyományos módszerek mellett.

Az ismétlő és gyakorló órákon nagyon jól lehet használni az Okosportált, újra feleleveníteni a tanultakat

Emellett számonkérésnél is lehet hasznosítani.Egyik kollégánk találta ki, hogy a videóknak leveszi a hangját, a diák csak a képeket látja, így kell „narrálnia” gyakorlatilag a videót. A felelő megállíthatja, léptetheti. Ha valamit nem mond el, akkor a felelet végén a kolléga esetleg a kihagyott részekre visszalép, és segítő kérdést tesz fel a diák számára vagy az adott kép eredeti narrációját kihangosítja. A módszer azért is jó, mert a vizualitás miatt a többi diák is jobban odafigyel, esetleg kiegészít. A legvégén az elhangzottak alapján a tanár értékel. Így a videó a forrás szerepét is betöltheti. A módszert már mi is átvettük, nagyon pozitív élményeink vannak mind nekünk, mind a diákoknak ezzel kapcsolatban.

Hogyan tudja az egyéni feladatot igénylő portálhasználatot az osztályteremben megoldani, hogy a többi diák se unatkozzon?

-Én azt szoktam tenni, hogy pl.: egy –egy kérdéssorozatot, kvízt kapnak egy adott témakörből. Ehhez annyit „segítek”, hogy egy-egy választ én is jelölök a táblán (van olyan, hogy szándékosan rosszat).. Nekik kell minősíteni ezt a választ, majd megadni a helyeset is, ha a tanári megoldás pontatlan lenne. Van olyan is, hogy megszavaztatom velük a helyes választ. Ilyenkor érvelniük, egymásra figyelniük, csoportban dolgozniuk is kell. Több tanulási útvonalat bejárhatnak. A játékosság, élményszerűség is fontos nekik. A fenti kvíznél pl. versenyezhetnek is: kinek van egy hibája, kinek kettő, stb. Van olyan, hogy névvel ellátott papíron kell leírniuk, ez röpdolgozatként is, egyéb ismert módokon is értékelhető, beszámítható.

Milyen képzéseket javasol a pedagógusoknak, hogy az Önéhez hasonló kompetenciákat szerezzenek digitális tananyaghasználatból, az Okosportál –használatához?

-A pedagógusoknak- jó esetben- módjuk van képzésekre járni, ha indul a lakóhelyük, iskolájuk környékén. Érdemes körülnézni ilyen szempontból is a kínálatban. Érdemes a kollégáknak a portál bemutatkozását, használatát elolvasni. De a legjobb -igaz, hogy ez a leginkább időigényes- regisztráljanak a portálon, és kezdjék el használni, mert a saját küzdelmek során ismerik meg a legjobban.

Köszönöm a beszélgetést.

Az iskola külső és belső fotóit és a portrét köszönjük Kalászné Tímár Valériának.

Kapcsolódó cikk:

Az Okosportálon különösen a “Jó gyakorlat” részt kedvelem….”- Erdei Gyula, iskolaigazgató

Előző cikkErasmus+ pályázat témájú felmérés – kitöltés kérés!
Következő cikkKöszönjük a véleményüket, itt a válaszunk! Moderniskola Plusz