A 21. századi tanítás már sok helyen megvalósult, a moderniskola.hu több kiváló pedagógus jó gyakorlatát bemutatta már e témában. Egy összefoglaló írást teszünk most újra közzé erről, ami az Edutopia.org-ról származik.
„Mikor az iskolám tudományos fejlesztésekért felelős vezetője lettem, az első problémát kapásból az jelentette, hogy megfogalmazzam, pontosan mit is jelent STEM iskolának lenni.(STEM: Science, Technology, Engineering and Mathematics – módszer, amely a természettudományok és a matematika oktatásának fejlesztését tűzi ki célul.)
Patrick Goertz, texasi (USA) pedagógus és tudományos fejlesztésekért felelős vezető cikke következik:
„Tulajdonképpen ahány tanár, annyi vélemény létezik erről, én mégis úgy döntöttem, azt helyezem középpontba, hogy mi zajlik az osztályokban. Nem csak a reálos órákon, mint a biológia vagy a matematika, hanem bármelyiken. Vannak ugyanis kifejezetten a STEM programra készített módszerek, amelyek könnyűszerrel átültethetőek bármely tantárgyra.
Ezt a listát 10 olyan jelre szűkítettem, amelyek megmutatják, milyen egy igazi 21. századi tanóra. A saját iskolámban ezeket az ötleteket egyelőre csak informálisan vetettem fel, illetve munkanapon tartottam néhány megbeszélést a módszerekről.
Néhány előzetes megjegyzés:
Biztosan több ehhez hasonló lista is létezik, az enyém az alábbi cikkben talált hivatkozás alapján készült: Considerations for Teaching Integrated STEM
Szándékosan hagytam ki a lista minden szegmenséből a STEM kifejezést, mivel úgy gondolom, hogy a tudományos területen történt kialakítás ellenére a módszerek megvalósíthatóak bármely területen.
A lista bármelyikéről születhetne önálló publikáció vagy akár könyv, de e cikk keretei között mindhez csak pár soros magyarázatot adhatok.
A jelek pedig, nem fontossági sorrendben:
– 1. A technológia bevonása
Sok magyarázatot nem igényel, hogy miért szükséges a technikai újítások bevonása az oktatásba. Ugyanakkor nem csak a technológia hétköznapi használatáról van itt szó, hanem olyan lehetőségek, célkitűzések biztosításáról, amelyek segítségével a diákok kihívásokat állíthatnak maguknak, eredményeket érhetnek el a fejlesztések segítségével.
– 2. Együttműködő környezet
Sok tanuló szeret egyedül dolgozni. A nagybetűs életben azonban egyre gyakrabban elvárás a kiváló csapatmunka. Ráadásul az együttműködés előmozdítja az új ötleteket és a vélemények megosztását.
– 3. Lehetőség a kreativitás kibontakoztatására
A kreatív megnyilvánulás nem csak meglepően jó felfogó készséget teremt, de a gyerekek önbizalmát is nagyban megnöveli.
– 4. Kérdezés alapú téma megközelítés
Sok szó eshetne itt az irányított és a nyitott kérdezés közti különbségről. A lényeg viszont, hogy a jelenlegi oktatási modelleknek sarokköve, hogy az új témákat a diákok kérdéseire válaszolva közelítsük meg.
– 5. Válaszok megindoklása
A legnagyobb probléma, amivel találkozom a diákok magyarázásaiban, az tulajdonképpen magának az indoklásnak a teljes hiánya. Ha elvárjuk a gyerekektől a jól felépített érvelést, azzal megsegíthetjük a problémamegoldás több szempontból történő megközelítését. Végső soron pedig képessé tehetjük őket a számukra leghitelesebb információ megtalálására.
– 6. Önreflexió írás
Manapság a naplóírás kihaló félben van, ami igazán sajnálatos. Az önreflexió ugyanis képes a kognícióra hatva megerősíteni a tanulási képességet. Ha például egy diák blogot vezet, egyszer csak rá fog döbbenni, hogy másokat is érdekelnek a gondolatai.
– 7. Problémamegoldó módszerek
A problémamegoldás messze túlmutat a matematika órákon. Ha beépítjük a gyerekek gondolkodásmódjába a megoldás központú hozzáállást, az az esszéírástól kezdve a gazdasági kihívások megoldásáig óriási segítség lehet.
-8. Kézzel fogható tanulás
Tudományos laborok sokasága bizonyítja, micsoda köteléket jelent a testközelség a tanulás és a diákok között. De nem kell, hogy itt megálljunk! Ragadjunk meg minden lehetőséget, amivel összeköthetjük a való világot a tananyaggal.
– 9. Tanár, mint segítő
A modern oktatási felfogás nem támogatja többé az autoriter tanárt, aki az osztály elé egyedül kiállva a táblára kaparja a tananyagot. Pedagógusokként a szerepünknek rugalmasnak kell lennie, hogy minden diák mellett támogatóan állhassunk és bátoríthassuk őket saját útjuk járására.
– 10. Átlátható értékelés
Sokkal jobb teljesítményt várhatunk a diákoktól és az anyaghoz is közelebb fogják érezni magukat, ha pontosan tisztázzuk követelményeinket. Írásos anyagokkal és építő értékeléssel elérhetjük ezt a célt.
Eredeti cikk: 10 Signs of a 21st Century Classroom
A cikk magyar változatát Modern Iskola gyakornoka, Szűcs-Nagy Dorina készítette.
A fordító bemutatkozása: Szűcs-Nagy Dorina vagyok, másodéves hallgató a budapesti Eötvös Loránd Tudományegyetem pszichológia szakán. Iskolapszichológus szeretnék lenni. Tanulmányaim mellett a Modern Iskolán keresztül igyekszem megosztani pszichológiai tudásom és begyűjteni a pedagógusi tapasztalatokat.
A forrásról:
Az Edutopia egy összefoglaló weboldal és online közösség egyben. George Lucas, a Star Wars filmek írója alapította. Feladatuk, hogy megosszák a legjobb általános és középiskolában is használható oktatási módszereket. A projekteken keresztüli tanulást, az átfogó tanítást, a szociális és érzelmi oktatást, a pedagógusok fejlesztését és a modern technológia terjesztését helyezik előtérbe.
A cikk először 2015. 06.22-én jelent meg a moderniskola.hu oldalon.
Kapcsolódó cikkek:
Hogyan alakítsunk fejlődő gondolkodásmódot a tanári szobában?
Hogyan segítenek a fizika oktatásban az Microsoft programok?(x)