Kezdőlap heti kitekintő

    Egy 21. századba illő tanóra tíz jele – cikk az Edutopia portálról

    A jó kérdések, az önreflexió írása, a gyakorlatban való kipróbálás, a csapatmunka, a tanár segítői szerepe és az átlátható értékelés- csak néhány kulcsszó abból a 10 fontos meglátásból, ami az idei tanévben, a 21. században már elengedhetetlen. A jó módszereket, tanmeneteket, kész megoldásokat ezekben a napokban lázasan tanulmányozó pedagógusokat ebben a cikkben mi megkínáljuk pár olyan megoldással, amik nemcsak, hogy az új tantárgynál, de az egyéb természettudományos tárgyak és a matematika oktatásánál is felhasználhatók.

    A 21. századi tanítás már sok helyen megvalósult, a moderniskola.hu több kiváló pedagógus jó gyakorlatát bemutatta már e témában. Egy összefoglaló írást teszünk most újra közzé erről, ami az Edutopia.org-ról származik.

     

    „Mikor az iskolám tudományos fejlesztésekért felelős vezetője lettem, az első problémát kapásból az jelentette, hogy megfogalmazzam, pontosan mit is jelent STEM iskolának lenni.(STEM: Science, Technology, Engineering and Mathematics – módszer, amely a természettudományok és a matematika oktatásának fejlesztését tűzi ki célul.)

    Patrick Goertz, texasi (USA) pedagógus és tudományos fejlesztésekért felelős vezető cikke következik:

    „Tulajdonképpen ahány tanár, annyi vélemény létezik erről, én mégis úgy döntöttem, azt helyezem középpontba, hogy mi zajlik az osztályokban. Nem csak a reálos órákon, mint a biológia vagy a matematika, hanem bármelyiken. Vannak ugyanis kifejezetten a STEM programra készített módszerek, amelyek könnyűszerrel átültethetőek bármely tantárgyra.

    Ezt a listát 10 olyan jelre szűkítettem, amelyek megmutatják, milyen egy igazi 21. századi tanóra. A saját iskolámban ezeket az ötleteket egyelőre csak informálisan vetettem fel, illetve munkanapon tartottam néhány megbeszélést a módszerekről.

    Néhány előzetes megjegyzés:

    Biztosan több ehhez hasonló lista is létezik, az enyém az alábbi cikkben talált hivatkozás alapján készült: Considerations for Teaching Integrated STEM
    Szándékosan hagytam ki a lista minden szegmenséből a STEM kifejezést, mivel úgy gondolom, hogy a tudományos területen történt kialakítás ellenére a módszerek megvalósíthatóak bármely területen.
    A lista bármelyikéről születhetne önálló publikáció vagy akár könyv, de e cikk keretei között mindhez csak pár soros magyarázatot adhatok.

    fotó: pexels.com
    fotó: pexels.com

    A jelek pedig, nem fontossági sorrendben:

    – 1. A technológia bevonása

    Sok magyarázatot nem igényel, hogy miért szükséges a technikai újítások bevonása az oktatásba. Ugyanakkor nem csak a technológia hétköznapi használatáról van itt szó, hanem olyan lehetőségek, célkitűzések biztosításáról, amelyek segítségével a diákok kihívásokat állíthatnak maguknak, eredményeket érhetnek el a fejlesztések segítségével.

    – 2. Együttműködő környezet

    Sok tanuló szeret egyedül dolgozni. A nagybetűs életben azonban egyre gyakrabban elvárás a kiváló csapatmunka. Ráadásul az együttműködés előmozdítja az új ötleteket és a vélemények megosztását.

    fotó: pexels.com
    fotó: pexels.com

    – 3. Lehetőség a kreativitás kibontakoztatására

    A kreatív megnyilvánulás nem csak meglepően jó felfogó készséget teremt, de a gyerekek önbizalmát is nagyban megnöveli.

    – 4. Kérdezés alapú téma megközelítés

    Sok szó eshetne itt az irányított és a nyitott kérdezés közti különbségről. A lényeg viszont, hogy a jelenlegi oktatási modelleknek sarokköve, hogy az új témákat a diákok kérdéseire válaszolva közelítsük meg.

    Többféle kérdés- válasz, több út is létezhet fotós. pixabay.com
    Többféle kérdés- válasz, több út is létezhet
    fotós. pixabay.com

    – 5. Válaszok megindoklása

    A legnagyobb probléma, amivel találkozom a diákok magyarázásaiban, az tulajdonképpen magának az indoklásnak a teljes hiánya. Ha elvárjuk a gyerekektől a jól felépített érvelést, azzal megsegíthetjük a problémamegoldás több szempontból történő megközelítését. Végső soron pedig képessé tehetjük őket a számukra leghitelesebb információ megtalálására.

    Fontos az önreflexió- kép forrás: Pexels.com
    Fontos az önreflexió- kép forrás: Pexels.com

    – 6. Önreflexió írás

    Manapság a naplóírás kihaló félben van, ami igazán sajnálatos. Az önreflexió ugyanis képes a kognícióra hatva megerősíteni a tanulási képességet. Ha például egy diák blogot vezet, egyszer csak rá fog döbbenni, hogy másokat is érdekelnek a gondolatai.

    – 7. Problémamegoldó módszerek

    A problémamegoldás messze túlmutat a matematika órákon. Ha beépítjük a gyerekek gondolkodásmódjába a megoldás központú hozzáállást, az az esszéírástól kezdve a gazdasági kihívások megoldásáig óriási segítség lehet.

    -8. Kézzel fogható tanulás

    Kísérletek során szereznek tapasztalatot a debreceni Agóra LittleBits-szakkörén a gyerekek, forrás: Debreceni Agóra
    Kísérletek során szereznek tapasztalatot a debreceni Agóra LittleBits-szakkörén a gyerekek, forrás: Debreceni Agóra

    Tudományos laborok sokasága bizonyítja, micsoda köteléket jelent a testközelség a tanulás és a diákok között. De nem kell, hogy itt megálljunk! Ragadjunk meg minden lehetőséget, amivel összeköthetjük a való világot a tananyaggal.

    – 9. Tanár, mint segítő

    A modern oktatási felfogás nem támogatja többé az autoriter tanárt, aki az osztály elé egyedül kiállva a táblára kaparja a tananyagot. Pedagógusokként a szerepünknek rugalmasnak kell lennie, hogy minden diák mellett támogatóan állhassunk és bátoríthassuk őket saját útjuk járására.

    – 10. Átlátható értékelés

    Sokkal jobb teljesítményt várhatunk a diákoktól és az anyaghoz is közelebb fogják érezni magukat, ha pontosan tisztázzuk követelményeinket. Írásos anyagokkal és építő értékeléssel elérhetjük ezt a célt.

    Eredeti cikk: 10 Signs of a 21st Century Classroom

    A cikk magyar változatát  Modern Iskola gyakornoka, Szűcs-Nagy Dorina készítette.

    A fordító bemutatkozása: Szűcs-Nagy Dorina vagyok, másodéves hallgató a budapesti Eötvös Loránd Tudományegyetem pszichológia szakán. Iskolapszichológus szeretnék lenni. Tanulmányaim mellett a Modern Iskolán keresztül igyekszem megosztani pszichológiai tudásom és begyűjteni a pedagógusi tapasztalatokat.

    A forrásról:

    www.edutopia.org

    Az Edutopia egy összefoglaló weboldal és online közösség egyben. George Lucas, a Star Wars filmek írója alapította. Feladatuk, hogy megosszák a legjobb általános és középiskolában is használható oktatási módszereket. A projekteken keresztüli tanulást, az átfogó tanítást, a szociális és érzelmi oktatást, a pedagógusok fejlesztését és a modern technológia terjesztését helyezik előtérbe.

    A cikk először 2015. 06.22-én jelent meg a moderniskola.hu oldalon.

    Kapcsolódó cikkek: 

    Hogyan alakítsunk fejlődő gondolkodásmódot a tanári szobában?

    Hogyan segítenek a fizika oktatásban az Microsoft programok?(x)

    Előző cikkOkostelefont a gyereknek? Érvek pro és kontra
    Következő cikkHogyan érhetők el a tanmenetek és mi az a „rugalmas tanmenet” ez esetben?