Kezdőlap jó példák

„Mint a mókus..”? Táborozás – újratöltve – „minden változik, a lényeg nem..”

A legnagyobb táborozási projekt az Erzsébet-tábor ma Magyarországon, nagyon sok diák és pedagógus, szülő is találkozik ezzel. De hogyan zajlik a 21. században a táborozás? Hogyan lehet a gyerekeket tanítani, fejleszteni, milyen élményeket kaphatnak és mit jelent mindez a feladat a pedagógusok számára? És hogy lesz jövőre ..? Szabó Eszter Judit, az Erzsébet-program kommunikációs igazgatója válaszol a moderniskola.hu kérdéseire.

 

Szálláshelyek - régi és új is van
Szálláshelyek – régi és új is van

Az Erzsébet Táborok keretében a 2016-os programévben várhatóan közel 90 000 fiatal töltheti a vakációját valamelyik Erzsébet-táborban, vagy vehet részt a táborok szervezésében megvalósuló programban. Ebből közel 32 ezren nyáron, a zánkai, a fonyódligeti, valamint az erdélyi Ivóban található Erzsébet-táborban töltik a szünidőt – tudjuk meg Szabó Eszter Judittól, az Erzsébet táborok kommunikációs igazgatójától.

– Zánkán egy turnus 1800, Fonyódligeten 1000, Ivóban pedig 150 fő férőhely van. A gyerekek 6 napot és 5 éjszakát töltenek egy turnusban. Az „ottalvós” táboraink mellett igazi sikertörténetnek számítanak a Napközi Erzsébet-táborok. 2013-ban kísérleti jelleggel, 500 fős keretlétszámmal hirdettük meg a napközi rendszerű táborokat. Ezzel szemben idén már várhatóan 30 000-en vesznek részt a napközi rendszerű táborokban. Ezek a táborok az ország számos pontján, több mint 400 helyszínen zajlanak, jellemzően oktatási, köznevelési, vagy művelődési intézményekben .

Eszter további kérdéseinkre is válaszol:

-Honnan érkeznek a gyerekek a táborokba, programokra?

-A program országos lefedettségű. Arányait tekintve a megyékből és a fővárosból nagyjából ugyanannyi fiatal vakációzik az Erzsébet-táborokban. A határon túlról jellemzően Kárpátaljáról és Erdélyből érkeznek fiatalok, de a Vajdaságból, Délvidékről és Ausztriából is fogadunk gyerekeket.

falmaszas
extrém sportként akár a falmászást is kipróbálhatják a táborozók

Mi a tapasztalat, a gyerekek hogy érzik magukat? Hogy oldódnak fel, és hogy segítik ezt a pedagógusok?

– A visszajelzések alapján a gyerekek valóban feltöltődve és a tartalmas programokon szerzett élményekkel gazdagodva mennek haza. A feloldódást valószínűleg már a táborban töltött első nap programja is segíti: az érkezés estéjén egy, az Erzsébet Táborok zászlójának felvonásával egybekötött megnyitó ünnepségen vesznek részt a gyerekek. Az este nyolckor kezdődő programon ilyenkor Fonyódligeten egyszerre 1000, Zánkán pedig közel 2000 gyerek énekel és táncol egyszerre. Ezek az önfeledt pillanatok jól megalapozzák az itt eltöltött időszakot, ahol a programok szervezői és a kísérő pedagógusok azon dolgoznak, hogy a gyerekek az itt eltöltött idő minél nagyobb részében meg- és átélhessék ezt a fajta önfeledt szabadságot, miközben életre szóló élményekkel gazdagodnak.  Ezt a folyamatot a táborokban dolgozó 200 fős programszervezőkből, programsegítőkből és animátorokból álló stáb munkája támogatja.

korbeforgas
„átélhessék ezt a fajta önfeledt szabadságot..”

 

– Az előre megbeszélt napirend mellett még milyen útmutatást, felkészítést kapnak a kísérő pedagógusok?

– A napirendet a programszervezők természetesen rugalmasan kezelik, és a gyerekek igényeihez, vagy a programokat ugyancsak befolyásoló időjáráshoz igazodva szervezik. A napirendről a gyerekek és a kísérők is kapnak szóbeli és írásos tájékoztatást. A pedagógusok és a programszervezők a turnusok indulásakor szervezett tájékoztatón kapnak az „ERZSÉBET-TÁBOROS FÜZETEM” című dokumentumból, amelyben minden szükséges információt megtalálnak a napirendtől kezdve, a házirenden és a táborhelyeken elérhető szolgáltatásokon keresztül a különböző játékos feladatok leírásáig. A pedagógusok részt vesznek egy eligazításon, majd ezt követően minden nap, egy rövidebb megbeszélésen egyeztetik az aktuálisan felmerülő kérdéseket, esetleges problémákat. A gyerekek is kapnak egy Erzsébet-füzetet, amelyben az Erzsébet-dal szövege és kottája mellett, színező és játékos feladatok, a táborokkal kapcsolatos legfontosabb információk is megtalálhatóak, de ide a gyerekek akár emlékeiket is gyűjthetik.

  • Hogyan vehetnek részt az SNI-s gyerekek az Erzsébet-táborokban?

-Az Erzsébet-táborokban speciális nevelési igényű gyerekek is táboroznak. Ennek kapcsán kiemelnénk a Magyar Speciális Olimpiai Szövetséggel való szakmai együttműködést, amelynek keretében a Zánkán és Fonyódligeten zajló ún. speciális tematikus táborokban értelmi fogyatékkal/fogyatékossággal élő gyerekek vesznek részt az ő igényeikhez igazodó foglalkozásokon, de ezek mellett a foglalkozások mellett a többiekkel együtt kapcsolódnak be, és velük integráltan vesznek részt a központi tábori programokon, például az esti koncerteken, színházi előadásokon. Az általános tábori programokon a pályázati kiírásunk értelmében 10 gyerekre egy kísérő jut, az SNI-s gyerekek esetében pedig öt gyerekre jut egy kísérő. Idén – a teljesség igénye nélkül – indítottunk speciális tenisz, görkorcsolya, torna-, úszó-, kosárlabda- és atlétikatábort is.

horgaszas-Talán nem megszokott egy nyári táborról ilyet kérdezni, de mégis érdemes, hisz működik: hogyan jelennek meg a táborban a kompetenciafejlesztésre irányuló törekvések?

-A digitális kompetenciafejlesztésére irányuló törekvére jó példa az idén először elindított LEGO-robottábor. Összesen 73 tematikus tábor indul a nyáron, amelyből ez az egyik.

A tematikus táborok és az általános táborok programjairól egyaránt elmondható, hogy interaktív ismeretterjesztő programok keretében jelen van az informális tanulás: a programok célja, hogy a tudás nem hagyományos és szórakoztató formában eljusson a gyerekekhez, ami különösen igaz a tematikus táborokra. A programokra is, és a táborokban megszerezhető tudásra egyaránt igaz, hogy azok minden résztvevő számára hozzáférhetőek. Számos olyan program van ezekben a táborokban, amelyeken a problémamegoldás és a kommunikáció fejlesztésére szórakoztató formában nyílik lehetősége a gyerekeknek, amelyek komplexitása pl. egy robot tervezésétől, a vízi sorversenyen kapott logikai feladatokig terjedhet.

-A gyermek- és ifjúsági táborok megújítása társaságunk fő célkitűzése, melyben mind a kompetenciafejlesztő, mind a társadalmi együttműködés erősítését szolgáló foglalkozások kiemelt szerepet kapnak. Ezek megvalósításához elengedhetetlen a pedagógusok bevonása, képzése, továbbképzése. A közösségi szerepvállalás megerősítését a táborainkban segítő feladatot ellátó  önkéntesek alkalmazásával biztosítjuk.

rajzolas

Milyen táborok mentek le eddig, mik várhatóak még, mik az eddigi tapasztalatok?

-A zánkai, a fonyódligeti és az ivói Erzsébet-táborokban a nyári szünetben megvalósuló 10 turnusból eddig összesen hét rendben lezajlott, a nyolcadik folyamatban van. Ebben az időszakban 8-14 év közötti gyermekek töltötték a vakációjukat úgynevezett általános és tematikus táborokban.

Az általános táborokban klasszikusabb, ám nagyon gazdag programkínálat várja a gyerekeket:Ki mit tud? vetélkedő, vízi sorverseny, kézműves foglalkozások, lovasíjász bemutató, tábori olimpia, esténként pedig koncertek, színházi előadások, érzékenyítő foglalkozások várják a gyerekeket. A programok nagyon népszerűek, de ahogy minden évben, idén is a Balatonban fürdés, és a Balaton partján szervezett programok a legkedveltebbek.

vizbensokan   A hatnapos turnusonként váltakozó, „ottalvós” táborok általános táborai mellett, összesen 73 tematikus tábort szervez a programokat megvalósító, Erzsébet a Kárpát-medencei Gyermekekért Alapítvány. A 73 táborból, eddig összesen 68 valósult meg, ezek között van színjátszó tábor, vízi mentő, Nimród jurtatábor, alkotóművészeti tábor, és természetesen több, szintén nagy népszerűségnek örvendő tematikus sporttábor. Jelenleg is zajlik zánkáin az idén először megszervezett csillagász tábor, és idén először szervezünk LEGO robot képességfejlesztő tematikust tábort. A következő hetekben lesz még horgász, cserkész és népi mesterségek tábora is, emellett tánc, dráma és filmes tábort is szervezünk fogyatékossággal élő fiatalok számára. A következő hetekben ugyancsak nálunk nyaralnak majd a Nagycsaládosok Országos Egyesülete tagjainak gyermekei is.

hosszuut-A turnusokban váltakozó, „ottalvós” táborok mellett, nagyon sikeresek a július 4-én elindult és szintén augusztus végéig zajló Napközi Erzsébet-táborok. Ezek a táborok az ország mintegy 400 pontján, jellemzően oktatási intézményekben valósulnak meg, és biztosítanak tartalmas kikapcsolódást közel 30 000, 6-16 év közötti fiatal számára a nyári szünetben. A pedagógusok által összeállított, szakmailag jóváhagyott programok keretében a gyerekek a környezettudatosságra, egészséges életmódra, sportra, helyi értékekre, kultúrára, művészeti nevelésre fókuszáló foglalkozásokon vesznek részt, de minden esetben a program része legalább egy buszos kirándulás a közeli kalandparkba, fürdőbe, állatkertbe. A táborok hetente 20-150 fő részvételével, 16 megyében zajlanak, és többségük a fejlesztendő járásokban valósul meg. Napközi Erzsébet-táborok megvalósítására pályázhattak családsegítő szervezetek és közművelődési közgyűjteményi intézmények is.

eligazitas-Erzsébet Táborokon kívüli speciális igényeket kielégítő helyszíneken is valósultak meg táborok. Ilyenek voltak többek között a Daganatos betegségből gyógyuló gyermekek táborai Zalaszabarban és Tihanyban, a Tappancs sátortáborok, a Veleszületett szívbetegséggel élő gyermekek tábora szintén Zalaszabarban.

-Hogyan tervezik a következő nyári Erzsébet táborokat, és hogyan készüljenek erre a pedagógusok?

 

– A jövő évben – a Napközi Erzsébet-táborok idei sikerére is építve – az általános táborok helyett a sport, a kultúra, a környezettudatos szemlélet, a természetismeret és az önismeret területeire alapozott komplex táborok meghirdetését tervezzük a tematikus táborok mellett. A tábori programok kínálatának kialakításához pályázati úton kulturális intézmények, önkéntes szervezetek jelentkezésére is számítunk.

Fotó forrás: http://www.erzsebetprogram.hu/altalanos-taborok

Előző cikk10 dolog, ami még vár a pedagógusokra, a tanév előtt
Következő cikkDigitális oktatási módszerek? Ingyenes pedagógus továbbképzések- Deutsch Tamás