Kezdőlap jó példák

Hogyan rendezzük be az osztálytermet? 7 elengedhetetlen osztálytermi zóna

A most következő Edutopia-cikk segítséget nyújt azokban a kérdésekben, hogy hogyan rendezzük be az osztálytermeket, milyen funkciókra és területekre osztható a következő 10 hónapi életünk egyik fő helyszíne? Önök hogyan rendezik be az osztálytermeket? Mik a legnagyobb kihívások e téren? Hogyan rendezik be a világ különböző országaiban az osztálytermeket? Nézegessen inspiráló, felemelő vagy meghökkentő képeket a témáról!

Sok mindent át kell gondolnunk az új tanév megtervezésekor. Nyilván átnézzük a szabványokat, tanterveket, oktatási tevékenységeket, teszteket, de nem hagyhatjuk figyelmen kívül az osztálytermünket sem. Hogyan rendezzük el a padokat, hol legyen a faliújság, hogyan rendszerezzük a taneszközöket? Ezek az első ránézésre nem annyira összefüggő tényezők könnyen egy kalap alá vehetők hét tanuló zóna segítségével. A felfedező, híradó, ellátó, közösségi, csendes, tanári és tananyag zónák megkönnyítik a rutinok elsajátítását, sok időt megspórolnak és nem utolsó sorban segítik megtartani a józan eszünket a tanítás első napjától kezdve az utolsóig.

1. Felfedező zóna

A felfedező zóna csupa olyan elemet tartalmaz, ami a képzelőerőre épít. Ezek lehetnek különböző kézműves alapanyagok, hangfelvevők, kamerák, zenei eszközök, játékok, kirakók, könyvek és magazinok. Osszunk meg a gyerekekkel példákat a projektmunkára, hogy legyen valami kiindulópontjuk, majd adjunk egy központi témát és hagyjuk szárnyalni kreativitásukat. Rajzolják le, amit látnak, írjanak listát megfigyeléseikről, legyenek kérdéseik. Ezeket az információkat felhasználva tervezzük meg a tanítási stratégiáinkat és az óráinkat!

2. Híradó zóna

A híradó zóna feladata, hogy összerendezze az osztály naptárát: beadandókat és projektmunkákat, iskolai eseményeket, szüneteket, ünnepeket, de lehet szó benne az időjárásról, a hőmérsékletről, közösségi és világhírekről is. Itt lehet felsorolni a napi célokat, feladatokat, házi feladatokat és például néhány tippet a fogalmazásíráshoz. Mindemellett feltétlenül maradjon hely a diákoknak, ahol személyes vagy az egész osztályt érintő híreik kerülhetnek kifüggesztésre.

Fotó: Polgárdi Széchenyi István Általános Iskola, Gimnázium és Alapfokú Művészeti Iskola 3b – Év legszebb osztályterme pályázat (2013. December hónap nyertese)

Forrás

3. Ellátó zóna

Az ellátó zóna értünk, és az ép eszünk megmaradásáért van. Itt mindig kell, hogy legyen ceruza, toll, szövegkiemelő, hegyező, tűzőgép, olló, lyukasztó, vonalzó, papír, ragasztó, cellux, gemkapocs, zsebkendő, papírtörlő, kézfertőtlenítő, kuka és bármi más, amire általában szükség szokott lenni. Legyen hely referenciaanyagoknak is, képlettárnak, szólistának, tanulmányi útmutatónak, kézikönyveknek, újságoknak. Tehetünk itt ki mappákat a beadandóknak és a már leosztályozott munkáknak. A rend fenntartása érdekében pedig használjuk egy dobozt a talált tárgyaknak.

Fotó: Budapesti Szent-Györgyi Albert Általános Iskola 2. B osztály – Év legszebb osztályterme pályázat (2014. február hónap)

Forrás

4. Közösségi zóna

A közösségi zóna számos célt szolgál. Először is folyton emlékezteti a diákokat, hogy mindannyian közös célokért dolgoznak. Időt biztosít arra, hogy a gyerekek megbeszéljék, miket tanultak, kapcsolatokat teremtsenek, kérdéseket tegyenek fel, új nézőpontokat vessenek fel és reflektáljanak egymásra. Nekünk, tanároknak pedig jó lehetőséget ad arra, hogy értékeljük a fejlődést, tisztázzuk az információkat, eloszlassuk a tévhiteket, jegyzeteljünk és tervezzünk. Év elején természetesen még nekünk kell vezetnünk ezeket a beszélgetéseket, de fokozatosan át kell engednünk a gyerekeknek a stafétát: meg kell tanulniuk nyitni, levezetni és lezárni csoportos megbeszéléseket. Ebben segít, ha konkrétan megnevezzük, hogy „ez a közösségi zóna” és a beszélgetéseket beépítjük az órarendbe. Például fektessünk le egy szőnyeget, amivel kijelöljünk egy pontos helyet a teremben és ahol több gyerek egyszerre leülhet. Akinek nem jut hely a szőnyegen, természetesen odaviheti a saját székét, a lényeg, hogy el kelljen mozdulni a tanulás helyéről.

Fotó: Nagybajomi Csokonai Vitéz Mihály Általános Iskola 1. b osztály – Év legszebb osztályterme pályázat (2014. Február hónap)

Forrás 

5. Csendes zóna

Nem könnyű 20-30 másik gyerekkel osztozni egy tantermen. Néhány diák természetéből fakadóan jobban szeret egyedül dolgozni, másoknak pedig egyszerűen szüksége van egy nyugodt helyre, ahol tanulhat, írhat, olvashat. Ennek a célnak pedig tökéletesen megfelel egy üres asztal és néhány szék az egyik sarokban. Ha lehetséges, biztosítsunk fülhallgatókat is az osztálytermi zajok kiszűrésére, illetve magasított oldalú asztalt a vizuális ingerek takarására.

6. Tanári zóna

A tanári zóna egy kis oázist jelent nekünk távol otthonról, ugyanakkor segít összerendezni a szakmai feladatokat. Tegyük ezt a helyet lélekemelővé fotókkal a családról, barátokról, állatunkról, nyaralásról. Rakjuk ki a számunkra kedves papírokat, ajándékokat, amiket régi és jelenlegi diákjainktól kaptunk. Ha nincs tanári asztal, legyen egy jól zárható szekrényünk, ahová betehetjük táskánkat, kulcsainkat, értékeinket, esetleges gyógyszereinket és egyéb személyes tárgyainkat. Ez a zóna a személyes téren felül szakmai célokat is szolgál: itt lehet tervezni, készülni, osztályozni, elemezni, jelentést írni. Továbbá itt tudjuk tárolni a tanári kézikönyveket, referenciákat, táblázatokat. Bizalmas dokumentumokat kell itt kezelnünk, mint dolgozatok, teszt eredmények, tanulói értékelések és összesítő iratok. Arra is jó ez a kis hely, hogy négyszemközt beszéljünk a diákokkal. Legyenek látható helyen a tanulmányainkat igazoló dokumentumok, a diplománk, a szakképesítésünk. Ezek és egy pár felnőtt méretű szék hivatalos hangot ad bármely megbeszélésnek, amely szülővel, kollégával vagy felettessel történik a termünkben.

Év Legszebb Osztályterme - Függönyország Pécsi Sztárai Mihály Általános Iskola 1.a osztály - Év legszebb osztályterme pályázat (2013. November hónap nyertese)
Év Legszebb Osztályterme – Függönyország
Pécsi Sztárai Mihály Általános Iskola 1.a osztály – Év legszebb osztályterme pályázat (2013. November hónap nyertese)

Forrás

7.Tananyag -zóna

A tananyag zónában feladatlapoknak, forrásoknak, játékoknak, eszközöknek kell lenniük azokhoz a tárgyakhoz, amelyeket mi tanítunk. Természetesen fontos azt is kiemelnünk, hogy hogyan kapcsolódnak össze a különböző tantárgyak, mivel igen sok diák nehezen vagy egyáltalán nem ismeri fel ezeket az összefüggéseket. Az eszközök így látható helyen lesznek, nem pedig egy szekrénybe vagy dobozba elzárva a kíváncsi szemek elől. Legyenek itt a legfontosabb táblázatok, ábrák, tanulást segítő kártyák és sok-sok nyomtatott anyag. Igyekezzünk minél több képpel és valós tárggyal szemléltetni a tanulnivalót. A fogalmakat mindenképp rendszerezzük ábécé rendbe vagy tematikusan, hiszen elengedhetetlen, hogy valamilyen kontextushoz kötődjenek. Kényelmesen el lehessen foglalni ezt a helyet, akár plüss tanulóbarátokat is bevihetünk ebbe a zónába.

Nem kell, hogy a kicsi osztályterem kriptonitként az utadba álljon! Egy efféle tanulói zónának megteszi egy könyves szekrény, egy polc, egy faliújság vagy egy kis asztalka. Ráadásul, ha nem tudod, nem kell minden egyes zónát megvalósítanod! Kezdd a számodra leghasznosabbal vagy a lista legelején, aztán majd az idő megmutatja, mit és hogyan tudsz a legjobban alkalmazni.

Veronika Lopez, amerikai tréner, tanár és igazgató cikke picture-775866-1403155094_0.jpg

 

Eredeti cikk: 7 Learning Zones Every Classroom Must Have (2015. 07. 28.)

A cikk 2015. augusztus 10-én jelent meg először a moderniskola.hu oldalon.

Kapcsolódó anyag: Van egy brit fotós, aki nem kisebb kalandra vállalkozott, mint az osztályok bejárása. Julian Germain 2004-2012 között osztálytermeket fotózott a világ számos országában. Képeit a juliangermain.com oldalon lehet megnézni.

A cikk magyar változatát  Modern Iskola gyakornoka, Szűcs-Nagy Dorina készítette.

A fordító bemutatkozása: Szűcs-Nagy Dorina vagyok, másodéves hallgató a budapesti Eötvös Loránd Tudományegyetem pszichológia szakán. Iskolapszichológus szeretnék lenni. Tanulmányaim mellett a Modern Iskolán keresztül igyekszem megosztani pszichológiai tudásom és begyűjteni a pedagógusi tapasztalatokat.

Forrás: www.edutopia.org

Az Edutopia egy összefoglaló weboldal és online közösség egyben. George Lucas, a Star Wars filmek írója alapította. Feladatuk, hogy megosszák a legjobb általános és középiskolában is használható oktatási módszereket. A projekteken keresztüli tanulást, az átfogó tanítást, a szociális és érzelmi oktatást, a pedagógusok fejlesztését és a modern technológia terjesztését helyezik előtérbe.

Dorina korábban fordított cikkei itt olvashatók a Modern Iskola honlapján.

Előző cikkHogyan változik a szakképzési rendszer? Elérhetők a kerettantervek, mutatjuk, hogyan!
Következő cikk10 dolog, ami még vár a pedagógusokra, a tanév előtt