Kezdőlap Digitális eszközök

Ön mennyire áll készen a digitális oktatásra?

A HP bemutatta a Nemzeti Oktatástechnológiai Képességek Felmérése (NETr) eredményeit. A projekt fő célja az volt, hogy felmérjék, Magyarország mennyiben áll készen a digitális oktatásra, valamint, hogy Magyarország Digitális Oktatási Stratégiájához kvalitatív és kvantitatív adatokat rendelhessenek. Az eredmények magukért beszélnek..

Megszületett az eredménye annak az átfogó kutatásnak, ami idén áprilistól kezdődően zajlott, online formában, és a digitális oktatás kérdéseiről szólt.  Emellett 8 iskolában voltak helyszíni felmérések, 300 diák, 8 ezer tanár és 9 ezer szülő megkérdezésével. A kutatást végző HP minden egyes iskolában lenyűgözve tapasztalta meg a tanárok és igazgatók elkötelezettségét. A válaszadók egyetértettek abban, hogy a digitális írástudás alapvető lesz a jövő munkavállalói számára.

 

A tanárok és a szülők válaszaiból pedig az optimizmus és aggodalom keveréke rajzolódik ki az oktatási reform és innovációk kapcsán. A HP bemutatta a Nemzeti Oktatástechnológiai Képességek Felmérése (NETr) eredményeit, amely a Digitális Jólét Program, az Emberi Erőforrások Minisztériuma, a Nemzetgazdasági Minisztérium, az Informatikai Vállalkozások Szövetsége (IVSZ) és az Amerikai Kereskedelmi Kamara (AmCham) bevonásával készült 2016 májusában.

HP: Nemzeti Oktatástechnológiai Képességek Felmérése

Főbb megállapítások

  • Megszületett az eredménye annak az átfogó kutatásnak, ami idén áprilistól kezdődően zajlott, online formában, és a digitális oktatás kérdéseiről szólt.  Emellett 8 iskolában voltak helyszíni felmérések, 300 diák, 8 ezer tanár és 9 ezer szülő megkérdezésével. A kutatást végző HP minden egyes iskolában lenyűgözve tapasztalta meg a tanárok és igazgatók elkötelezettségét. A válaszadók egyetértettek abban, hogy a digitális írástudás alapvető lesz a jövő munkavállalói számára.
  • A tanárok 76 százaléka nagyobb teret adna a digitális technológiának az osztálytermekben, 99,7 százalék pedig a számítógép-használati készségeket elengedhetetlennek tartja a jövő munkavállalói számára, 95,9 százalékuk pozitívan értékeli a digitális technológia és a számítógépek szerepét a tanulásban.
  • A szülők kilenctizede szerint a digitális technológia hatékonyabbá teszi a tanulást, 99 százalékuk maga is használ online szolgáltatásokat és e-mailezik otthon, 62,2 százalék pedig nagyobb szerepet szánna a technológiának az osztályteremben is.
  • A diákok 96 százaléka nyilatkozott úgy, hogy a digitális technológia megkönnyíti a tanulást az iskolában.
  • A munkáltatók 98 százaléka úgy látja, a digitális technológia és írástudás meghatározó mindennapi tevékenységük szempontjából, ennek hiányában pedig jelenleg 58 százalékuknak át kell képeznie dolgozóit a felvétel után.

HP Nemzeti Oktatástechnológiai Képességek Felmérése

A magyar kormány 2015 decemberében indította el a Digitális Jólét Programot, melynek egyik alappillére Magyarország Digitális Oktatási Stratégiája. A stratégia a teljes oktatási rendszer digitális átalakítását tűzte ki célul. A stratégia támogatása érdekében a HP oktatási szakértői országszerte kutatást végeztek iskolákban, kormányzati intézményekben és üzleti szereplőknél, közvetlen kapcsolatba kerülve a diákokkal, szülőkkel, tanárokkal, igazgatókkal, munkáltatókkal és más kulcsszereplőkkel.

Magyarország mennyiben áll készen a digitális oktatásra?

Deutsch Tamás, a Digitális Jólét Programért felelős miniszterelnöki biztos köszöntőjében megfogalmazta: „A magyar kormány felismerte a digitalizáció jelentőségét, és szeretnénk elérni, hogy minden magyar polgár és vállalkozás a digitális átalakulás nyertesévé válhasson. Ennek érdekében a digitális kompetenciák fejlesztését azonnal meg kell kezdeni, hogy a munkaerőpiac minden szintjén javuljon a foglalkoztathatóság, és enyhüljön a versenyképesség csökkenésével fenyegető digitális munkaerőhiány. Ezért is kértük fel a HP-t, mint a világ egyik vezető információtechnológiai vállalatát és szakértőjét, hogy az oktatás számára a leginnovatívabb technológiát biztosító szereplőként készítsen el egy, az Európai Unióban szinte egyedülálló, országos szintű felmérést. A projekt fő célja az volt, hogy felmérjük, Magyarország mennyiben áll készen a digitális oktatásra, valamint, hogy Magyarország Digitális Oktatási Stratégiájához kvalitatív és kvantitatív adatokat rendelhessünk” – tette hozzá.

A kutatócsapat a minisztériumok, az IVSZ és az AmCham segítségével végezte el a helyszíni felméréseket és az online kérdőíves kutatást tanárok, diákok, szülők és munkáltatók bevonásával 2016. április végétől kezdődően.

„Több mint nyolc helyszínen végzett terepmunkával, háromszázat is meghaladó élő diákinterjúval, 8 ezer tanár és 9 ezer szülő válaszával a HP felmérése az eredeti terveket is felülmúlta a válaszadók száma szempontjából” –hangsúlyozta Gus Schmedlen a HP globális oktatási alelnöke. „Minderre nem nyílt volna lehetőség az IVSZ és a magyar kormány támogatása nélkül. Az eredmények rámutatnak arra, hogy a magyar tanárok, szülők és munkaadók mind komoly gondot fordítanak az ország jövőjére. A HP szakértői csapata minden egyes iskolában lenyűgözve tapasztalta meg a tanárok és igazgatók elkötelezettségét. Magyarország digitális jövőjének építésében nyújtott elkötelezettségük elengedhetetlen volt a jelentés elkészítésében” – tette hozzá.

 

A HP NETr kutatás módszertana a hagyományos felmérések, fókuszcsoportos vizsgálatok, és az adott közösség humánerőforrásának makrogazdasági elemzésének ötvözeteként valósult meg.

Magyarországon a kvalitatív adatok több forrásból érkeztek:

  •  iskolai látogatásokból,
  • tanári és diák fókuszcsoportokból,
  • üzleti és társadalmi vezetőkkel folytatott interjúkból
  •  kormányzati intézmények, kutatóintézetek, IT és módszertani központok vezetőivel készített interjúkból,
  • továbbá 8 különböző iskola igazgatóinak és igazgatóhelyetteseinek válaszaiból származtak.

Mind a terepen végzett, mind az online adatfelvétel, mind az elemzések megvalósítását nonprofit harmadik félként a Világgazdasági Fórum felügyelte.

Eredmények

A válaszadók túlnyomó többsége (a tanárok 99,7, illetve a szülők több mint 90 százaléka) egyetértett abban, hogy a jövő munkaerőpiacán a digitális írástudás megkerülhetetlen tényező lesz. Miközben a szülők vegyes érzéseket fogalmaztak meg a digitális technológiának az oktatásban kialakuló dominanciája kapcsán, felhívva a figyelmet az esetleges túlzott függőség kialakulására,

a munkaadók világosan fogalmaztak: olyan szakemberekre van szükség, akik informatikai tapasztalattal és együttműködési készségekkel is rendelkeznek

mert jelenleg 58 százalékuknak át kell képeznie a felvett munkaerőt. A diákok felméréséből kiderül, ők otthonosan mozognak a digitális világban: 97 százalékuk használ digitális technológiai eszközt magánéletében, 96 százalékuk szerint pedig a digitális technológia az osztálytermekben is hatékonyabbá teszi a tanulást.

Érdekes adatokat mutat a válaszok kétváltozós elemzése a magyar diákokról és tanáraikról, ugyanis a felmérés során a válaszadók és a válaszok közötti összefüggéseket is vizsgálták:

Azok a diákok, akik használják a digitális technológiát, nagyobb eséllyel tervezik, hogy a felsőoktatásban tanulnak tovább. Azok, akik naponta vagy naponta többször használnak ilyen eszközöket, nagyobb eséllyel tervezik a diplomaszerzést – vagyis a technológiai affinitás egyértelmű jelzője a szociális mobilitásnak és teljesítménynek.

Azok a tanárok, akik részesülnek valamilyen digitális technológiai képzésben, nagyobb eséllyel használják ezeket a megoldásokat a tanórákon is. Azok, akik megfelelő képzést kaptak mind a tanórákon, mind pedig a magánéletben használják a technológiai megoldásokat.

A fiatalabb tanárok számára kézenfekvőbb a digitális technológia használata az oktatási innovációban. Az e körbe tartozó válaszadók a technológia gyakoribb és változatosabb használatáról számoltak be a tanítás és tanulás szempontjából, számos fiatal tanár szerint diákjai is hasonló attitűddel rendelkeznek.

„Az összegyűjtött adatok és a kérdésekre adott válaszok egyértelmű és széleskörű igényt fejeznek ki annak irányában, hogy az iskola a ma és a holnap munkalehetőségeire is felkészítsen.

A magyarországi diákok igénylik, hogy az iskola tükrözze tanórán kívüli életüket a technológia, a kutatás és a kommunikáció szempontjából” – mondta Czunyiné dr. Bertalan Judit, az Emberi Erőforrások Minisztériuma digitális oktatás tartalomfejlesztésért felelős kormánybiztosa.

„A tanárok és a szülők válaszaiból pedig az optimizmus és aggodalom keveréke rajzolódik ki az oktatási reform és innovációk kapcsán. A digitális oktatás ugyanakkor a tanulás olyan dinamikus formáit hozhatja létre, amelyek közelebb viszik azt a valós életben szerzett tapasztalatokhoz.”

Forrás: IVSZ

Előző cikkHa SZEPTEMBER, akkor KUTATÓK ÉJSZAKÁJA, Sztár fizikatanárokkal!
Következő cikkEnnyi lesz a pedagógus-bér 2016. októbertől!