A szólót éneklő cigánylány sikertörténete
Istenem, ennek is már elmúlt 40 éve. Lakatos Kati története – Halasi Mária: Az utolsó padban – a filmvásznon! (A linken a Wikipédia szócikke. A kb. 56 perces videó elérhető teljes változatában több videómegosztó portálon is. a szerk. )
Kende Mártáék filmjét néztük és nézettük tanítványainkkal, kollégáinkkal reménységgel. Kati, a cigánylány – Imre Etelka játszotta fantasztikusan – az ország peremvidékéről utazik apjához a fővárosba, hogy a család együtt juthasson biztonságos otthonhoz a sivár albérletben, a kislány apához, az apa és a (hol dolgos, hol kevésbé dolgos) báty gondoskodó kisgazdasszonyhoz jusson. Ebben a miliőben iratkozik Kati a fővárosi iskolába, ahol a középosztálybeli osztálytársak bizalmatlansága fogadja, a tanítónő rövid tétovázás után megtalálja a kulcsot a kislányhoz és az osztályhoz, sikerül oldania az osztálytársak kirekesztő hozzáállásán, Kati is megteszi a lépéseket a „társadalmi mobilitáshoz” szükséges „kultúraváltást” illetően. Boldog vég. A karácsonyi ünnepélyen az osztály kórusában végre ott állhat a szép hangú Kati, sötét aljban, fehér blúzban, ropogósra vasalt kisdobos-nyakkendőben. Szólót is énekelhet. Sikerhez segíti – mindenki elismerésére – az osztályt. Méltó ünnep formálódik az osztályban. Béke lesz, öröm, mindenki mosolyog.
Faluról városa, téglagyár
Egy kicsit szebb, mint a valóság. Alig kell várni három esztendőt, hogy Schiffer Pál remekműve, a remek főhőssel, a XX. század utolsó harmadának szeretetre méltó „boldog emberének” sorsát immár komorabb színekkel rajzolta meg. (Cséplő Gyuri történetéről többet ITT lehet olvasni. A szerk. )
De a Halasi Mária ifjúsági regénye nyomán született film az ifjúságnak készült, s az ifjúságnak, az új nemzedékeknek boldogabb jövőt képzelő, szánó jóformán optimista – vagy optimistának kívánt társadalomnak. Hallgatóim, tanárjelöltjeim ma is önfeledten nézik a filmet. Olyan jó hinni a mesében: Kati integrálódik a középosztályi társadalomba (valamennyire a család férfitagjai is), s az iskola, a pedagógia ehhez végső soron kompetens válaszra talált.
Csendülhetett hát a kórus dala a zárójelenetben!
Fordult a világ – néma csendben „kiált sikoltva” a gyerekkórus
Milyen gyorsan fordult aztán a világ. 1979-ben – tehát alig 4 évvel az Utolsó padban után – mutatta be a televízió Gabnai Katalinnak növendékeivel, az akkori Úttörő Színpad gyerekeivel közösen alkotott, a fiatal hazai drámapedagógia máig „úttörő” darabját, a kemény iskolakritikát képviselő „Aki bújt, aki nem” című „élet-játékot”.
Ugyan itt nincs kórus a darabban – a gyerekek öntevékenyen mozaikot készítenek az új, lakótelepi iskola falára, amit aztán az értetlenkedő felnőttek nyomására le kell veretni. De ének itt is van. Pontosabban nincs. A „gyermekévi” riportot készítő újságírók kérik a gyerekeket, hogy a műsor befejező zsánereként énekeljenek el egy úttörőindulót. Ám a gyerekcsoport összeszorítja ajkát. Néma marad. Tragikus vég. A mozaik utolsó cserepei összezúzva a földön, sikoltva kiáltja bele panaszát az iskoláról, az Iskoláról, a felnőttek rosszul működő társadalmáról.
Hát ennyi minden jutott eszembe a „filmtörténetből” a Mindenki című Oscar-díjas film láttán.
Térjünk vissza…a humánus tanító vezetése
Térjünk vissza az Utolsó padban kórusára, az Utolsó padban társadalomrajzára, iskolaképére. 40 éve. Minden éppenséggel fordítva volt.
A jövevényt körülvevő bizalmatlan gyerekek, akiket a humánus tanító vezet rá a méltó cselekvésre, a méltó viszonyra, egyben Kati értékeire, az ő kezdeményezése során valósul meg a kívánatos integráció – legalábbis a filmben, az ifjúsági film mesebeli, vágyott utópiájában.
A Mindenki csúcspontja- a hangadó osztálytárs szervezi a szolidaritást
(Figyelmeztetés: aki még nem látta a Mindenki című filmet, de szeretné megnézni, az ITT megteheti, kb. 25 perces. A cikk folytatásában a film végén látható, drámai jelenetről esik szó, érdemes ezt a film nyelvén befogadni először. A szerk. )
Mi történeik a „Mindenki”- ben?
Az osztály nyitott a szolidaritásra. A hangadó osztálytárs-kórustag erre a szolidaritásra szervezi a gyerekeket. Akik azonnal vállalják az ellenállást. A – minden jó tulajdonsága mellett – a megalázó szegregációt eszköztárában tartó – tanítónővel szemben. A film drámai tetőpontján tehát nem csendül fel a dal. A szolidaritási „sztrájk” általános lesz. Minden gyerek, nemcsak a „szeretetteljes szegregációval” megalázott jövevény, s nemcsak – mint kiderül, többen vannak ilyenek – további némaságra száműzöttek, de az egész kórus elhallgat. Tátikázik. Mondhatjuk csúnyábban: tátog. S amikor Erika néni sértetten távozik a kórusverseny karmesteri pulpitusáról, csak ekkor csendül a dal.
Az online közösségi oldalakon váratlanul élénk vita indult. Pro és kontra. Mondhatnám: a film Oscarral felérő sikere: megszólaltatta a „tátikázó” társadalmat. Úgy érzem – bizalommal – végre van vita az iskoláról! Talán el is jut valamilyen megegyezésig. Ez máris a film érdeme.
Bízzunk benne: a gyerekek példáját követik majd
De nekem bizalmam arra nézvést is van, hogy a gyerekek példája követőkre akad. Emberségből mintát adnak – a film szándékai szerint – az igazságtalanság elleni fellépéshez, a szolidaritás gyakorlásához. A kockázatvállaláshoz.
Ebben az évben a 75 éve növendékeivel a treblinkai haláltáborban meggyilkolt varsói Janusz Korczakra emlékezünk. Lám őt igazolja a film gyermekszemlélete is. „A gyereknek joga van a tiszteletre”. A Mindenki hősei erről tettek tanúbizonyságot.
2017- ben.
A gyermeki jogokról Janusz Korczak nézetei és a 21. század gyakorlata alapján)
Szerző: Trencsényi László
Az ELTE PPK tanára, pedagógiai kutató, szakíró