Kezdőlap IKT

Amit tudni akart a Digitális Témahétről…

Idén április 3-7-ig ismét megrendezik a Digitális Témahetet, ahoval már 750 iskola jelentkezett. A digitális pedagógiai eszközök és módszerek használatáról szóló héten a pedagógusok saját magukhoz mért fejlődése a kívánatos, a szakmai fejlődés és a diákok számára nyújtott izgalmas, kihívást, örömteli tanulást jelentő órák tartását jelenti a Digitális Témahét. Tisza Gézával, az Infomatikai Vállalkozások Szövetségének munkatársával, a Digitális Témahét programkoordinátorával beszélgetünk.

A válaszokat írta:

Tisza Géza, a Digitális Témahét program-koordinátora, pedagógus.

Tisza Géza
Hirdetés

A sikeres 2016-os bevezetés után idén is lesz ún. Digitális Témahét, az IVSZ szervezésében, az EMMI támogatásával. Idén már a tanév rendje is tartalmazta ezt a speciális hetet, tehát több idő juthatott a tervezésre, szervezésre. MIt is jelent ez a  kifejezés és mi a célja, kik jelentkezhetenk? 

  • Igen, már a tanév rendjébe is bekerültek ajánlásként a Témahetek (nem csak a Digitális Témahét, de a Pénzhét és a Fenntarthatósági Témahét is). Ezzel kapcsolatban az első kellemes meglepetés számunkra az volt, hogy a Digitális Témahétre tavaly november 15-én reggel, amint megnyitottuk a regisztrációs lehetőséget, az iskolák elkezdtek regisztrálni. Jelenleg több, mint 700 iskola jelezte, hogy részt vesz a programban.

Hogy miről szól a Digitális Témahét?

  • Leginkább arról, hogy az iskola, a tanárok a hagyományos iskolai keretek között vagy azokat kicsit kitágítva kínáljanak izgalmas programot a tanulóik számára, amelyekben kiemelt szerepet kap az okoseszközök használata, az, hogy digitális környezetben, ott együttműködve digitális tartalmakat dolgozzanak fel és hozzanak létre – ahogy ezt ma már a munkánk során és a mindennapjainkban is tesszük. Jól tudjuk, kettős kihívás ez, hiszen sok esetben egyszerre tanulja ebben a helyzetben a tanár az eszközök használatát, és azokat a módszereket, feladatszervezési technikákat, amelyek révén valóban jól hasznosulhat az eszközhasználat – amit gyűjtőnéven leginkább digitális pedagógiának nevezünk. Mi e tekintetben leginkább a pedagógia projekt megközelítést javasoljuk, olyan meghatározó elemeivel, mint a problémaközpontú megközelítés, a problémák kapcsán nyitott kérdések megfogalmazása, a tanulói tevékenység túlsúlya az ismeretközlő, bemutató tevékenységekhez képest, a kreatív feladatmegoldás, az együttműködő munkaformák alkalmazása, a formatív értékelés meghatározó elemként való jelenléte, a produktum létrehozása, a nyilvánosság beemelése a programba. És ezt egészíti ki a “digitális láb”. Ahogy mondtam, a feladat kettős, így sok befektetést igényel azoktól, akik most indulnak el ezen az úton, ugyanakkor meggyőződésünk, hogy megéri a befektetést, hisszük, hogy az a diák, aki így tanulhat, valóban felkészül a munka világára és a mindennapok online kihívásaira. Tavaly a programban részt vett tanárok pedig maradéktalanul arról igazoltak vissza minket, hogy ezt ők is így élték meg.

Összefoglalva tehát a Digitális Témahét célját tekintve a tanárok számára a digitális pedagógiáról, a diákoknak a digitális kompetenciafejlesztésről, az intézmény számára az oktatás digitalizációjáról szól.

A kérdésre válaszolva, minden köznevelési intézményt várunk a csatlakozásra.

Gyakran ismételt kérdések a Digitális Témáhétről a digitalistemahet.hu oldalon, ITT érhető el.

 

  1. Már több, mint 700 pedagógus jelentkezett eddig az április 3-7-ig tartó Digitális Témahétre. Milyennek ítéli ezt az érdeklődést ?  Hogyan kezdjen hozzá valaki, aki még sosem próbálta? 

Fontos tudni, hogy nem egy-egy pedagógust igyekszünk megszólítani a programmal, hanem intézményeket, tehát a több mint 700 regisztráció ennyi köznevelési intézményt jelent. Azt pedig az előzetesen, a regisztráció során bekért adatokból tudjuk, hogy 5500 tanár és több mint 200 ezer diák bevonásával valósulnak meg tervezetten a programok. Bizonyára látszik, ezek már most óriási számok, szerénytelenség nélkül elmondhatjuk, hogy ez a legnagyobb volumenű program a köznevelésben, ami a digitális pedagógia területén megvalósul. Ugyanakkor még közel sem zártuk le a regisztrációt, hiszen az egészen a Digitális Témahét végéig élni fog.

Nagyon fontos üzenetünk a tanárok számára, hogy mindenki a saját lehetőségeihez mérten lépjen egyet. Persze az iskolák különböző mértékben ellátottak eszközökkel, nem lehet e tekintetben egységes elvárást támasztani, nem is tesszük. Ha valaki most azt a lépést tudja megtenni, hogy a földrajz óráját most először leviszi a informatika terembe és a diákok a Google Earth-ön végeznek feladatot, vagy egyszer a fizika óráján, bevonva a tanulók okoseszközeit, a Google Journal applikációval fényerősséget, hangot vagy éppen gyorsulást mérnek és dolgozzák fel a kapott adatokat, akkor ő ezt tegye! Talán jövőre már többet tud, mer vállalni, és lehet, hogy akkor már mondjuk Microsoft OneNote-ban történik a tartalmak és a feladatok megosztása, és leginkább online menedzseli a tanár a diákok munkáját.

Ugyanakkor a munkafolyamat szervezése tekintetében is csak egy minimális elvárást fogalmaztunk meg: legyen bevonva legalább egy tanuló csoport, minimum öt tanítási órában és legalább két tanár együttműködésében valósuljon meg a program. A többi elem ajánlás. Persze, egy digitális pedagógiai projektnek igazán akkor van értelme, ha ezek az ajánlások is a helyükre találnak, és ez alkalommal a tanár úgy szervezi az óráját, hogy valódi problémát vet fel, és ő maga sokkal inkább a munkafolyamat szervezője, mint a tudás forrása lesz. De persze e tekintetben sem mondunk olyat, hogy egész hetes pedagógia projektet valósítson meg mindenki, aminek a végén nagy nyilvánosság előtt mutassák be az eredményeket.

  1. A Digitális Témahét hivatalos oldalán gyakorlatias segítséget nyújtanak a szervezéshez, számtalan óravázlat, program, eszköz várja az érdeklődőket. Hogyan haszálhatják az oldalt és milyen tartalmakat találnak most és a későbbiekben ott?

A Digitális Témahét honlapján szinte minden a program előkészítését szolgálja. A honlap Tudásbázisiban lehet megtalálni az általunk ajánlott, gyakorló pedagógusok által összeállított mintaprojekteket, amelyek teljesen szabad felhasználásúak. Azt is javasoljuk, ha valakinek kevésbé van ötlete, vagy bizonytalan ezen a terepen, valósítson meg egy projektet az ajánlottak közül. Ugyanitt számos módszertani leírás, tutoriál videó, ajánlott tartalom található. Közel másfél száz tartalmi elem között kereshetnek a felhasználók.

A Programok menü alatt kerülnek ki a Digitális Témahét önkéntes partnerei által kínált események, IT céglátogatás, 3D nyomtató bemutató, biztonságos internethasználat vagy programozás foglalkozás, és még sok más. Tavaly 400 esemény valósult meg ilyen felajánlásokból országszerte, és az iskolák kérésére még ugyanennyi a Digitális Témahét után. A kínálat idén is lesz ekkora. Valamint ide kerülnek ki elsőként a meghirdetett webináriumok is.

A Programtérkép célja, hogy segítse megtalálni az önkéntes programajánlatokat. Ugyanakkor az is, hogy az iskolák egymásratalálásának motorja legyen. Ha valaki az általunk nyújtott támogatáson túl szeretne segítséget kapni, csak a programtérképen kell körülnéznie, megkeresni a legközelebbi Digitális Témahéten programot szervező iskolát, hozzájuk bekopogtatni. Minden bizonnyal lesz valaki, aki megosztja addigi tapasztalatait digitális projekt szervezéséről, és titkon azt reméljük, legközelebb a két iskola közös projekt megvalósításába kezd.

Fontos, hogy az honlap főoldaláról is elérhető a Digitális Témahét helpdesk (info@digitalistemahet.hu), a youtube csatornánk és a Facebook oldalunk. És ha már Facebook, a legélőbb közösség a programban a Digitális Témahét Tanári Fórum, ahol napi szinten számolnak be tanárok a tapasztalataikról, sőt támogatják azokat, akik segítséget kérnek. Nem mellesleg itt is szerveződtek már közös programok.

jó, ha létrejön egy produktum.Fotó: pexels.com
  1. A jó gyakorlatok, a megvalósult órák leírása mellett ún. webináriumok, vagyis internetes előadások is várják az érdeklődőket. Itt kérdezni, beszélgetni is lehet, egy böngésző elég az indításhoz. Milyen témák vannak, milyen az érdeklődés és miket fognak még nyújtani? Az előadások elérhetők később is, tehát bárki,bármikor bekapcsolódhat, ugye?

Négy webináriumi előadás volt már, és további hatra lehet számítani. Az előadóktól (köztük neves szakértőktől, egyetemi oktatóktól, gyakorló pedagógusoktól) azt kértük, előadásuk segítse a Digitális Témahétre készülést. A témák között olyanokat lehet találni, mint projektpedagógia, médiatudatosság (idén ez kiemelt témánk), de van több eszközhaszhnálatot segítő webinárimunk (animáció készítő alkalmazások, kincskereső megoldások, OneNote), eTwinning keretében az együttműködést segítő webináriumunk, és lesz olyan alkalom, amikor tavaly díjazott projekt-szerző mesél a tapasztalatairól. (Itt említeném meg, hogy ez utóbbi témában sorozatot is indítottunk, amelyben kilenc tavaly díjazott projektvezető mesél arról, milyen élmény számára a Digitális Témahét. Ezek a beszámolók a honlap hírei között érhetők el.)

 

Ugyan legizgalmasabb jelen lenni ezeken (közel 100-an vannak jelen egy-egy ilyen eseményen), hiszen lehet kérdezni, akinek erre adott webinárium kapcsán nincs lehetősége, megnézheti felvételről. A tavalyi és az idei webináriumok is – ahogy ezt előbb is említettem – elérhetők a honlapunk Tudásbázisában, ’webinárium’ szűrőkifejezéssel könnyű rájuk találni.

 

  1. Milyen üzenetet szeretne még átadni, milyen kérdése, kérése van a pedagógusokhoz a DTH-val kapcsolatban?

Itt inkább, had mondjam el, hogy látva azt a lelkesedést, azt az aktivitást, a többletmunkát, amit a résztvevő tanárok akár órakedvezmény és bármilyen más ösztönző nélkül beletesznek a programok szervezésébe, leginkább a csodálatot vált ki belőlem, és nagyon jó érzéssel tölt el, hogy ezzel a programmal így telibetaláltunk valamit. És tudod, ami igazán izgalmas az az, hogy – bár hirdetünk meg pályázatot -, nem a verseny, a versengés, nem a nyerés a legnagyobb motiváció, hanem az, hogy a résztvevő tanárok szakmailag fejlődjenek, és izgalmas programot kínáljanak a diákjaik számára. (A tavalyi reprezentatív kérdőíves felmérésünk is ezt igazolta.) Nekem ezt jelenti a Digitális Témahét.