Kezdőlap hírmozaik

Hogyan segítenek “Tinédzserország lakóinak” az ifjúságsegítők?

Érezte már úgy, hogy kiborul, nem tudja fenntartani az egyensúlyt, a tinédzserek közötti devianciák, konfliktusok megoldása, terelése meghaladja erejét? Segítséget szeretne kérni az ifjúsági  droghasználat, média-erőszak, internetes jelenségek, út keresés, gyerekek közötti agresszió témájában? Erre válaszoljuk: mindannyian egy hajóban utazunk.., a pedagógusok, fiatalok, gyerekek és a szülők is ugyanazon az imbolygó, néha háborgó vízen haladó hajóban eveznek, kérdés, hogy ki adja a tempót, ki segít az evezésben és merre van a cél? A metaforán túl a valóság nagyon is érdes felületét ragadjuk meg, mikor Jánosi Ferenccel, a Magyar Pünkösdi Egyház Ifjúság és Csalàdépítő Szolgàlat Misszió vezetőjével beszélgetünk.

 

Álmainkat csak együtt tudjuk felemelni. Fotó: Bálint Miklós

A moderniskola.hu-n most bemutatjuk egy cikksorozatban, hogy a gyakorlatias, tudatosan tervezett, érzésekkel és komoly értékekkel  feltöltött program hogyan segíthet Önnek.

Jánosi Ferenc, az érdi televízió felvételén
Hirdetés

MPE Ifjúság- és Családépítő Szolgálat Misszió „Interaktív kaland túra Tinédzser-országban című programja már a címével is másabb, mint  a hasonló programok.

Bemutatjuk Jànosi Ferencet, mint  “Tinèdzser -ország” idegenvezetőjèt   aki beszél arról , hogy milyen is az élet Tinédzserorszàgban ?

  • “Tinédzserorszàg” egy képzeletbeli orszàg, amelyet nem talàlhatunk  meg a térképen sem a földgömbön mégis nagyon különleges és valósàgos orszàg amely tele van kincsekkel , kihívàsokkal és az is  igaz, hogy szàmtalan veszéllyel is. “Tinédzserorszàg”gyermekkor és felnőtt kor közötti elég nagy kiterjedésű orszàg, de hatàrai igazàn kacskaringósak, ezért gyakran a két szomszédos orszàgba is belefut “Tinédzserorszàg” hatàra. Ez az „orszàg” egy különös, de kalandokban gazdag orszàg, amelynek lakói sokaknak csak problémàt és kihívàst jelentenek. Ugyanakkor az is igaz, hogy ha időt és energiàt àldozunk rà, akkor lakóiról kiderül, hogy nagyon is szerethető emberek, akik sokszor maguk sem ismerik orszàgukban lévő kincseket és értékeket , de a veszélyeket sem, és  ezért is van szükségük idegenvezetőkre túravezetőkre.

Az Ifjúságépítőkkel – munkatàrsaimmal – mi azt vàllaltuk, hogy visszamegyünk a „felnőtt világból” „Tinédzserorszàgba” és beszélünk arról az időszakról amikor mi is itt éltünk még Tinédzserorszàgban,  illetve azokról a tapasztalatokról amelyeket azóta megszereztünk-túlélési leckét adunk, úgymond.

 
Milyen kalandok várnak és kikre ezen a kalandtúrán?
– A kalandtúra az osztàlytermekben zajlik osztàly vagy évfolyam szinten a csoport nagysàgàtól függöen , de vannak olyan programjaink is amelyen egyszerre több szàzan is részt vehetnek. Elöfordult az is , hogy több mint hatszàz diàknak tartottunk elöadást az egyik gimnàziumban. Kalandtúránk soràn foglalkozunk tinédzserek életkori sajàtossàgaival, az orszàg időjàràsàval , orszàgban keresünk àsvàny kincseket de beszélünk a kapcsolatokról és tinédzserkori problémàkról az  önértékelési problémàktól egészen étkezési zavarokig vagy az alkohol , dohànyzàs, kàbitószerek szenvedélybetegségek kialakulàsának okairól vagy a csalàdi életre felkészüléstől egészen az élet  pàlyànk épitéséig. Az életben lévő kríziseink stresszhelyzeteink kezeléséről is beszélgetünk velük,  nem kioktató módon,  hanem mentori tanàcsadóként,  egyfajta idegenvezetőként. Mi az előadók  magunk is laktunk “Tinédzserorszàgban”, de nem talàlkoztunk akkor  ilyen idegenvezetőkkel, lehet  ha talàlkozzunk, jobb, ha  kevesebb kudarcot élünk meg és kevesebb problémàval kellett volna megküzdenünk.


Programjuk kiknek nyújt segítséget?
Ijúsàg és csalàdépitő programunkkal tanàroknak, diàkoknak , és szülőknek próbàlunk segíteni, hogy Tinédzserorszàgban szerzett tapasztalatokat megosszuk velük. Alkalmanként szakembereknek pedagógusoknak és gyemekvédelemben dolgozóknak tartottam előadàst amelynek címe az volt : Tinédzserorszàg  lakói problémàk vagy kincses bànyàk szàmunkra? Sajnos sokan csak a problémàt làtjàk a mai tizenéves korosztàlyban és nem a reményvesztett  bajban lévő fiatalokat làtjàk bennük, pedig ők tizenév múva a tizenéveseink felnőtt vilàg polgàrai lesznek és ugy fognak tudni helyt àllni a munkahelyeken, a tàrsadalomban  férfiként , nőként  vagy csalàdban. apaként és anyaként,  ahogyan  felkészitjük öket.

 

Milyen korúak a célcsoport tagjai?

Elsődleges célcsoportunk az általànos Iskolàk  7-8 osztàlyos és a középiskolàk  9-12 osztàlyos korosztàlya de alkalmanként kisebbekkel is foglalkozzunk igény esetén.

Pedagógusoknak, szülőknek is tudnak segíteni?

Milyen módszerekkel tartják a foglalkozásokat?

A hagyományos előadások helyett élményekre,  interaktív programokra helyezik a hangsúlyt, milyenek ezek az összejövetelek?
Az a mottó vezet bennünket ha mondod elfelejtem, ha mutatod megjegyzem, de ha veled együtt csinàlhatom egy életre megjegyzem. Kutatàsok is alàtàmasztjàk a leghatékonyabb oktatàs az amikor a

tanuló és a tanàr együtt vesz részt a tanítàs tanulàs folyamatàban.

 

 

 

 

A tanàr mint facilitàtor kiséri motivàlja a gyermeket és kíséri úgy az oktatàsi folyamatban, hogy a legfontosabb igazsàgokat maguk a diàkok mondjàk ki és építik be tapasztalataik közé. Így mi is az előadàsok helyett interaktivitàsra törekszünk sokat dolgozunk csoport munkàban és kooperativ modszerekkel is. A foglalkozàsokon nem csak tanítók, hanem tanulni is kész pedagógusok foglalkoznak velük.

Ezt úgy szemléltetném ,ha a tanàr tudása egy kancsóban van akkor a diàkokké poharakban, de tanulni abból a lavorból szeretnénk, amelybe beleöntjük a kancsó és a poharak tartalmàt is. Amennyiben igy kezdünk tanítani gyermekek élményeket, hatàsokat, véleményeket visznek magukkal az óráinkról. Nem csak elvont ismeret halmazt, hanem élet- készségeket. Ma azokon a helyeken ahol ezt a szemléletet képviselik, ott az életre való tanulàs szemlélete jön elő és olyan készségek komplex fejlesztése, amely figyelembe veszi az egyéni adottsàgokat és szükségleteket is. Ilyen oktatàsi filozofia van pl.a finn oktatàsi rendszerben, ahol jelenleg sok projekt foglalkozàs van és integràlt ismeretszerzés.

 

Műhelymunka a saját gondolatok gyűjtésével
  • A mai diákokat és talán már a szüleiket is leginkább az interneten ill. okoseszközök segítségével lehet elérni. Hogyan használják Önök ezeket a technológiákat?
    Milyen kihívásokkal szembesülnek a gyerekekkel való foglalkozások során?

 

  • Az internet egyszerre kincsesbànya de szemétdomb is. Ma a gyermekeket sokkal inkàbb arra kell megtanitani, hogy lehet a Google a baràtunk, aki megmondja a tutit ,de nekik kell megvizsgàlni a forràs hitelességét az informàció felhasznàlhatósàgàt. Az interneten való szörfözéshez érettségre és szelektàlàsi képességre is szükség van. Okos eszközöket hasznàlom én is az oktatàsban: ppt , prezit, de videót és egyébb segédeszközt programot, amellyel segíthetjük a téma megértését, feldolgozàsàt, de igyekszem ezeken az eszközökön túl sok személyes történetet is elmondani a diàkoknak , mert tapasztalataink szerint ezek maradnak meg legjobban bennük. Munkànkat hiteles előadói csapatunk segíti, akikhez alkalmanként külföldi szakemberek is csatlakoznak. Jelen vagyunk hazai és nemzetközi konferenciàkon és magunk is szervezünk ilyen szakmai alkalmakat. Sőt a technikai eszközök segitségével kétszer màr előadó  voltam Ugandàban is egy ifjusàgi konferenciàn.

 
Hogy látják a mai gyerekek legnagyobb problémáit, az életvezetés, lelki megküzdések terén?
– Tizenévesek egyszerre két vilàg közt élnek: a “màr nem vagyok gyermek” –  ‘még nem vagyok felnőtt” ez  magamnak is feszültséget jelent nekik ez a vàltozàs és bizonytalansàg. Ez önmagàban is rengeteg vàltozást idéz elő bennük, a hormonjaik mellett a kapcsolatuk is àtalakul, keresik az új önmagukat. Ebben a zavaros vilàgban élőket kell a pedagógusnak tanítani és a szülőnek meg együttélni a tizenéves gyermekeikkel. Egyik szülő azt mondta igazàból azt érzi a tizenéves gyermekével való kapcsolatban, mintha lecserélték volna a zàrat a gyermekén,  de az új kulcsot még nem kapta meg hozzà. Ezek a helyzetek is arról beszélnek, hogy szükségünk van tàrsakra a problémàk kezeléséhez,  esetleg még szakemberekre is . Akik segítenek új kulcsokat adni tizenéves gyermekeinkhez.

 

Számtalan emberi történettel találkozhat mindennapi munkája során, melyiket érzi a legerősebbnek?
– Magyarorszàgon az északi részen voltam egy nagyon nehéz iskolàban ahol a diàkok gyakran kàrt okoztak egymásban és a tanterem berendezéseiben is. Az igazgató azt mondta, hogy kb 10-15 percet tudnak ezek a gyerekek figyelni és utàna ha elvesztik a türelmüket,  ne lepődjünk meg, ha elkezdenek kiabàlni egymàssal vagy esetleg Önökkel is. Na, éreztem fel van adva a lecke előttünk: most mi lesz? Csak imàdkozni tudtam, majd bementünk az osztàlyba . Egyik kollégàm börtön lelkész is, így elővette az igazolvànyàt és azt mondta a diàkoknak: “- Ide figyeljetek! Az orszàg összes börtönébe bemehetek , de azért jöttünk ma ide hozzàtok, hogy ne bent talàlkozzunk,  hanem itt kint, ahol sokkal jóbb a levegő.”

Abban a pillanatban éreztem , hogy nem lesz probléma a figyelemmel.

Majd 90 percen keresztül beszélgettünk velük és kérdéseik miatt még ők kértek, hogy maradjunk még egy kicsit beszélgetni.

 

A màsik történet az egyik iskolàban làttunk egy kislànyt, aki elàjult és a többiek kinevették , hogy ez màr többszőr is előfordult vele. Természetesen segítettünk és később tudtuk meg azt, amit az osztàlytàrsak sem tudtak, hogy a végstàdiumba lévő ràkos édesanyjàt àpolta és fizikailag és lelkileg,   teljesen kimerült ez miatt. Az egyik iskolàba a legproblémàsabb gyerekekkel kellett dolgoznom és a legsegítőkészebbekkel együtt és belőlük fantasztikus kortàrs csoportot tudtunk létre hozni.
Milyen eredményeik vannak még?
– Foglalkozàsunk utàn egyik jó nevű gimnàzium tanulója azt írta:” a foglalkozàs utàn pàr grammal nehezebb lett a lelke”,  igaz biokémia -szakos -fakultációs  volt. Megkérdeztem,  ez mit jelent,  azt mondta: mondhatom  azt is hogy jól éreztem magam, valamint kaptam a lelkembe.

Màsik diàk meg azt írta az egyik foglalkozàs utàn jobban megismertem magam és osztàlytàrsaimat is.

Ha ezt előbb hallom akkor lehet, hogy nem hal meg a testvérem 16 évesen, heroin túladagolàsban.

Több mint ötven iskola, sok ezer diàk, több szàz pedagógus és rengeteg levezetett kilométer szerte az orszàgban Bàcskiskuntól Győríg Békéstől Miskolcig , Pécstől , Érdig, Budapesten és környékén szerte az orszàgban:  amerre hívnak, megyünk munkatàrsaimmal, hogy segítsünk szakmailag és lelkileg az iskolàk tanàrainak, diàkoknak, és szüleiknek jobban megérteni ezt a különleges vilàgot amelyben Tinédzser orszàg lakói élnek.

 
Hogyan lehet Önöket meghívni egy iskolába?

Nagyon egyszerű: fel kell venni velünk a kapcsolatot elérhetőségeinken keresztül, időpontot egyeztetünk Önnökkel és megbeszéljük milyen témàt szeretnének kérni. Egy foglalkozàs egy osztàllyal min 2×45 perc, de lehet több is. Egy iskolàban munkatàrsainkkal egyszerre több osztàllyal is tudunk  dolgozni  pàrhuzamosan.
Munkànkat hitelesiti azon igazgatók referencia levelei, amelyeket irtak szàmunkra. Munkánkról a médiàban is rendszeresen lehet olvasni, hallani vagy làtni.

Együtt dolgozunk több hazai és nemzetközi szervezetekkel,így akàr nemzetközi programokat is tudunk biztosítani az iskolàk részére. Finn és francia előadóink mellett tavaly volt munkatàrs, aki Ausztràliàból érkezett hozzànk és beszélt fiataloknak az àlmaik megvalósitàsànak feltételeiről. Munkànkat szakemberek és önkéntesek is segitik valamint olyan üzletemberek akik tudatossan befektetnek a felnövekvő nemzedék életébe.

 

Bemutatkozás, elérhetőség

Jànosi Ferenc vagyok jelenleg màr több mint tizenöt éve  Àltalànos és Közép iskolàkban , tartok személyiség fejlesztő és drogprevenciós  előadásokat diàkoknak, tanàroknak és szülőknek.  Jelenleg mi  is két tizenévest probálunk kalauzolni Tinédzserorszàgban feleségemmel akivel idén leszünk tizennyolc éve hàzasok.

Pécsen nöttem fel és Budapesten tanultam jelenleg az alföldön élek egy kis vàrosban.

 

www.ifjusagepitok.hu

Janosi Ferenc

Emil: iskolamisszio@gmail.com