Kezdőlap hírmozaik

Okostábla másként, avagy Wifi -jel és fidget spinner a “VAKÁCIÓ!”-ban

Év végén sok iskolában elindult a visszaszámlálás, és a jó "öreg" Ó, IÓ, CiÓ..- táblára írásával vizuálisan is jelezték, milyen kevés van márá hátra a tanévből. A betűk kidekorálása a mindenkori alkotó fantáziájára van bízva:itt a kreatív, igényes diákok lelkesedése mellett sok mindent elárul a korszakról is.A pedagógus jó érzékkel és motiváltan az érdekes táblarajzok nyomába eredt: hogyan lehet, hogy a múlt századi fekete fatáblán a 21. század ikonjai jól megfértek egymással és hogyan használható ki ez pedagógiailag? Lőrincz János, Johhni Be Good - nickéven pedagógusként "hangosan gondolkodott . Önnek is tetszeni fog!

A palini Általános Iskola ötödikeseinek táblarajza. Igényes, kreatív, ötletes, 21. századi! Fotó:Lőrincz János

Lőrincz János vagyok és a Palini Általános Iskolában tanítok fizikát és informatikát. A gyerekek egyszerűen csak Jánosbácsi-nak vagy Jánosbá-nak szólítanak. (innen ered a Johnny Be Good facebookos felhasználónév 😊). Suli: https://www.facebook.com/palinisk

János bá profilképe. A jogosítványában állítólag más kép van:)

VAKÁCIÓ- Másként

 A tanév végének közeledtével – mint bármelyik másik iskolában – a mi tanulóink is kidekorálják az osztályukban lévő táblát. Ilyenkor a legjobban sikerült alkotásokat meg szoktam örökíteni későbbi felhasználás céljából. Ha van az adott osztálynak Facebook-csoportja, akkor oda beteszem borítóképnek nyárra. A hét elején lettem figyelmes rá, hogy az ötödikesek a VAKÁCIÓ felirat V betűjének, a minden okostelefon kijelzőjén megtalálható wifi ikont választották. Mondtam nekik, hogy ha elkészültek vele, akkor majd lefényképezem.

Hirdetés

 Gondolom ezután még nagyobb szorgalommal láttak neki a befejezéshez. Mivel még maradt az „ellátmányból” színes kréta, ezért a végleges mű is sokkal kellemesebb kinézetet kapott, mintha csak fekete-fehérben készült volna el. Nos a végeredményben nincs semmi meglepő. Ugyanaz a táblafelirat (VAKÁCIÓ), amit mi is gyártottunk anno, csak a jelen korosztály számára fontos dolgok szűrőjén keresztül láttatva. Nem a wifi jel az egyetlen, ami erre utal, hiszen a nevek előtt lévő # (hashmark) az aktuális kommunikációs kultúra szerves része, gondolok itt a Facebook-on vagy instagram-on megosztott képek megjelölésére (hashtag). Ugyancsak a jelenkori szubkultúra egyik jellemzője, a siker trendi kifejezésmódja, a dab dance, vagy röviden dabbing.

A hatodikosok táblaképe a fidget spinner-A-betűvel. Fotó:Lőrincz János

Az első képen a  vakáció felirat K betűje ezt testesíti meg. A hatodikosok táblaképén az idei év slágere is feltűnik: a fidget spinner (A betű). Ez nálunk aziskolában a tanév utolsó 2 hetében terjedt el annyira, hogy gyakorlatilag minden harmadik gyerkőc pörgette fáradhatatlanul. Sajnos már nem jutott idő év végén a „fizikájának” kitárgyalására, de ha a népszerűsége nem lankad, akkor szeptemberben egy fizika órán mindenképpen szánok erre időt. Azon viszont meglepődtem, hogy a felkiáltójel vagy az I betű nem egy bluetooth-os hangszórót szimbolizál, tudván, hogy a hatodikos fiúk egész évben az okostelefonjukat párosítva arról nyomták a slágereket a szünetekben. Ha összehasonlítjuk a két táblaképet, akkor egyértelmű, hogy az ötödikesek voltak az igényesebbek és a kreatívabbak is. Ezen nem csodálkozom, hiszen emlékszem, hogy még év elején, amikor informatika órán az iskolai OFFICE365 fiókjukhoz készítették a profilképüket az SP-STUDIO segítségével, akkor nem csak egy megoldandó feladatnak tekintették azt, hanem többször próbálkozva addig dolgoztak vele, míg a végeredmény kielégítő nem lett számukra.

Amikor pedagógusként azt látom, hogy ötödik évfolyamra sem fogyott ki a kreativitás belőlük, akkor ezt a tényt súlyos vétek lenne kiaknázatlanul hagyni. Ezért a következő tanévben már a CANVA online alkalmazással is fognak az informatika órákon dolgozni, amely véleményem szerint az egyik legjobb eszköz arra, hogy egyszerűen és hatékonyan készíthessenek online vagy offline tartalmakat. (A Fcebook profilképem is az sp-studio-val készült.)

Lőrincz János cikke”

 

Köszönjük!