Kezdőlap Digitális eszközök

Manipulációk, álhírek: van még esélyünk megvédeni ettől a gyerekeket!?

Valóban elpusztul a világ, ha felrobban a Yellowstone-park? Valóban ölt a Kék Bálna? Orosz álhírekkel segítették Trump győzelmét? Igaz az, hogy a parlagfű gyógyítja a rákot? – Avagy mindez csak manipuláció? És ha igen, mit tehetünk azért, hogy gyermekeink ki tudják szűrni a veszedelmes hazugságokat a nehezen ellenőrizhető információözönből? Erre az égető problémára ad választ a Televele Médiapedagógiai Egyesület hazánkban egyedülálló oktatási csomagja. A Televele foglalkozáscsomagjai felkészítik a diákokat arra, hogy önállóan ellenőrizhessék, kritikusan szemlélhessék a (közösségi!) média tartalmait.

 

 

 

 

Drón program – hiánypótló oktatásfejlesztés  a felsősök és középiskolások kritikai médiaműveltségéért. Hogyan, miért, kik:

…hogy a gyerek kezében legyen a kontroll!

Ha mi, felnőttek kitettek vagyunk a (közösségi) médiából áradó, ellenőrizetlen hírek hatásának, akkor ez különösen igaz a 10-18 éves gyermekeinkre. Az ő életük, polgári létük szempontjából döntően fontos, hogy képesek legyenek értő módon, önállóan, kritikusan és felelősen bánni a sajtó és különösen a közösségi média – manapság egyre gyakrabban – manipulatív és/vagy ellenőrizetlen sugalmazásaival, híreivel, álhíreivel.

 

Buborék, álhír, tényellenőrzés

A 10 éve működő Televele Médiapedagógiai Egyesület olyan felső tagozatos általános és középiskolai foglalkozáscsomagot dolgozott ki, amely hozzásegíti a diákokat ehhez a képességhez. A Drón programcsomag előmozdítja az információ feldolgozását, elhelyezését segítő kritikai gondolkodást, a hír hitelességének értékeléséhez kapcsolódó ismeretek, készségek fejlesztését, és tudatosítja a digitális kommunikációban való részvételhez kapcsolódó felelősséget. A (közösségi) média működésének megismertetésével segíti a tényellenőrzés rutinjának kialakítását, az álhírek felismerését, és azt, hogy kiszűrjék és kezelni tudják a manipulatív tartalmakat.

Ízelítőül néhány izgalmas témakör: tényellenőrzés, szűrőbuborék-effektus, a kritikai és a kreatív gondolkodás fejlesztése, digitális médiaszöveg-alkotás.

E foglalkozások fontos jellemzője, hogy a diákok digitális eszközöket is használnak, a feladatok egy része ezeken alapul.

Cenzúrák, háttérszereplők, algoritmusok – ki és mi van a Mátrix mögött…?

A Televele tananyagcsomagja kétoldalú segítséget nyújt a tanároknak. Egyrészt ingyenesen letölthető óravázlatokkal és tanítási segédanyagokkal. Másrészt a kritikai médiaműveltség fejlesztését segítő e-learning háttéranyagokkal, amelyek elmélyítik a média működését meghatározó jogi és gazdasági környezet ismeretét. Ez utóbbiak néhány fontosabb témaköre: A véleménynyilvánítás- és médiaszabadság fontossága és funkciója, ésszerű/legitim korlátai. Meddig szólhat bele a médiahatóság a szerkesztőségi munkába? Mi a cenzúra, az öncenzúra és a lágy cenzúra, és mi tekinthető politikai, gazdasági nyomásgyakorlásnak? Milyen kockázatokat jelent a digitális médiakörnyezet a médiaszabadság működésére? Kik a digitális médiapiac meghatározó szereplői? Hogyan befolyásolja a médiapiac működését az algoritmusalapú információáramlás, illetve a mögöttes új piaci szereplők? Kinek, miért és hogyan fizet azért, hogy a tartalom eljusson a közönséghez?

 

A tananyagcsomagok és az e-learning anyagok szabadon hozzáférhetőek a Televele Médiapedagógiai Egyesület honlapján: http://televele.hu. A program megvalósulásához a Nyílt Társadalom Alapítványok nyújtottak támogatást.

 

További információk:

Nagy Krisztina programfelelős

nagy.krisztina@televele.hu

Előző cikkDigitális Fejlesztési Tervet kell készítenie? Itt az ingyenes segítség a Microsoft-tól
Következő cikkDigitális módszertárba várják az új ötleteket – határidő 2017. augusztus 20-a!