Kezdőlap jó példák

Inspiráló megoldások – IKT MasterMinds Kutatótábor -továbbképzés, konferencia

Ha egy pedagógus a módszertanát, oktatásban használt eszközeit, megoldásait frissíteni szeretné és informatikai és kommunikációs technológiákat, IKT- eszközöket szeretne bevezetni, vagy azok használatát továbbfejleszteni, akkor ebben a cikkben izgalmas lehetőségeket talál ehhez, az IKT Masterminds Kutatócsoporttól. Közösségi tanulási térből érkező megoldások, tapasztalati tudáson alapuló módszerek, továbbképzés, konferencia. Aknai Dóra Orsolya, az Kutatócsoport alapító tagjának írása.

Olvasóink a Modern Iskola lapjain többször találkozhattak már a kutatócsoportunkhoz tartozó  kollégákkal, vagy az általuk írt cikkekkel. A következő írásban a csapat nyári táborának munkájába kaphatnak bepillantást, amelyben a szakmai történések mellett egy alulról építkező közösséggel is megismerkedhetnek.

Dolgozunk – Fotó: Fehér Péter

Kik vagyunk?

2015 nyarán alakult a kutatócsoportunk, amely az IKT MasterMinds Kutatócsoport nevet viseli. A kutatócsoport tagjai innovatív, tapasztalt pedagógusok, akik közös, az iskolai IKT alkalmazásokkal kapcsolatos kutatásokban vesznek részt. Mindannyian napi kapcsolatban vagyunk a diákokkal, hiszen teljes állásban tanítunk az ország különböző pontján. Van közöttünk gyógypedagógus, általános iskolai tanító, tanár, középiskolai tanár. Mivel földrajzi helyzetünkből adódóan a konferenciákon, közösen tartott továbbképzéseken találkozunk csupán, a tavalyi évben elhatároztuk, hogy szabadságunkból áldozva, egymásra szánva az időnket találkozunk pár napra, hogy jó gyakorlatainkat, tapasztalatainkat megvitassuk, megosszuk, együtt tovább gondoljuk.

A balatofűzfői tábor

A 2016-os tábor, melyet Szentendrén tartottunk, hasznosnak bizonyult, így elhatároztuk, hogy ezentúl minden évben tartunk saját magunk számára egy 4-5 napos képzést.  A 2017-es évi tábort a Balaton északkeleti csücskében, pontosan a Fűzfői-öbölben elterülő kisváros, Balatonfűzfő ligetes, kanyargós utcácskákkal tarkított Fűzfőgyártelep-i részén tartottuk. Sajnos nem tudott itt lenni mindenki, de állandó tudósításainknak köszönhetően az otthon maradottak sem maradtak ki az érdemi munkából!

Filmre vett jelenetek – ízelítővel

A négy nap alatt a kutatócsoport tagjai mind bemutatták „a szívükhöz legközelebb eső témákat. Sok új felfedezést tettünk, együtt gondolkodtuk, tanultuk, kutatási tervet készítettünk. Többek között Csányi Lászlótól megtanultuk, hogyan lehet filmet készíteni (akár a gyerekekkel közösen) az egyes tanórákra, illetve hogyan lehet a „kész” filmet vágni, szerkeszteni, rétegekre bontani, különböző képi- és hangeffektusokat hozzáadni. Laci a saját iskolájában filmes szakkört vezet, ahol a diákokkal közösen írják a történeteket, veszik fel a jeleneteket és vágják a filmet. ITT egy kis ízelítő. A gyerekekkel elkészített filmjeikkel már több hazai díjat is nyertek.

Laci -filmes- oktat minket- Fotó: Aknai Dóra Orsolya

Prezentáció fejlesztés és kiterjsztett valóság 

 

Tarné Éder Marianna több témát is hozott a táborba. Bemutatta, hogy a PowerPoint 2017-ben milyen új funkciók találhatók meg, amivel látványosabbá, gazdagabbá lehet tenni egy prezentációt, illetve a CoSpace webes alkalmazást, melyben VR tereket lehet létrehozni. A tavaszi Torontóban (Kanada) rendezett Microsoft Tanári Fórumról is hallhattunk, melynek személyes résztvevője volt. Egyébként a virtuális valóság- kiterjesztett valóság – digitális történetmesélés témákról a tábor több napján is szó esett. Ez az egyik fő kutatási iránya a csapat több tagjának, így Fehér Péter – a csoport vezetője – sok újdonságot mutatott nekünk. Felhívta a figyelmünket arra a tényre, hogy a kiterjesztett valóság jelenleg az egyik legdinamikusabban fejlődő terület, ezért is érdemes vele foglalkozni. A teljesség igénye nélkül álljon itt pár alkalmazás: Anatomy4D+, Quiver, Spacecraft 3D, az Octagon Studio több alkalmazása stb.

Mesélő Marianna – Fehér Péter fotója

 Digitális történetmesélés 

A digitális történetmesélésről Komaság Margó tartott egy nemzetközi projekt kapcsán rendkívül érdekes előadást. Néhány diákok által készített nagyon személyes történetet tárt elénk, ezzel sok kérdést generálva. A projektben általános iskolás tanulók mesélnek külföldi (és persze hazai) diáktársaiknak életük egyes fontos eseményeiről. A digitális történetmeséléssel és annak értékelési lehetőségeinek kidolgozásával Péterrel már egy ideje foglalkozunk. Eredményeinket Péter mutatta be, így a csoporttagoknak ebben is sikerült előrelépniük.

 

 „Hírek, ahogy sosem gondoltad volna”- kritikus gondolkodás

A Fake-news (hamis hírek) világával Fegyverneki Gergő ismertettet meg minket – számtalan példát bemutatva. Gergő számos ötletet adott arra is, hogy hogyan érdemes a diákokkal ezeket a dolgokat kezelni, pedagógusként milyen módszereket érdemes használni. Fontos feladatunk, hogy a gyerekeknek utat mutassunk, hogy a kritikus gondolkodást elsajátítsák. Ki is próbálhattuk magunkat, mint újságírók, amikor a foglalkozás végén kiscsoportos keretben híreket kellett írnunk a táborról – különböző „hírcsatornák” (valós, lehúzó, bulvár, teljes valótlanság) számára…

Fergyverneki Gergő Fehér Péter fotója

Robotika, programozás – és a TV felvétel!

A táborban egy teljes napot szántunk a robotikának és a programozásnak. Ezt készítette elő Benedekné Fekete Hajnalka interaktív foglalkozása, aki Scratch Juniorral, majd microBit-tel igyekezett felpörgetni a hőségtől lassulni látszó aktivitásunkat. A robotika napján vendégül láttuk a balatonfűzfői Szivárvány Óvoda és Bölcsőde vezetőjét, Salamon Editet. Ő volt az a szerencsés 800. lájkoló aki a Facebookon a csoportunk konferenciaoldalán (Mobil eszközök az oktatásban) megnyomta a Kedveled gombot. Ezen a napon nyomon követte a munkánkat Márton Gergely, az Öböl TV riportere is, aki egy remek összefoglalót készített a napról, a munkánkról IKT MasterMinds Kutatócsoport nyári tábora Balatonfűzfőn címmel.

Hajni és Balázs robotot épít – Fehér Péter fotója

 A LEGO Matek és a LEGO WeDo robotok kipróbálása

A szerda reggelt a Csányi Judit és Laci kezdték, akik bemutatták a LEGO matek programot és oktatási csomagot. A LEGO matek 1-2. osztályos diákok számára teszi érthetővé, szerethetővé, kézzelfoghatóvá a matematikát. A LEGO kidolgozott hozzá egy foglalkozássorozatot, amit matematika óra keretében vagy délutáni foglalkozásként, kiegészítésként is lehet használni. Elsősorban az alapműveletek megértetése a cél a játékos eszközök segítségével.

 

A LEGO WeDo robotokkal a robottechnikát lehet megalapozni, mely a 3-4. osztályos alsó tagozatos tanulók számára készült. Ez több mint egy játék, hiszen a mérnöki gondolkodás felé vezető alapok, a tervezés öröme, a szárnyaló fantázia lehetősége mind benne van. Továbbá bármely témához (tantárgyhoz) kapcsolható: pl. megépítjük az ebihalat, majd ezt átalakítva a kifejlett béka mozgását is modellezhetjük és kapcsolható még hozzá kutatás, keresés, saját beszámolók, élmények. Ezen a szinten csak a fantázia szab határt…

Judit 3 doboz WeDo 1.2 és 1 doboz 2.0-s készletet hozott magával! Így mindenki kipróbálhatta az építést és a programozást is. A Benedekné Hajni által bemutatott Scratch is segítségünkre volt, hiszen a megépített LEGO-k Scratch-ben is programozhatók. Igazán nagy élmény gyerekeink játékait egy új oldalról megismerni! Mindenki ugyanabból indulva mégis egészen mást hozhat létre. A nyílt végű feladatok, a csoportban való együttmunkálkodás igazi élményt hoz a tanórákra gyermeknek és pedagógusnak egyaránt.

WeDo készlet- fotó: Fehér Péter

A Blue-Bot robotméhecske és a jutalommatrica

Én (Aknai Dóra Orsolya, a szerk.)  a Blue-Bot robotméhecske segítségével bemutattam, hogy a méhecske hogyan lehet a pedagógus segítségére a problémamegoldó gondolkodás fejlesztésében. Az iskolai nevelés és oktatás egyik fontos feladata az értelmi képességek fejlesztése, ezért fontos tudni, hogy problémamegoldással megszerezhetőek azok a szükséges ismeretek, jártasságok, készségek, melyek fejlesztik a problémamegoldó gondolkodást, és amely a diákok számára az élet valamennyi területén hasznos. Bemutatásra került a padlórobotokhoz kapcsolódó szoftver és applikáció is. Az applikáció lényege, mely a Blue-Bot méhecskéhez tartozik, hogy a robot Bluetooth kapcsolat segítségével, okos eszközről is irányítható.

Kollégáim kipróbálhatták, hogyan lehet programozni a méhecskét és kódolásos feladatokat is kaptak, ahol a kupakméhecske segítségével kellett azokat a feladatokat is megoldaniuk, melyeket a saját tanítványaimnak is feladatként adok. A jutalommatricának mindenki nagyon örült, mert a pozitív megerősítésre a pedagógusoknak is szükségük van.

SBrick – a programozható kocka és a LEGO

Ebéd után Antaliné Miss Lilla mutatta be a magyar fejlesztésű SBrick – a programozható kockát. Ez a kocka bármely LegoEdu készlettel (sőt más LEGO eszközökkel is!) kompatibilis, sőt jóval többet tud azoknál, például kombinálható a WeDo és a Mindstorm alkatrészekkel. A LEGO modellbe beépíthető, Bluetooth-szal telefonról vezérelhető okos Lego kocka kompatibilis az összes LEGO motorral, LED fénnyel és Power Functions alkatrésszel. A kockának adott feladat változatos programnyelveken teljesíthető, ráadásul távirányítható mely 50 m-es hatótávolságot tesz lehetővé.

Lilla bemutatja a programozható kockát- Fehér Péter felvétele

Külföldi tanulmányutak és a gyermekek jogai

A csoportból ebben a tanévben ketten is mehettek külföldre konferenciára és tanulmányútra. Marianna (ahogy már említettük) tavasszal részt vehetett a Microsoft által Torontóban megrendezett K2 konferencián. Az ott szerzett tapasztalatait osztotta meg velünk. Czékmán Balázs nyár elején részt vehetett Spanyolországban, a DigiLitEY nyári iskolában. Egy közös brainstorming és élménybeszámoló keretében azt mutatta be nekünk, hogy milyen témákkal foglalkoztak. A rendezvény fő témája a kisgyermekkori eszközhasználat (0-8 év) és annak kutatási lehetőségei voltak. Ehhez kapcsolódva áttekintettük a kutatások etikai kérdéseit is, melyek felvillantották a gyermekek személyiségi jogaival, digitális lábnyomával kapcsolatos védelmi lehetőségeket valamint szó volt a tanárok és a szülők jogairól / lehetőségeiről is.

Drónpilóta kerestetik!

Balázsnak köszönhetően bepillantást nyerhettünk a drónok titkos világába is egy interaktív bemutató keretében. És hogy teljes legyen a meglepetés, aki akart még egy gyorstalpaló pilótakiképzésen is részt vehetett.

Drón röptetés gyakorlott pilótával- Fehér Péter fotója

Mivel kutatócsoportról van szó természetes volt, hogy a gyakorlati megvalósítások elméleti hátterével is foglalkozunk. Mivel Balázs doktori hallgató is, Péter felkérésére ő tartott egy elméleti ismertetőt a kutatások felépítéséről, fajtáiról, az elvárásokról, feltételekről. Ezután csoportokban vagy egyénileg kutatási tervet kellett készítenünk a már meglévő, tovább fejleszthető, vagy teljesen új, közös projektekhez. Remek tervek születtek, melyek valóban megvalósíthatók.

Péter, mint a csoport vezetője végig irányította a négy napot, hozzászólásaival olyan dolgokra is felhívta a figyelmünket, mely igen fontos lehet a tanítási gyakorlatban. Szó esett fizikusokról, médiabefolyásolásról, Einsteinről, néhány „fogós” informatikai kihívásról (például hogyan derítsük ki egy képen lévő felirat betűtípusát).

Műveltségi vetélkedőtől a csillagos égig

A tábor ideje alatt nem csak a komoly munkáé volt a terep. Időt szakítottunk arra is, hogy Socrativ-ban válaszoljunk Margó igen fogós műveltségi kvízkérdéseire. Ennek jutalma az volt, hogy mindenki gazdagodott egy olyan könyvvel, amit valaki más hozott ajándékba. Az első estét (éjszakát) a Balaton Csillagvizsgálóban töltöttük, ahol megannyi csodát láthattunk Kocsis Antal csillagász útmutatásának köszönhetően. Antal nagy-nagy szeretettel és szakértelemmel mutatott meg mindent, amire kíváncsiak voltunk. A Hold és a csillagok mindig csodálatosak, de egészen közelről megszemlélni őket valami egészen más. Szinte kézzel fogható közelségbe kerül a világegyetem. Szabad szemmel lehetett látni a nemzetközi űrállomást elszáguldani az égbolton. Felfoghatatlan távolságokról, sebességekről, fényévekről esett szó s közben mindent látható. Láttam a Szaturnusz gyűrűjét, kettős csillagot, ami innen egynek látszik, almacsutka alakú csillagködöt, mely milliárdnyi kis fényes csillagból áll…

A Hold kráterei – Aknai Dóra Orsolya fotója

Szülinapi ünneplés és strandolás

A kutatócsoport két éves lett, így nem maradhatott el az ünneplés sem. Mivel szokatlanul meleg volt, Polgármester Úrnak köszönhetően szabad bejárásunk volt a település területén található Föveny és Tobruk Strandokra, amit egy párszor ki is használtunk. Nagyon köszönjük!

Konferencia novemberben

Annak ellenére, hogy talán a nyár legmelegebb hetén volt a kutatótábor, nagyon élveztük az együttlétet. Sok-sok új ötlettel, lendülettel tért haza mindenki saját otthonába. A következő találkozásuk a kutatócsoport által szervezett II: Mobil eszközök az oktatásban Konferencián lesz, 2017. november 10-11-én.

 

09.09-Egynapos továbbképzés pedagógusoknak

A tábor tematikáját alapul véve Péterrel  kidolgoztunk egy továbbképzést pedagógusoknak, melynek első kurzusa szeptember 9-én lesz Balatonfűzfőn. A tematikában helyet kaptak a robotok, a kódolás, a kiterjesztett valóság és a digitális történetmesélés. Természetesen igény szerint nem csak az érdeklődő kollégáknak tartunk ezekben a témákban kurzusokat, hanem kihelyezett képzést is vállalunk tantestületeknek.

Mindkét programra jeleztkezn itt lehet: iktmasterminds2016 kukac gmail.com

Akik szeretnék jobban megismerni a kutatócsoport munkáját, eredményeit, azoknak ajánljuk figyelmükbe a csoportunk SlideShare oldalát, melyet ITT találnak.

A tábort támogatták:

Marton Béla, Balatonfűzfő Polgármestere

Vágfalvi Ottó Művelődési Központ és Könyvtár, Balatonfűzfő

Pásztor Attila, Neumann János Egyetem, Kecskemét

LogMeIn, Budapest

Vengit Kft., Budapest

További fotók:

Robotok találkozása- Fehér Péter fotója
Dóri és Margó táncoló madarai, Aknai Dóra Orsolya fotója
Marianna és Judit Wall-e-ja – Aknai Dóra Orsolya fotója
Előző cikkAugusztus 20-ig lehet jelentkezni a Digitális Módszertárba
Következő cikk#Varosipezsges: Kampány indula Z generáció digitális oktatásáért