Kezdőlap jó példák

Csillagok az égből – Skype az osztályteremben- videó!

A cikkben és a videón(!) látható rendhagyó Skype a tanteremben - órán a Microsoft jóvoltából egy csillagászhallgató mutatta be a negyedikeseknek Nap-és Holdfogyatkozást,modellezte a Naprendszer elemeit, közben meteoritok csapódtak be. Mindez az újpesti Lázár Ervin Általános Iskola könyvtártermében volt, mivelhogy a program keretében rendhagyó óra zajlott a Lázár Ervin Általános Iskolában, Budapesten. Hogy zajlik egy ilyen óra? Mlyen volt a hangulat? Mi kell ehhez?

skyeposztalyWWFLPR_2017_WWFHU_skypesuli

A Microsoft a pedagógusok számára  folyamatosan fejleszt megoldásokat, amikkel javíthatja a tanítás, tanulás minőségét. A Microsoft programja, a Skype az osztályteremben program egy olyan internetes felületet, ami közösségi teret, párbeszédre és interaktív együttműködésre alkalmas online eszközöket  biztosít ingyenesen a pedagógusoknak. Tavaly óta magyarul is elérhető ez a portál, aminek pedagógusok és szakemberek számára való bemutatásában a moderniskola.hu is szerepet kapott. Különleges embereket, egy-egy téma szakértőit hívtuk meg, hogy virtuálisan, a Skype-on keresztül tartsanak órákat, foglalkozásokat a gyerekek számára, és innovatív pedagógusok számára kínáltuk fel a lehetőséget erre a rendhagyó órára.

A tanároktól egy jól működő internetkapcsolat, a Microsoft Skype-programja szükséges, és az, hogy regisztráljanak a programba, ingyenesen.  Itt felvehetik a kapcsolatot az előadókkal, akik között különböző szakemberek vannak. Időpont egyeztetés és tesztelés után megbeszélik az óra menetét, és már csak a Skype-beszélgetés – gyerekek és a szakértő közötti hang -s képösszekötés technikáját kell megoldani. (Webkamera, mikrofonok, Skype -program)

Skype-óra – sokszínű témák, rugalmasan

Tavaly év eleje óta  több óra is volt már, volt a jövő munkájáról, az internetbiztonságról, fenntartható fejlődésről, környezetszennyezésről, és annak megelőzéséről, a Vadvédelmi Alap  – a WWF Magyarország munkájáról, ezen belül az Élő bolygó indexről, az ökológiai lábnyomunkról. Ez az előadás egyébként a budapesti BGSZC Berzeviczy Gergely Két Tanítási Nyelvű Közgazdasági Szakgimnázium ún. Holló-versenyének része volt, Rigóczky Csaba tanár úr szervezésében.(Földrajzból évente megrendezzük az iskolai „Holló-versenyt”, melynek névadója iskolánk volt igazgatója. Forrás: az iskola honlapja, ITT.)  A diáit itt lehet megnézni: skyeposztalyWWFLPR_2017_WWFHU_skypesuli.

Más előadótól pedig  a hagyományos magyar ételekről és mezőgazdaságról, hazai termesztésű zöldségekről-gyümölcsökről, és most csillagászatról .., Skype-óra volt általános iskola alsó tagozatában, felsőben, a fővárosban, vidéki előadóval, vidéken, fővárosi előadóval, határon túli magyar iskolában és középiskolában is.

A

A lelkes, vidám előadók nagy motivációs erővel bírnak – Király Amanda, csillagáshallgató és a negyedik osztály
Hogyan motivál egy Skype-óra?

Miért fontos? Mert  már a tanulásszervezés is különleges,  a gyerekek érzik, hogy  valami rendhagyó fog történni. A felkért előadók valamennyien szakmájuk, tudományterületük elhivatottjai, lelkesen, örömmel osztják meg gondolataikat, ez kisugárzik a hallgatóságra is.   A Skype-képernyőjén tehát megvalósul a diákok és az oktató között az egyedi, különleges, a kommunikációs csatorna (a Skype )  Az interaktiv órák nagy motivációt jelentettek, és a választott témák is mindig érdekesek, ezt a tanárok választják és igazítják az osztályhoz, annak tananyagához, érdeklődéséhez, élethelyzetéhez (pl. a nyolcadokosoknak tartott előadás dr. Juhos Andreától, a jövő munkáiról, a még nem is ismerhető munkakörökről, a munka jövőéről:)

A Skype-os  órák mozgalmasak, bevonják a hallgatóságot is, ahogy a fenti videón is látszik, lelkesen jelentkeznek és beszélgetnek a diákok az előadókkal. Legalább annyira bevonhatóak a figyelmebe, mintha „élőben” lenne jelen a tanár, de a fegyelmezéssel egy alkalommal sem volt gond…

Lelkes előadók – bevont közönség

Nagyon sok lelkes, elhivatott szakember van, akik örömmel vesznek részt ezekben az órákban, középkori fegyverszakértő, biológus és mesterséges intelligencia-tudós is jelentkezett, hogy örömmel tart órákat ezen a módon. A pedagógusok is felfigyeltek már a lehetőségre, és egymásnak adják az ötletet, hogy ilyen módon bevonhatják a gyerekeket a tanulási folyamatokba.

2017. október 11-én a budapesti Lázár Ervin Általános Iskolában különleges órát tartottak a negyedik osztályosoknak, Rudolfné Budavári Katalin osztálytanító vezetésével.

Az órán Király Amanda, csillagászhallgató beszélgetett a gyerekekkel, tartott személtetést, magyarázott és kérdés-válaszok során haladtak a világegyetem megismerése felé.

Köszönjük a szervezők, pedagógusok, technikus, iskolavezetés és a felvétel készítői, rendezői segítségét!

A beszámolót írta: Fülöp Hajnalka

 

Király Amanda így emlékszik az órára:

 

‘Élménybeszámoló a “Skype a tanteremben” előadásommal kapcsolatban

Egyszer csak belecsöppentem. Egy negyedikes osztálynak tartottam csillagászati témájú előadást, miközben én otthon ültem a laptopom előtt. A #Microsoft “Skype a tanteremben” projektje – amiben nyakig benne vagyok – angol nyelven már világszerte bizonyított, és itt a lehetőség, hogy Magyarországon, magyarul is elterjedjen. Igen, a magyar közoktatásban.

Amanda modellje a meteorbecsapódásról

 

A gyerekek a téma szakembereitől is tanulhatnak, a programba regisztrált, tanítani szerető, kiváló előadóktól. Ha 10-12 évesen egy valódi csillagász beszélt volna nekem a Naprendszerről a suliban, tutira életreszóló élmény lett volna. Egy-egy ilyen előadás során akár olyan kísérleteket is be lehet mutatni, amelyeket az iskolában nem lehet kivitelezni, és olyan helyekről is tarthatók órák, ahová a gyerekek nem, vagy csak nehezen jutnának el.

 

A végtelenig  és tovább:)!

Az előadáshoz könnyen lehet prezentációt is kapcsolni pl.: PowerPoint, és olyan programokat is meg lehet mutatni, amelyek az iskolai számítógépeken nem találhatóak meg. Esetemben egy planetárium programmal akár planetáriumihoz hasonló előadást is tarthatok, és nem csak a csillagképeket mutathatom be, virtuális utazást tehetünk a Naprendszerben. Nem is beszélve arról, hogy vannak csillagászati szimulációs programok is, ahol akár a saját égitestjeinket is létrehozhatjuk. Egy megfelelő távcső és egy webkamera segítségével pedig élőben is végezhetünk például Nap-megfigyelést. Ott vannak aztán a kísérletek is: egy csillagászati előadás kapcsán az “üstökös-főzéstől a becsapódási kráterek tanulmányozásán át egy saját napóra készítéséig a lehetőségek száma szinte végtelen. Itt pedig még csak a csillagászatról van szó, egyetlen tudományágról, pedig a lehetőség nyitott a többi tudományág számára is.

Eszközhasználat és megvalósítás

A gyerekek különösen fogékonyak a technológiai újdonságokra, már csak emiatt is élveznek egy Skype-on keresztül tartott órát. Ráadásul a változatos prezentációs eszközök kihasználásával lehetőség van kiváló minőségű előadásokra is, olyanokra, amelyek jelentősen meghaladják az átlagos általános iskolai tanóra eszköztárát.

Mivel az előadónál, illetve az iskolában is van webkamera és mikrofon is, az óra interaktív is lehet. Természetesen kihasználtam a lehetőséget, és próbáltam minél interaktívabb órát tartani, kérdezni, elgondolkodtatni, nem csak elmondani az előadásom tartalmát. Csak egy vázlattal készültem arról, milyen témákat fog érinteni az óra, a többit a közösségre bíztam. A fogyatkozásokat és az évszakok változását mutattam be festett kis hungarocellgolyók és hurkapálcika felhasználásával, majd egy meteoritbecsapódásos kísérletet is bemutattam.

Összességében nagyon pozitív dologról van szó, és én a kezdeteknél is a részese lehetek.

 

Sok kérdés a gyerekektől- mi kell más?

Az előadás előtt ideges voltam, de nagyrész szertefoszlott, ahogy megláttam a harminc kíváncsi gyerekarcot. Csodálatos közönség volt, állandóan jelentkeztek, okos dolgokat fűztek hozzá az előadáshoz. Habár az előadás alatt végig lehetett kérdezni, az óra végi kérdések a szüneten át egészen a következő óra kezdetéig tartottak. Ez hatalmas elismerés nekem, mert én ilyen idősen alig vártam, hogy szünetben az udvarra rohanhassak focizni. Mégis maradtak.

Remekül éreztem magam, és remélem, hogy Magyarországon is nagy jövője lesz a “Skype a tanteremben”-nek, valamint, hogy minél több hasonló órát tarthatok majd. Tudom, hogy nagyon sok lehetőség rejlik még a Skype-on keresztüli oktatásban, és remélem, hogy végigpróbálgathatom ezeket a lehetőségeket.”

Király Amanda, csillagász-hallgató”

Előző cikkÁtfogó fejlesztési program indult a végzettség nélküli iskolaelhagyás csökkentésére
Következő cikkIlyen volt gyereknek lenni 1956-ban –