Kezdőlap jó példák

Hogyan legyünk digitálisan ellenállóbbak a kihívásokkal szemben?

Kampány és összefogás és egy újszerű weboldal indult az online gyermekbántalmazás ellen és a tudatosabb internethasználatért. A gyakorlatias és újszerű programban sztárok és kisfilmek, weboldal és sok beszélgetés-alap nyújt segítséget. Pedagógusoknak és szülőknek is érdemes követni a májusban indult Digitális Immunerősítő Programot, aminek része egy honlap (a mydip.xyz), ahol többek között felmérhető a digitális védettségi indexünk, vagyis hogy ki, mennyire használja tudatosan az internetet. Az összefogás résztvevői a Cartoon Network gyerekeknek szóló televíziós csatorna, az Új Nemzedék Központ, az UNICEF Magyarország és a Kék Vonal Gyermekkrízis Alapítvány.

Digitális Immunerősítő Programmal a tudatosságért

„Ma már az internet világán, az online közösségi tereken keresztül nyílik ki a világ a fiatalok előtt, ám a digitális tér veszélyes üzem, ezért ott sem szabad megfeledkezni a biztonságos környezet megteremtéséről” – mondta Novák Katalin, az Emberi Erőforrások Minisztériumának (Emmi) család- és ifjúságügyért  felelős államtitkára a témában tartott sajtótájékoztatón. „Amit most megélünk, az egy nagyon különleges helyzet, az ún. fordított szocializáció, hisz a gyermek tanítja az eszközök használatára a felnőtteket sok esetben”

Novák Katalin, az Emberi Erőforrások Minisztériumának (Emmi) család- és ifjúságügyért felelős államtitkára

„Azonban a technika mellett az emberi kapcsolatokban való eligazodáshoz szükség van a felnőttekre is, ebben segíthetnek a szülők és a pedagógusok. Gyakorló szülőként is azt javaslom, hogy tartsunk lépést a gyermekünkkel, érdeklődjünk az online tevékenysége iránt, legyen az élet része a digitális térben töltött idő is. Legyünk minden információra nyitottak, figyeljük például, hogy melyik vloggert követi, milyen témák foglalkoztatják,mit játszanak, kivel beszélgetnek és milyen csatornán. A most létrehozott weboldalon (mydip.xyz)  érdemes kitölteni azt a felmérést, amely az online tudatosságról szól. Ha minél többen kitöltik ezt, kirajzolódhat egy Digitális Immuntérkép, ami megmutathatja a beavatkozási pontokat. Ehhez pedig a Digitális Gyermekvédelmi Stratégia nyújt iránymutatást, amit a kormány azért tárgyalt és fogadott el, hogy az online térben is átgondolt, szabályozott körülmények között töltsenek el időt a gyermekek és a felnőttek is” – fogalmazott a család- és ifjúságügyért felelős államtitkár.

*Novák Katalin egy meglepetés fotót is engedélyezett a moderniskola.hu számára, ezt a cikk végén találják. A szerk.

Érdemes ellátogatni a mydip.xyz oldalára és kitölteni a felmérést!

A iskolákban történik a legtöbb bántalmazás?!

Megdöbbentő adatok támasztják alá, hogy az online térben valós veszélyek vannak. Évente mintegy 500 millió felhasználói adatot lopnak el és 10 másodpercenként támadnak meg hekkerek egy otthoni számítógépet. Aggasztó továbbá, hogy európai szinten Magyarországon regisztrálták a legtöbb zsarolóvírusos támadást az elmúlt évben.

Nemrég egy kutatást végeztek el Magyarországon 600 szülő és 600 fiatal megkérdezésével. Az Ipsos cég által készített felmérés szerint a válaszadók 90 százaléka kizárólag fizikai bántalmazásként határozta meg a bántalmazást, míg a csúfolódást, a cikizést, a sértegetést, kiközösítést sokkal kevesebben tartották annak.

A kutatásból az is kiderül, hogy a gyerekek 43 százaléka volt már egy másik gyerek által fizikailag vagy lelkileg bántalmazva. A fiatalok 61 százaléka ismer olyat, aki elszenvedője volt támadásnak, 25 százalék pedig bevallottan maga is volt bántalmazó. A szemtanúk egyharmada nem tesz semmit, azaz nem áll ki társaiért ezekben az esetekben.

Az eredmények szerint a bántalmazások kilencven százaléka az iskola falai közt történik. Ehhez képest viszont csak a gyerekek 45 százaléka fordul tanárhoz, 52 százalékuk pedig azt mondta, hogy a szüleihez fordul segítségért.

Forrás: Magyarország Kormánya

Humorista – a témáról komolyan

Bagi Iván író, humorista, a Digitális Immunerősítő Program nagykövete elmondta, íróként sokat gondolkodik azon, miben változott a világ és ez hogyan hat a felnövekvő generációkra.

Bagi Iván és Novák Katalin a Digitális Immunerősítő Program májusi rendhagyó osztályfőnöki óráján, fotó: ujnemzedek.hu

A zaklatás következménye valaminek. A globalizációnak, a technika robbanásszerű fejlődésének. Én úgy gondolom, hogy a fizikai térben korábban is megvolt a zaklatás, mert a gyerekek azt látták az osztályban, hogy az a menő, aki másokat megaláz. A különbség a korábbi és a jelenlegi generációk között az, hogy a zaklatás most folytatódik az online térben. Már nem csak akkor szenvednek lelki bántalmazást a gyerekek, amikor iskolában vannak, hanem éjjel-nappal, mert az online jelenlét állandó.

Balról jobbra: Maglosia Chapman, Novák Katalin, Bagi Iván, Tóth Gabi, Molnár Ferenc Caramel , Fotó: Botár Gergely/kormany.hu

Sztárok szerepe:  oktatóvideók és személyes találkozás 

Tóth Gabi, énekesnő, az ”Aki ver, az nem haver”- kampány egyik nagykövete. Ő aktív kapcsolatot tart rajongóival, és vagány karakterének köszönhetően sokan kérnek tőle tanácsot, ha bántják őket társaik. „Én igyekszem mindenkit önbizalomra, erőre, bátorságra biztatni. Aki magabiztosan megy be az iskolába, azt nem fogják bántani” – fogalmazott a fiatal sztár. Persze ez nem mindig egyszerű, Gabi beismerte ő maga félős gyerek volt, de bántalmazott társai mellett mindig kiállt és másokat is erre biztat. A kampány nagyköveteként Molnár Ferenc Caramellel közösen rövid kampányfilmekben vesz részt, melyek a bántalmazás ellen szólnak, illetve biztonságosabb közösségi médiahasználatra buzdítanak. A népszerű énekesnő tervezi továbbá, hogy személyesen látogat majd el – elsősorban általa jól ismert Veszprém megyei – iskolákba, a kampány üzenetének népszerűsítése céljából, valamint hogy beszélgethessen a gyermekekkel a bántalmazás témájáról.

Tóth Gabi és Caramel a sajtótájékoztatón, fotó: Tóth Gabi, Instagram

Molnár Ferenc Caramel, énekes, a kampány másik nagykövete hangsúlyozta, hogy bizonyos szempontból maga a bántalmazó gyermek is áldozat, így fontos, hogy ő is segítséget kapjon. A moderniskola.hu kérdéseire is válaszolt:

Ön is gyakorló szülő és sok fiatallal kapcsolatban van, hogy látja a bántalmazás megelőzésének lehetőségeit?

„A megoldás a példamutatásban van. Ne legyünk álszentek, felnőttként mi vagyunk a példaképek, a géphasználattal és az emberi bánásmóddal is. Ha káromkodunk az autóban a közlekedési konfliktusokban, ha indulatosan, bántalmazóan beszélünk a gyerekek előtt másokról, akkor ők is ezt fogják tenni. Mindig úgy bánjunk másokkal, ahogy szeretnénk, hogy velünk bánjanak. Ha elkezdjük a saját közösségünkben, ismerőseink, családtagjaink között, akkor  ezek a körök fokozatosan tágulnak és egymásba érnek, és jobb lesz a világ! Dalszövegeimben – amiket én írok – magam is megfogalmazom ezeket a gondolatokat. Számomra ez a kampány legfontosabb üzenete és persze az, hogy elmondjuk a gyerekeknek, hova fordulhatnak segítségért.”

Arra a felvetésre, hogy megfogalmazásával pszichológiai témákat feszeget, szakkifejezésekkel és haladó gondolatokkal, Molnár Ferenc Caramel így válaszolt: „Igen, pszichológusnak készültem,  most a dalaimmal másként, de hatok az emberek lelkére.”

Fotó: Botár Gergely/kormany.hu

Szöveg: Fülöp Hajnalka és Eriksson Zsófia

Az “Aki ver, az nem haver”- kampány további részleteiről Malgosia Chapmant, médiaszakembert, a közép–kelet-európai Turner (amerikai székhelyű médiacég, amely többek között a CNN, TNT, Cartoon Network, az AdultSwim, és a Boomerang televízióadókat tulajdonolja) márkáért és tartalomért felelős alelnökét kérdeztük: (Eriksson Zsófia interjúja)

Malgosia Chapman, a Cartoon Network csatornát is tulajdonló Turner cég közép-európai márkáért és tartalomért felelős alelnöke, fotó: LinkedIn

A barátság a legfontosabb érték

„- Az egyik legfontosabb érték, ami mellett a Cartoon Network televíziós meseadó mindig is kiállt, a barátság. A csatorna animációs és rajzfilmjeit, sorozatait ennek megfelelően gondosan válogatjuk, sőt, a mesék többségét mi magunk készítjük (Cartoon Network Studios). Az olyan gyerekek körében népszerű sorozatok, mint a Gumball csodálatos világa, vagy a Ben 10, tele vannak releváns mégis szórakoztató történetekkel, melyekben nagy szerepet kap a barátság. Ezért is érezzük, hogy természetes számunkra, hogy erről beszéljünk.„

Csak a bántalmazottat kell megszólítani?

„A cél egyfajta hálózatos segítségnyújtás, hiszen a célcsoport rendkívül sokrétű. A bántalmazásról beszélni kell a szülőkkel, a bántalmazottal és a bántalmazóval egyaránt. A kampány keretein belül végeztünk egy kutatást, amelyből kiderül, hogy a szülők sokszor nincsenek is tisztában azzal, hogy gyermeküket bántalmazták. A kutatásban résztvevő gyermekek 43 százaléka vallotta magát bántalmazottnak, míg szüleiknek csak 27 százaléka gondolta, hogy gyermekét érte már bántalmazás. A Cartoon Network profiljából adódóan alapvetően a gyerekekhez ér el. A szülők, tanárok, segítők megszólítását indirekt módon, partnerein keresztül (pl. UNICEF, Új Nemzedék Központ, Kék Vonal Gyermekkrízis Alapítvány) tudja megtenni. A bántalmazottak és a szülők megszólítása mellett fontos szem előtt tartani, hogy bizonyos szempontból maguk a bántalmazók is áldozatok, így sokszor nekik is segítségre van szükségük. Kulcsfontosságú, hogy lássuk, milyen sok vetülete van ennek a problémakörnek. A kampány egyik fő célja az ezzel kapcsolatos edukáció. Az UNICEF segítségével iskolai környezetben információt adnak majd át a tanárok bevonásával (többek között az “Ébresztő-óra” projekt keretein belül, melyről bővebb információk itt érhetőek el).”

Tudják-e a gyerekek, hogy mi a bántalmazás, és hogy kihez kell fordulniuk?

„Nagyon kevés professzionális segítséget kérnek és kapnak a gyerekek. Ugyan Magyarországon rendelkezésre állnak különféle segítő szervezetek és van iskolapszichológus is az iskolákban, a kutatásunkban résztvevő válaszadók 2%-a tudott csak megnevezni a tanárokon és a szülőkön kívül egyéb segítőket, akikhez bántalmazás esetén fordulhatnak. Szinte senki nem fordul a tanárokon és a szülőkön kívül egyéb segítőkhöz. Mindez mutatja, hogy ez egy olyan terület, amin sokat kell még dolgoznunk. Elérhetővé, egyszerűvé, természetessé kell tennünk a segítségkeresés útjait. Fontos továbbá, hogy minél többen megértsék, a bántalmazás mibenlétét. Az emberek 90%-a még mindig azt gondolja, hogy csak fizikai bántalmazásról beszélhetünk, holott egy szó is lehet bántalmazás.”

 

*****

A cikk elején említett meglepetésfotó történetéhez hozzátartozik, hogy a sajtótájékoztatón jelenlévő profi munkatársak és fotósok is szívesen készítettek volna fotót, jobb minőségben és nagyobb felbontásban.  Ugyanakkor a moderniskola.hu munkatársának felkérése a “szelfi” műfaja miatt volt fontos, amit Novák Katalin államtitkár is külön hangsúlyozott, és a fotó elkészítésével jelezte a digitális világban való jártasságát. A szerk.

 

Novák Katalin, az Emberi Erőforrások Minisztériuma (Emmi) család- és ifjúságügyért  felelős államtitkára és Fülöp Hajnalka a Modern Iskola főszerkesztője, fotó: Fülöp Hajnalka

Hasonlóképpen készült fotó Molnár Ferenc Caramellel is, a homályos minőség miatt elnézésüket kérjük, és bízunk benne, hogy aki már készített sötét helyen szelfit, meg fogja érteni.

Hasonlóképpen készült fotó Molnár Ferenc Caramel-lel is, a homályos minőség miatt megértésüket kérjük, és bízunk benne, hogy aki már készített sötét helyen szelfit, meg fogja érteni..

 

Molnár Ferenc Caramel énekes és Fülöp Hajnalka a Modern Iskola főszerkesztője, fotó: Fülöp Hajnalka

A szerző bemutatkozása:

Eriksson Zsófia vagyok, magyar- és nyelv- és beszédfejlesztő tanár, kommunikáció és médiatudatosság-oktató, újságíró. Részt veszek a Televele Médiapedagógiai Műhely Egyesület Drón programjának kritikai médiaműveltség fejlesztésében és Média- és filmes ismereteket oktatok, illetve tananyagokat fejlesztek a Mathias Corvinus Collegium Fiatal Tehetségek Programjában.

Előző cikkElkezdődött a kódolás hete – vegyen részt és nyerjen 150 000 Ft értékű oktatást segítő eszközt
Következő cikkA hét végéig – 2017. október 15-ig – lehet nevezni az Energy Globe Magyarország díjra!