Kezdőlap jó példák

Akkor most mi is a könyvtáros? Tündér, vagy boszorka?

Kik is azok a Tündérkönyvtárosok és mi közük a boszorkánysághoz? Mi az a "Titokszoba"? Beszélgetés Cserlakiné Hagymássy Krisztina Tündérkönyvtárossal, aminek során bekukkanthatunk a könyvtárostanárok "titkos" életébe...És Önnek mi a szuperképessége?

F.H.: Úgy tudom, a Tündérkönyvtáros elismerés a leghitelesebb forrásból, az olvasóktól, könyvtárlátogatóktól jön, meséljen erről, kérem!

Cs.H.K.: A Tündérkönyvtáros cím számomra a legfontosabb kitüntetés, bár természetesen minden elismerés, megerősítés örömmel tölt el és inspirál. A Tündérkönyvtárosi oklevelet Bosnyák Viktória és a Kolibri Kiadó adja át, de valójában a diákok, a könyvtár olvasói kezdeményezése jelöli a könyvtárost. Az én jelölésem azért volt érdekes. mert érettségi előtt álló diákok kezdeményezték.

Virtuális és valós közösség egyben a Tündérkönyvtárosoké.
Hirdetés

A címmel az ember egy virtuális mégis valós közösség részesévé válik és az országban mindenhol segítő kollégákat talál.

A könyvtárban nála mindig menedéket találunk és mindig lehet vele beszélgetni. A legjobb, amikor a semmiről beszélgetünk.*

/*Juhász Dorottya, Cserlakiné Hagymássy Krisztináról/

Kriszti néni olyan, mint egy második anyuka. Mindenkire odafigyel És ha bárkinek segítségre van szüksége készségesen áll a rendelkezésünkre.

/*Varga Dóra, Cserlakiné Hagymássy Krisztináról/

Cserlakiné Hagymássy Krisztina a Tündérkönyvtáros díjátadón.

F.H.: Hogyan működik ma jól egy iskolai könyvtár, miként változtak a gyerekek és mit kell másként tennie egy iskolakönyvtárosnak?

Cs.H.K.: 24 éve vagyok könyvtárostanár. Sokat változott azóta a világ. Változtak a gyerekek olvasási szokásai, átrendeződtek a vágyaik, a szabad idejük. Az nem változott, hogy a könyvtáros van értük, az iskoláért. A régi főnököm jól fogalmazta meg:

a könyvtárostanár együtt lüktet az iskola életével. Nekünk kell változnunk az új kihívásokhoz alkalmazkodva.

Nekem például teljesen természetes, hogy, ha sikerül megnyernem az érettségi évében diákokat egy országos versenyre, időt, energiát áldoznak rá, akkor én is elérhető vagyok akár szombaton 23-kor is, ha a FB-on akarja megmutatni, hogy áll a pályázatával.

Csak egyszer kell megjegyezned és minden könyvtárban eligazodsz. Fotó: Cserlakiné Hagymássy Krisztina

Meg is hálálták a törődést, hiszen 2. helyezést értek el a Szinnyei Merse Gimnázium által szervezett Tisztelet Arany Jánosnak Országos Könyvtárhasználati csapatversenyen.

Én elolvasom azokat a könyveket, amelyek a gimnazistákat foglalkoztatják, hogy beszélgetni tudjak róla velük.

Vagy felolvasom alsósoknak például a Tündérboszorkányt 3. osztályban, hogy feldolgozhassuk együtt, mert a tanítónő ebben partner.

F.H.: Mi az a “Titokszoba”?

Cs.H.K.: A munkám egyik lényeges részét nehéz megnevezni, én „Titokszobának” hívom.

Nagyon fontosnak tartom, hogy ide kolléga és diák is bejöhet és beszélgethet.

Sok diáknak erre mindennél nagyobb igénye van. Persze a könyvtáros munkája sokrétű, az olvasó számára rejtett munkafolyamatból áll, amitől a könyvtár betölti szerepét. Mégis semmilyen munka nem lehet fontosabb, mint, hogy ott és abban a pillanatban csak rá figyeljek. Talán ennek köszönhetem a „Tündérkönyvtáros” címemet, amire rendkívül büszke vagyok.

Néha jár egy kis pihenés, Fotó: Cserlakiné Hagymássy Krisztina

F.H.: A könyvtárosok a valódi “keresőmotorok”, akik nemcsak az információkat keresik ki,de gondolkodni tanítják a gyerekeket, elhelyezik őket a szövegösszefüggésekben, és a valóságban is. Milyen témák foglalkoztatják a gyerekeket Ön szerint, mivel fordulnak Önhöz?

Cs.H.K.: Amint mondtam, szerintem az igazi könyvtárostanár finom szenzorral érzékeli mit vár tőle az olvasó. Van, akit hagyni kell csendben lenni, van, akit meghallgatni kell, van, akit noszogatni, meggyőzni, hogy higyjen magában. Az egyikük még verset is írt hozzám.

Juhász Dorottya- Kritikusom

Köszönöm, én kritikusom,
Kinek gondolataim mutatom.
Te vagy a hű, az örök, a más,
Benned van a világi tudás.

Od’adom neked az érzéseimet,
S te, kérlek okosan értékeld!
Mondd, hogy rossz és rettenet,
Vagy épp feldobta a kedvedet.

Te megérted minden bajom.
Szavaidtól szebb a napom.
Veled beszélgetni felemelő.
Tudásod már egetrengető.

Te olyan kedves vagy nekem.
Mindig megnyugtatod lelkem.
Órákig tudunk beszélgetni,
Pletykákon jókat nevetni.

Az elménk olyan egyforma,
De felnőttünk két korban.
Nem egy nevelést kaptunk,
De egy rugóra jár az agyunk.

Nem tudok Neked hálát mondani,
Csak szeretetemet beléd oltani.
Kérlek, érd be gyermek versemmel.
Kritikusom, ki Nekem az egyetlen.

Szerencsés vagyok, hogy etika óráim is vannak, itt aztán „kötelező” beszélgetni velem és a tantárgy jellegéből adódóan van módom engedni kibontakozni a diákokat miközben például az etikus forráshasználatot is folyamatosan szem előtt tartjuk.

Szóval innen tudja a könyvtáros néni milyen könyv van nálam, Fotó: Cserlakiné Hagymássy Krisztina

F.H.: MI jelent a legnagyobb örömöt ebben a munkában?

Cs.H.K.: A sokszínűsége, az, hogy elébe mehetek a feladatoknak, hogy folyamatos visszajelzést kapok az irány helyességéről. Szerintem a tanárnak folyamatosan frissíteni kell a módszertani eszköztárát, hogy haladjon a korral. Vagy tudni kell, kitől érdemes segítséget kérni, ha az iskola érdeke ezt kívánja. Nekem például amikor egy Nyolcosztályos Gimnáziumok Regionális Versenyének jutalmazásához segítségre volt szükségem a KELLO azonnal segített.

F.H.: Változott az Ön élete is, a Tündérkönyvtáros iskolát váltott. Milyen kihívások érik a jelenlegi környezetében, és mit tud felhasználni a korábbi tapasztalataiból?

Cs.H.K.: Igen, nagy váltás volt 24 év után munkahelyet váltani. Nehéz a szívem mert nagyon szerettem a kollégáimat és a gyerekeket, de sok fővárosi kollégával dolgoztam már együtt különböző projektekben, jó lesz velük személyesen is. Leginkább az alsó tagozat fog hiányozni, a törpikék igazi tiszta szívvel közelednek a Tündérkönyvtárosokhoz ;-). Két hónapja dolgozok a Veres Pálné Gimnáziumban. Egy tapasztalt szaktekintély mellett azt gondolom leginkább a helyi hagyományok megismerése a feladatom, aztán remélem sikerül megmutatnom, hogy a 24 év nyíregyházi tapasztalata itt is kamatoztatható. Furcsa, most, hogy kérdezi, semmi sem véletlen. 8 évvel ezelőtt éppen a mostani kollégám, Hock Zsuzsanna (vele készült interjúnkat itt olvashatják, a szerk.) által szervezett könyvtárhasználati versenyen kerültem be az országos vérkeringésbe Nyíregyházáról, amikor 8, 4. osztályos gyerekkel elutaztunk a megnyert olvasótáborba Balatonaligára, ha jól emlékszem a Kello támogatásával. Nagyszerű verseny és nagyszerű jutalom volt. Ma együtt dolgozunk.

A mesedoboz a foglalkozások népszerű kelléke, Fotó: Cserlakiné Hagymássy Krisztina

F.H.: Mik a tervei a közeljövőben szakmailag?

Cs.H.K.: Nagyon szeretném, ha a magammal hozott nyitottságom, alapvetően pozitív szemléletem megmaradna. Szeretném feleleveníteni könytárostanárként a szakmai kapcsolatokat, hiszen sokat köszönhetek a Könyvtárostanárok Egyesületének, az OFI-OPKM-nek. Szeretném itt is megrendezni a Nyíregyházán nagyon sikeres Tégy többet!” etika versenyt, amely a mesterprogramom része és kacérkodok a Digitális Témahét projektíró pályázatával, hiszen a másik szívügyem a tudatos média és internethasználat az Európai Bizottság által indított Safer Internet Plus program oktatójaként.

A könyvtárhasználati órákon teret kell engedni az informatika eszközeinek is, Fotó: Cserlakiné Hagymássy Krisztina

F.H.: Mit üzen a többi könyvtárosnak, mit tehetnek, ha Tündérekké szeretnének válni?

Cs.H.K.:Ha akarnak, ha nem,

minden (iskolai)könyvtáros Tündér,

ezt tudjuk Bosnyák Viktória népszerű regényeiből, a Tündérboszorkány trilógiából. A viccet félretéve, minden tavasszal meghirdeti a Kolibri Kiadó a pályázatot, amelyre a diákok egy levélben jelölhetik a könyvtárosukat. A zsűri választ a jelöltek közül és egy ünnepélyes átadó után máris megkapják legféltettebb oklevelüket.

F.H.: Köszönjük válaszait, további jó munkát!