Kezdőlap hírmozaik

Hogyan készíthet saját adventi nAPPtárat? – Ajándékozzon digitális írástudást karácsonyra!

Zseniális ötlet osztályfőnököknek, tanároknak, bárkinek! Hogyan készíthet a diákok számára izgalmas adventi naptárat, mely nem csak a karácsonyi készülődésben, de a közösségépítésben is segítségére lehet? A BGSZC Berzeviczy Gergely Két Tanítási Nyelvű Közgazdasági Szakgimnázium magyar nyelv és irodalom szakos pedagógusa és Digitális módszertani munkaközösségvezetője, Nagy Noémi bemutatja nekünk jó gyakorlatát, az első lépéstől, az utolsóig!

Osztályfőnökként nagy felelősségünk van a harmonikus osztályközösség kialakulásának segítésében is. Minden feladat könnyebb, ha az adott osztály jól tud együttműködni. Ezt nem lehet direkt eszközökkel elérni, viszont jól megválasztott, élmény alapú programokkal, feladatokkal észrevétlenül érhetjük el a diákok pozitív egymás felé fordulását.

Egyik ilyen bevált módszerem a közös ünnepvárás. Hagyományosan minden évben meglepem az osztályomat egy saját készítésű adventi naptárral. A mi rendhagyó naptárunk mindig a téli szünet előtti utolsó tanítási napot várja, és osztálylétszámnyi munkanappal korábban kezdődik a visszaszámlálás. Így minden diák tud ablakot nyitni. A csokoládé mellett mindig található egy-egy pici feladat, küldetés is. Szeretném megmutatni a diákjaimnak, hogy a karácsony előtti időszak nemcsak a rohanásé lehet, hanem a türelmes, szeretetteljes ünnepi várakozásé is.

Hirdetés

9-11.-ben a feladatok elsődleges célja az osztályközösség építése. Például:

  • Ma mindenkit ölelj meg az osztályban! Készüljön legalább 3 fotó is erről!
  • A napokban sétálj el néhány osztálytársaddal az újpesti adventi vásárba, készítsetek csoportképet a nagy karácsonyfa alatt!
  • Készíts mosolygós képeket az osztálykarácsonyfa előtt!
  • Ma minden szünetben töröld le a táblát a hetes helyett! Készüljön erről fotó is!

Idén azonban az eddig megszokottól eltérő „Adventi nAPPtárat” kapott a végzős osztályom. Minden feladatot QR kód mögé rejtettem, és a kivitelezésükhöz valamilyen IKT eszközt kell használniuk. A megoldásokat a közös Padlet felületünkre töltik fel, ezáltal mindannyian 24 apró online szerkesztő felületet és applikációt ismerhetnek meg.

A feladatok az osztály elmúlt 4 évére irányulnak, így már karácsonyra összegyűjtik azokat a kiemelkedő élményeket, amelyekre a ballagás és búcsúzás idején is szeretettel gondolnak majd. A csoki és az osztályról szóló játékok, feladatok mellett tőlem ezt, az érettségi után is hasznos digitális írástudást kapják karácsonyra.

Hogyan készült?

  1. Excel tábla létrehozása az ütemezéshez (melyik nap ki nyit ablakot, osztálylétszámnyi kreatív feladat kitalálása)
  2. QRCode Monkey segítségével névre szóló, színes QR kód generálása a feladatokból
  3. sorszámozott pici kártyák készítése, csokoládé beszerzése

Az idei kártyák az alábbi feladatokat tartalmazzák. Mindegyik feladatmegoldást az osztály adventi Padlet felületén teszik közzé.

1. Készíts google forms űrlap segítségével digitális kérdőívet az osztály elmúlt 4 évéről!
2. Készíts digitális keresztrejtvényt az osztályról! (https://www.puzzle-maker.com/CW/)
3. Készíts fotót az osztályról, és szerkessz belőle digitális puzzle-t! (https://www.jigsawplanet.com/).
4. Készíts kollázst az osztály tagjairól készített portréidból! (http://funny.pho.to/heart-shaped-collage/)
5. Készíts az osztály elmúlt 4 évéből egy 15 kérdéses Kahootot! (getkahoot.com) Osztályfőnöki órán játszunk vele!
6. Készíts Fakebook (https://www.classtools.net/FB/home-page) oldalt a mai reptéri látogatásunkról. Legyen benne 5 bejegyzés képekkel, hozzászólásokkal, leíró részekkel!
7. Tervezd meg az osztály kitűzőjét! (https://www.makebadg.es/ vagy https://www.designevo.com/apps/logo/)
8. Készíts mémeket az osztály néhány tagjáról vagy az osztály elmúlt néhány évének emlékeiből! (memgyar.net vagy mematic app)
9. Készíts 15 kérdéses Quizizzt (https://quizizz.com/) a titeket tanító tanárokról! Házi feladat módban generálj neki kódot! (Home work)
10. Készíts játékos feladatokat az osztály életéről! Sugarcane.com. Adattábla kitöltése után (név+hozzá tartozó állítás) 18 féle játékot lehet generálni.
11. Generálj szófelhőt az osztálytársaid neveiből! (tagul.com).
12. Hozz létre egy karácsonyi témájú szavazást! (strawpoll.me)
13. Készíts PowToon videót az osztály egy napjáról!
14. Hozz létre egy Thinglink plakátot! Háttérkép az osztály legyen, 5 pontot jelölj be rajta! (3 élmény, 2 videó)
15. Gyűjts össze 5 osztálytársadról 3-3 igaz állítást! Készíts róluk tankocka játékot! (learningapps)
16. Készítsd el az osztály karácsonyi zenei mixét!
17. Készíts digitális plakátot az osztály elmúlt 4 évéről! (easel.ly)
18. Készítsd el saját rajzos digitális történetedet az osztály egyik eseményéről! Használd a http://parapara-editor.mozlabs.jp/sandbox oldalt!
19. Készíts néhány társadról, tanárodról (engedéllyel) képeket, és engedd szabadjára a fantáziádat a funny-pho-to programmal!
20. Keress az elmúlt négy évből karácsonyi képeket, szerkessz belőle videót! (pl.: play áruház VideoShow app)
21. A hétvégén készíts egy 3 dalból álló zenei túrát az osztálynak a http://radiooooo.com/ oldal segítségével! Kattints az országra, majd az évtizedre!
22. Keress egy vicces youtube videót a karácsonyról!
23. Készíts videófelvételeket az osztályban! Rögzíts nevetéseket, tipikus mondatokat, boldog pillanatokat! Javaslom a VideoShow alkalmazással való szerkesztést, vagy egyszerűen csak vágd meg a telefonoddal!
24. Írj 5 karácsonyi üzenetet, idézetet, rejtsd QR kód mögé, és ragaszd ki az épület különböző pontjaira! (https://www.qrcode-monkey.com/) A QR közepére szúrj karácsonyi fotót!

Azt gondolom, hogy a bemutatott Adventi nAPPtárban szereplő alkalmazások nemcsak a végzős diákjaim számára lehetnek hasznosak. Szeretettel ajánlom kezdő IKT-s tanároknak és pedagógus képzésben részt vevő hallgatóknak egyaránt.

A cikkükben szereplő fotókat a szereplők beleegyezésével készítette Nagy Noémi.

A cikk írója:

Nagy Noémi vagyok, a BGSZC Berzeviczy Gergely Két Tanítási Nyelvű Közgazdasági Szakgimnázium magyar nyelv és irodalom szakos pedagógusa és Digitális módszertani munkaközösségvezetője, valamint a szalagavató előtt álló 12.B büszke osztályfőnöke. Pályám során folyamatosan keresem a megújulási lehetőségeket, így találtam rá az IKT eszközök oktatásba való bevonásának lehetőségére is.