Kezdőlap hírmozaik

    Indul a ReSuli –  a tudásmegosztó közösség

    Az iskolaválasztás időszaka a családok életében különösen fontos időszak. Egyre több szülő keres alternatív utakat az oktatásban: nő a magántanuló gyerekek száma. Sorra alakulnak az ún. tanulóközösségek, magántanulói csoportok. Hova fordulhat segítségért a szülő, ha úgy dönt, hogy gyermekének a tankötelezettség teljesítéséhez a magántanulóság a megfelelő út? Milyen teendői vannak annak, aki maga szeretne alapítóvá válni? Egy olyan kezdeményezést mutatunk be, amely támogatást nyújt a választásban, és válaszokat ad a a fenti kérdésekre. Rózsa Ildikót és Polyecskó Dórát kérdeztük.

    Mars tanulócsoport, Fotó: Rózsa Ildikó

    Kinek szól a kezdeményezés?

    • Magyarországon egyre több tanulóközösség alakul. Nem véletlenül hívjuk őket összefoglaló néven közösségnek. Izgalmasan sokfélék. Ebbe nem csak az informális keretek között működő (magántanulói) csoportok, tanodák, otthontanuló (állandó, vagy alkalmi csoportok), hanem alternatív, vagy állami iskolák (akár) egésze, vagy csoportjai is belefér(het)nek, amennyiben céljuk az autonóm tanár-szülő-gyerek hármas egységének megvalósítása, azaz valódi tanuló közösség formálása.

    Mit jelent, hogy ReSuli? Mivel foglalkozik ez a közösség?

    • E fenti csoportoknak és mindazoknak, akik az oktatás megújításáért – esetleg határterületen – fáradoznak, létrehoztunk egy alapítványt („ReSuli Alapítvány, a Megújuló Oktatásért”). Az alapítók a Mars magántanulói-csoport (marsprogram.hu) tanárai vagyunk: Rózsa Ildikó, Polyecskó Dóra és Bédi Sándor. Facebook-csoportunk: „Resuli-tanulóközösségek hálózata” tagsága 180 főre duzzadt 1 hónap alatt. Itt épül a MOHA (Magántanulói és otthontanuló közösségek országos hálózata) névre hallgató közösség, amely később honlappal és bloggal egészül ki.
    Fotó: Facebook, ReSuli – Tanulóközösségek hálózata

    Ez a hálózat kapcsolatokat jelent, összefogást, támogatást, tudástranszfert, és egyben egy védőhálót, ami megtart. Legfontosabb alapelvünk, hogy a tudásmegosztással nem kevesebbek, hanem többek vagyunk.

    Ha összetartunk, a tudás nem összeadódik, hanem megsokszorozódik!

    • Mik a legfontosabb céljaik, terveik? Milyenek a visszajelzések?

    Célunk, hogy ismerjük meg egymást. Célunk a közösségek bemutatása, összekötése (testvércsoport-hálózat létrehozása), valamint bevonható tanárok, önkéntesek, hallgatók, civil szervezetek, jó gyakorlatok, programok megosztása folyamatosan frissülő, hozzáférhető adatbázisban.

    A Mars tanulócsoport drámafoglalkozása Rózsa Ildikó vezetésével

    Feladatunk tehát: megismerni partnereink motivációját, lehetőségeit, hogy kialakíthassák a saját útjukat, hogy e szervezetek vállalható, és stabil „várat” építhessenek: készen állandó megújulásra, a kihívásokkal való szembenézésre. Közreadtunk egy kérdőívet (ide kattintva kitöltheted: MOHA kérdőív). Az eddigi 50 válaszadó már most rengeteg tudást, ötletet halmozott fel és ez még csak a kezdet! Sok a dilemma is – nagyon jó. Ez visz előre. Ám mostantól

    nem kell mindenkinek – ugyanazokkal a kérdésekkel – egyedül megküzdeni,

    ugyanazt az utat végigjárni, a buktatókat megtapasztalni. Oktatóanyagot írunk tanulócsoport alapításhoz és szülőknek a választás megkönnyítéséhez: a tanárok megkeresésétől a stabil működésig, szakmai napokat, fórumokat, konferenciákat tervezünk, segédanyagokat adunk közre, amelyekhez később képzést is társítunk (technikai, pénzügyi, jogi, kérdések, pedagógiai program, minőségbiztosítás, értékelés, módszertanok stb.), amelyekből mi magunk is sokat tanulhatunk.

    Olyan közösséget szeretnénk létrehozni,támogatni, amely stabil, optimálisan működik, a felhasználók számára átlátható, minőségi szolgáltatásokat biztosít, szeretnénk mentorálni a meglevőket és alakulókat, illetve újakat inspirálni. Olyan közösségeket, akik készek az öndefinícióra: azaz nem valami ellenében, hanem valamiért jönnek létre, és ezt képesek kommunikálni is! Sok csoport megszűnik, vagy nem alakul meg, pedig a célok, szándékok a helyükön vannak. Jellemző az is, hogy az önmeghatározás – támogatás híján – olyan irányokba mozdul el, ahonnan vélhetően elindultak (pl. házi feladat, jutalmazás-büntetés bevezetése, szülők kizárása a folyamatokból, merev, vagy épp átláthatatlan, laza szabályok, keretek kialakítása stb.) E folyamatok mentorációval, a tanulócsoportok látogatásával-minősítésével, a pedagógia programok franchise-jellegű disszeminációjával, a magántanulókat fogadó intézmények bevonásával, pl. vizsgaprotokoll létrehozásával, és a legfontosabb: szülőknek szóló képzésekkel (jogok, kötelességek, saját igények, elvárások megismerése) kivédhetők!

    Az öndefiníció során  megtelnek egyedi tartalommal a „gyerekközpontú, szabad, játékos, projekt-alapú, egyénre szabott, harmonikus, boldog gyerek” stb. fogalmak. A MOHA közösség tagjai ebben a folyamatban támogatják egymást.

    Vannak terveik a közeljövőre is, ugye?

    9 hónapja tervezünk, most megszülettünk! Izgalmas időszak elé nézünk, annyi bizonyos! Gigantikus munka, az már látszik, de mi sem vagyunk egyedül mostantól, köszönjük a közösség tagjainak és  várunk mindenkit, aki érintve érzi magát!

    Fotó: Facebook, ReSuli – Tanulóközösségek hálózata

     

     

    Előző cikkÖt nyomós ok, hogy elővegyük saját élettörténeteinket és megismerjük másokét
    Következő cikkKözoktatási szakértői konferencia kezdődött Hajdúszoboszlón