Kezdőlap jó példák

Példamutató könyvtárosok interjúsorozat – Németh Szilvia

A Könyvtárostanárok Egyesülete (KTE) minden évben megválasztja az év könyvtárosait. Négy kategóriában osztanak ki díjakat. A KTE Őszi Szakmai napjának alkalmából a korábbi díjazottakkal készített interjúsorozattal jelentkezünk. Ez úttal Pozsa Réka könyvtárostanár interjúját közöljük Németh Szilvia könyvtárostanárral, a KTE emlékérem - Az év ígéretes könyvtárostanára díj birtokosával.

Könyvtárostanárok Egyesülete (KTE) által kiadott Az év ígéretes könyvtárostanára emlékérem birtokosával, Németh Szilvia könyvtárostanárral beszélgetett Pozsa Réka könyvtárostanár.

Mikor kapta meg az emlékérmet és mit jelentett az ön számára az érem?

Az emlékérmet 2013-ban kaptam meg. A munkahelyem, a szegedi Rókusi Általános Iskola vezetősége terjesztett fel a díjra, mely igazi meglepetés volt számomra, nem tudtam róla. Jó érzéssel töltött el, hogy elégedettek velem az iskolában, elismerik a munkámat.

 Hogyan fogadta a környezete, hogy emlékérmet kapott? Változott-e valami?

A szüleim nagyon büszkék voltak rám, a kollégák is örömmel gratuláltak. A díjnak kézzel fogható hatása talán nem volt, de magamnak mégis egy megerősítést jelentett, hogy az, amit kezdő könyvtárostanárkéntelkezdtem, jó irány. Újabb lendületet, motivációt kaptam a továbbiakhoz.

Hogyan lett könyvtárostanár? 

Azt mondhatom, hogy a szakma választott.

Otthon imádtam anyukám „csíkos könyveit” lapozgatni.

Emlékszem, még egész kicsi voltam, amikor az egyiknek a belső lapjaira rajzoltam és azt a könyvet adtam neki karácsonyra.

Majd általános iskolásként szerettem a mórahalmi városi könyvtárba járni, mert nagyon kedvesek, mindig segítőkészek voltak a könyvtárosok. Évekkel később kiderült, hogy a Tiszatáj folyóiratot például azért járatták, mert én rendszeresen kikölcsönöztem és olvasgattam. Érdekes, hogy gyerekként nem az iskolai könyvtár volt a meghatározó, viszont a Mórahalmi Színtársulatban együtt játszottunk az iskola könyvtárostanárával, Baksáné Farkas Zsuzsával. Amikor elkezdtem dolgozni, mindig számíthattam rá a szakmai dolgokban is, és már mondhatom így, a barátságunk azóta is tart.

A tanári pályát tudatosan választottam, földrajz szakra jelentkeztem és mellé párosításként jött az informatikus könyvtáros szak. A Juhász Gyula Tanárképző Főiskola Könyvtártudományi Tanszékén kiváló oktatóim voltak, nagyon szerettem oda járni, számomra a Szilléri sugárúti épületnek is nagyon jó atmoszférája volt. Majd a főiskola utolsó félévében jött a lehetőség: a Rókusi Általános Iskolába könyvtárost keresnek. 2009 óta vagyok az iskola könyvtárostanára.

Hogyan indult pályája? (Örömök, nehézségek, segítők …)

Az első néhány hónapban a kezdetekben segített az iskola előző könyvtárosa, aki utána nyugdíjba ment. Így nem voltam teljesen egyedül. A tantestület, a vezetőség is segítőkész volt,igyekeztem én is nyitni feléjük, foglalkozásokat tartani az osztályoknak, hogy jobban megismerjük egymást. Nagyon összetartó kis csapatunk van Szeged és környékén. Tavasszal és ősszel szakmai találkozót szervezünk, közben e-mailben tartjuk a kapcsolatot. Tőlük is mindig támogatást kaphat az, akinek szüksége van rá.

Hogyan buzdítja a gyerekeket az olvasásra?

Fontosnak tartom, hogy sokféle programot szervezzünk időről időre. A népmese napjához, ünnepekhez kapcsolódó foglalkozásokkal szervezetten invitálhatjuk be a gyerekeket. Az író-olvasó találkozókkal(vendégünk volt pl. Gimesi Dóra, Tasnádi István, Darvasi László) is a könyvtárral és a könyvekkel való kapcsolatot erősíthetjük.

Aki csak időtöltésnekjön be, mert épp nincs órája vagy vár a délutáni foglalkozásra, azzal meg lehet próbálni beszélgetni. Általában szeretnek mesélni és a szó előbb utóbb a könyvekre is ráterelődik.

Hogy konkrét dolgot is mondjak, például február 14-re, a Könyvajándék Nap és Valentin nap alkalmából

„Vakrandi egy könyvvel”

programot szervezünk. Az ajánlani kívánt könyvet becsomagoljuk háztartási csomagolópapírba és csak egy ajándékkártyát teszünk rá, melyre az első mondatot és egy-két kulcsszót írunk. A diákok ez alapján választhatnak, kölcsönözhetnek a kitett könyvek közül.

 Milyen más pályán tudná magát még elképzelni?

Általános iskolásként a helyi jazz-balett csoportban táncoltam, egy időben foglalkoztatott a táncos pálya. Majd, amikor a Mórahalmi Színtársulat tagja lettem, még a színművészetin is elgondolkoztam egy pillanatra. Ha nem a könyvtárosság, akkor is valamilyen könyves szakma, könyvkiadás, szerkesztés, könyvkötés érdekelne.

 Mivel foglalkozik szívesen szabadidejében? 

Most éppen kimondott hobbim nincs, a színjátszást nem régen abbahagytam. Nagyon szeretem a filmeket.

A szegedi Belvárosi moziba még akár egyedül is szívesen beülök egy-egy filmre.

Szeretek kirándulni, kerékpározni, izgalmas Magyarország kevésbé felkapott helyeit felfedezni.

Melyik a kedvenc könyve? Miért? Hogyan, miért ajánlaná másoknak?

Egyet nehezen tudnék kiemelni. Inkább három különböző korosztálynak szólót választanék ki, melyek az utóbbi időben találtak rám. A gyerekkönyvek közül Gimesi Dóra: Csomótündér kötetének meséi modernek, szellemesek, a szerelemről, szeretetről szólnak. Kalapos Éva: D.A.C-sorozata a középiskolás éveimet juttatja eszembe. Szabó T. Anna: Senki madara kötete már önmagában is gyönyörű. Rofusz Kinga mély bordó és meleg barna illusztrációi csodálatosak, a történet maga pedig fájdalmasan szép.

JÖVŐKÉP

Az utóbbi egy-két évben szakvezetőként közreműködök a Szegedi Tudományegyetem könyvtárpedagógia szakos hallgatóinak képzésében. A tavaszi félévben is lesz olyan hallgató, aki a tanítási gyakorlatát nálunk tölti. Új kihívás számomra, hogy ebben a félévben óraadóként egy kurzust is tartok majd.

A Kis KTE könyvek 8. kötetébe beválogatták az egyik könyvtárhasználati szakórám tervezetét, most épp ennek a szerkesztésén dolgozom.

Mondhatjuk, hogy szinte már gyűjtöm a népmesés köteteket, amelyekben nem az átírt, modernizált, hanem a tiszta forrásból származó változatot olvashatjuk. Antikváriumban mindig figyelem a régi köteteket, persze nem tudok ellenállni, hogy ne vegyek meg egyet-egyet (pl. az Európa Kiadó Népek meséi sorozata). Nagyon jónak tartom Boldizsár Ildikó köteteit is. Nagyon érdekel Bajzáth Mária által kidolgozott Népmesekincstár mesepedagógia módszer. Terveim között szerepel, hogy jobban megismerjem ennek a módszernek a lehetőségeit.

Előző cikkPéldamutató könyvtárosok interjúsorozat – Szoka Beáta
Következő cikkPéldamutató könyvtárosok interjúsorozat – Pozsa Réka