Élmény a pedagógusnak és a diáknak is
Októberben megkereste iskolánkat a Logiscool azzal a felajánlással, hogy a Microsoft önkénteseinek segítségével a Kód órája eseményhez kapcsolódóan diákjainkat megismertetnék a programozás alapjaival. A lehetőséget szívesen fogadtuk, hiszen a Mozgásjavítóban úgy gondoljuk, hogy a kódolás, a programozás nagymértékben fejleszti a problémamegoldó képességet. Ma már nem kérdés, hogy a 21.századi kompetenciák között egyre inkább a digitális írástudás fejlesztése a cél.
Amikor valaki programozást említ rendszerint valami nagyon száraz, elvont dologra gondolunk. Megjelenik lelki szemeink előtt egy „kocka” képe, aki mindig kilóg a sorból, nehezen találja meg a hangot a társaival, éjjel-nappal a számítógép előtt görnyed és fiú.
Ehhez képest a Logiscool egy olyan játékos megközelítést hozott el hozzánk, ami igazi élményt jelentett diákjaink számára.
Az iskola 170 diákja vett részt a programon és röpke 1 óra alatt egy olyan virtuális világba csöppenhettek, amelynek nem csak résztvevői, hanem megalkotói is voltak. A Logiscool programja során a gyerekek megismerkedhettek Koduval, a kis varázsbabbal, a nagyobbak pedig Minecraft világot építhettek. A gyerekek nagyon hamar ráéreztek, hogy ebben a világban hogyan kelthetik életre, akár a tárgyakat, fákat is, közben olyan logikai problémákat oldottak meg, algoritmusokat alkottak, amely azonnali sikerélmennyel párosulva rendkívül motiváló volt számukra.
Csak szervezés kérdése
Technikailag a mi feladatunk annyi volt, hogy 4 terem segítségével szervezzük meg a diákok részvételét. Ehhez 2 digitermünket a mi számítógépeinkkel, és 2 másik termet vettünk igénybe, ahová a Logiscool laptopjai kerültek. A Kodu programot a saját gépeinkre előre telepítették a rendszergazdáink.
Az osztályok beosztásával gyakorlatilag készen is álltunk a Logiscool és a Microsoft önkénteseinek fogadására. Csak arra kellett figyelnünk, hogy minden diák eljusson a megfelelő terembe, amiben az asszisztenseink segítettek.
Mi folyik a termekben?
A 170 fő talán elsőre nem tűnik soknak, de ez a létszám valójában 18 osztályt jelentett, a kis 2. osztályosoktól az érettségizőkig. Az oktatók és az önkéntesek(termenként 3-4 fő) nagy rutinnal és lelkesedéssel hamar megismertették a gyerekeket a kódolás alapjaival.
Természetesen kíváncsi voltam, hogy mit tanulnak a gyerekek, így be-be kukkantottam a termekbe és bárhová is nyitottam be, alkotó, kreatív gyerekeket láttam rutinos oktatókkal, akik vezérfonalak mentén, de gyerekekre/igényekre szabva alakították az órát.
Programozni jó!
Gyorsan elrepült a Kódolás órája és a folyosón még napokig „téma” volt, hogy milyen jó is programozni, milyen jól érezték magukat a diákok. A napot az is megkoronázta, hogy a Microsoft önkéntesek Mikulása egy kis édességet is hozott a gyerekeknek, no meg mindenki kapott oklevelet, hogy részt vett ezen a napon és Logiscool-os kulcstartó nyakpántot, amit azóta is szívesen „hordanak” a diákok.
Node a tanrend!
Felmerül a kérdés, hogy hová lehetne ezt beépíteni a tanrendbe, hiszen olyan sok hasznos elemet tartalmaz ez a program, hogy érdemes lenne ezt tovább vinni.
A gyerekek lelkesedését látva bizton állíthatom, hogy lesz folytatás, keressük a lehetőséget a Logiscool-lal közösen, indulásként valószínűleg egy szakkör formájában.
A szerzőről:
Barsy Anna, matematika-fizika-számítástechnika szakos középiskolai tanár, Mozgásjavító Óvoda, Általános Iskola, Középiskola, EGYMI és Kollégium
Korábbi cikkeink a témában:
Kódolás órája a budapesti Mozgásjavító Általános Iskola és Gimnáziumban
Ingyenes a gyerekek kedvence: a Minecraft játék – hogyan használhatja egy pedagógus?